Pavilionul Romaniei de la Shanghai: Cum ar trebui sa arate Romania in lume?

56

Pavilionul Romaniei de la expozitia mondiala din Shanghai a fost deja indelung ridiculizat de presa din tara. Nici comentariile vizitatorilor nu au fost prea grozave. Ce ar trebui facut insa pentru ca Romania sa iasa din spirala vicioasa a stangaciilor de imagine, a calusarilor si a sarmalelor? Cateva idei.

De Ioan-Andrei Egli

Marul de termopan care reprezinta Romania la cea mai importanta expozitie universala din ultimii ani se coace lenes sub soarele Shanghaiului. Daca trecem cu vederea scandalul declansat de procedurile de atribuire a proiectului, de componenta juriului si de descrierile oficiale stangace ale „conceptului” generator, constatam cu tristete ca Romania gandeste in clisee despre ea insasi. Sau ca avem mai multe Romanii, intre care se casca prapastii si crevase adanci. Romania creativa, proaspeta si inovativa nu ajunge sa spuna ce are de spus pe scena internationala – cel putin nu pe banii constribuabilului. Daca despicam marul in patru, iertata fie-mi glumita, constatam ca pavilionul national al tarii care l-a dat pe Brancusi – maestrul universal al arhetipurilor distilate din forme – este, nici mai mult, nici mai putin decat insusi obiectul pe care il reprezinta. Adicatelea, un mar muscat. Metafora, sinecdoca, sugestia sunt ucise din fasa. Creativitatea si viziunea, la fel. Efuziunile folcloriste cu care intelegem sa ne vindem intr-o lume globalizata si mai concurentiala ca oricand sunt o schema mentala perpetuata cu obstinatie in mai toate ocaziile. Calusarii si sarmalele, painea si sarea, ìa si palarioara de paie se lupta, insa, mai nou cu LEDurile si cu proiectiile interactive, iar daca ne uitam prin vecini – cum ar fi la pavilionul Ungariei, bunaoara – vom constata ca se lupta si cu concepte precum interactivitatea, omogenitatea, abstractia, dinamica si ludicul. Nu vom indrazni sa aruncam o privire spre alte pavilioane, precum cel al Danemarcei, prin care te plimbi cu bicicleta si care a incalcat un tabu national si a adus Mica Sirena – da, originalul! – pana la Shanghai, pavilionul Marii Britanii care seamana cu o imensa perna de ace, extrem de expresiva, triplul pavilion futurist al Germaniei, sau pavilionul Spaniei cu indraznetele lui panouri din impletitura de cos facuta manual. Dar ne vom intreba, in spiritul unei sanatoase dezbateri, cu ce alternative putem veni la modul in care ne concepem iesirile la rampa internationale.

Tema expozitiei mondiale de la Shanghai este Better City, Better Life, tema care nu se cere interpretata literal, fiind mai degraba un prilej de explorare a potentialului de inovare a tarilor participante. Si la capitolul inovare, se stie ca romanul sta bine, numai ca, nu-i asa, inoveaza mai mult pe alte meleaguri decat in tara, din motive pe care am obosit sa le tot repetam. Pavilionul de la Shanghai ar fi fost ocazia ideala de a impartasi lumii cate ceva din potentialul nostru creativ. Daca la bunastarea urbei nu trecem clasa, in alte domenii avem cu ce ne lauda. Henri Coanda a inventat primul aparat de zbor propulsat cu reactie. Nicolae Paulescu a inventat injectia cu insulina in 1921, cu un an inainte de canadienii Banting si Best. Mai recent, anul trecut, niste tineri romani au conceput o racheta menita sa aselenizeze. Un alt grup de cercetatori a brevetat eoliana pentru vant de mica intensitate, capabila sa produca electricitate si in zonele fara curenti de aer puternici. De curand, o romanca a inventat un dispozitiv care identifica prezenta celulelor canceroase in corp in cateva minute. Exemplele pot continua. Romania incepe sa fie o forta in cinematografia europeana, castigand premiu dupa premiu si generand un nou mod de a face film. Romania este si un important hub regional pentru productia de reclame si jocuri pe calculator. Tineri artisti romani aproape nepromovati in tara ating cote impresionante in strainatate. Avem muzica, dans si teatru contemporane, dar si instrumentisti valorosi. Continuam, insa, sa proiectam in exterior o imagine bucolic-paseista a unei tari in care traditiile, chipurile, ar fi inca la mare cinste. Nu intelegem ca nu putem vinde hore si alivenci, ci talent si creativitate. Asta este atuul cu care putem sa ne cream o nisa intr-o lume infinit mai complexa decat cea de pe vremea Micului Paris. Romania ar fi trebuit sa pluseze oricat de mult spre a forta accesul la o piata uriasa cum e cea chineza, iar daca chinezii sunt mai ieftini si mai competitivi decat noi, macar sa le vindem Dacii care, inca, sunt mai bune decat masinile lor. Peste 10 ani situatia ar putea fi alta.

Cliseele cu care operam atunci cand ne privim pe noi insine ca societate sunt strans legate de nebuloasa in care se zbat, ratacite, obiectivele si valorile noastre. O directie are nevoie, ca orice dreapta, de cel putin doua puncte pentru a se infiripa, de preferat un prezent si o destinatie. In absenta oricaruia dintre ele, ea va bascula incoerent fara a permite stabilitatea. Trebuie sa invatam sa ne vindem tara fara a ne terfeli identitatea culturala. Trebuie sa renuntam la absolutizarile care ne alimenteaza complexele de superioritate sau de inferioritate, in egala masura, si sa invatam ca nu suntem nici cei mai buni, nici cei mai prosti, ci doar noi insine. Trebuie sa abandonam pastisele folclorice aplicate cu succes in perioada Granarului Europei si sa ne aliniem cu natiunile creative. In definitiv, asupra unul lucru cadem cu totii de acord: romanul e creativ.

Sa ne vindem tara!

Tags:



56 de comentarii

  1. mere si pere erau si in Oraselul Copilului din Bucuresti. Geniala idee sa faci un mar din termopan … cu 3 plasme atarnate

    Toate succesele prezentate nu sunt un rezultat al politicii de promovare a Romaniei ci succese individuale de cele mai multe ori realizate cu multe neajunsuri si fara nici un sprijin din partea conducerii.

    • lascar remus on

      Corecta referirea la succesele individuale dar as preciza succese individuale in mare parte realizate dupa plecarea din Romania a inventatorilor:-Henri Coanda ,Pavelescu,Brancusi,Eliade,Lovinescu,etc…

  2. Genial articol, domule Egli!
    Din pacate aveti atat de multa dreptate, ca doare, aproape…
    Si eu cred in creativitatea romanilor, vad comentarii inteligente pe bloguri, pe forumuri, si raman uimita de produsele in care isi baga coada “birocratii” (printre care m-am numarat si eu pana de curand)…Nu reusesc sa inteleg acest lucru, si nu cred ca selectia se face asa: esti creativ- nu mergi in administratie, esti lipsit de orice talent – hai la noi, ca e de stat si de conceput mere pt expozitii mondiale…Cu toate astea, ceva se intampla cand oamenii creativi ajung intr-un cadru “oficial”…Inca n-am reusit sa inteleg ce…Poate ma ajuta cineva?

  3. Domnul Egli a vizitat pavilioanele mentionate? Chiar as dori parerea dumneavostra despre interiorul pavilioanelor Ungariei, Angliei, Danemarcei, sau despre oricare pavilion, vizitat si vazut in interior. Multumesc

  4. Puteau si ei, macar ashaaa… de simtzul umorului… sa bage un vierme in marul ala! 😀
    Daca e vorba de “promovarea Romaniei” tot niste asa-zise tzarancutze chicioase (va mai amintiti de ApV-ista aia cu Rolex pe mana?) baga la inaintare (probabil tanti colonelesele alea prafuite de prin ansambluri gen “al Armatei” or avea si ele nevoie sa-si arate cocurile false prin lume) – daca e vorba de tras o tzeapa cu un dezastru ca Rosia Montana, se bat cu caramida-n piept, ca “avem nevoie sa ne modernizam”!

    Cea mai buna idee (pe care am tooot incercat sa o promovez in trecut – dar degeaba, bineinteles) ar fi sa “liciteze” pentru ONG-uri, sa-si faca fiecare niste standuri – si atunci, toate chestiile astea ar fi si mult mai “vii”, si mult ma adaptate la realitate, si mai… ieftine! In plus, ar chiar avea “viziune” 😉

    Dar cu cine sa te intelegi? Vorba aia: “n-ai cu cine, domne! Niste tzarani” 😛

  5. Pingback: Tweets that mention Pavilionul Romaniei de la Shanghai: Cum ar trebui sa arate Romania in lume? » Think Outside The Box -- Topsy.com

  6. grozav articol.

    mi-a placut mult si am retinut ideea de a avea o directie: comparatie cu o dreapta, formata din prezent si viitor (asa ar trebui sa fie).

    cum este in prezent: avem o directie formata din trecut si prezent :). nu stim practic spre ce ne indreptam. actionam spontan sau raportandu-ne mereu la trecut.

  7. Nea Egli (o fi nume de scena) daca se nastea in comunism ar fi conceput textele de invatamant politic. Sunt de acord, este extraordinar de creativ .

  8. Salut, ar fi fain sa facem un inventar cu ce s-ar fi putut face la Shanghai. Deschid lista:
    Ca happening: eu as fi dus-o pe Teodora Enache (tanara cantareata de jazz, pur si simplu grozava) care ar fi putut sa bucure si urechile dar si ochii vizitatorilor.
    Alte idei? (voi reveni sa mai postez, dar sper sa o faceti si voi)

  9. Dragul meu autor, nu stiu cate cunosti tu despre participarile Romaniei la expozitiile mondiale, insa pot sa te asigur ca si Japonia 2005 si China 2010 sunt cu certitudine participari de care sa nu ne fie rusine ! Dupa inchiderea expozitiei, organizatorii vor alege sa pastreze (definitiv) zece pavilioane…si tare mi-ar fi placut sa revin cu un comentariu la acest articol rautacios (si cu un final groaznic…sa-ti vinzi tu tara, in mintea ta !) in cazul in care vom fi printre alesi !!! Du-te deci sa te plimbi cu bicicleta prin pavilioanele altor tari…noi am avut bani putini si cu ei am realizat un pavilion original…cat priveste sarmalutele, vizitatorii dau navala la restaurant…desigur, tu esti consumator de “Mac”, asa ca ce pretentii sa avem ?! Hai, bafta !

    • Stimate Tano, habar-n-ai ce vorbesti. Poti dormi linistit . Ar trebui sa-ti fie foarte rusine cu acest pavilion la care aproape toti arhitectii, incusiv subsemnatul am semnat petitii contra acestei tampenii absolute care se numeste Pavilionul Romaniei.
      Imi pare rau ca ne consideram toti inteligenti … si experti in orice domeniu . Ar trebui sa invatam sa fim mai responsabili si atenti cu lucrurile din jurul nostru.
      Excelent articol.

      • de unde, de la mincu cel datator de casa poporului? (ca n-am construit-o eu).. sau care a facut varza din bucuresti? (colegii tai) imi vine pur si simplu sa rad cand te citesc pe tine si pe alte vilda, sau olga, mai jos.. tipic romanesc.

    • Imi lasa un gust amara acest articol! Nu ne putem vindeca de critica distructiva? Hmm?? Mie imi place foarte mult ! Nu sunt arhitect sau designer, si nu cred ca pavilioanele au fost facute pentru ei, ci pentru sufletele celor care il vizioneaza…si reprezinta o varianta/o viziune a unui grup care reprezinta Romania…ar mai putea fii un milion de viziuni, nu-i asa? Hai sa incercam sa fimi putin mai constructivi!

  10. @tano catani – tu traiesti in alt univers. asta e claro.
    articolul e prea bun, prea frumos vorbit despre ceva care te face inca o data sa-ti fie rusine ca pe pasaportul tau scrie romania.
    sa ne vindem tara Egli.
    Cum sa fie ales termopanul mai? E o mizerie chestia aia, orbilitatea aia, bine dracului ca nu l-au facut albastru -stii albastrul ala frumos de termopan?

  11. @ tano catani – cum original mai?
    cum adica am avut bani putini?
    tu stii cati bani au fost bagati in cacatul ala? sau esti chiar minunatul arhitect care a conceput originalul – maaar.

    • Rusine Vilda pentru comentariu. Cred ca nu au avut oricum prea multi bani pentru conceptia propriu-zisa. Alta cred ca e discutia lansata de autor – si poate ca are dreptate in a schimba proiectia in exterior a imaginii romanesti. Sigur ca trebuie evaluat in functie de intreg programul cultural al prezentei Romaniei la Shanghai.

  12. Cel mai bine era sa fi ilustrat articolul si cu poze.
    Intelegem deci ca Romania a fost reprezentata de: sarmale, piine si sare,ii si calusari… Romania folclorica…
    Exista un folclor si un floclor… exista, spre ex, Muzeul Taranului Roman si neokitsch adaptat la un prezent haotic. Deci care folclor? A existat poate la expozitie, dle Tano, un legato al costumelor traditionale din diferite zone ale tarii, un ansamblu de obiecte care sa reflecte lumea satului romanesc traditional? Fotografii de atunci? Inregistari de doine vechi? ….

    Pe de alta parte,nu trebuie oare Romania reprezentata si prin alte elemente, la fel de bogate, de pline in semnificatii? Este Brincusi de pe aici? Ori cei mentionati in articol? Bineinteles! Si ce este al prezentului? O scoala de arta. De muzica. O scoala romaneasca de teatru si film. Literatura tradusa. Filozofie. Cultura crestina.
    de ce nu? Portrete de oameni frumosi, care au realizat lucruri minunate in tara asta. Si o scurta prezentare a lor. Cladiri vechi romanesti: prezentarea unei istorii, asa cum a fost ea. Apoi, de ce nu, acesti ani odiosi ai comunismului, o istorie in imagini bine alese si explicate. Romania e tara care are a-si aminti. Care trebuie sa-si stringa tot ceea ce a fost bun si sa il arate – ei si lumii. Poate ca a gindi o “prezentare” a Romaniei ne face bine in primul rind noua, romanilor.

    • Cand vom avea si noi ceva legat de tema expozitiei ca sa prezentam (ca Danemarca), atunci probabil ca vom gasi solutii creative si frumoase. Pana una alta eu nu ma pot deplasa cu bicicleta in bucuresti, ca in copenhaga…

  13. Buna,
    Pe mine ca si maghiar ce ma deranjeaza sunt 2 lucruri in Romania: Primul e ca tot timpul ne mandrim si suntem foarte (FOARTE) increzuti cu cateva lucruri care le-am realizat in lume. Daca ne-am (v-ati uita) si la vecinii nostri din Europa veti vedea ca ei detin mult mai multe inventii, brevete, premii, descoperiri, inovatii etc. Iar al doilea lucru este intoleranta si stereotipiile de care ma izbesc extrem de des.
    Imi cer scuze daca nu vin cu o solutie, dar nu traiesc in Romania doar de cativa ani.

  14. Cum Danemarca se mindreste cu Mica Sirena de atita timp, ideea e nu ca ne tot mindrim si noi in exces cu ceva, ci ca ne trebuie idei in lucru care sa aduca vechiul in contextul unei lumi noi.

    Chiar asa: care a fost asadar ideea de la pavilionul romanesc?…..

    despre design-ul pavilionului Danemarcei — genial!!

  15. Cand nu ai idei apelezi la vechi clisee-sarmale si calusari. Parca am ramas in epoca semanatorista. E adevarat ca sunt romanesti dar ne invartim numai in jurul lor, nu putem si noi pune ceva in plus ?

  16. Excelent articolul. As vrea sa mai adaug ca m-am saturat de asemenea de atitudinea pe care o avem legata de bucataria romaneasca. Hai sa ne bagam mintile in cap si sa realizam ca numai cei care nu au iesit din tara sunt de parere ca sarmalele, ciorba, mamaliga si tochitura sunt mancaruri pur romanesti.

    • lascar remus on

      Oare sarmalele,ciorba a la grec pe care o gasesti in restaurante sunt pur romanesti,poti sa spui ca transced Romania pana la Tracia care includ balcanii unde gasesti in toate statele si ciorba si tochitura si sarmale.
      Dar Brancusi nu,dar romanii tineri care au facut atatea inventii in ultimii ani singuri,fara ajutor stataldeoarece toti erau ocupati cu altceva decat promovarea valorilor spirituale,economice romanesti?…

  17. Domnule Egli, va invit sa intrati pe http://www.oar.org.ro/content.php?page=1266 si sa deschideti scrisoarea din 15.03.2010 a presedintelui Ordinului Arhitectilor din Romania catre ministrul de Externe Baconschi. Acolo era o propunere concreta de a cheltui banul public pe o arhitectura de calitate a pavilioanelor Romaniei la expozitiile mondiale. Au trecut mai bine de 2 luni in care ministrul Baconschi n-a catadixit sa raspunda.

  18. neavand nicio tangenta cu expozitia si nici criticile din tara, cred ca am un bias suficient de nesemnificativ ca sa va comentez spusele. cred ca sablonizati in ultimul hal, si va spun si de ce imediat. arta e o forma pur subiectiva de expresie. ar fi fost suficient ca unul-doua mari nume din arta contemporana sa vorbeasca la superlativ despre pavilion, si el ar fi devenit expresia creativitatii nationale, simbol al geniului romanesc in lume, chintesenta a noului trend romanesc.. vax! ma uit la forma pavilionului si, desi nu sunt un om de arta, am totusi o formatie la baza care mi-ar permite cat de cat identificarea a ceva drept kitsch sau nu; nu vad nimic din ce descrieti, nimic care ar atenta in a ma limita in sugestii, interpretare, stare, ci din contra as vedea limitarea asta venind din partea cuiva care gandeste intens inside the box, cu mult bias si sablonizat peste poate. romania are esecurile si “succesurile” ei, sunt standuri afara care ar oripila bunul gust, dar, ptr ca sunt vazute prin prisma unor prejudecati, sunt interpretate exact pe dos fata de ce sunt. ‘vai, ce viziune abstracta a autorului” desi te uiti in acel moment la un peste prajit.. dar francez, sa nu uitam sa spunem.. sau poate ‘flamand’, si poate tot atat de flamboyant.. romania nu are probleme cu creativitatea, doar confidenta lipseste, si bunavointa fata de ceilalti, lipsa de solidaritate sociala si caracter transpare de sus pana jos.. intr-un oras din vest, un mare muzeu a fost pus pe primul loc ca cea mai urata cladire din lume!! dar ei il iubesc si’i doare’n parti de ce zice restul lumii.. dovada mai clara de confidenta si afirmare a propriei identitati nu exista. mai terminati cu atitudinile astea, nu faceti decat rau. uitati-va la cine nu ia pe merit un contract, asta e OK, dar hai sa nu punem jos orice incercare de afirmare a unei vederi originale, chiar daca nu pe intelesul/gustul tuturor. daca preferi un stand in forma de perna cu ace, si cartesti la unul care aduce cu un mar muscat (desi legatura cu povestea biblica e mai mult decat evidenta), cred ca va faceti vinovat de atentat la ‘think deep inside the box”..

  19. Acum un an am primit de la un prieten strain un link spre un site in legatura cu expozitia (posibil site chinezesc, nu-mi aduc bine amionte si nici nu-l mai am). Era prezentat planul pavilionului romanesc, o schita + o descriere. Prezentarea mi-a placut si mie, nu numai prietenului care mi-a trimis-o si care, e interesat de astfel de proiecte prin natura meseriei sale. M-am gandit atunci : ouau! Ro este in stare sa se prezinte bine in afara in mod “oficial” si organizat. Am dat imediat o cautare pe internet “mar – pavilion – Romania – expozitie”, am deschis paginile ziarelor nationale la rubrica noutati- n-am gasit nimic, desi mi se parea important, nou si util. Abia peste cateva luni am gasit intr-un ziar un articolas care insa nu explica mare lucru. Iar de curand am vazut un comentariu cum ca delegatia noastra nu era la nivelul oficial pe care l-ar fi cerut o astfel de manifestare -nu ma-m mirat, noi romanii avem o slabiciune: nu stim sa ne prezentam, asteptam parca sa o faca altii sau sa se faca de la sine. uite ca nu merge intotdeauna, ai nevoie de promovare.
    Nu stiu cum a fost atribuit contractul, dar stiu cum se atribuie toate contractele in Romanica…deci cred ca de data asta rezultatul conteaza. Daca Ilenele Cosanzene din pavilion sunt chicioase ( eu n-am de unde sa stiu, asa se zice in articol) , pacat pentru ele, si-au gresit cariera. Iar daca vecinul tau isi construieste o casa care ti se pare mai frumoasa decat a ta, tu ce faci? Atitudinea unor romani de a nu se respecta pe ei insisi si de a nu avea incredere in propriile valori/forte este profund ne-constructiva si ne aduce mari prejudicii. In concluzie, iau articolul ca pe o simpla opinie la care oricine e indreptatit si nu ca pe o carcoteala, ca iar ma supar…

  20. @crap
    Nu stii sa identifici kitch-ul ; mai studiaza …Prejudecatile sunt ale tale mai degraba..

    Da , frumosul si uratul e subiectiv cum incerci tu sa spui .
    Aici vorbim de IDEI / CONCEPTE , nu de o cladire in forma de arici sau o cladire in forma de mar . Nu suntem la gradinita : marul e frumos , ariciul e tepos 🙂 Nu vorbim de frumos /urat , vorbim de idei inovatoare sau lipsa lor.
    Perna aia de ace e originala atat ideea cat si sistemul constructiv .Perna aia de ace are in spate o poveste ; ai citit-o ?Daca nu , fa un efort -asa sper ca vei intelege mai multe : http://www.archdaily.com/58591/uk-pavilion-for-shanghai-world-expo-2010-heatherwick-studio/.

    Spunem ce gasesti tu ORIGINAL la pavilionul romanesc ? Comenteaza , te rog legatura intre pavilionul romanesc si tema acestei expozitii Better City, Better Life; spunem te rog unde-i INOVATIA?

    • esti genul prea subiectiv ca sa poata avea omul o discutie cu tine, e fara sens. esti genul ala obositor, care ia partea agresiv cand i se pare ca da bine. probabil ar trebui sa-ti spun si eu ca habar nu ai de nimic de fapt, ca felul in care scrii imi spune o gramada, ca esti genul banal, fara sofisticare.. de nici macar n-ai avut bunul simt sa intelegi ce-am vrut sa spun. cat despre ce vad eu in pavilionul romanesc.. think outside of the box! ai putea incerca sa vezi macar munca cuiva care s-a straduit, inainte sa arunci cu caramida..

    • @olga
      ultima prelegere: fara mare greutate s’ar putea scrie un volum despre simbolistica fructului, din mitologie, stiinta, tehnologie, medicina, arta, literatura.. iti trebuie doar un mic efort de imaginatie (daca il ai) ca sa gasesti ceva interesant.. nu trebuie sa fii nici Tell si nici sa-ti cada maru’n cap ca sa-ti vina vreo idee.. si e si semnificativ ptr ideea de mens sana in corpore sano intr-un mediu preponderent ecologic.. dar probabil ca esti genul ptr care mai sugestiv ar fi un pavilion in forma de balegar pe roti, sau de conopida transparenta.. simplitatea expunerii e de multe ori mai inovatoare decat pretentiozitatea cautata dinadins. cum ne-au dat lectii de fapt si bulgarii, la un eurovision trecut: nu le-a fost jena de melodia tziganeasca cu care s-au prezentat, si care a fost excelenta, ptr ca a contat atitudinea care a transmis mesajul. degeaba se straduie artistul daca atitudinea de iobag complexat ii darama orice posibilitate de mesaj..

  21. Nu-i kitsch! (…), dar e cat se poate de banal, de comun, chiar nu iti trebuie studii in istoria artei pt. a contesta asta. Nu m-as da in vant nici dupa perne cu ace, dar cu siguranta Brancusi putea fi o sursa de inspiratie. Am vizitat muzeul de arta din Washington si lucrarile olteanului nostru erau singurele! pazite si protejate de sticla. Este greu sa scriu ce am simtit atunci, sincer.
    Avem valori, multe, putine, mai multe, mai putine decat altii (asta conteaza? conteaza ca sunt ale NOASTRE) pe care nu stim sa le promovam.
    Dar sunt de acord cu autorul in ceea ce priveste faptul ca Romania trebuie sa arate si o imagine moderna, inovativa, sofisticata. Si am avea cu ce, am avea…

  22. excelent articol, nu numai pentru detaliata relatare a povestii pavilionului, dar si conturarea directiei in care se indreapta Romania… intradevar tara asta, a noastra, se imparte in doua, se poate observa si din comentariile anterioare… e interesant cum se face ca de fiecare data cei mai nepoliticosi si prost crescuti sunt deacord cu acest pavilion, ii reprezinta, e adevarat… poate data viitoare ne va reprezenta pe noi…

  23. Draga Crap, FORMALISMUL nu e bun!
    Marul era de la Voinesti sau explica de ce e reprezintativ pentru Romania?
    Arhitectura ecologica nu inseamna mar, para, frunza de vita de vie cu care se invelesc sarmalele.
    Nu resping un lucru doar pentru ca- i romanesc! Asta nu inseamna ca trebuie sa inghit orice rahat construit!

    • domo arigato, olga.. ai pus egalitate intre arhitectura ecologica si ce ar putea reprezenta (in una din zecile de versiuni posibile) marul frustrant ptr ‘elita’ artistica a tarii.. ca asta inseamna, dupa tine, sa traim toti intr-o sacosa de mere.. nu stiu de unde ‘conectezi’ in felul asta, da’ ma bucur ca nu te-am avut profesor de logica..

  24. Din punct de vedere arhitectural, acest pavilion ar fi trebuit sa ofere un design de calitate ;sa fie o constructie adecvata materialelor si tehnologiilor actuale .Ar fi trebuit sa foloseasca materiale ecologice, reciclabile si sa fie eficienta dpdv energetic !!
    Problema marului nostru este ca se vrea “green”, dar numai culoarea termopanului e green ; constructia NU are nici o calitate ecologica.

    In alta ordine de idei, pavilionul ar fi trebuit sa fie un spatiu al socializarii ,simplu, primitor , extrovertit/deschis , ospitalier asa cum e firea noastra 🙂

    E foarte greu sa dai un raspuns pe loc despre ce s-ar fi putut face. Un concurs de arhitectura + o dezabatere publica de idei pe aceasta tema ar fi fost bine venite. Solutiile / concluziile s-ar fi concretizat in cateva luni …Din pacate acest articol va fi uitat in 2-3 zile.
    Cred intr-o arhitectura cu participare a comunitatii ; poate doar asa vom avea in viitor un pavilion care sa ma reprezinte atat pe mine cat si pe amicul meu @ crap.

  25. Ce ar trebui sa faca Romania ? Nu Romania, ci cei care iau decizii in Romania. Ar trebui sa mai iasa din tara, sa vada ce se mai intampla si prin alte tari. Sa fie in ton cu noutatile, stimuland afacerile, creativitatea, cercetarea si sa produca produse de succes, ca apoi sa aiba cu ce sa se mandreasca. Folclorul e pentru noi. Expozitiile mondiale sunt de fapt ca sa prezinte tara respectiva ca un mediu propice pentru investitii, nu ca destinatie turistica.

  26. Eu nu mai dau nici o sansa Romaniei. Cand vezi o salita de sticla si termopan care costa milioane de euro,atunci poti sa-ti dai seama ca tupeul ‘LOR’ a ajuns atat de departe incat nu mai conteaza nimic, asta e;)

  27. iar mi-a cazut o caramida in cap! din simplu motiv ca …inca imi pasa. mi-am spus ca nu-s un cetatean (roman) “model” si ca nu voi avea probleme de integrare si de identitate, oriunde in lume as alege sa traiesc. totusi, nu pot gandi, simti, visa si spera decat in limba mea materna.

    fantastic de lucid articolul! si fara sa fie tendetios a atins cateva puncte sensibile pe sufletul oricarui roman.

  28. cu asa ceva ar fi trebuit sa ne laudam: http://www.arcaspace.ro/ro/programe.htm nu cu calusari… toti merg inainte, noi ne gandim la trecutul de “aur”… ne vaitam ca nu am avut noroc, norocul il cream singuri… intotdeauna am fugit si ne-am ascuns in loc sa luptam… parca vad urmatoarea expozitie: plugul cu brazdar de lemn si minunate incaltari ergonomice alias opinci…

  29. nu pot sa cred :)) .. habar nu aveam de ARCA … incredibil.. bravo.. da, clar sunt doua romanii.. una pe care o apreciem dar decare nu stim :))))

  30. Pingback: Pavilionul Romaniei – episodul “circotasului ii sade bine cu blogul”

  31. Eu revin cu intrebarea: a vizitat autorul acestui articol vreun pavilion? De fapt, a vizitat cineva de aici vreun pavilion, inainte sa-si expuna parerea?
    @olga, in legatura cu linkul postat de tine, despre istoria proiectului Angliei, daca ai citi si comentariile, ai vedea ca si acolo parerile sunt impartite. Asa cum tie iti place conceptul, sunt multii altii care il gasesc cel mai slab de la Expo 2010.

    Eu am fost la Shanghai si am vizitat Expo. Cu toate ca nu ar trebui sa facem comparatii cu tari precum Anglia, Franta, Germania si multe altele, unde bugetele alocate sunt fabuloase (de 30-40 pana la 70 de ori mai mari, in cazul Japoniei), parerea mea este:
    – Franta si Germania au intr-adevar ceva inedit, iar aici as putea sa includ si Pavilionul Elvetiei, dar care insa in afara de binoclurile 3D, este dezamagitor:
    – Ungaria, Croatia (in interiorul pavilionului sunt proiectii pe o parte si pe cealalta ale oraselor din Croatia, atat si nimic mai mult), Olanda (o promenada pe 3 etaje unde vezi cateva costume si cateva piese de mobilier), Austria (niste schiori proiectati pe o partie artificiala si atat), in opinia mea, sunt dezastre.
    – dintre alte pavilioane vizitate (Irlanda, Finlanda, Suedia, Mexic, Columbia, Canada, Noua Zeelanda, Algeria, Tunisia, India, African Joint Pavilion, Rusia si altele) personal, mi-au placut cel al Tunisiei in care am gasit traditii, obiceiuri, promovare turism si o sala de proiectii unde poti viziona un film tematic, 24 ore in Tunisia, o calatorie prin toata Tunisia si cel al Finlandei (ca un lait motiv, traditii si obieiuri, costume specifice, unelte specifice, dar si o proiectie despre un model de oras eco (singurul vazut la acest expo, si care este in tema expo-ului).

    Parerea mea, ca simplu vizitator, fara cunostiinte in arhitectura, este ca Romania se prezinta la un nivel cel putin de bun simt si recomand celor care critica proiectul si participarea Romaniei, sa faca o vizita la Expo.

  32. am fost acolo on

    Sunt unul dintre cei ce a participat la amenajarea pavilionului si astfel am putut sa colind expozitia in lung si in lat si sa vizitez TOATE pavilioanele. De asemenea am fost prezent si la Aichi 2005 in Japonia, unde de asemenea mi-am hranit sufletul cu ideile si conceptele prezente acolo.
    Ca o paralela intre cele 2 expozitii, in Japonia spatiul era mai mic, mai intim, mai cochet, te invita sa te relaxezi si sa socializezi. In China megalomania este cuvantul de ordine in toata expozitia.
    In Japonia spectatorii din pavilion asistau cu rasuflarea taiata la dansurile populare sau alte manifestari culturale, iar la sfarsit ropote de aplauze rasplateau prestatiile artistice. In China dupa 5 minute oamenii se ridica si pleaca. Mai au si alte lucruri de vazut, timpul e scurt, expozitia mare. Vorbim in primul rand de diferente culturale.
    Mie personal pavilionul Romaniei mi-a placut ca si design. Toata lumea vorbea in expo despre The Big Green Apple. De asemenea in orice afis sau mentionare a expozitiei, pavilionul nostru figura printre cele mai originale.
    Cat priveste relationarea cu tema expozitiei Better City Better Life, cred ca doar Japonia si-a facut temele, cu o reprezentare a unei Satoyama moderne, in care elementele cultural traditionale se impleteau cu adevarate minuni ale stiintei si tehnologiei.
    Altfel fiecare tara a incercat sa umple spatiul urias si cu adevarat inutil cu fel de fel de lucruri, proiectii, ecrane cu leduri, plasme etc. Lucruri care sunt neatractive in fata unui chinez cu pasaportul expozitional in mana suparat ca pavilionul tau nu are stampila care sa-i aduca aminte ca a “fugit” si el pe acolo.
    Zaijian!

  33. Oameni buni, ori ce comentari sunt de (traditionalul) “prisos”…
    Ori facem un forum pe aceasta tema, cu cel putin 3 categorii: REPREZENTAREA IDENTITATII NATIONALE, REPREZENTARE ARHITECTURALA si PREZENTA IN EXPOZITIE (paralele cu alte natii sau profesionalism expozitional) …. sau nu are rost sa mai scriem…
    Ca apar tot felu de persoane care considera ca “a fi acolo si a vedea” e un atu in exprimare, e stupid…

  34. Rasfoind aceste comentarii stufoase am ajuns la concluzia ca oricine dintre cei mai sus sau orice roman care ar fi proiectat acest pavilion(concept etc),tot timpul se va gasi un grup de carcotasi.
    Romanii trebuie sa mai lucreze la mentalitate ,tr.sa ne mai civilizam,cat despre presa(cu unele exceptii) daca nu apare un manelist celebru sau Becali in Shanghai nu cred ca se va scrie de bine sau de rau(cu exceptia zilei Romaniei si festivitatii de inchidere).
    Romanul a fost tot timpul cu NU in fata si se intereseaza tot timpul de capra vecinului.
    NU cunosc celelalte proiecte de pavilion si nici pe acesta asa ca nu pot spune dace e cel mai reusit sau nu,cel mai frumos sau ecologic,sunt lucruri care i mi plac si lucruri care nu mi plac,oricum nu se mai poate schimba nimic la acest pavilion.
    Fiecare cu opinia lui ,esti pro sau contra important sa ai o opinie si sa o sustii cu argumente.
    Avem multe valori in tara ,in toate domeniile dar majoritatea prefera sa si faca un viitor in strainatate unde au conditii decente.
    Prefer sa ma opresc aici si sper ca nu am suparat sau deranjat pe nimeni.

  35. de prisos, ca sa zic stupid, este o discutie fara ca cei care isi expun parerile sa aiba nici cea mai mica idee despre ceea ce este in realitate. pentru ca multe pavilioane, in forma finala, sunt diferite de conceptul initial. Iar lumea isi da cu parerea despre designul, arhitectura, impactul si succesul unor pavilioane, fara sa le fi vazut. insa asta e o meteahna apasatoare a romanului…

    • Monica Lotreanu on

      Ba, pardon, un arhitect sau un intelectual cu o anumita experienta si valori bine asezate isi face o idee despre o constructie inca din faza de proiect. Judecata de valoare se poate face si in absentia (material fizic). Cit despre faptul ca vulgului ii place “marul”, ce pot spune? Doar si manelele sint iubite de 90% din populatia Romaniei.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger