Pe sine. Individual. Pedaland. Transportul in viitor

12

Stiti cum este posibil sa se ajunga nu peste multa vreme la munca? Intr-o cabina de plastic dotata cu un “sistem de propulsie” cu pedale, stand intr-o pozitie comoda si neavand deloc probleme cu traficul. Suna SF?

Ideea unui mijloc de transport individual nu este noua. In Noua Zeelanda, spre exemplu, exista un parc de distractii unde vizitatorii se pot intrece intr-un soi de velodrom unde mijlocul de transport e o cabina de plastic pusa in miscare prin intermediul unor pedale.

Compania din spatele proiectului  incearca acum sa il transforme intr-un mijloc de transport in comun, relateaza Discovery News, asta dupa ce luna trecuta Google a anuntat investirea a circa un milion de dolari in proiecte care incearca sa schimbe lumea si sa ii ajute pe oameni in mod nemijlocit.

Proiectul Shweeb, dupa cum este denumit, incearca sa ofere solutii pentru deplasarea pe distante scurte, folosind vehicule puse in miscare de forta umana si deplasandu-se pe o sina.

In parcul de la antipozi, vehiculele sunt niste cabine din plastic, care au gauri pentru ventilatie iar acoperisul reflecta razele soarelui. Scaunul din interior este inclinat la 20 de grade.

Viteza de deplasare nu este deloc de neglijat, putand ajunge la circa 30 de mile (aproape 50 de km) pe ora. Compania care deruleaza proiectul spera insa sa poata aduce imbunatatiri care sa permita vehiculului sa se deplaseze cu 44 de mile pe ora.

Foto: Discovery News

Tags:



12 comentarii

  1. Mi se pare absurd, nu comod! Unde vedeti voi pozitie comoda, la oamenii astia? Imaginativa 30-40 de grade canicula. Cam cate grade credeti ca sunt in cutiile alea de plastic? Sau iarna, la -25, infofoliti, incercand sa pedalati. O furtuna te va uda pana in gaurile anatomice cele mai ascunse. Nici nu vreau sa ma gandesc cum ar putea mirosi inauntru si cat de transpirat ar trebui sa fie scaunul dupa ce a fost folosita cabina de un cetatean aflat in razboi cu sapunul si deodorantele…
    Parerea mea: un supliciu, nu o solutie!

    • hehe, mereu au fost unii ca tine…inovatiile trebuie incurajate, nu distruse din fasha…
      -momentan pozitia nu pare comoda dar nu e prea greu sa se gaseasca o pozitie comoda
      -poate un mic aparat de aer conditionat actionat din energia de la pedale ar rezolva canicula/gerul…
      -cum sa te ude asa tare furtuna cand nu sunt decat cateva gaurele pentru circulatia aerului ?
      -poate fiecare persoana va avea propriul ei tub pe care il vei putea conecta in 10 secunde la shine…sau se va imbraca intr-un anumit costum ce nu va lasa transpiratia sa iasa…iar o ventilare la finalul cursei poate va necesita foarte putin timp.

      Parerea mea: inovatiile/inventiile trebuie incurajate

  2. este bun de distractie, si este numai pentru 3 curse pe care le parcurgi in aproape “1 minut si ceva”dar esti rupt de oboseala dupa aceea. si intradevar te dai jos destul de transpirat…avand in vedere ca gaurile care zic ei nu prea exista iar acoperisul este de fapt sina de rulare… deci asa cum am zis este bun de distractie dar …pana la servici este cale lunga….

  3. Mentalitate tipic damboviteana. Ceea ce comentezi tu sunt niste probleme minore, care se vor rezolva automat.
    Nu vezi padurea de copaci.
    Orice noutate (fapt confirmat de istorie) este contestat. Gandeste-te cate beneficii ar aduce omenirii, mediului. Macar ai fi obligat sa faci si ceva miscare, ca altfel nu o faci sub prtextul lipsei de timp.:

    • Domnule Dan,
      Mentalitatea mea e una a omului modern, care vrea sa beneficieze de tehnologie si de confort. Nu stiu daca ai observat, dar nu am obiectat impotriva ideii de a pedala. Sunt inginer proiectant si datorita meseriei pe care o practic vad dincolo de entuziasmul “verde”. Mai concret: un adult genereaza in timpul deplasarii cu bicicleta, la un ritm normal de mers, dupa nevoi, intre 50 si 80 W. In consecinta, caietul de sarcini pentru un mijloc de transport trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: sa te apere de intemperii (frig, ploaie, canicula), sa iti ofere o minima protectie la impact, sa aiba o protectie antifurt eficienta, sa permita transportul a unul/doi minori si a unui pachet de bagaje de aproximativ 10 kg cu un volum de aproximativ 50 l, sa se deplaseze cu o viteza de croaziera de aproximativ 30 km/h, cu o autonomie (daca este aplicabil acest concept) intre 50 si 100 km, iar toate acestea sa se incadreze intr-o putere de 80W, sa poata folosi infrastructura rutiera existenta, cu un pret tinta incadrat intre 2000 si 3000 de euro. Cine va reusi asta va fi un om bogat. Iarasi, ca inginer, cred ca acest lucru este dificil de realizat, fara aport energetic din exterior (dar sa nu uitam ca si acumulatorii polueaza, chiar daca nu va vine sa credeti, dar ce veti face cu muntii de acumulatori Li care vor aparea, sau mai rau, ce veti face cand veti constata ca raurile sunt poluate cu Li). Am vazut ca mai exista un naiv care sustinea ca “un mic aparat de aer conditionat legat la pedale ar rezolva canicula/gerul”. “Un mic aparat de aer conditionat” consuma minim 300W, pe care cine-i produce, daca omul genereaza prin pedalare in jur de 80? E frumos sa fii “verde”, dar asta nu inseamna ca trebuie sa fii naiv. Iar eroarea fatala a conceptului prezentat in imagine este infrastructura care trebuie construita (evident pe bani), imposibilitatea efectuarii depasirilor, care in mod automat va genera blocaje, accesul greoi la intrare/iesire, volumul imens al aparatului (costuri mari, nejustificate). Nu sunt genul care spune nu progresului, eu spun nu prostiei. Progresul inseamna solutii inteligente, nu idei pentru parcuri de distractii prezentate ca solutii “salvatoare”.

      • ai dreptate! Autorul articolului trebuia sa se documenteze sau sa scrie despre ce este vorba in totalitate , nu sa aleaga ce parte din informatie sa prezinte: este vorba de proiecte destinate in special pentru turisti care pot sa pedaleze pe un traseu stabil de exemplu la vizitarea unei pesteri sau a unui traseu turistic care poate fi mai usor admirat dintr-o asemenea capsula. Nu este vorba de trafic la nivel de oras…

  4. Oamenii care spun nu…ei tin lumea in loc. Mergeti in continuare cu masina…o sa mergem noi cu biciclete si alte mijloace alternative, sa aveti mai mult loc pe sosea si mai putine poluare.

    of…romania…romani…

  5. E un proiect care nu studiaza toate problemele:
    1) Depasire: nu toti vor pedala in acelasi ritm. Deci ar trebui sa existe o solutie sa poti depasi pedalistul din fata care se misca prea incet
    2) Logistica de la capetele traseului. Un vehicol din asta pare a avea cam 1,5-2 m lungime. Cat timp iti ia sa te sui/cobori din el? Sa ne gandim la teleferic, acolo sunt fixe, vin la x secunde, doar iti pui fundul pe scaun si gata. Aci, va trebui sa ajungi in pozitia de pedalat, eventual sa lasi in “portbagaj” ce bagaj mai ai (geanta, laptop, palton, etc) si de abia pe urma iesi pe traseu. Asta presupune un fel de depozit unde aceste vehicole sa se incarce/descarce, in paralel. Sa zicem 10 randuri in paralel, 10 vehicole in depou, inseamna cam 30m x 30m, pt fiecare sens. Plus spatiu suplimentar pt eventualele aglomerari de la un capat (Orele de varf presupun un aflux mare intr-o directie, ex: dimineata spre centru, seara spre cartierele rezidentiale, inseamna ca vehicolele se vor aglomera la un capat. Probabil ca va fi necesar si un sistem de a reloca mai multe vehicole la celalalt capat, din moment ce va fi cerere doar pt o directie 🙂 ). Plus vestiare pt cei care vor sa se schimbe la echipament de ciclist 🙂

    @io & @iel: Cat despre transpirat, mai la vest (Olanda, Germania, Belgia, Luxembourg, etc) sunt destui care vin cu bicicleta de curse la munca, unde au vestiare si dusuri si se schimba in costum (chiar si cand ploua/e frig/iarna). Unii din ei locuiesc la 10-20km de locul de munca. Dar exista piste pt biciclisti, si respect pt ei in trafic. Deci cine utilizeaza acum alt mijloc de transport decat masina/autobuz, cred ca va primi ideea cu ceva optimism :).
    A, da, si temperaturile nu oscileaza chiar ca la noi (vara media e pe la 25 grade ziua, rar ajung la 30 grade, iar iarna sunt cam pe la 0 grade – cu nopti pana la -10 dar la fel, rar).

  6. plus ca necesita o alta infrastructura

    @dan: ce mentalitate damboviteana? ce padure ce copaci? au fost aduse niste argumente pertinente

  7. neavand probleme cu traficul? pai cum poti depasi? sau are fiecare participant la trafic sina lui?

    e o idee frumoasa, dar in postura in care este prezentata acum nu are cum sa fie viabila. daca unul opreste sa vb cu un prieten. cei din spate pe unde trec?

  8. Frate da vitezisti mai suntem …. uite, un lucru bun ca nu se poate depasi limata de viteza 😀

    De ce nu luati in calcul ca acea cutiuta poate avea un motoras si o baterie care se incarca atat de la pedalat cat si de la soare (punouri fotovoltaice pe partea superioasa, si cu acest motoras toate cutiutele sa functioneze la aceeasi viteza.

    Pozitie incomoda? pai poate vor face o versiune pe verticala, iar ceea ce priveste transpiratia / frigul … sunt convins ca e ultimul lucru care sa dea batai de cap.

    In rest … mie mi-ar placea sa trec pedaland peste intersectiile blocate.

Reply To Mihai Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger