Nicușor Dan, candidat la Primăria București: Vreau un oraș pentru oameni, nu pentru mașini

2

Un oraș pentru oameni, nu pentru mașini, asta își propune Nicușor Dan, președintele Asociației Salvați Bucureștiul, care se aruncă în lupta pentru mandatul de primar al Bucureștiului. Cu buget zero, dar cu experiență de ani de zile de luptă din partea societății civile pentru salvarea mai multor obiective istorice din București și împotriva construțiilor haotice care distrug orașul, Nicușor Dan vrea să implementeze principiile de dezvoltare durabilă care funcționează deja din anii 70 în alte orașe occidentale.

Nicușor Dan este inițiator și președinte al Asociației Salvați Bucureștiu, doctor în matematică la Universitatea Paris XIII, a studiat la Ecole Normale Superieure de Paris și este inițiator al Școlii Normale Superioare București. Cu puțin timp înainte de lansarea oficială a candidaturii dale, Nicușor Dan a devoalat, pentru TOTB, care sunt principalele sale planuri pentru București.

Interviu de Roxana Bucată

Ce v-a determinat să vă lansați în lupta pentru mandatul de primar al Bucureștiului?

Sunt implicat în problematica Bucureștiului din 2007 și am fost foarte dezamăgit de faptul că politicienii – primar general, primarii de sector, consilierii – au semnat cu toții Pactul pentru București în 2008 la care am muncit foarte mult și credeam că va fi un moment de cotitură în viața orașului, dar, de fapt, nu s-a respectat nimic din el, totul a continuat ca înainte. Acesta cuprinde soluții structurate pe mai multe tipuri de probleme ale orașului, printre care chestiunea urbanismului – faptul că se construiește haotic fără nicio viziune pentru București și cu o rată uriașă de ilegalitate, iar asta afectează coerența orașului dar creează și trafic. Nu mai am încredere și sunt mulți oameni care nu mai au încredere în potențialii candidați. Cred că prin faptul că am încercat în toți anii ăștia să corectez activitatea politicienilor sunt persoana cea mai potrivită.

Cum vă propuneți să câștigați alegerile?

Mă bazez pe faptul că lumea nu mai are încredere în oamenii politici și pe faptul că niciunul dintre contracandidați nu o să aibă curajul să spună lucrurile pe care le spun specialiștii. Nu se poate ca într-un oraș de talia Bucureștiului toată lumea să circule cu autoturismul și atunci trebuie să aplicăm metodele pe care orașele occidentale le aplică din 1970 pentru trafic și dezvoltarea orașului în general.

Ce proiecte aveți în plan pentru București?

Pe partea deinfrastructură îmi propun implementarea proiectului de metrou usor, pe infrastructura existentă din interiorul orașului a CFR-ului. Trebuie să avem parteneriat cu Ministerul Transportului care este proprietarul acestei infrastructuri . Proiectul există și a fost prezentat la Anuala de arhitectură în 2007. Proiectul constă în trenulețe mai scurte pe infrastructura CFR care vor circula ca un metrou întrucât nu se intersectează cu șoselele. Apoi, avem problema șoselei de centură – e o rușine că Bucureștiul nu are o șosea de centură măcar pe două benzi și cu toate pasajele care trebuie să fie pe deasupra sau pe dedesubt la intersecțiile cu ieșirile din București. Apoi, voi face linii unice pentru autobuze și troleibuze și voi limita parcarea în centru.

Problema cutremurului este o altă prioritate. Trebuie numai să copiem ce au făcut alții. Vom face un studiu serios al riscului pentru toate clădirile. Trebuie consolidate, iar primăria trebuie să cumpere de pe piață sute de apartamente pentru a permite oamenilor să se mute pe perioada intervențiilor și trebuie să se respecte legea construcțiilor.

Un punct esențial pe agenda mea este cum se cheltuiesc banii în primării pentru că în 4 ani s-au cheltuit 10 miliarde de euro, iar banii ăștia nu se văd. Dacă voi fi ales voi chema o mare firmă de audit să spună cum s-au cheltuit banii în București și să învățăm cum să cheltuim.

Evident, voi continua lupta pentru salvarea obiectivelor istorice. Vom continua procesele în instanță, sesizările la autorități, vom continua de eforturile de modificare a legii monumentelor.

Ce susținere aveți?

Am susținerea Asociației Salvați Bucureștiul care m-a mandatat să port campania ca președinte al Asociației. Mă susțin zeci de ONG-iști și sper ca mesajul meu să fie preluat de oameni, de tineri, în special, și retransmis pe rețele online.

Care este mesajul dumneavoastră?

Un oraș pentru oameni, nu pentru mașini! Să nu fim populiști, trebuie să spunem lumii că nu se poate cu autoturismul, dacă înțelegem asta de acolo va fi simplu. Principiile sunt foarte clare, nu trebuie să fii foarte inovativ, trebuie să respecți niște principii și legea.

Printre principiile pe care Nicușor Dan dorește să le implementeze se numără cele promovate de arhitectul danez Jan Gehl. Acesta a explicat ce înseamnă planificarea umanistă la București și a acordat un interviu pentru TOTB – Jan Gehl: Planificarea umanistă înseamnă recucerirea orașelor de către oameni

Foto: Flickr / cod_gabriel


2 comentarii

  1. Pingback: Bucureştiul de la a la z şi primarul de la a la y | TOTB.ro - Think Outside the Box

  2. Pingback: O variantă pentru Bucureşti: Nicuşor Dan | morbidangeldyana

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger