“Sexiste şi fără ruşine”, astfel au fost catalogate reclamele pentru compania Ford (divizia India); una dintre ele arată femei legate de mâini şi de picioare şi la gură, puse în portbagajul unui Ford condus de fostul premier italian Silvio Berlusconi. Compania şi-a cerut imediat scuze pentru reclamele care, se pare, nu ar fi trebuit să devină niciodată publice.
Reclamele au apărut pe internet (pe pagina Ads of the World) şi au fost create de angajaţi ai JWT India, o filială a agenţiei globale de publicitate WPP. Reprezentanţii Ford India susţin că materialele nu au trecut prin procedura standard de revizuire şi aprobare. „Regretăm profund acest incident şi recunoaştem, alături de partenerii noştri din agenţie, că nu ar fi trebuit să aibă loc niciodată”, spune Ford într-o declaraţie de presă. „Aceste afişe sunt împotriva tuturor standardelor de profesionalism şi morală ale companiei Ford şi ale agenţiei partenere şi nu au făcut parte din niciun proiect comun al Ford şi WPP”, mai spune compania. Reprezentanţii acesteia nu au specificat dacă vor lua şi măsuri împotriva agenţiei sau a persoanelor care au creat şi publicat materialele publicitare.
Una dintre reclame (foto sus) îl înfăţişează pe fostul premier italian Berlusconi (care are numeroase probleme cu justiţia la activ, mai cu seamă pentru infracţiuni sexuale, cum ar fi sex plătit cu o persoană minoră) la volanul unui Ford Figo, făcând semnul victoriei, în vreme ce în portbagaj se află, legate, trei femei aproape dezbrăcate. Alt afiş (foto jos) o arată pe Paris Hilton (vedetă mondenă) în locul şoferului, iar în portbagaj sunt, legate, cele trei surori Kardashian (devenite vedete în urma unui reality-show în SUA). O a treia reclamă îl are ca şofer pe pilotul de Formula 1 Michael Schumacher, iar cei legaţi în portbagaj par a fi trei adversari de curse. Tagline-ul reclamelor este: „Leave your worries behind with Figo’s extra large boot”. „Aceste materiale au rezultat în urma activităţii individuale a unor angajaţi ai agenţiei, fără să fie revizuite, iar conducerea agenţiei depune toate eforturile pentru a rezolva problema apărută în interiorul său”, au declarat cei de la WPP.
Internetul din India a fost luat cu asalt de un val de proteste online (în special pe reţelele sociale) la adresa acestor reclame, în special la adresa celei cu chipul lui Berlusconi şi cele trei femei legate în portbagaj. „Dacă asta înseamnă Ford, atunci nu voi cumpăra niciodată o maşină marca Ford şi nici nu mă voi urca în vreuna”, a comentat un utilizator Facebook, alături de mulţi alţii care au promis că vor boicota produsele Ford din cauza acestor reclame. Afişele au fost date publicităţii la doar câteva zile după ce în India au fost aprobate legi mai dure pentru pedepsirea infracţiunilor sexuale, ca urmare a unui viol în grup care a fost fatal unei tinere studente, în luna decembrie a anului trecut şi a unui alt incident din luna martie, când o ciclistă elveţiană de 39 de ani a fost victima unui viol în grup în timp ce era în vacanţă în India.