O bucată din centrul orașului dispare sub ochii noștri. Dosar: Axa Buzeşti-Uranus

8

Trecând prin zona Buzești-Berzei, ne izbește un peisaj apocaliptic de ruine, maidane și buldozere, care nu poate să nu ne aducă aminte de marile campanii din anii ’80. Desigur, scara operaţiei este incomparabilă cu cea de atunci. De fapt, casele dispărute ca urmare a creării noi axe Buzești-Uranus (de fapt, a porţiunii de nord a acesteia) reprezintă o porţiune infimă chiar și din totalul celor demolate în ultimii douăzeci de ani. Însă nu mai este vorba aici despre suma unor operaţii individuale, ci despre prima mare operaţie de înlocuire a unei porţiuni de ţesut de după 1989. Și nici despre investiţii private, ci despre un proiect public al Primăriei, ce se desfășoară ca urmare a unor proiecte urbanistice.

Dosar coodonat de Ştefan Ghenciulescu

Dincolo de acţiunea în sine, maniera în care aceasta este gestionată pare lamentabilă (incapacitatea de comunicare a diferitelor autorităţi, precum și problemele legale semnalate de ONG-uri ar fi doar câteva dintre aspecte). Despre democraţia urbană în România e mult de vorbit, ca și despre slăbiciunile și lentoarea în reacţii a societăţii civile (dar și a profesioniștilor). Am ales însă să ne concentrăm în acest dosar asupra proiectului, motivaţiilor și a rezultatelor actuale sau în viitor ale acestuia. Ce a stat la baza intervenţiei? De ce e oportun acum un tip de operaţie pe care majoritatea dintre noi îl asociem cu anii ’50 și ’60 (în Occident – la noi a fost cu totul altă poveste)? Care e strategia urbană, dincolo de sloganuri de tip „se va traversa orașul în 20 de minute”?  

Dosarul conţine trei părţi. Prima este un material consistent despre proiect, construit pornind de la un interviu cu profesorul Constantin Enache, autorul principal al proiectelor urbanistice legate de subiect. Ne-a interesat foarte mult punctul de vedere al urbanistului practicant care își asumă proiectul și îl argumentează pornind de la o viziune globală. Am vrut neapărat să aducem în discuţie nu doar porţiunea operaţiei ce ne fierbe pe toţi în acest moment, ci și partea sudică a acesteia, prima intervenţie importantă în teritoriul închis ermetic al fostei puteri totalitare (și, din păcate, și al actualei puteri democratice). Chiar, știaţi că axa începe în Calea Victoriei și trece de Casa Poporului și Calea 13 Septembrie?

Cea de-a doua parte prezintă punctul de vedere al profesorului Hanna Derer, autor al unui studiu despre valorile urbane și arhitecturale ale zonei și un adversar al acestui proiect. Încheiem cu un material ce aduce împreună o selecţie a reacţiilor (și contrapropunerilor) societăţii civile și specialiștilor, și un fotoreportaj, parte a unui proiect documentar și artistic al lui Dragoș Lumpan.

Vedem lucrurile foarte diferit – dacă e să judecăm după poziţiile din acest dosar. Acolo unde profesorul Enache vorbește despre o tangentă la centrul istoric, alţii văd o tăietură brutală printr-o parte importantă a zonei centrale a orașului. Acolo unde adversarii proiectului vorbesc despre anacronismul unei operaţii care va aduce și mai multe mașini în oraș și care este în totală discordanţă cu principiile urbanismului contemporan ce privilegiază sustenabilitatea, pietonii și bicicliștii, autorul susţine cu convingere un sacrificiu necesar pentru transformarea aproape completă a Căii Victoriei, cea mai prestigioasă axă a orașului, într-o stradă pietonală și pentru micșorarea traficului auto și pe bulevardul Magheru. Pesimismului (pe care îl împărtășește inclusiv autorul acestui dosar) privind realizarea efectivă a acestui scop nobil sau întrebării multora dacă acest sacrificiu merită sau dacă ar fi putut fi evitat, profesorul Enache le opune un refuz al idealismului și asumarea compromisurilor inevitabile. Dacă ne oprim la zona în sine, viziunii unui nou bulevard urban i se răspunde cu frica de o nouă placare ca în anii ’70 și ’80. Iar faptul că între Casa Poporului și Mega-catedrala Neamului axa trece prin subteran e cu siguranţă un rezultat previzibil, însă în același timp și o gigantică ocazie pierdută pentru oraș.

În fine, problema socială (nu vorbim totuși doar despre monumente, ci și despre mutarea unei populaţii) e privită și drept o gentrificare necesară și o revitalizare a unei zone cu probleme.

Discuţia e urgentă. Și asta mult dincolo de zona în cauză. Eu, personal, sunt destul de pesimist în ceea ce privește rezultatul eforturilor actuale de a opri operaţia. S-a făcut deja prea mult: s-a expropriat totul, s-a demolat aproape tot. Poate mici victorii – cum ar fi mutarea Halei Matache și introducerea în ea a unei funcţii culturale în locul unei reconstrucţii formaliste – mai sunt încă posibile. Poate că scandalul creat va ajuta la o atenţie sporită asupra modului în care se va construi pe noul bulevard. Însă, în caz că nu știaţi, această operaţie nu este un accident. Studiile de circulaţie (care pe noi, arhitecţii, ne cam plictisesc) prevăd și alte artere centrale pe care ar trebui efectuate lărgiri. Strada Traian – o stradă cu o populaţie săracă, având un amestec de monumente și case fără valoare, dar cu o istorie venerabilă și cu un ţesut foarte interesant – este unul dintre aceste cazuri. Ce-ar fi dacă am reuși să ne interesăm de proiecte și operaţii înainte ca acestea să înceapă efectiv? Poate că vom reuși să discutăm lucrurile, să propunem soluţii alternative și să ajungem la o echilibrare a diferitelor poziţii. (Ș.G.)

