Peste 1.000 de păsări au murit, deja, din cauza scurgerii de petrol din apele Noii Zeelande

0

În ciuda eforturilor echipelor de salvare, care lucrează pe două planuri (pentru a scoate petrolul din vasul avariat săptămâna trecută și a curăța plajele afectate până acum), victimele scurgerii de petrol au început să apară în număr tot mai mare. Peste 1.000 de păsări au murit, iar altele sunt în pericol.

 

Petrolul și deșeurile scurse de la bordul vasului liberian Rena, eșuat pe un recif la începutul săptămânii trecute, în ape neo-zeelandeze, s-au răspândit pe cel puțin 60 de kilometri de coastă. Peste 1.000 de voluntari s-au alăturat operațiunilor de curățare și salvare a faunei, între care soldați, rezidenți ai coastelor și experți biologi, ceea ce a crescut, în doar câteva zile, numărul oamenilor implicați în acest efort la peste 3.000. Însă, în ciuda vitezei lor de reacție, victimele sunt, deja, foarte multe: cel puțin 1.000 de păsări din zona afectată de petrol au murit.

Căpitanul navei a fost arestat acum câteva zile, la fel și secundul său, amândoi acuzați pentru incident. Alți șase marinari sunt interogați și ținuți în siguranță departe de public, deoarece există temeri serioase din partea autorităților că neo-zeelandezii din ce în ce mai supărați ar putea să întreacă măsura, iar echipajul vasului au avea de suferit. Nici numele lor nu au fost făcute publice; tot ce se știe până acum este că un filipinez era căpitanul vasului. Comunitatea filipineză a făcut apel la a nu se transforma acest incident într-o problemă rasială, mai cu seamă după ce un membru al acestei comunități a fost agresat în plină stradă.

Voluntarii curăță plajele fir cu fir

Compania deținătoare a vasului, Costamare Shipping Inc (Grecia) a trimis o scrisoare de scuze autorităților neo-zeelandeze, în special celor din zona afectată – regiunea Tauranga, nordul Noii Zeelande. În scrisoare, proprietarii navei spun că existau referințe excelente pentru căpitan, nava era în condiție bună, iar vremea nu a pus probleme la momentul accidentului; ei și-au exprimat părerea de rău pentru incident și situația creată de acesta într-o zonă atât de frumoasă și curată. Primarul din Tauranga, Stuart Crosby, a criticat, însă, scrisoarea, spunând că era plină mai mult de pretexte decât de scuze reale.

Ancheta în desfășurare a relevat faptul că vasul liberian s-a lovit de un recif cartografiat, în condiții de vreme bună pentru navigație, din cauza unei manevre greșite a căpitanului. Acesta a încercat să ”o ia pe scurtătură” pentru a ajunge mai repede în port. Se pare că nava mergea cu maximă viteză când căpitanul a încercat să ”taie curba” pentru a câștiga timp. Informația nu a fost confirmată oficial, dar ministrul Mediului, Nick Smith, a spus că acestea par să fie rezultatele preliminare ale investigației. În prezent, MNZ (autoritatea maritimă neo-zeelandeză) spune că vasul este stabilizat și că nu s-au mai raportat alte scurgeri de petrol. Se speră ca la sfârșitul acestei zile echipele care transferă petrolul din nava avariată într-un vas cargo să încheie munca și Rena să nu mai fie un pericol pentru zonă.

Deși, comparativ cu alte dezastre cauzate de scurgeri de petrol, cel din Noua Zeelandă este considerat de mici proporții (nava Exxon Valdez care a eșuat în zona Alaska, în 1989, a vărsat 37.000 de tone de petrol), consecințele pentru regiune, pentru ecosistemele afectate, sunt majore. Specialiștii în viață sălbatică se tem pentru resursele naturale ale zonei, care includ vegetație deosebită, balene, delfini, pinguini, foci și păsări rare.

 

Surse: BBC, AFP

Foto: BBC


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger