Omul care a nascut industria petrolului

5

In contextul scurgerii de petrol din Golful Mexicului, publicatia Tree Hugger a realizat profilul omului responsabil pentru dezvoltarea unei mari parti din industria petroliera a Statelor Unite – Edwin Drake. Fost conductor de tren, americanul a revolutionat industria de extractie a titeiului din pamant printr-o inovatie: forajul de petrol, care a ajuns sa se raspandeasca peste tot.

(articol preluat de pe Tree Hugger)

Fiu de fermier, Edwin Drake s-a nascut in 1819. In adolescenta, s-a angajat la Caile Ferate din Connecticut si in cativa ani a ajuns conductor de tren, ceea ce i-a permis sa calatoreasca gratuit. A fost nevoit insa sa renunte la acest post din cauza unor probleme de sanatate. Cu toate acestea, compania feroviara i-a asigurat in continuare calatorii gratuite, beneficiu care i-a adus o noua slujba.

In 1858, pe durata sederii sale intr-un hotel din Pennsylvania, Drake i-a intalnit pe George Bissell si Jonathan Eveleth, promotorii afacerilor cu petrol, care cautau o noua sursa de combustibil pentru alimentatul lampilor. Compania lor, Seneca Oil , avea nevoie de un om care sa calatoreasca prin tara in cautarea unor oaze de petrol, iar fostul conductor de tren a devenit candidatul ideal gratie facilitatii sale feroviare.

In momentul cu pricina, cel mai des utilizat combustibil pentru lampi era uleiul de balena, obtinut din untura mamiferului marin. Insa inovatiile vremii legate de rafinarea petrolului au facut ca extractia titeiului din pamant sa devina o alternativa ispititoare, dar care nu se bucura inca de o tehnologie viabila. Tot ce puteau face atunci americanii era sa colecteze titeiul direct din crapaturile prin care tasnea in mod natural la suprafata.

In 1858, Seneca Oil l-a trimis pe Edwin Drake sa caute un astfel de loc in Titusville, Pennsylvania.  Pana sa gaseasca fisura din pamant, fostul conductor de tren a incercat o masina de forat alimentata cu aburi pentru a sapa in apropierea sursei de titei, insa a intampinat o problema: dispozitivul folosit de el nu reusea sa sape un tunel indeajuns de adanc fara ca peretii sa se prabuseasca. Asa ca americanul s-a gandit sa introduca mai intai o conducta in pamant, apoi sa foreze prin interiorul ei pentru a remedia problema.

Seneca Oil nu a dorit insa sa-i finanteze experimentul si si-a retras sprijinul, asa ca Drake a continuat sa foreze de unul singur in Titusville, la ritmul de melc de sub 0,5 metri pe zi. Intr-un final, dupa ce masina de forat a ajuns la adancimea de 20 de metri, titeiul a inceput sa tasneasca la suprafata. In scurt timp, noua sa metoda a ajuns sa asigure 15 barili de petrol pe zi si s-a raspandit rapid in intreaga regiune. Drake nu a reusit insa sa breveteze ideea si a profitat putin de pe urma ei.

La momentul mortii sale, in 1880, fostul conductor de tren ar fi fost lefter daca nu ar fi beneficiat de o renta viagera de 1.500 de dolari din partea statului. In schimb, contributia sa la nasterea industriei petrolului nu a fost ignorata. Standard Oil, compania care l-a transformat pe John D. Rockefeller in cel mai bogat om din istorie a inaltat un monument in cinstea lui Edwin Drake.

In 1909, la doar 50 de ani de la momentul in care masina sa de forat a gasit petrol, publicatia Wanganui Herald ii pretuia descoperirea: „Petrolul fusese gasit in izvoare in mai multe parti din Pennsylvania inainte de 1859, insa Drake a fost primul care a sapat pamantul in cautarea minunatei comori petroliere. Gaura sa din pamant a insemnat transformarea productiei de petrol intr-o mare industrie a lumii”. Perceptiile s-au schimbat insa in ultimii 100 de ani, dovada fiind controversa starnita in jurul recentei scurgeri de petrol din Golful Mexicului.

Foto: Wikipedia

Tags:



5 comentarii

  1. In 1909 i se pretuia descoperirea, dar perceptiile s-au schimbat in ultimii 100 de ani, dovada fiind accidentul din Golf.

    Cum adica? Ce legatura are accidentul din Golf de acum cu avantul extractiei petroliere ce a rezultat imediat in urma inventiei??

  2. De pe inventatori.ro:

    “În 1934, Ion Şt. Basgan breveta în România forajul sonic, bazat pe teoriile predecesorului său, Gogu Constantinescu. Apoi, în 1937, inventatorul a brevetat invenţia şi în SUA, pentru forajul petrolier de mare adâncime. „Prin aplicarea acestei invenţii, companiile americane au obţinut profituri uriaşe“, a precizat Aurel Tudorache, responsabilul compartimentului muzeografie-documentare din cadrul Muzeului Tehnic Român. La acel moment, prin forarea clasică cu prăjini de forare, americanii nu ajungeau la mai mult de 1.500 de metri adâncime. Cu ajutorul forajului sonic s-a ajuns până la adâncimi de aproape 12.000 de metri. În 1940, când războiul lua amploare, americanii au pus sechestru pe brevetul românului.

    Cu ajutorul acestei tehnologii, companiile petroliere americane au avut profituri enorme. De aceea, în anul 1964, Basgan i-a dat în judecată pe americani pentru recunoaşterea drepturilor de autor.”

  3. antiamericanii sunt peste tot cum,la fel de adevarat,sunt si multi idioti care ar face orice sa-i pupe cat mai adanc in fun…, asta apropo de forare.
    am fost pioneri in acest domeniu dar ca de obicei am pierdut tot(rezerve,tehnologii) pt. ca marele licurici si lacheii sai(alte guverne mai mult sau mai putin occidentaloide) sa ne si mai tare ca sa ne doara rau de tot.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger