O poveste despre autismul în vremea birocrației statului protector a câștigat Marele Premiul la Astra

0

După o săptămână de documentare intensive, au fost premiate la Sibiu cele mai bune producții ale Festivalului Internațional de Film Astra, care a marcat anul acesta 20 de ani de existență. Filmele premiate recompun o versiune a lumilor în care trăim, investigând cotloane foarte diferite ale vieții sociale. De la efectele crizei economice asupra tinerilor greci care aleg să se mute la țară, până la monumentalele orașe fantomă ale Chinei, de la viața în biroul de audiențe al Primăriei din Piatra Neamț, până la povestea tulburătoare a unui bărbat diagnosticat cu autism, care ajunge să se confrunte dramatic cu tentaculele birocratice ale unui stat care decide ”binele” cetățenilor.

 

Matthew_sLaws-still-16tif

 

Juriul Astra, unul dintre cele mai importante festivale de film documentar din Europa, a adus laolaltă regizori, cineaști și cercetători internaționali, iar secțiunea EcoCinematogrAFF, foarte generoasă în selecția de filme, a fost alcătuit din elevi.

Matthew’s Laws (regia Marc Schmidt), cronica intimă a vieții pe care un bărbat cu autism o duce între pereții apartamentului său din Olanda, dar și între zidurile unui sistem care judecă detașat și acționează impersonal, sfidând subiectivitatea și nevoile individuale, a câştigat Marele Premiu Astra Film. Documentarul spune o poveste deopotrivă poetică și tragică, extrem de greu de încasat, care afișează pe ecran adevăruri rămase, de multe ori, ascunse în faldurile individuale, relevând totodată efectele imediate ale unui sistem de asistență socială menit să ia decizii în numele cetățenilor. Evacuat din universul apartamentului unde locuia de ani buni, protagonistul diagnosticat cu autism, a cărui viață interioară e urmărită cu înțelegere și deschidere de regizorul-prieteni, protagonistul se trezește dizlocat într-o lume birocratică ale cărei mecanisme nu le poate înțelege. Verdictul statului se traduce în tentative de sinucidere, în urma cărora Matthijs (foto) e internat într-o clinică psihiatrică. Conflictul urmărit de foarte aproape, scoate la iveală nevoile unui personaj extrem de sensibil, cu propriile reguli și legi menite să facă lumea extrerioară suportabilă, și vocea impersonală a sistemului, care poate fi socotit adesea autorul impersonal ar unor gesturi tragice.

 

Matthew’s Laws trailer from Simone van den Broek on Vimeo.

 

Cel mai bun film la categoria Internațional a fost ales Dancing Alone (regia Biene Pilavci), anatomia unei drame individuale care scoate totodată la iveală constante universale relațiilor umane. Documentrul spune povestea unui tinere care încearcă să-și construiască identitatea, asumându-și și depășind,pe cât posibil, un trecut întunecat al traumelor, din care încă o mai bântuie spectrele abuzurilor sexuale și violenței, precum și umbra unei familii disfuncționale.

Premiul pentru Cel mai bun documentar, competiția Student, a fost acordat filmului Clinical Romance (regia Elke Margarete Lehrenkrauss), o privire adâncită în viața unui bărbat care, în urma despărțirii de soția lui, învață regulile singurătății. Protagonistul, urmărit în plină criză existențială, decide să reia legătura cu fosta soție, în încercarea de a relua firul unei legături esențiale șial vieții întregite. Regizoarea germană condensează într-o oră o istorie despre dragoste, schimbare și singurătate, căpătând încrederea deplină a protagoniștilor și făcându-i să se deschidă în fața camerei, ca în fața unui confesionar.

Little Land (regia Nikos Dayandas) a primit Premiul Astra pentru cel mai bun documentar, competiţia EcoCinematogrAFF din partea juriului alcătuit exclusiv din elevi de liceu. După cum vă spuneam și în recomandarea de zilele trecuteLittle Land este povestea lui Theodoris, un tânăr grec din ”generația pierdută”, care alege să-și reconstruiască viața la țară. Mutându-se în insula Ikaria, Theodoris nu descoperă doar comunitate aparte, legată de solidaritate, care prin stilul său de viață simplă a descoperit secretul longevității, ci și un întreg cod de transformări pe care viața urbană, bazată pe comoditate, consum și tehnologie, le impune aproape insesizabil asupra individului. Documentarul urmărește totodată un fenomen social din ce în ce mai amplu, bazat pe economia schimbului, cooperare, muncă și redefinirea valorilor.

Premiul pentru Cel mai bun documentar românesc i-a revenit Ancăi Hirțe, regizoarea documentarului În numele primarului, care urmărește pulsul în biroul de audiențe al Primăriei din Piatra Neamț. Având-o ca protagonistă pe consiliera primarului (mama autoarei), filmul spune o poveste despre relația alunecoasă dintre destinele individuale, cu problemele lor, și instituția în care proiectează, mai mult sau mai puțin justificat, cheia care să deschidă ușile tuturor dificultăților. Documentarul aruncă un ochi sub absurdul kafkian al birocrației, dar și în procesul complicat și tulbure al deciziilor instituționale, reprezentate în acest caz de o singură femeie, a cărei misiune nu e doar să soluționeze probleme extrem de variate, dar și să găsească echilibrul între propria intuiție și datele administrative, în virtutea cărora să distingă problemele reale de capcane oportuniste.

Premiul Astra pentru cel mai bun documentar, competiţia Central & Eastern Europe i-a revenit lui Șerban Oliver Tătaru, pentru Anatomy of a Departure, unde revizitează efectele deciziei părinților săi de a părăsi România asupra viitorului copiilor. Premiul pentru imagine, competiţia Romania a fost acordat filmului Valea Plângerii (regia Mihai Andrei Leaha, Iulia Hossu, Andrei Crişan), în care este revizitat un capitol de istorie întunecată a României: holocaustul romilor.  O reconstituire a unei celebre afaceri de spionaj ce a ţinut prima pagină a presei pariziene în vara anului 1982i pe disidenţii Virgil Tănase şi Paul Goma, precum şi pe spionul Matei Haiducu, semnată de Ionuț Teianu, a primit Premiul special acordat documentarului românesc. Filmul Man Made Place (regia Yu-Shen Su) a fost recompensat cu Premiul pentru imagine, competiţia Student, pentru felul în care tratează, asemenea unui tablou, implicațiile unui sistem totalitar în structura orașelor, documentând un oraș abandonat din China, precum și un oraș al viitorului, care așteaptă, aproape pustiu, să-și ia în primire locuitorii. Premiul de debut oferit unui regizor din România a fost acordat unei tinere de doar 16 ani, Elena Borcea, pentru filmul Familia mea, pe scurt. Cu Elena ați făcut cunoștință pe TOTB mai demult, când ne-a povestit într-un interviu despre povestea care nu urmărește doar viața familiei sale, ci și traiectul Fabricii Rulmentul din Bârlad.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger