Obsesia pentru posesiune materială ne face mai deprimaţi şi mai anxioşi

0

Un studiu recent susţine că persoanele care pun mai mare preţ pe posesia materială (pe “a avea lucruri”) simt mai multă emoţie negativă decât persoanele care se concentrează pe valorile spirituale. Obsesia pentru deţinerea lucrurilor ne face anxioşi şi depresivi, iar televiziunea şi reţelele de socializare contribuie şi ele, din plin, la acest fenomen.

 

Expertul în materialism Tim Kasser susţine, într-un comunicat al American Psychological Association, că oamenii care fac o prioritate din bani şi posesiuni trăiesc emoţii mai puţin plăcute, au o incidenţă mai ridicată a problemelor psihice, dar şi fizice (de la “banale” dureri de cap ori de stomac la afecţiuni mai serioase) şi sunt mai puţin satisfăcuţi cu vieţile lor. “Mai exact, valorile materialiste sunt asociate unei vieţi în care nevoile elementare de libertate, împlinire şi adaptare socială sunt mai greu sau foarte puţin împlinite”, susţine Kasser. Iar când aceste nevoi nu sunt satisfăcute, nici bunăstarea psihică (fericirea) nu este obţinută.

În contextul în care publicitatea caută, în orice loc şi orice moment, să atragă ochiul consumatorului, percepţia noastră asupra suficienţei este şi mai puternic alterată, consideră expertul citat. Expunerea la mesaje care accentuează importanţa lucrurilor face ca oamenii să dezvolte valori mai degrabă materialiste; totodată, oamenii devin mai materialişti când se simt nesiguri, ameninţaţi ori respinşi, conchide acesta. Telespectatorii de televiziune sunt cei mai expuşi acestui risc. “Cu cât oamenii se uită mai mult la televizor, cu atât valorile lor devin mai materialiste. Atât emisiunile tv, cât şi reclamele, transmit mesaje care sugerează că oamenii fericiţi, de succes, sunt bogaţi, au lucruri frumoase, sunt frumoşi şi populari”, explică cercetătorul.

Kasser indică un studiu făcut pe tineri americani şi arabi care asociază materialismul şi cu utilizarea reţelelor de socializare. “Majoritatea mesajelor din aceste reţele conţin publicitate, aşa se face profit în acest sector. În cazul persoanelor religioase, relaţia dintre materialism şi fericire este şi mai evidentă, în perioada sărbătorilor, mai cu seamă – probabil pentru că există un conflict între ţelurile materialismului şi cele ale religiei, iar încercarea de a dobândi bunuri materiale şi de a atinge, în acelaşi timp, scopuri spirituale, cauzează conflicte interioare şi stres persoanelor religioase; şi asta le scade nivelul general de fericire”, susţine cercetătorul. Un alt studiu, realizat chiar de el în colaborare cu psihologul Ken Sheldon, arată că, cu cât oamenii se axează mai mult pe a cheltui bani pe cadouri şi pe a primi cadouri, în perioada sărbătorilor, cu atât mai puţin sunt capabili să se dedice unor scopuri spirituale.

 

Mai multe detalii: American Association of Psychology

 

Sursa: EcouTerre

 

Puteţi citi şi:

Un bărbat mănâncă din gunoaie pentru a atrage atenţia asupra risipei de hrană

Dependenţa de obiecte. Cinci lucruri care ne fac funcţionali social

Care e problema cu anticonsumerismul?


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger