One World Romania 11: 10 zile de documentare despre drepturile omului

0

Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania are loc între 16 și 25 martie 2018 la București. Timp de 10 zile, drepturile omului vor fi în centrul atenției  în cinema și nu numai, la CinemaPRO, Cinemateca Eforie, Cinemateca Union, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, ARCUB, Rezidența BRD Scena 9 și la Muzeul Național de Artă Contemporană. Hub-ul central al Festivalului One World Romania 11 va fi organizat la ARCUB Gabroveni, unde vor avea loc mai multe evenimente speciale, în completarea proiecțiilor din Sala Mare. Abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.

După 10 ediții de succes, festivalul are echipa îmbogățită, o echipă cu o abordare proaspătă, atât în selecția documentarelor, cât și în comunicarea și identitatea vizuală a festivalului. Pentru ediția cu numărul 11 festivalul se va extinde semnificativ față de anii trecuți – vom crește numărul zilelor de la 7 la 10 și al documentarelor din selecție la peste 70. Vom avea un număr total de 180 de proiecții în cele 8 cinematografe și locații partenere și peste 100 de invitați din țară și din străinătate prezenți la discuții cu publicul și în cadrul evenimentelor conexe.

GET REAL în 2018!

„GET REAL!” este mesajul One World Romania în anul centenarului. Ne dorim ca în această perioadă poluată de preconcepții și minciuni să ne antrenăm sinceritatea și gândirea critică. Documentarele și evenimentele pregătite de One World Romania propun o excursie în afara zonei noastre de comfort, dincolo de granițele mistificării trecutului.

Spotul de promovare al One World Romania 11 o are în centru pe Alina Șerban, actriță și regizoare, și este realizat de Alexandru Solomon.

„Imaginea ediției a 11-a recreează tabloul lui C.D. Rosenthal, „România rupându-și cătușele pe Câmpia Libertății”. Tabloul reprezintă o Românie pură, luminoasă și liberă. Noi transpunem această imagine ideală într-un peisaj real, România aia pe care nu vrem să o vedem, care există dincolo de bula noastră și e în continuare încătușată de mizerie, de lipsuri elementare, o Românie în care coexistă mai multe lumi (urban-rural, contemporan și „medieval”, mizerie și lux).” (Alexandru Solomon)

SELECȚIA ONE WORLD ROMANIA 2018

Ca în fiecare an, și filmele celei de-a 11-a ediții sunt împărțite în mai multe secțiuni tematice, care vor beneficia atât de proiecții urmate de dezbateri, cât și de evenimente conexe bazate pe formate diferite. Focusurile ediției sunt dedicate unor domenii și subiecte care au provocat recent dezbateri ample la nivelul societății, precum adaptarea educației rigorilor secolului al XXI-lea, asaltul politic asupra justiției, revirimentul rasismului, supremației albe și iliberalismului în întreaga Europă, reformularea politicilor care acordă drepturi egale persoanelor LGBTQ sau tratamentul acordat refugiaților de statele europene.

ISTORII ÎNCĂ RELEVANTE 

Secțiunea„Istorii încă relevante” va prezenta spectatorilor 10 filme documentare recente, care scot în evidență modurile complexe în care trecutul modelează încă prezentul, peste tot în lume. Deși fiecare dintre filmele secțiunii analizează fenomene particulare, ele vor da naștere unor reflecții, sperăm constructive, cu privire la istoria României și la zonele ei despre care nu se vorbește destul.

„The Other Side of Everything”, realizat de Mila Turajlic, proaspătul câștigător al Marelui Premiu la IDFA, cel mai important festival de film dedicat exclusiv documentarului, redă povestea unei familii burgheze aflate la răscrucea istoriei în centrul Belgradului. Prin intermediul mamei regizoarei, contestatară a regimului comunist, intelectuală activistă după 1989 și membră a unuia dintre guvernele ultimelor două decenii, „The Other Side of Everything” prezintă succesiuni de evenimente istorice care de multe ori par să se confunde cu unele trăite de cetățenii României.

Karl Marx City”, unul dintre documentarele favorite ale criticilor internaționali, este cronica spaimelor și căutărilor co-regizoarei Petra Epperlein legate de relația tatălui ei cu Stasi, aparatul de supraveghere al Germaniei de Est. Deși vorbește în aparență despre trecut, având suficiente rezonanțe și cu funcționarea Securității din Republica Socialistă România, filmul preconizează indirect și viitorul supravegherii în masă, cu potențial de a deveni cel puțin la fel de atroce precum omoloagele totalitare.

Nu în ultimul rând, în secțiunea „Istorii încă relevante” apare thrillerul documentar „Absent without Leave”, o poveste deopotrivă personală și politică, în care regizorul taiwanez de origine malaeziană Lau Kek-Huat pornește în căutarea bunicului său, prezent în viața lui doar sub forma unui portret misterios de familie. După ce fost selectat la Busan, în cel mai mare festival de film al Asiei și a primit premiul publicului în Singapore, producția taiwaneză a fost interzisă în Malaezia, pe motiv că bunicul regizorului fusese membru al Partidului Comunist, un subiect încă cenzurat în Malaezia din motive care sunt dezvăluite treptat în film.

ÎN FAȚA LEGII 

Despre justiție se poate vorbi în multe feluri, fapt revelat și de filmele secțiunii. Nicăieri în lume nu există sisteme judiciare perfecte, dar de la multe dintre ele avem cu siguranță ce învăța. Ne-am propus ca prin documentarele selectate să diversificăm discursul public din jurul acestui subiect, să analizăm ce funcționează și ce nu în alte colțuri ale lumii și să descoperim împreună modalități de revitalizare a sistemului judiciar din România.

The Trial: The State of Russia vs. Oleg Sentsov (regie Askold Kurov) 

Condamnat la 20 de ani de închisoare de un tribunal rus, pentru presupuse „acte teroriste”, regizorul Oleg Sentsov a primit un sprijin larg din partea comunității cinematografice europene, din păcate fără un rezultat vizibil. Filmul lui Askold Kurov urmărește pas cu pas evoluția procesului intentat lui Sentsov; rezultă un thriller pasionant al cărui protagonist este zdrobit de un sistem judiciar care funcționează la comandă politică.

POLITICA SEXULUI

În contextul acțiunilor politice demagogice din ultimul an care, prin redefinirea familiei în cadrul Constituției, ar putea conduce la restrângerea drepturilor unei întregi categorii de cetățeni doar pentru că aparțin unei minorități – LGBTQ -, credem că este extrem de important să dezbatem această temă în cadrul festivalului. Toate filmele secțiunii prezintă lupte pentru drepturile minorităților sexuale și se concentrează pe metodele activiste folosite în acest scop, în speranța de a provoca o mai mare implicare pentru susținerea cauzei și în România.

Queerama (regie Daisy Asquith) 

Până la a ajunge să legalizeze căsătoria între persoane de același sex (în 2013), societatea britanică a cunoscut decenii de lupte activiste, concretizate prin progrese legislative, dar și prin îmbunătățiri ale reprezentării comunităților LGBTQ în mentalul colectiv. „Queerama” surprinde aceste fenomene complexe prin intermediul iconografiei asociate persoanelor LGBTQ de cinematografia britanică a ultimelor decenii, prezentând pe parcurs și unele prejudecăți discriminatorii propagate în trecut, rămase însă, din păcate, foarte prezente în societatea românească.

ÎNVĂȚ ȘI DEZVĂȚ

În multe locuri, la fel ca în România, sistemul educațional e învechit și nu ține pasul cu evoluția socială a secolului al XXI-lea și cu nevoile specifice noilor generații. De aceea, ne propunem ca în martie să vedem ce funcționează și ce nu – la alții și la noi, prin comparație – și să participăm cu idei pentru reformarea sistemului educațional. 

Childhood (regie Margareth Olin) 

Documentarul observațional „Childhood” urmărește activitățile de zi cu zi ale unor copii la o grădiniță în care educatorii se comportă de parcă ar fi de vârsta lor, iar „materiile” pe care le învață decurg din existența lor firească în mijlocul naturii. 

Alte secțiuni principale, evenimente speciale și surprize din programul One World Romania 2018 vor fi dezvăluite în curând pe site-ul www.oneworld.ro și pe pagina de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania.

1968: DUPĂ 50 DE ANI

Printre filmele acestei secțiuni se regăsesc „Revolta studenților cehi” („Ceske studentske revolty”), „Asalt la ceruri” („Assalto al cielo”) și „Într-un prezent intens” („No intenso agora”) – documentare ce ne vor purta înapoi în timp în perioada evenimentelor din 1968 din Cehoslovacia, Franța, Italia, Brazilia și China. Vom vedea cum Blocul comunist era zguduit de protestele din Cehoslovacia, în timp ce Vestul se confrunta cu reacții ale tinerei generații pe care conducătorii politici le înțelegeau cu greutate. Deși diferite la nivelul detaliilor, toate aceste mișcări au construit un adevărat mit în jurul anului 1968, văzut ca un moment care ar fi putut marca o adevărată revoluție pe plan mondial.

Această secțiune este și punctul de plecare pentru 2 dintre evenimentele conexe ale festivalului – „Studenți în mișcare”, care are loc sâmbătă 24 martie începând cu ora 12:00 la ARCUB și la care vor participa Karel Kovanda, Monika MacDonagh-Pajerová (protagoniștii filmului „Revolta studenților cehi” și lideri ai studenților din Cehoslovacia în doi ani-cheie – 1968 și 1989), istoricul Lavinia Betea și Marius Deaconu, președintele ANOSR. Al doilea eveniment, „1968. Între Est și Vest” va avea loc duminică, 25 martie, începând cu ora 12:00 în Atriumul Institutului Francez. Publicul îl va întâlni aici pe jurnalistul francez de renume, Bernard Guetta, care va povesti experiențele sale personale din Parisul anului 1968 și cum au influențat toate aceste evenimente lumea în care trăim.

CULTURA PROTESTULUI

„CULTURA PROTESTULUI” include 5 filme documentare care prezintă diverse forme ale protestului prin povești culese din toate colțurile lumii: Cambodgia („Primăvara cambodgiană – A Cambodian Spring”), Israel („Înainte ca tălpile mele să atingă pământul – Before My Feet Touch the Ground”), Franța („Adunarea – L’assemblee”), Statele Unite ale Americii („În stradă – Whose Streets?”) și România („Megaphone – Portavoce”). Vom vedea cum peste tot în lume proteste spontane, uneori inițiate de o mână de oameni, au creat adevărate mișcări gigantice, reunind sute de mii sau milioane de cetățeni și provocând căderi de guverne sau de președinți. De multe ori, mișcările acestea au generat apariția unor partide care au ajuns puternice pe scena politică a țărilor respective. Alteori s-au stins, lăsând în urmă întrebări pentru viitor și promițând o revenire în forță atunci când contextul o va cere. Toate aceste filme vor putea fi vizionate duminică, 25 martie, la Cinema Muzeul Țăranului.

CU ȘI DESPRE ROMÂNIA

Unul dintre cele mai așteptate documentare din selecție este „Licu, o poveste românească”, regizat de Ana Dumitrescu, câștigătorul Marelui Premiu la Festivalul Dok Leipzig 2017. Premiera națională va avea loc în martie la One World Romania, iar din august filmul va intra și în cinematografe. „Licu, o poveste românească” este inclus în secțiunea „Trecutul prezent” și prezintă povestea unui bărbat de 92 de ani, trecut prin toate evenimentele istorice majore ale ultimului secol. Cu siguranță filmul îi va face pe spectatori să reflecteze asupra propriei condiții și efemerități.

După premiera internațională care va avea loc curând la Berlinale, în secțiunea Forum, cel mai recent documentar al regizorului Corneliu Porumboiu, intitulat „Fotbal infinit” ajunge în martie și la București, la One World Romania. Și comic și trist și înduioșător, acest documentar minimalist ne ține captivi în lumea unui mic funcționar de provincie care încearcă cum poate să-și depășească propriile limite. Având în aparență același subiect – fotbalul – cu primul documentar al lui Corneliu Porumboiu care vorbea despre relația noastră cu trecutul, „Fotbal infinit” este despre potențialitatea viitorului, despre ce lăsăm lumii în urma noastră.

În secțiunea „Cultura protestului” ne bucurăm de un alt documentar românesc, proiectat în premieră mondială la One World Romania 2018 – „Portavoce”, realizat de Ruxandra Gubernat, Marcel Schreiter și Henry Rammelt. Cei trei autori urmăresc apariția unor tipuri alternative de interacțiune culturală în România, care au contribuit la dezvoltarea societății civile, responsabile pentru protestele de amploare din ultimii ani. Prin interviuri cu organizatorii unora dintre fenomenele de mobilizare civică recente – de la protestul bicicliștilor, Street Delivery, Roșia Montană, Colectiv până la protestele recente împotriva OUG13 – filmul aduce în prim-plan o țară în profundă schimbare, tot mai experimentată într-o cultură a protestului ce își are rădăcinile în scena culturală alternativă.

Vor mai fi prezentate scurtmetrajele „Al-salamu alaikum” (regie: Wissam Al-Zoabi, co-producție România-Siria, secțiunea „Caut țară), „Ionaș visează că plouă” (regie: Dragoș Hanciu, secțiunea „Delicatessen”), mediumetrajul „Antonio e Catarina” (regie: Cristina Haneș, secțiunea „Delicatessen”) și lungmetrajul „Procesul” (regie: Claudiu Mitcu, Ileana Bîrsan, secțiunea „În fața legii”).

WORK-IN-PROGRESS

Ca de fiecare dată în ultimii ani, și la această ediție de One World Romania vom prezenta câteva proiecte de film documentar aflate în diverse stadii ale producției, dar încă neîncheiate. Cele 5 proiecte prezentate în această secțiune în 2018 sunt realizate de Radu Ciorniciuc, Cosmin Bumbuț și Elena Stancu, Mona Nicoară, Dragoș Turea și Nora Agapi.

Radu Ciorniciuc a documentat și publicat în 2017 volumul „Acasă”, punctul de plecare pentru documentarul omonim. Filmul va spune povestea unei familii pentru care multă vreme Delta Văcărești a fost acasă, o familia ca atâtea altele din România, izolată de restul lumii, fără acces la utilități, educație sau medici.

Mona Nicoară aduce la One World Romania proiectul său intitulat „Distanța dintre mine și mine”, un documentar despre „cea mai fascinantă femeie din literatura română”, cum i s-a spus Ninei Cassian. În ultimul an de viață, la New York, Nina Cassian se ceartă cu propriul trecut în acest film care explorează relațiile dintre memoria personală și arhiva oficială, dintre artă și putere, dintre supraveghere, auto-cenzură și libertate creativă.

Cosmin Bumbuț și Elena Stancu sunt realizatorii proiectului „Rezidentele” – filmul care documentează viața celor 16 deținute de la Centrul Terapeutic Lotus din Penitenciarul Gherla – primul centru din România pentru deținutele cu depresie, anxietate și tulburări de personalitate.

În documentarul „Alpha Betta Gamma”, Dragoș Turea documentează cum acum jumătate de secol, Republica Moldova a devenit cel mai important câmp experimental de aplicare a energiei atomice în agricultura sovietică. Documentarul este construit pe istoriile și confesiunile oamenilor de știință care au fost implicați în implementarea acestor proiecte.

Nora Agapi este al 5-lea realizator din secțiunea „Work-in-progress” și va prezenta documentarul „Timebox”. Filmul îl are în centru pe Ioan Matei Agapi, tatăl regizoarei și fotograf și realizator de documentare. Prin discuțiile celor doi și secretele care ies la iveală, documentarul aduce în discuție vechea confruntare dintre artă și realitate.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger