Mituri despre manele

39

În dialogul platonic Ion, Socrate îi reproşează unui rapsod că iubeşte un singur artist şi un singur fel de artă şi că astfel nu iubeşte artiştii şi arta. Ideea lui Socrate e că inspiraţia poate lovi oriunde, indiferent de personalitatea şi condiţia socială a unui artist, de locul sau de genul în care se exprimă acesta. Vă amintiţi de războaiele din anii ’90 dintre rockeri şi depechari, de dogmatismul adolescenţilor care jurau pe un singur fel de muzică şi le dispreţuiau pe toate celelalte? Între timp, războiul s-a cam terminat, dar toate tunurile s-au pus pe manele şi manelişti. N-o să fac o analiză a motivelor pentru care manelele primesc atîtea şuturi nemeritate în bot, a făcut-o Adrian Schiop aici. Ce mă interesează e să prind, foarte pe scurt, cîteva prejudecăţi estetice şi să le deşurubez.

de Dan Sociu

Principala prejudecată, care le înglobează pe toate celelalte, e aceasta:

Manelele au conţinut şi limbaj vulgar, imoral

În primul rînd, de cîteva sute de ani arta s-a eliberat din serviciul comunităţii, a devenit o zonă liberă de moralitate şi didacticism, o zonă de experiment mental. Se poate face bineînţeles artă etică, dar nu asta e neapărat prima grijă a artistului şi nici a receptorului. Artistul deţine acea „capacitate negativă”, cum o numea John Keats, abilitatea de a se pune în pielea oricui şi de a-i exprima subiectivitatea. Cel mai impresionant exemplu de „negative capability” e Shakespeare, care a creat zeci de lumi şi personaje, dar despre ale cărui valori personale – morale, politice, religioase etc. – nu ştim nimic. E deci un semn de retardare estetică să le reproşezi aşa ceva muzicienilor. Să ne prefacem totuşi că Shakespeare n-a existat şi să vedem cît de solid e acest reproş.

Să luăm „muzica bună”, „muzica adevărată”, cea pentru care se cheltuie milioane de euro din bani publici – sărind peste faptul binecunoscut, dar nu prea relevant, că lui Hitler îi plăcea Wagner şi ofiţerii nazişti ascultau Bach în lagăre, hai să vedem care e conţinutul marilor opere occidentale: în Traviata e vorba de o curtezană, deci o prostituată de lux, Violetta Valery, în Manon Lescaut la fel, Carmen e o prostituată ordinară care moare omorîtă, în Cosi fan tutte ambele fete îşi înşală iubiţii, Norina din Don Pasquale se mărită din interes şi îşi trage şi un amant, Senta din Olandezul şi Elsa din Lohengrin îşi trădează iubiţii, fetele din Madame Butterfly, Boema şi Rigoletto se cam sinucid, un act profund imoral etc. etc.

În schimb, valorile promovate de manele sunt profund conservatoare: dragostea, sacrificiul pentru copii, părinţii, fraţii, familia, monogamia, credinţa în Dumnezeu. E adevărat că în anii ’90 primele manele aveau texte mai frivole, venite cumva pe linia cîntecului de petrecere (deloc dispreţuit de elite, care se amuză la petreceri cu melodii deocheate, atîta vreme cît sunt înconjurate de aura falsă a vechimii lor), dar între timp genul s-a mai schimbat. Nu există cuvinte buruienoase în manele, dimpotrivă, versurile sunt romantice, platonice (în sensul de idealizare a dragostei), majoritatea cîntecelor aflîndu-se în continuarea respectabilelor tradiţii occidentale ale trubadurilor şi ale poeziei orientale. Atitudinea interpreţilor e una caldă, deloc ironică, cu excepţia cîntecelor de şmecherie, care nu sunt luate cu adevărat în serios nici de cîntăreţi, nici de public, fiind considerate simple melodii de distracţie. Faceţi o comparaţie între pasiunea cu care cîntă un manelist şi vocile sictirite din pop-ul românesc, cel pe care îl auzi întruna la posturile de radio şi televiziune.

Banii sunt un subiect mai puţin abordat de manele pe cît se crede şi e pînă la urmă un subiect vulgar doar pentru cei care îi au, aşa cum oamenii sănătoşi nu vorbesc despre ficatul sau stomacul lor. Maneliştii cîntă în primul rînd pentru oameni care s-au născut în insecuritate materială şi care idealizează banii, apreciindu-i, alături de dragoste şi familie, ca surse sigure ale fericirii. În acest punct mai apare un motiv de dispreţ faţă de manelişti: nu sunt artişti adevăraţi pentru că prestează pe bani. E o prostie care nici nu merită discutată, majoritatea artiştilor vor şi bani, iar maneliştii muncesc mult ca să-i cîştige, au cîntări în fiecare zi, compun enorm, unii scot cîte 4-5 albume pe an (şi de aceea, din păcate, multe sunt rebuturi – dar aşa e în orice fel de artă, 90% eşecuri şi foarte puţine atinse de inspiraţie).

Nu numai banii sunt un subiect vulgar, dar orice mărci ale realismului. Românii au o problemă cu realismul, avem foarte puţină literatură realistă, foarte puţin teatru realist, iar cînd a apărut Cristi Puiu clişeul no1 era „de ce aş vrea să văd la cinema ce văd toată ziua pe stradă?”. Dacă britanicii au ajuns să se sature de realism şi de mărci ale realului în artă, românii sunt fanii convinşi ai evazionismului. Maneliştii, spre deosebire de atîţia alţi artişti români, ştiu exact unde trăiesc, nu li se pare că se trezesc dimineaţa în New York, şi exploatează la maxim această bună-situare în realitate (şi uneori realităţi grave, cum e în piesa de mai jos).

 

Sunt patetice, excesive

Da, sunt, arta e şi patetică şi cea mai bună artă e cea care te mişcă, nu cea care îţi dă de gîndit sau numai te relaxează. Cum spunea interlocutorul lui Socrate din acelaşi dialog, Ion, „dacă îi fac să plîngă, eu o să rîd la urmă, cînd îmi voi primi plata; dacă îi fac să rîdă, o să plîng eu la sfîrşit, cînd îmi voi primi banii”.

Cineva îmi spunea că nu-i plac maneliştii pentru că au voci „penale”, aka sentimentale. Jeluirea e ridicolă pentru urechile celor care se vor cool, dar coolul e o fază a tinereţii, care se termină cînd îţi vine prima ambulanţă la poartă. Oricum, e un reproş ipocrit, aceiaşi oameni care dispreţuiesc patetismul manelelor îl apreciază pe cel al muzicii lăutăreşti, o muzică, nu-i aşa, de tradiţie, aureolată de minciuna vechimii.

Nu e obligatoriu să-ţi placă (totuşi, deloc? niciuna? nici un pic?), dar cînd te înverşunezi împotriva lor, cînd le respingi visceral, e un semn că altceva te mănîncă. Te mănîncă, înainte de orice, rasismul – manelele sunt ţigănie, vocile maneliştilor sunt penale pentru că sunt voci de ţigan. O explicaţie mai sofisticată – dar care nu o exclude pe precedenta – ar fi că românii se trag din aceeaşi supă socială, egalitară, din care unii au parvenit, material sau intelectual, şi prima grijă a oricărui parvenit e să se distanţeze de mediul din care provine. Următoarea generaţie va fi probabil mai relaxată şi va tolera mai uşor indezirabilul din societatea românească. Ironia e că peste ani lumea bună va asculta la petreceri manele cum ascultă acum Cristian Vasile, Siminică sau Romica Puceanu. Bine ar fi, măcar ca să nu-şi limiteze aiurea plăcerile vieţii, să încerce totuşi de pe acum să iasă din provincialism şi din adolescenţă şi să aprecieze inspiraţia oriunde s-ar manifesta.

 


39 de comentarii

  1. Deci Captain Planet, daca nu-mi plac manelele si cintatorii lor sunt antitigan/rasist ? Ok, prefer sa fiu rasist decit un tigan borit care se linge cu o pustoaica intr-un “clip” ordinar. Prefer un tricou negru decit unul roz, prefer sa acult muzica mea preferata la casti decit maneaua pusa la telefon de un cocalar ordinar in RATB sa asculte toata lumea. Si nui asa, “Romanii are talent” ;)!

    “Următoarea generaţie va fi probabil mai relaxată şi va tolera mai uşor indezirabilul din societatea românească”

    Spalarea de creier functioneaza de minune. Idoli niste pitipoance, “artistii” de la manele tv, generatia pro, un drogat ordinar din fotbal, absolventi de Spiru Haret, liceeni cu bacu’ luat pe spaga, etc. Viitorul este chiar roz pentru Romania

    • Nu, nu esti rasist daca nu-ti plac manelele. Nici macar daca nu-ti plac cantaretii lor. Esti rasist daca folosesti “tigan borat” ca apelativ si daca te pui pe-o pozitie elitista negand vehement dreptul la expresie a unei forme culturale pe care tu n-o impartasesti si o consideri inferioara din cine stie ce motive. E o chestiune ce tine de reductionism si standarde duble. Sa presupunem ca nu-ti plac metalele sau rock’n’roll-ul zaharisit al lui Stefan Banica Junior. Despre fanii acestor genuri nu vei spune, cel mai probabil, ca sunt niste albi paduchiosi sau o herghelie de gospodine imputite. E clar cum sta treaba cu standardele duble?

      Ca n-ai priceput care-i mesajul unui articol care contesta niste locuri comune si prejudecati fata de o forma de cultura nu te face rasist ci doar tantalau cu tastatura.

  2. Exista totus ceva fals in aceasta tentativa a autorului de a reabilita manelele.Si cred ca autorul o stie. De aceea nu cred ca era neaparata nevoie s-o spun si eu. Cind e vorba sa spuna ca un anume lucru ii place sau nu ,fiecare are dreptul s-o spuna si argimenteze.O zi buna !

  3. @adib: e treaba ta ce iti place si ce nu iti place. Dar faptul ca ii consideri borati sau ordinari doar pentru ca le plac manelele, se saruta intr-un videoclip (de cand sarutul este ceva rau? de cand nu ne mai plac pustoaicele?) inseamna ca ai niste probleme personale destul de importante. Iar aceste probleme ale tale(frustrari, zi-le cum vrei) sunt cele care te fac rasist/rigid/intolerant/inadaptat.
    Problema ta nu e cu manelele, nici cu fanii lor , nici cu tiganii. Poate mai degraba te deranjeaza lipsa bunului simt, lipsa educatiei, lipsa moralitatii? E convenabil sa pui toate lipsurile astea pe seama tiganilor/cocalarilor, dar e o ipocrizie monumentala in acelasi timp. Nu vezi la tot pasul romani, oameni din familii bune care sa tradeze prostie/badaranism/imoralitate? Nu te poti gandi la nici un exemplu in care tocmai tu ai manifestat aceste “caracteristici”?

