Modificarea creierului pentru renunțarea la țigări

0

„Fumatul încetinește circulația sângelui și provoacă impotență”. „Fumatul poate dăuna calității spermei și scade fertilitatea”. „Fumatul poate să ucidă”. Studiile arată că fumătorii din țările care au pus pe pachetele de țigări astfel de mesaje puternice sunt mai conștienți de riscurile fumatului decât cei din țările cu mesaje mai slabe. Dar cât sunt de eficiente astfel de amenințări sau avertizări, cum vreți să le spuneți, când vine vorba de renunțarea efectivă la viciu? Aflați mai departe.

Specialiștii în sănătate publică știu de ceva vreme că mesajele individualizate sunt mult mai eficiente în a convinge un fumător să renunțe la viciu decât alte metode, informează publicația Time. De exemplu, dacă un medic îi amintește unui pacient că sora acestuia din urmă a promis să-l ajute să nu mai pună țigara în gură, pacientul are șanse mai mari să renunțe decât unul care vede pe un pachet de țigări un mesaj general gen „Fumatul dăunează grav sănătății tale și a celor din jur”. În mod normal, mesajele personalizate sunt eficiente din punct de vedere psihologic – te gândești cu afecțiune la dorința surorii tale de a te ajuta să te lași și îți vine greu să mai aprinzi bricheta –, însă s-a dovedit că pot fi benefice și la nivel fiziologic, modificând canalele neurale.

Un studiu publicat în jurnalul Nature Neuroscience arată că aceste mesaje individualizate activează regiuni cerebrale ce reglează percepția oamenilor asupra propriei persoane. Mai exact, e vorba de cortexul prefrontal median, asociat cu reglarea emoțiilor, și de cingulata anterioară, asociată cu conștiența umană și, posibil, cu conștientizarea modului în care ne percep ceilalți. Autorii studiului, o echipă de cercetători de la Universitatea din Michigan, SUA, au recrutat 91 de fumători care doreau să se lase. Aceștia, care aprindeau, în medie, 17 țigări pe zi, au fost supuși unor scanări cerebrale pentru care a fost folosită imagistica prin rezonanță magnetică funcțională, în timp ce urmăreau o serie de mesaje pe un ecran.

Unele dintre erau personalizate, altele generale, iar restul nu aveau nici o legătură cu fumatul. Cerectătorii au observat că cele personalizate au activat cele două regiuni cerebrale mai sus amintite într-o mai mare măsură decât cele generale sau neutre. Subiecții cu cea mai intensă activitate în aceste regiuni au prezentat cele mai multe șanse de a se lăsa de fumat în următoarele patru luni. Astfel, specialiștii spun că dacă într-adevăr vreți să vă lăsați de fumat, ar trebui să vă înscrieți într-un program de terapie comportamentală, care nu numai că v-ar ajuta să renunțați la țigări, dar vă va și modifica modul de funcționare al creierului.

Citiți și:

Cum mă tot las de fumat. Jurnal (1)

Interviu: Inventatorul ţigării fără fum

Cât de eficiente sunt țigările electronice în reducerea dependenței?

Ghid în 8 paşi pentru renunţarea la fumat

Cum să renunţaţi la fumat cât mai puţin dureros posibil

Cinci întrebuințări practice pentru resturile de la țigări

Reabilitare după o dependență de legale

 

Tags:



Leave A Reply