Programul Rabla nu s-a dovedit foarte util în ceea ce privește stimularea achiziționării de mașini cu emisii scăzute sau chiar zero. Dacă în cazul automobilelor hibrid s-au contabilizat 77 de unități vândute prin acest program, în cazul mașinilor electrice se poate vorbi de un eșec.
de Cosmin Zaharia (Green Report)
Conform unei informări a Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), instituție care administrează programul Rabla, “în anul 2014 nu a fost achiziționat nici un autovehicul electric, iar în anul 2013 a fost achiziționat un singur autovehicul electric”. În total, conform datelor furnizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în România, la data de 16 martie 2015, erau înmatriculate 322 de mașini electrice, dintre care 25 aparțin persoanelor fizice iar 297 firmelor.
Reprezentanții companiilor importatoare sunt de părere că, în momentul de față, piața mașinilor electrice din România este una aproape inexistentă, în mare parte din cauza lipsei infrastructurii de încărcare, dar și a prețurilor destul de ridicate. Un alt motiv invocat de unii dealerii ar fi reticența românilor față de această tehnologie, de tot ceea ce este diferit față de un autoturism clasic, lucru valabil și pentru modelele hibride. “Momentan, acest tip de mașini nu sunt căutate pe piaţa românească”, spune pentru Green Report Marian Iancu, reprezentantul de vânzări al Honda Auto. “Românii nu ‘gustă’ acest gen de maşini, probabil din cauza preţului, dar şi din cauza fricii de tehnologie. Este un subiect în ceaţă”.
De asemenea, reprezentanții Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) consideră că trebuie insistat asupra subiectului privind necesitatea dezvoltării infrastructurii pentru combustibilii alternativi și a stimulării în mod real a achiziției de autovehicule care încorporează tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), acestea fiind nepoluante sau cu un grad redus de poluare și care în alte țări membre ale UE realizează volume de mii și zeci de mii de unități.
Pentru a încuraja achiziționarea acestui tip de autoturism, statul român propune în ghidul de finanţare pentru programul Rabla 2015, aflat încă în dezbaterea publică pe site-ul Ministerului Mediului, pe lângă prima de casare de 6.500 de lei, acordarea a încă două eco-bonusuri cu o valoare totală de 3.000 de lei. În total, cei care vor să-și caseze automobilul vechi și să cumpere unul electric vor primi un sprijin financiar de 9.500 de lei (aproximativ 2.100 euro).
Citiţi restul articolului pe Green Report.
Un comentariu
Of, nu din cauza fricii de tehnologie nu cumpără românii mașini electrice, ci a multor alte motive. Spre exemplu din cauza faptului că sunt scumpe, ceea ce înseamnă că deocamdată nu foarte rentabile. Apoi, nici nu prea ai unde să le încarci eficient. În parcările noastre nu sunt prize de alimentare, nici în benzinării.
În plus, cei care și-ar cumpăra o asemenea mașină (și eu mă număr printre ei) sunt în general tineri care încă nu și-au făcut o situație materială stabilă sau preferă să călătorească foarte mult și să cunoască lumea, la buget redus, așa că nu își permit mai mult de o mașină second-hand. Cei care ar avea posibilitatea să achiziționeze una, sunt oameni ceva mai în vârstă și pe ei din ce am observat nu prea îi interesează aspectele ecologice.
În plus, dacă ne gândim, inclusiv curentul acela electric provine în mare parte dintr-o sursă poluantă. Deci, luăm dintr-o parte și punem în alta!
Oricum ar fi, aceste mașini abia au început să fie populare pe piața Europei de Vest. Noi, că vrem sau nu să acceptăm, suntem mai în urmă la acest capitol și ne mai trebuie timp pentru popularizarea mașinii și a investițiilor în infrastructura necesară. Dar toate vor avea loc la timpul lor 🙂