Revista Zeppelin şi Think Outside the Box vă vor prezenta dosarul despre axa Buzeşti-Uranus în trei episoade, începând de mâine.

Foto: Ştefan Tuchilă

Tags:



8 comentarii

  1. Voi ati vazut cum aratau inainte cladirile din zona Buzesti?
    Ruine sau semiruine pline de vagabonzi, drogati, aurolaci, caini vagabonzi, etc. Orice asanare e nu numai binevenita ci absolut necesara.

    • Acest argument cu aurolacii si ruinele trebuia sa fi dus demult la demolarea centrului istoric. Dar asta e gandirea limitata care duce la aruncatul copilului odata cu apa murdara din copaie !
      In loc sa se remedieze cauza pentru care se intamplau lucrurile astea de da cu buldozerul. Exact in maniera lui Ceausescu. Dai afara proprietarii, accepti sa vina niste lacuste colorate care produc mizerie, fura tot metalul si ard orice lemn si pe urma te vaiti ca e rau. Daca problema proprietatii era rezolvata, daca parazitii aia erau tinuti sub control de o politie normala nu mai aveam enunturi din astea debile …

    • aratau asa pentru ca au fost lasate intentionat in paragina. un minim de efort ele puteau sa straluceasca si sa fie vii. E la fel cum te-ai uita la un bolvan lasat fara tratement si abandonat de medici pe motiv ca e prea obositor sa se ingrijeasca de el. Intretinute si utilizate corespunzator cladirile din zona pot (puteau) salva cartierul. Prefeam abandonul si apoi sa ridicam din umeri ca nu mai e nimic de facut – hahal atitudine sustenabila!!!! Chiar si cladirile noi daca nu le intretii si le lasi nefolosite devin ruine si paragina! E vorba de oameni si de viata din cartier, noi facem orasul si nu caramida!

  2. Ai vazut ce facea ceausescu ca sa demoleze? Baga rrrrromi in toate casele de targoveti sau boiernasi si in 2-3 ani erau ruine… dupa 1990 cei interesati au facut acelasi lucru cu mai multa inversunare. Toata partea dintre coltul cu Politehnica si Buzesti, hotelul Muntenia, cinema etc au fost in functiune in dec 1989. Au fost demolate , sau lasate 21 de ani in stare de ruina, ca sa justifice crearea marelui hau la indemana mafiei “imobiliare” si arhitectilor de “bun renume” care habar nu au ce inseamna peisajul urban istoric si valoarea lui! daca tot au vrut sa-si arate “mana” dece nu construiesc in afara centrului istoric?

  3. “Drogatii si aurolacii” sunt o problema sociala care nu are NIMIC de a face cu distrugerea tesutului urban! Daca e vorba p-asha, eu propun sa darame o gramada de case din zonele Cotroceni – Dorobanti – Kisseleff (Domenii), ca pun pariu ca acolo sunt MULT mai multi “drogati” decat in zona Buzesti si sa darame si Intercontinentalul, ca e plin de prostituate!
    Daca toti astia care sustin demolarile au o minte ca a ta, m-am lamurit cum e cu “logica” lor!

  4. cred ca trebuie sa punem odata capat acestei manipulari ordinare: ca si cum cei care demoleaza ca sa faca o mare sosea sunt pentru modernizare, iar cei care se opun ar fi dornici sa se pastreze ruina si mizeria!

    dimpotriva, aici se infrunta doua forte: una invechita, corupta, care este primaria si una cu o viziune moderna, de dezvoltare pentru viitor. edilii primariei vin pe masa cu un proiect initiat de pe vremea lui ceausescu si care arata ca pe vremea lui ceausescu. oponentii lor sustin nu numai ca acel cartier trebuia renovat DE MULT, ci si ca el trebuie renovat azi in spiritul anilor 2011. Nicaieri in Europa nu se mai fac asemenea proiecte, care gandesc doar masini, masini, masini. In schimb, acolo se poate proiecta un cartier splendid, cu case renovate si printre ele case noi, potrivite cu atmosfera, se poate incuraja o economie sanatoasa si se poate pastra caracterul viu al zonei. bazat pe zero studii sociale si economice, proiectul primariei e un mijloc rapid de a imbogati niste mafioti, care darima o casa si fac pe locul ei un turn.
    lor nu le pasa de orasul nostru, ei isi iau profitul, noi raminem sa traim aici si ar trebui sa ne dorim mai putin poluare, zone prietenoase, locuinte aspectuoase, afaceri care sa prospere pe termen lung, spatii verzi, tramvaie silentioase si rapide, metrou….

    deci asa stau lucrurile. mai lasati-o pe aia cu zona insalubra, ca nimeni nu cere sa se pastreze insalubra. se cere doar sa nu ne conduca niste cretini!

  5. ‘profesorul’..domnul profesor (nu,nu am gresit, este bine asa ..cu litere mici,mici ca el ) Enache, a ‘uitat de benzile pentru biciclisti’ , DA, auziti bine..’a uitat’, dar poate noi nu trebuie sa uitam nici de interesul pentru pietoni,biciclisti si abia apoi sa ne gandim la interesul pentru masini cum va fi descarcat traficul de pe aceasta artera inspre strazile laterale (?), cine sunt beneficiarii banilor platiti pentru ‘expropieri’ ?
    Daca vreti sa vedeti pe cine platim din putinii bani pe care-i mai avem,va recomand sa mergeti la o sedinta a Consiliului General al Primariei Capitalei….va spun…Caragiale e’ la grupa mica…

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger