N-am trimis degeaba petiţii: bicicleta a fost inclusă în reţeaua de transport TEN-T – sunt 6 miliarde de euro până în 2020 care ar trebui deblocaţi pentru infrastructură. Trasul de mânecă va continua. Mulţumim pentru sprijin, will keep you posted!
Comitetul pentru Turism și Transport al Parlamentului European a votat linii directoare importante pentru infrastructura de transport a Uniunii Europenii. Pentru prima oară, europarlamentarii au decis să includă ciclismul în liniile directoare ale Rețelei de Transport Trans-Europene (‘TEN-T’), deschizând ușa pentru miliarde de euro care vor fi investiți în ciclism.
Decizia vine după aproape un an de campanii intense din partea Federației Europene de Ciclism (ECF), a grupurilor sale membre și a aliaților din industrie și în urma a zeci de mii de e-mailuri trimise europarlamentarilor înainte de vot. Deși nu a adoptat textul exact propus de ECF, Comitetul a votat următoarele amendamente:
* Ar trebui exploatată armonizarea cu alte politici, cu aspecte legate de turism, de exemplu, prin includerea unor structuri de inginerie civilă precum podurile sau tunelurile în infrastructura pentru biciclete în vederea ciclismului pe rute cu distanțe mari, cum ar fi rutele EuroVelo.
Includerea sa în text îi va oferi ciclismului posibilitatea de a accesa zeci de milioane de euro din finanțările pentru infrastructură.
„Vocea noastră a fost auzită. Dacă lumea ciclismului nu s-ar fi mobilizat, atunci ciclismul și EuroVelo ar fi fost puse deoparte de alte forme de transport. Și mai rău, proiectele de infrastructură de mare anvergură ar fi ignorat nevoile cicliștilor”, explică Bernhard Ensink, secretar general al ECF. „Acest vor reprezintă o schimbare semnificativă și un prim pas în direcția corectă. Comitetul pentru Transport și Turism al Parlamentului European a arătat că poate îmbunătăți condițiile ciclismului de-a lungul continentului oferindu-i investiția pe care o merită. Porțile pentru investiții și mai mari în ciclism sunt deschise de acum”.
Între 2007 și 2013, ciclismului i-a fost alocat doar 0,7% din fondurile disponbile pentru transport. Pentru următoarea perioadă financiară (2014-2020), ECF a identificat că 6 miliarde de euro sau 10% din finanțările Uniunii Europene vor fi destinate ciclismului, însă accesarea acestor fonduri va necesita mai multă presiune asupra instituțiilor europene din partea cetățenilor care merg cu bicicleta.
Ensink spune: „Lupta nu s-a încheiat. Avem bătălii și mai mari de purtat anul viitor, când Uniunea Europeană va lua decizii importante privind bugete pentru transport și mai mari. Vom avea nevoie de ajutorul vostru pentru a le aminti instituțiilor europene, naționale și regionale de importanța strategică a ciclismului”.
Votul se va muta acum în plenul Parlamentului înainte ca detaliile să fie discutate și negociate, anul viitor, cu statele membre UE, la Consiliul Uniunii Europene.
Prin urmare, bani vor fi. Dar cu aceşti bani trebuie să muncim. Nu noi, ci guvernanţii români.
Cu alte cuvinte, a fost o luptă mică mică dintr-un război mare mare.
Să începem!
Later edit:
Am vorbit şi după încheierea votului cu Silvia Adriana Ţicău, vice-preşedinte a comisiei de transport din cadrul Parlamentului European. Care a votat, cum promisese, pentru amendamentele făcute de noi textului de lege. Iată ce spune ea: Ce s-a votat e un recital, nu un articol. Asta înseamnă că nu funcţionează ca şi constrângere, ci ca şi recomandare. Cum se traduce asta? Cam aşa: Nicidecum nu vom putea să ne bucurăm de o felie din plăcinta de miliarde de euro dedicaţi infrastructurii de transport pan-europene, ci că vom putea spera cel mult că la următoarele autostrăzi din Romania, recomandarea europeană e că trebuie făcute în aşa fel încât să se intersecteze cum trebuie cu drumuri de biciclete.
Deci, pentru o rută Eurovelo 6 cumsecade de-a lungul Dunării, de la intrarea pe la Porţile de Fier şi până în Deltă, mai avem de pus presiune pe politicieni, europeni şi locali. Ţicău ştie despre Eurovelo 6, a auzit şi dânsa de faptul că stăm prost la amenajarea acelui coridor ciclist. La fel cum ştie că turiştii străini sunt luaţi la pietre prin ţară de către diverşi localnici. Revin cu o aducere aminte: un document al Parlamentului European spune că cicloturiştii ăştia aduc anual 180 milioane de euro României (vezi .pdf). Până va înţelege fiecare politician de de ce sunt buni banii ăştia la buget, vom pune presiune pe ei. Doamna Ţicău a spus că vrea să se poată şi ea da cu bicicleta de la Galaţi, de unde e originară, până la Suceava. Cu familia, fără maşini după ei şi să poată trage la cabane dotate cu ce trebuie pentru un cicloturist. O credem pe cuvânt, doar a votat ce-am cerut în petiţie. Mai trebuie să convingem însă mulţi mai mulţi politicieni.
Un comentariu
ia sa pregatim noi “ogorul”! 🙂
https://www.facebook.com/events/115100758654680/