Atenţie la neatenţie! Orice distragere de moment de la ceea ce facem (pentru a ne verifica un mesaj pe telefon sau dacă ni s-a rupt o unghie) poate duce la greşeli grave sau chiar accidente, ne atrage atenţia un studiu care susţine că trei secunde de distragere a atenţiei dublează numărul de greşeli pe care le putem face.
Studiul a fost publicat în această lună în revista Journal of Experimental Psychology şi ar putea avea implicaţii foarte largi în special în ceea ce priveşte modul de lucru în societatea modernă, dat fiind că astfel de „distrageri de atenţie” prezentate în studiu sunt extrem de comune în viaţa noastră prezentă. Cercetări anterioare au demonstrat că încercarea de a face mai multe lucruri deodată duce la rezultate proaste în cazul fiecărei sarcini de îndeplinit, dar acestea nu luau în calcul distragerea atenţiei pe termen foarte scurt de timp, susţine co-autorul studiului citat, Erik Altmann, psiholog la Universitatea de Stat Michigan, SUA. „Noi am dorit să analizăm tipul de situaţie când cineva este prins într-o activitate, în gândirea unei probleme şi îi sună telefonul. După ce telefonul sună, trebuie să stea o bucată bună de timp şi să încerce să realizeze unde rămăsese cu gândurile sau cu munca”, explică acesta.
În cadrul studiului, 300 de studenţi au fost testaţi, prin intermediul unor programe pe calculator care cuprindeau mai mulţi paşi. Toate distragerile de atenţie programate în cursul testului nu durau mai mult de trei secunde, iar sarcinile trasate subiecţilor nu erau deloc dificile. În ciuda acestor premise, participanţii la experiment şi-au pierdut şirul gândurilor sau au făcut greşeli de două ori mai des sau mai repede decât în situaţia în care nu au fost distraşi cu nimic de la ceea ce aveau de făcut. Altmann consideră că problema constă în îndreptarea atenţiei către altceva, indiferent de cât de scurt este timpul în care facem asta: „Energia mentală implicată în sarcina de îndeplinit este orientată în altă parte şi nu mai merge către sarcina în cauză”, explică el. Studiul va avea implicaţii în domeniul analizelor şi politicilor privind productivitatea la locul de muncă, unde distrageri scurte ale atenţiei (alertă de email, telefoane care sună) sunt omniprezente. Psihologul consideră că astfel de distrageri ale atenţiei ne afectează şi comportamentul social în diverse situaţii. „Când te uiţi, fie şi pentru o secundă, la ecranul telefonului mobil, nu mai eşti la fel de atent la cel cu care vorbeşti ca şi atunci când te uiţi în ochii lui”, exemplifică autorul studiului.
Sursa şi foto: Live Science