    • E ceva rau, din moment ce fiecare pusti/pustoaica considera acei vocalisti (nu ma refer numai la manele ci la toate videoclipurile din ultimul timp)idolii lor, un model de urmat. Sarutul sau vestimentatia/comportamentul “pustoaicei” e destul de sugestiv, ca atare avem din ce in ce mai multe adolescente cu un viitor promitator, sfaramat, pe motiv ca “e mult mai cool sa fi la moda”, ajungand in cele din urma bortoase la o varsta in care nici macar nu pot supravietui fara ajutorul parintilor.
      Nu mi se pare ca sunt rasista/rigida/intoleranta/inadaptata daca pur si simplu nu-mi place un gen de muzica. Sa fim seriosi, cat de incult poti fi sa canti fericit “pumni mei minte nu are” si cat de idiot poate fi acel copil incocent ce foloseste cu incredere acest limbaj deteriorat in BAC, din pura obisnuita.
      Daca pur si simplu nu-mi plac manelele, nu inseamna ca nu am prieteni tigani, nu inseamna ca nu as accepta o relatie cu un rrom, din moment ce e destul de cunoscuta pasiunea lor.
      Daca nu inghit manelele nu inseamna ca nu accept faptul ca la o petrecere vor fi, inevitabil, “difuzat” si acest gen.
      Asadar, nu inteleg de ce va ofticati atat de mult daca o persoana, oricare ar fi ea, nu “tolereaza” acest gen. Fiecare om in parte are personalitatea lui. E normal ca si gusturile noastre sa difere.
      Din experienta personala: Un “cocalar” sau “pitzipoanca” ce intra intr-un club de rockeri, nu pateste nimic, nici macar nu e insultat, atat timp cat nu se manifesta si nu insulta gusturile celorlalti. In schimb, un rocker ce intra intr-un club de manelari e cel putin insultat si alienat. Sa nu mai vorbim si de compportamentul mirific a “cocalarilor” in general fata de orice alta tipa ce pur si simplu incearca sa-si continue pasnic drumul pe trotuar.
      Intrebarea e: “Cine sunt cei alienati?” sau mai bine zis “Care din noi e intolerant?”
      Apropo, termenul de cocalar nu se refera doar la tigani, din cate stiu si daca ar fi sa luam “rasist” fiecare rasa in parte, rasa alba e, intradevar, cea mai discriminatorie de pe glob. Istoria ne doveste asta cu varf si indesat.

  4. Pingback: Mituri despre manele | TOTB.ro - Think Outside the Box | BunDeCitit.ro

  5. Cei care urasc manelele o fac deoarece nu vor sa fie asociati cu fanii genului (nu toti cei enumerati sunt manelisti DAR sigur daca luati orice manelist ii puteti lipi pe frunte (lol) cel putin una din etichetele ce urmeaza): parveniti, mafioti, tigani (aici intervine si latura rasista), inculti, melteni, brute, tot felul de semi-boschetari si cred ca ar mai fi cateva dar am si alte treburi de facut :)))
    In final, ca sa nu zica nimeni ca nu am ascultat si eu manea cap-coada va invit sa o ascultati pe urmatoarea: http://www.youtube.com/watch?v=Ys4tX7nmTvk
    P.S. aspectul financiar ar manelistilor este absolut IRELEVANT, sunt manelisti si lipiti pamantului dar si plini de valize cu cash.

  6. Spre deosebire de restul muzicii, care are multe stiluri/genuri, o manea suna azi la fel ca ieri si ca alaltaieri. Ce nu-mi place la manele:
    – sunt prea multe ‘cantece’ care creaza cultul valorii ‘smechere’, iar acest lucru este temeiul care a dus indirect la starea actuala a societatii romanesti. Pentru ca ‘smecherii’ sunt cei mai valorosi, cei mai tari, cei mai…. Aceasta smecherie este aplicata intr-o multime de locuri, in actiuni considerate nepotrivite de catre majoritate, precum: ‘sunt smecher, si ma bag in fata celorlalti la coada, ‘sumt smecher, asa ca dau o spaga, si imi rezolv treaba mai repede’, ori ‘sumt smecher si ii dau doua-trei flash-uri fraierului care merge in fatza mea regulamentar, ca sa-mi faca loc’ etc. Lista poate continua atat de mult incat nu mi-ar fi deajuns rubrica de comentariu. Ca arie de acoperire, smecheria si fraiereala acopera prea multe domenii, si daca vrem sa insanatosim societatea, ar trebui sa mai reducem un pic din numarul smecheriilor si sa mai dam peste nas smecherilor.
    – sunt prea multi cocalarii care asculta manele la momente nepotrivite, ori in locuri nepotrivite, cu un volum sonor exagerat de tare. Situatii de acest tip au loc mult mai rar in randul iubitorilor muzicii de succes.

  7. Varza! Argumente varza. Se porneste de la Socrate(!), se trece prin muzica clasica, cu ale ei celebre curve, se aminteste de melomaniile nazistilor. Ca sa ce? Ca sa argumentezi favorabil manelele!? Pai stii de ce nu plac manelele domnule? Fiindca promoveaza smecheria, fenta, evaziunea, mantocaria, mitocania, gheseftuiala, cocalarismul. Vei spune ca si hiphop-ul vorbeste cam de aceleasi chestii. Da, hiphop-ul lui 50 cent sau alti cocalari puturosi. Dar in general hiphop-ul are mesaj, de multe ori un mesaj pertinent. Ceea ce lipseste la manele. Si sa nu-mi spui ca “as da zile de la mine/ sa mai fiu o zi cu tine” e un mesaj de dragoste, numai asta nu!

  8. Un articol excelent! Nu aprob, dar nici nu neg manelele, daca imi sunt sau nu pe plac banuiesc ca este strict problema mea, fara a fi nevoie sa fac un protest din asta. Reply-ul meu este doar pentru a felicita autorul pentru modul in care a reusit sa surprinda aceasta latura a muzicii.:)

    • @V. O postare ce trebuie apreciata. Și mie mi-a plăcut articolul. Mă gândesc la rap-ul american, al negrilor din ”inner-city” sau ghetto-uri, sunt mult mai dure, mai violente, multe chiar porn. Și totuși, ascultătorul ”sofisticat” iubește rap-ul ptk e la modă și vine din America, ba chiar mulți soliști contemporani au preluat stilul. Se poate discuta mult pe această temă, dar și eu apreciez conținutul articolului.

  9. nu imi plac manelele pentru ca nu ma regasesc in ele:
    1…nu am dusmani, deci nu imi pasa daca mor de invidie, si nici nu am cui sa-i iau glanda;
    2…nu am bani atat de multi incat sa-i cant si suficienti cat sa nu cant dupa ei;
    3…nu sunt exchibitionist;
    4…nu umblu dupa pustioaice, chiar daca imi plac, si in orice caz nu m-as afisa cu ele (si de frica nevestei 🙂 );
    5…masina este un fier cu care imi rezolv problemele, si in nici un caz nu o consider etalonul meu social.
    6…nu port nici inel, verigheta, ceasul sau lantisoare, pentru ca nu le suport pe corp.
    alte motive:
    manelele sunt repetitive (ca si muzica dance, house, trance, etc. de altfel);
    manelele se refera la sentimente la modul grobian, si in nici un caz nu mai departe de sandale; in manele nu gasesti aspiratii de imbunataire, crestere sau dezvoltare decat in domeniile enumerate mai sus.
    Accept ca exista manele, ca au audienta si ca au un cuvant de spus in societatea Romana curenta, dar daca aspiratiile trebuie sa se opreasca aici, suntem o tara de plans!

  10. Daca veti sta in Grecia cateva luni va veti da seama ca majoritatea manelelor de mare succes din Romania sunt piese grecesti rearanjate – de cele mai multe ori simplificate.
    Fara discutie, exista un soi de snobism care-i face pe multi oameni sa se dezica de manele, desi le-ar asculta sau le asculta cu placere. Asta nu schimba faptul ca din punct de vedere muzical, manelele sunt undeva la nivelul clasei a 3-a.
    “Manelele au conţinut şi limbaj vulgar, imoral”. Nu conteaza ca sunt vulgare sau imorale, exista opere de arta in care personajele sunt imorale – si ati amintit deja cateva. Versurile manelelor sunt pur si simplu imbecile.

  11. Dane, mishto articol mancatiash! 🙂

    Treaba ar fi foarte simpla daca manele, si muzica in general, nu ar avea impactul care il are in societate. Ce vreau sa spun e ca nu pot asculta un anumit stil de muzica dupa care ma duc la buda, imi fac treaba, si totul e ca inainte.

    Chiar la inceput ai mentionat de pasiunile (si atitudinile) pe care le nasteau curentele muzicale rock, depeche mode, punk etc. Muzica se traieste si asta e o binecuvantare si problema in acelasi timp. Privind prin aceasta perspectiva, curentul manelelor imprima un stil de viata asculatorilor, stil care, trebuie sa recunoastem, nu a adus schimbari in bine printre adeptii lui ci mai degraba o abrutizare (reducere la animalic) a acestora.

    Imi aduc aminte ca la inceputul epocii manelelor aveam si eu pe playlist, printre Withney Huston, Mariah Carrey, Queen etc, si cateva manele. Totusi destul de repede am “simtit” ca ceva nu e in regula si ca efectul acestora asupra mea nu poate fi in nici un caz benefic.

    Spui totodata ca muzica (si arta in general) reprezinta si o oglindire a realitatii si ca pana la urma e o ipocrizie sa evitam realitate. Dar aici ajungem la intrebare cu cine a fost primul: oul sau gaina? Eu as zice ca e mai degraba un efect de avalansa in care ambele parti (muzicianul si asculatorul) “dau motoare” si toata sandramaua se duce de rapa.

    Uite Renascentismul ca exemplu, care la origine a fost un curent artistic si care in final a generat toata societatea occidentala cum o cunoastem astazi. Nu ca as considera ca rezultatul a fost un lucru bun. In final revolutia franceza si mai apoi comunismul si fascismul tot de’acolo isi trag radacinile.

    Totodata sa nu uitam ca arta este si o forma de control/manipulare; vezi arta comunista de exemplu – literatura, muzica, arta plastica etc. Sau chiar si arta zilelor noastre (ma gandesc aici la reclame care pana la urma tot o forma de arta sunt).

    In concluzie arta, si in special muzica, prin usurinta cu care ea se propaga, are o responsabilitate enorma asupra societatii, pt. ca nu putem limita efectele ei doar strict asupra consumatorilor. Pt. ca prin ricoseu, ea va actiona si asupra celorlati.

    In consecinta observatiile tale sunt corecte, dar superficiale, iar concluzia pe care o tragi nu explica in nici un caz realitatea.

    Numai bine si astept cu nerabdare si alte articole!

  12. Sergiu: bravo, 1-0.
    Captain Planet: am inteles ca tu compari manelele cu Romica Puceanu, treaba ta, da’ esti departe de adevar. Si am mai inteles ca esti mare fan manele. Sper ca o sa iti faca Parizer ala o melodie si sa ti-o cante la OTV la o ora de varf.
    TOTB: fratilor, asta e articol?!

  13. @ Tudor si Sorin: jos palaria, comentarii cu bun simt.

    Autorului, iti place sa scrii si te cam doare-n cot de ce vor zice altii, complimente, da-i bice.

    Mie nu imi plac manelele pentru ca nu imi plac manelele, nu trebuie sa existe un motiv, “de gustibus non discutandum” ca sa spun pe romaneste (sau: nu poti sa te caci in gustul omului, sa o spun pe maneleste), asa cum nu imi plac RAP, Hip Hop si alte genuri in care ori lipseste rima, ori mesajul de suflet, ori armonia, ori ritmul, ori melodia (la multe manele le lipsete totul, cred)

    Nu neg ca poate un 1 la mie sunt reusite, timpul va filtra ca in toate genurile, incercati sa ascultati toate piesele Betales si veti vedea ca pentru circa 50 mai reusite, vre/o 20 super, mai sunt si o gramada de piese proaste, si asta numai ce a scapat de flitrul caselor de disc, cate altele nu au iesit niciodata?

    Si asta e valabil la toti cantaretii/grupuri, compozitori, etc.

    Poate peste 30 de ani o sa imi placa cateva manele, alea putine reusite si ramase evergreen, timpul va face de filtru ca intotdeuana.

  14. Citez:

    “În schimb, valorile promovate de manele sunt profund conservatoare: dragostea, sacrificiul pentru copii, părinţii, fraţii, familia, monogamia, credinţa în Dumnezeu. “

    Da, acestea sunt imorale si indobitocitoare. Mentalitatea conservatoare este cea din care iese intoleranta, violenta, subjugarea femeilor, sclavia, tribalismul si virusul acela cu transmitere sexuala numit “religie”.

    “cu excepţia cîntecelor de şmecherie, care nu sunt luate cu adevărat în serios nici de cîntăreţi, nici de public, fiind considerate simple melodii de distracţie”

    …adica restul sunt luate in serios? Exista manele serioase si manele neserioase? Fascinant! Continua!

    “Faceţi o comparaţie între pasiunea cu care cîntă un manelist şi vocile sictirite din pop-ul românesc, cel pe care îl auzi întruna la posturile de radio şi televiziune.”

    Ambele sunt de calitate proasta. Ce faci tu aici se numeste DIHOTOMIE FALSA. Ce se aude la Radio si TV nu e muzica, e zgomot facut sa apeleze la cel mai mic si primitiv numitor comun pentru a atrage audienta mare si bani caselor de productie (nu neaparat autorilor).

    “În acest punct mai apare un motiv de dispreţ faţă de manelişti: nu sunt artişti adevăraţi pentru că prestează pe bani.”

    Este o diferenta in a canta pentru bani si a canta despre bani. Corelarea pe care o faci este nefondata. Daca tot argumentezi, lasa sofismele.

    “Da, sunt, arta e şi patetică şi cea mai bună artă e cea care te mişcă, nu cea care îţi dă de gîndit sau numai te relaxează. “

    Depinde ce anume misca in tine. Arta de calitate te misca in creier, te misca si la inima; uneori te zguduie, alteori de impinge, alteori te opreste. Exista unele parti de care nu sunt curios cum ti se misca…

    “Cineva îmi spunea că nu-i plac maneliştii pentru că au voci „penale”

    Cineva imi spunea ca-ti plac anecdotele irelevante. Poate ca tu nu ai ureche sa realizezi ca majoritatea cantaretilor de manele nu au talent, dar nu presupune nimeni nu poate! Du-te si invata muzica; intreaba la conservator, cauta muzica din toata lumea, asculta si poate ca o sa realizezi ceva, poate vei avea o epifanie muzicala.

    “Oricum, e un reproş ipocrit, aceiaşi oameni care dispreţuiesc patetismul manelelor îl apreciază pe cel al muzicii lăutăreşti, o muzică, nu-i aşa, de tradiţie, aureolată de minciuna vechimii.”

    Cu asta doar dovedesti ca esti ignorant fata de relatia dintre muzica lautareasca si muzica manelista. Practic, ai descalificat dintr-o fraza intreaga toata munca artistilor cu profil de lautari. Cunoesti macar un lautar ? Mai sunt putini…

    “manelele sunt ţigănie, vocile maneliştilor sunt penale pentru că sunt voci de ţigan”

    Deci cei care canta in ansambluri tiganesti, trupe de lautari sau cei care sunt solisti ce s-au remarcat in alte tipuri de muzica (internationala, jazz, romante si multe altele…) ((daca nu ai auzit de ei, e problema ta)), suna la fel ca MANELISTII?

    Ironia argumentarii tale este ca dovedesti ca tu esti cel rasist, cel care generalizeaza. Nu exista “voce de tigan” la fel cum nu exista “voce de alb”.

    • Captain Planet on

      dumnezero, daca parintii tai nu credeau deloc in valorile alea indobitocitoare, n-am mai fi avut acum placerea sa stam de vorba

      – da, exista o categorie consistenta de oameni care iau manelele in serios

      – cum cuantifici calitatea? tu nu crezi in Dumnezeu si in repere absolute, deci nu ai cum sa faci ierarhii. calitate e ce considera un numar x de oameni ca e calitate

      – nu inteleg unde e sofismul. erau doua puncte distincte in argumentarea mea: 1 banii sunt considerati un subiect vulgar. 2 sa cinti pentru bani e considerat vulgar. corelarea nu o fac eu, o fac retardatii care spun “aia nu sint artisti, cinta pentru bani”

      – manelele iti pot da si de gindit, aici am fortat eu putin aiurea.

      – conservatorul nu e autoritatea suprema in muzica. nu exista autoritate suprema in arta. dar a existat un astfel de curs, tinut timp de 6 saptamini de Speranta Radulescu, pina cind s-au trezit niste puristi ca tine si au cerut sa fie scos

      – manelistii sint lautari. au fost crescuti si educati de lautari. la nunti, lautarilor li se cer manele si le cinta

      – “vocea de tigan” e o prejudecata pe care o subliniez. maneaua e cintata preponderent de romi si in mintea retardatilor (vezi comentariile rasiste de pe youtube) se face transferul de la prejudecata impotriva romilor la cea impotriva manelei

      • cum cuantifici calitatea? tu nu crezi in Dumnezeu si in repere absolute, deci nu ai cum sa faci ierarhii. calitate e ce considera un numar x de oameni ca e calitate

        In prima propozitie spui ca eu nu am cum sa am valori, pentru ca nu cred intr-un personaj mitic cu rol de dictator al universului, iar a in a doua propozitie oferi o judecata de valoare bazata pe un criteriu relativ… adica exact ceea ce spui ca nu se poate face. Interesant.

        Tu spui ca popularitatea determina “calitatea”, eu spun ca factorul de “calitate” vine din efortul depus de artist plus complexitatea compozitiei raportata la puterea de a comunica intentia, emotia si mesajul artistului in limbajul cultural ales. Da, manelele comunica foarte bine mesajul autorilor, dar sunt au complexitate mica si sunt facute cu eforturi umane mici (plagierea reducand mai tare eforturile)…

        Argumentul de “popularitate” este unul dintre cele mai penibile pentru ca e extrem de superficial. Gandeste-te cum au inceput manelele… era de atunci un fenomen de masa sau era intalnit rar? Eroarea consta in faptul ca incurci cauza cu efectul. Exista un circuit in care se stimuleaza reciproc, un “feedback loop”, dar acela nu contribuie la calitate. Altfel, cresterea calitatii manelelor ar fi direct proportionala cu cresterea popularitatii manelelor.

        – Eroarea logica pe care ai facut-o in legatura cu banii este ca ai utilizat un “straw man”. Inventezi sau te referi doar la o minoritate pe care o cunosti poate din experiente personale si, adresand o critica doar ei, faci o generalizare eronata despre restul; adica exista si oameni care nu au o problema cu faptul ca manelistii castiga bani, decat poate cu aspecte legate de declararea veniturilor… (Aici mai degraba as avea o problema cu organele oficiale de control care nu-si fac treaba in acest sens.)

        – Manele provocatoare intelectual? Daca nu sunt dominante in “piata”, merita mentionate? Par sa fie foarte rare.

        – Eu nu sunt purist. Doresc doar sa combat “apologetii manelismului”. Ma refeream la cunoasterea de muzica, la cultura muzicala, iar asta se poate face pe cont propriu sau mergand la institutii dedicate.

        Probabil ca daca manelele ar prinde un curent de sofisticare muzicala, ar disparea si mai rapid. E nevoie de multa creativitate pentru asa muzica. La scolile de muzica oricum nu se invata cum se canti doar playback si sintetizarea digitala copy-paste…

        – Imi pare rau ca nu ai intalnit lautari sa auzi ce zic ei. Da, canta manele, dar fac asta pentru ca nu pot sa castige altfel bani; ca intr-o forma de prostitutie muzicala. Vor sa cante arta pe care au invatat-o din generatie in generatie, dar nu mai au unde. Sunt la concurenta cu orice pusti care vine cu un laptop plin de manele si o statie cu boxe. Ti-as recomanda sa cauti lautari, prin Romania, daca lucrezi in mass-media.

        – Tu ai facut afirmatia cu “vocea de tigani”. Poate ca nu esti rasist, dar cand faci asa un argument, arunci cu vopseaua de “rasism” peste toti criticii manelelor, adica o alta generalizare lipsita de onestitate.

  15. Cred ca cineva a luat bani de la un ONG care apara tiganii si a scris un articol conform comenzii. Oricum, extrem de dezamagitor. Scade nivelul blogului cu 50%. Inteleg sa gandesti in afara sistemului, dar nu in interiorul satrei. Dar, cheer up, asa a inceput si pro-tv-ul: cu niste invitati manelisti, dupa aia cu un serial in care se explica de ce trebuie iubiti tiganii (in special dupa ce vor fi majoritari)

    • Nivelul de inteligenta afisat nu te incadreaza in categoria evaluatorilor de valoare ( de orice fel), deci e irelevanta pozitia ta in a evalua acest blog.

      Citat @Viviana Cherbel de pe Facebook:
      “Fix despre astfel de persoane este vorba in articol 🙂 mie nu mi se pare ca articolul simpatizeaza cu manelele, ci blameaza persoanele inculte, semi-sofisticate, parvenite, adevarati semidocti, care mizeaza pe faptul ca daca nu asculta mane…”

      Cea mai buna descriere a majoritatii comentariilor de mai sus

  16. Apropo de ONG-uri de protectie a tiganilor, daca vei studia istoria lor vei descoperi ca au aparut in special in Marea Britanie si Irlanda din necesitatea acestor tari de a se proteja de aceasta etnie care aflase ca pot cere azil politic acolo pe motiv ca sunt chinuiti de romani.
    Initial, in special in Irlanda, totul a fost bine, pentru ca aveau natalitate foarte negativa, si acestia faceau multi copii – asa ca ‘ii platea’ 4-500E/luna sa stea in tara lor si sa faca copii.
    Insa cand au constientizat ca au tendinta spre infractionalitate au decis sa i-a masuri ‘diplomatice’ in stilul vestic.
    Tot aceste ONG-uri au recurs la tehnica de ai numi rromi, respectiv romi.
    Denumiri care traduse in alte limbi sunt aproape identice cu romani si ii duce in eroare pana si pe cei din tari ca Lituania unde inca au tigani si ii numesc tigani.
    In plus ar trebui sa stii ca sunt multe tari unde sunt inca marginalizati total. In Romania au fost acceptati in scoli. Romanul isi educa copilul sa aiba grija ce ei au tendinta sa fure, dar nu il educa sa nu le cumpere produsele, sa nu le asculte muzica, sa-i marginalizeze, sa-i izoleze generandu-le disparitia. In Germania erau niste bresle de ale lor de fierari tinuti sub supravegherea atenta a politiei intr-un fel de ‘gradina zoologica umana’ doar ce atractie turistica.
    In plus, pe timpul regimului comunist, Romania a fost fortata sa pastreze orice ‘resursa umana’- ca ‘mana de lucru’- si sa declare omogenitatea populatiei; tiganii ( ca toti ceilalti) erau obigati sa isi trimita copii la scoala, sa se spele, sa renunte la tendintele de furt si prostitutie. De asta toti erau declarati romani. Prin faptul ca incep sa isi recunoasca etnia in actele oficiale va afla si Europa care e romanul si care e tiganul dintre cel care munceste 12-14 ore pe zi si cel care isi duce rudele la prostitutie.
    Daca vorbesti cu tigani batrani care au fost educati in vechiul sistem vei afla ca isi reneaga noua generatie care s-a intors in timp la atitudinile lor arhaice.
    In Romania stau in case de carton pentru ca vor, in alte tari sunt obligati de populatii sa stea in corturi si in zilele noastre (2011 !?).
    Miscarea ‘romanul rasist’ este una politica, pentru ca nici o tara din Europa nu ii vrea, si nu vine de la romani sau de la tigani.

    Romanii nu sunt si nu au fost rasisti cu tiganii si nici cu alte natii. Abate-te de la traseele turistice cand te duci in alte tari si vorbeste cu oamenii sa vezi cum sunt altii.
    Vorbeste cu straini care au cunoscut romani sa vezi cat de mult se mira acestia de cat de ‘ne-‘rasisti suntem.
    Noi nu tresarim cand intram in contact cu negri, indieni, coreeni, arabi, etc si toti acesti oameni se minuneaza cat de natural comunicam cu ei fata de alte natii.
    Am trait experiente in care sa mi se multumeasca pentru atitudine, pentru faptul ca ii respectam ca oameni.

    Calitatile pe care reusesti sa le gasesti in manele tradeaza o mare lipsa de cultura muzicala.
    Manele sunt o miscare ampla si haotica, alias mixurile home-made de dubstep sau house de pe youtube. Sunt un fel de algoritm generic pornit de la o generatie de baza cu indivizi rahitici.
    Celelalte curente muzicale au pornit de la ideologii mai complexe, de la filosofii.
    Manelele probabil au pornit de la ‘filosofia’ miscarilor acelora de dans.
    Era mult mai profunda muzica lor originara, pentru ca era un ecou al culturii lor exploziva, a vietii lor traita pe filosofia daruirii totale prezentului.
    Acum am constientizat ca manelele fac parte din curentul ‘creativitatii’ pe care il traim in zilele noastre. O doza de heroina => o noua opera de arta – fara cultura, fara mesaj, fara simboluri.
    Imi imaginez ca vei inventa multe agumente pentru sustinerea articolului pentru ca reprezinta parerea ta si ai simti ca te tradezi daca ti-ai modifica-o pe baza opiniilor celorlalti.
    Ar trebui sa iti amintesti ca ai o audienta care va citeste in cautare de calitate informationala si trebuie sa te ridici la nivelul nostru.
    Renunta la ego si nu-ti mai permite sa aduci injurii audientei tale. Tu scrii aici pentru ca noi, audienta ta am generat o cerere de informare ‘out of the box’.
    Nu te citim pentru a primi ofense, pentru a auzi iar si iar despre stigmate false la adresa romanilor.
    Daca se vrea un articol obiectiv, trateaza manelele in context global, pentru ca se asculta si in America si in Europa de vest si nu de catre romani.
    Daca e sa-l numim curent muzica-cultural trebuie tratat astfel, nu folosit ca pledoarie impotriva romanilor.

  17. Dupa articolul de mare succes cum-au-ingropat-elitele-romaniei-manelele-o-poveste-cu-cocalari de adi schip, pe critic atac, dan sociu (amicul comentator) continua incercarea penibila de a nega evidenta si anume ca manelele – ca stil, nu ma refer la vocea anumitor manelisti sau melodiile care pot fi in mod exceptional ascultabile de un public mai larg – sunt un gen muzical ce nu poate fi decat pe placul cocalarilor.
    1. e o tampenie sa compari SUBIECTUL unei opere (redus in mode simplist la “Carmen e o prostituată ordinară care moare omorîtă”) cu LIMBAJUL vulgar al manelei. In plus, Carmen a fost scrisa in alta epoca. Pentru vremea respectiva reprezenta o inovatie in materie de muzica si nu o repetare cretina (ca sa nu zic rip off) ca in cazul manelelor.
    2. argumentul legat de bani e complet varza. doar oamenii nascuti si crescuti in saracie canta/asculta manele?! manelele sunt “realiste” vorbind de asta cand 90% din versuri debiteaza absurditati de genul “mor dusmanii ca am mai multi bani ca ei”? Asta e adevaratul escapism…
    3. exista patetism si in muzica clasica/alte genuri, dar nu din cel care iti zgaraie urechea (daca ai ceva cultura muzicala); nu pune semnaul egal intre emotii si valoare culturala.
    In final, reiau una din intrebarile mai vechi la care cititorii nu au primit raspuns:
    – Daca cei care critica manelele gresesc, inseamna ca manelele sunt, implicit, bune?

  18. articolul e o porcarie. nici nu avea cum sa fie altfel dupa ce baga la gramada shakespeare si florin salam, hitler si vocile de tigan, pentru a forta o concluzie care sa-i mangaie pe crestet infatuarea snoaba si durdulie precum un burdihan de manelist. dar cel mai tare cred ca m-a enervat cum ma face el prost pentru ca nu-mi plac manelele, desenandu-mi doct cum o sa vad eu peste 30 de ani ca am fost contemporan cu arta pura a manelelor si am fost un ignorant. iar faza cu vocea de tigan e dovada de prostie sublima, trasa artistic in ceata ignorantei, fapt sesizat mai sus de alt comentator. apropo, exista cateva comentarii cu mult mai bune decat articolul in sine. noroc de ele, ca altfel chiar ma luam la palme ca am pierdut timpul ca sa citesc o aberatie ca asta

  19. Dan Sociu, cel caruia i s-a acordat in anul 2002 “Premiul National pentru poezie Mihai Eminescu”, vine acum cu un articol de doi lei, in care incearca sa spele fata murdara a manelelor. Trist. stim cu totii in ce lume traim, si nu trebuie nimeni sa ne explice fenomenul manelelor. Este adevarat ca ritmurile de manele au influente din muzica populara araba, armeana etc, si din muzica lautareasca romaneasca. Este o diferenta foarte mare! Influenta muzicala exista in fiecare gen muzical. Deci nu putem compara maneaua cu o lautareasca. Daca sunt 10 oua intr-un cos si 2 in altul si mai iei 2 din primul si le pui in al doilea nu ajungi la nici o egalitate. Cat despre mesajul pe care il transmit majoritatea manelelor nu prea am nimic nou de adaugat…este foarte evident, deschid o paranteza si aduc in tema o manea care suna in toate barurile la vremea respectiva, ce mi-a ramas intiparita in memorie ce spunea cam asa : “sarutama in buric si mai jos cate-un pic pic pic, sex fantastic, bombastic, a barla barla barla, sex frontal, sex orizontal…fur masina lu mama si bratara lu sormea…urca-te pe mine, freaca-te mai bine, da-i motoare verticale de alea supranaturale…am agatat o bruneta…fa haladito, fa sangerito, smecherico, fa nesimtito (sursa youtube). DECI??? Mesaje ce indeamna ascultatorii de manele, care sa fim seriosi, provin majoritatea din mediile rurale sau din medii defavorizate (fara nici un fel de aluzie la nici una din parti, dar la tara stim cu totii cu isi dau cu sapa in cap, stim cu totii ca in mediile defavorizate se intampla diverse chestii, batai, violuri, parinti betivi, copii care nu sunt lasati sa mearga la scoala) sa adopte un comportament de genul acesta…nu e normal!!!!!! In loc sa ajutam aceasta categorie de oameni, care pana la urma nu sunt vinovati de pozitia lor sociala, sa-i ajutam sa deschida ochii si sa vada ca manelele nu fac altceva decata sa implementeze niste chestii oribile,OAMENII DE LITERE, SI ATENTIE: OAMENII CITITI DIN ACEASTA TARA, promoveaza aceste abjectii infecte. Sa nu uitam de Fernando de la Caransebesc care a intoxicat toate televiziunile de nici nu iti vine sa mai pui mana pe telecomanda. Sa nu luam in discutie problema banilor, caci deja este penibil. Din momeny ce vorbim de partea materiala, uitam curand notiunea de spiritual. Cand respingi asa ceva nu inseamna ca esti rasist! Inseamna ca ai o educatie si un bun simt si nu accepti toate scursurile sa-ti invadeze sufletul si mintea. Cat despre tigani e cu totul alta problema. Sunt mai multe feluri de tigani, cei care inca stau la cort, caldararii etc. Deci din nou nu puteam baga in acelasi cos pe toti. M-am plictisit de scris. Apropo plictiseala e mare??? Si chiar asa: te regasesti in valorile alea conservatoare? Retardare estetica? oare? REPROS IPOCRIT?

    • versurile pe care le-ai dat ca exemplu sint o exceptie, restul de 90% din textele manelelor sunt decente. de altfel, cind piesa asta a lui romeo fantastik a fost preluata de taraf de haiduks, nu s-a mai urzicat nimeni.

  20. Doina: Sa presupui ca ascultatorul “sofisticat” iubeste rap-ul doar pentru ca e din America denota ignoranta in care te scalzi.

    Personal ma scarbeste acel gen de muzica si americanismele in general la fel de mult ca si manelismul. De acord cu faptul ca arta e o exprimare libera, insa de ce sunt obligat sa vad/ascult arta lor peste tot pe unde ma invart? Si de ce manelismul e mai mult decat o exprimare cantata? De ce a ajuns sa fie un limbaj agramat si imbracaminte neadecvata incepand cu pitipoancele mai mult dezbracate care-si unduiesc trupul in fata camerelot pana la “treningul mijto de la adidas” purtat cu mandrie pe strada? De ce trebuie sa suport eu aceste torturi? De ce ii ocrotim pe nefumatori de fumul nociv al celor care fumeaza? De ce in schimb orice needucat cu limbaj de lemn e liber sa-mi tranteasca mie manelele in fata?

  21. Va spun un secret despre cei care nu suporta manelele: sunt niste mincinosi. Am vazut astfel de indivizi dansand pe manele si nu erau decat directori, sefi etc. E la moda sa spui ca nu suporti manelele, dar la petreceri brusc incepi sa le suporti. Sau cel mai tare este ca ii mai auzi pe cate unii: muzica lautareasca da, e frumoasa, dar manelele… Pai muzica lautareasca era ca manelele pe vremuri.

  22. Sunt de acord că “demonizarea” e ceva (în cazul de față a manelei) este o prostie. Poate să îți placă sau poate să nu îți placă. Mie nu îmi place, de exemplu. Și ce am eu personal de reproșat manelei, de fapt maneliștilor, este că DAU TARE MUZICA LOR FĂRĂ SĂ LE PESE DE ALTCINEVA. E adevărat că-s și alții care ascultă alte feluri de muzică PREA TARE ȘI DERANJEAZĂ. Deci până la urmă, vina nu e a muzicii, ci a OAMENILOr și lipsei lor de respect pentru cei din jur.
    De ce nu îmi plac manelele? Nu mă regăsesc în mesajele lor, ritmul lor mi se pare simplist, monoton (mă rog, asta se aplică și altor “muzici” de consum contemporane, nici acelea nu îmi plac), e un fel de lălăială goală de conținut (și orice lălăială, pe orice ritm, care nu îmi spune nimic îmi displace)… În plus, involuntar, le asociez unei categorii de oameni pe care nu o admir (prejudecată, recunosc) – și anume “țiganizații, adică cei care nu-s nici țigani, nici români, au ca valori supreme șmecheria și lipsa de scrupule, nu au bun simț și sunt de un egoism feroce. Totuși, poate paradoxal, muzica țigănească îmi place, aceea îmi pare vie și autentică.

  23. Salutare tuturor. Din intamplare am ajuns pe blogul asta (stiti cum e cu navigarea pe net) si sunt placut surprins de ce-am citit aici. Se pare ca oamenii inteligenti si cu umor n-au disparut.Va doresc numai bine tuturor si sper sa revin curand.

    • Multumim tare mult pentru aprecieri, speram sa reveniti pe site-ul nostru si sa gasiti si alte lucruri care sa va intereseze.

  24. Salutare. Am citit si alte informatii despre acest subiect insa n-am gasit nicaieri asa concentrata informatia si prezentata obiectiv, cel putin asta e parerea mea. Poate ca nu toti sunt de acord cu mine, insa eu va felicit si va incurajez sa continuati tot asa. Multa bafta!

Leave A Reply