Natura, tot mai puţin zugrăvită în cărţile pentru copii

0

Un studiu recent publicat în revista Sociological Inquiry arată că descrierea naturii în cărţile pentru copii din SUA a scăzut la jumătate faţă de anul 1960. Fenomenul este corelat cu îndepărtarea copiilor de natură. Analiza a fost realizată pe opere literare câştigătoare ale premiului Caldecott Medal, mai exact 296 de cărţi din perioada 1938 – 2008.

 

 

Rezultatele studiului arată că, în timp, descrierea naturii sau a unor fapte şi acţiuni legate de natură a scăzut la jumătate faţă de descrieri ale unor medii create de om. În cărţile de dinainte de anul 1960, reprezentările erau, oarecum în egală măsură, atât ale naturii, cât şi ale lucrurilor făcute de mâna omului. După anul 1960, cărţile despre animale, despre bucuria jocului afară, în natură, s-au diminuat ca număr şi, de asemenea, ca importanţă, după cum arată lista premianţilor analizată de autorii studiului citat. Din acest an încoace, accentul s-a mutat de la natura înconjurătoare ca parte importantă a vieţii noastre, la natura ca parte tot mai neglijată, mai neimportantă, din perspectiva copiilor.

Ilustraţii ale naturii, ale lumii de dincolo de zidurile oraşelor, sunt tot mai puţin disponibile copiilor, deşi, paradoxal, în cărţile dedicate lor a apărut şi curentul ecologist, adică militarea pentru salvarea mediului. Astfel, rezultatul este o separare din faşă a lucrurilor şi, prin urmare, o tot mai proastă înţelegere (sau chiar lipsă de înţelegere) a planetei pe care locuim. „Concluziile studiului arată că aceşti copii ai generaţiilor prezentului nu sunt îndrumaţi, nici măcar prin acest mijloc, cărţile, către înţelegerea şi aprecierea naturii şi a locului omului în mijlocul acesteia”, au declarat autorii studiului, citaţi de TreeHugger.

 

Sursa: TreeHugger

Foto: TreeHugger / Sam Felder/CC BY-SA 2.0

 


Leave A Reply