Mituri despre economisirea benzinei

14

Luna aceasta, un litru de benzină a ajuns să coste în jur de șase lei, un record absolut pentru piața românească. Situația este la fel de alarmantă și în alte părți ale globului. Pe lângă blocarea pompelor în semn de protest, care s-a dovedit a fi ineficientă, șoferii au început să apeleze la soluții de economisire a combustibilului auzite din popor. Specialiștii din SUA, care se confruntă la rândul lor cu cele mai mari prețuri la benzină din 2008 încoace, spun însă că mare parte din strategiile de economisire a combustibilului auzite din vecini sunt doar mituri, iar unele dintre ele pot fi chiar periculoase.

În primul și-n primul rând, Asociația Americană a Automobiliștilor susține că boicotarea stațiilor de alimentare nu le va îndupleca pe companiile petroliere să micșoreze prețurile, dintr-un motiv simplu: dacă șoferii protestatari nu alimentează într-o zi, pe durata boicotului, vor fi constrânși să o facă în zilele următoare. Asta dacă nu aderă la unele dintre alternativele de transport pe care le-am prezentat aici. Exact ce spune și asociația americană: pentru coborârea prețurilor, trebuie redusă cererea, iar asta înseamnă ca șoferii să conducă mai puțin.

Trecând mai departe, una dintre strategiile care circulă în rândul șoferilor este alimentarea dis-de-dimineață, când este frig afară. Teoria din spatele ei spune că lichidele sunt mai dense la temperaturi scăzute, așa că un litru de benzină rece ar fi mai bogat în molecule decât unul de benzină mai caldă. Consumer Reports spune însă că rezervoarele subterane de combustibil ale stațiilor de benzină sunt bine izolate, ceea ce împiedică modificarea temperaturii benzinei. Iar un alt mit este cel că dacă șoferii alimentează foarte încet, vor pompa mai mult combustibil gratuit. În realitate, cu cât vor introduce mai mult combustibil în rezervor, cu atât vor plăti mai mult pentru el.

Unii șoferi știu că e mai bine să-și lase mașina pornită decât să oprească motorul și apoi să-i dea cheie din nou atunci când au treburi de rezolvat. Din câte se pare, cel mai bine e să aștepte în jur de un minut sau mai mult înainte să oprească motorul, pentru că odată încălzit, automobilul folosește apoi foarte puțin combustibil când este oprit și repornit. Acesta este un sfat util mai ales pentru șoferii care cred, în mod eronat, că economisesc bani dacă opresc motorul când sunt la stop – adevărul e că ajung să consume mai multă benzină așa.

Mai departe, dacă un geam deschis poate fi deranjant pentru unii oameni, această practică a fi mai eficientă decât folosirea aerului condiționat, care este responsabil pentru un consum cu 3% mai mare. „Sistemul de aer condiționat preia puterea unui cilindru”, explică mecanicul auto Joe Hoffman. „Dacă aveți un motor cu șase cilindri și porniți aerul condiționat, veți avea puterea a cinci cilindri. Sistemul consumă mai mult combustibil pentru că sunteți nevoiți să apăsați mai tare pe pedală pentru a obține un plus de putere”. Cu toate acestea, condusul la viteze mari cu geamurile larg deschise sporește rezistența aerului, ceea ce face din aerul condiționat o soluție mai bună în acest caz.

Alte mituri țin de schimbarea filtrului de aer, de umflarea cauciucurilor și de scoaterea autoturismului din viteză la coborâre. E important să aveți grijă de autoturismul dumneavoastră, însă un filtru de aer curat nu vă va ajuta să economisiți și benzină. La fel, dacă vă mențineți caucicurile tari, împiedicați uzura lor și puteți evita accidente, însă nu veți face mari economii la combustibil. Mai mult, cauciucurile pot face diferența la pompe doar dacă sunt insuficient umflate, însă asta este contraindicat. Așa că umflați-le exact cât trebuie. Dacă depășiți limita, puteți merge cu un kilometru mai mult, însă frânatul și virajele vor fi mai greu de realizat.

Nici folosirea unui combustibil de calitate superioară, mai ridicată decât cea recomandată de producătorul autoturismului dumneavoastră, nu pare să vă ajute, și asta pentru că tehnologia folosită la mașinile noi se ajustează la orice tip de combustibil. Totodată, înainte de a cumpăra un dispozitiv menit să vă facă mașina mai economicoasă sau de a folosi aditivi în același scop, CNN vă îndeamnă să vă puneți următoarea întrebare: oare companiile petroliere și cele producătoare de mașini nu sunt în stare să facă totul pentru a-și învinge concurența?

Dacă BP, de exemplu, ar găsi ce să adauge în benzină pentru a face o mașină să meargă mai mult decât de obicei cu un singur litru de combustibil, atunci automobilele ar forma cozi uriașe la pompele sale de alimentare iar compania ar  fi tentată astfel să urce prețurile. Iar dacă un producător ca General Motors ar reuși să fabrice un dispozitiv care să obțină același efect mai sus amintit, ar face-o, pentru că vânzările ar exploda. „Există o serie de astfel de dispozitive, însă majoritatea sunt inutile”, spunea în 2008 David Champion, tester auto la Consumer Reports, pentru CNN. La fel, dacă ar exista cu adevărat aditivi care să facă benzina să ardă mai încet, aceștia nu s-ar vinde pe internet sticlă cu sticlă.

Totodată, nu vă ajută nici să scoateți automobilul din viteză când coborâți o pantă – economiile sunt infime în comparație cu riscul de accidente la care vă expuneți. Prudența este mai importantă decât banii! Plus că dacă nu mergeți cu viteză puteți economisi bani, viteza maximă optimă fiind de 100 km/h – după acest prag începeți să pierdeți benzină mai repede. Cel puțin această strategie pare să fie adevărată, pe lângă faptul că sporește siguranța.

Foto: Reuters

Citiți și:

Metode simple de a ne lupta cu prețurile de la pompe

Cum putem economisi 1,8 lei la litrul de combustibil. 10 sfaturi simple

Cine a ucis maşina electrică?

O alternativă la traficul care ne mănâncă nervii și banii

Biocombustibilii. Cum au ajuns ei de la o soluţie pentru un transport curat la o ameninţare pentru siguranţa alimentară


14 comentarii

  1. Si totusi exista o solutie probata si folosita pentru a reduce consumul. Dispozitivul este realizat de diverse companii ‘mici’ sau de mici intreprinzatori (in garaje) si poarta numele de celule hydroxy sau “HOH cells” – in traducere probabil celule de apa. Se pare ca desi economia de carburant este destul de mare si in plus emisiile de CO2 scad foarte mult (vezi site-uri si chiar clipuri youtube), nu exista nici un interes de a se integra in automobilele deja existente. Sa beneficieze oare si tehnologia asta de soarta automobilelor electrice? Americanii se lupta fara succes sa implementeze tehnologia pe scara larga, dar li se pun tot felul de piedici. Tehnologia se poate procura si in romania de la anumiti mesteri dibaci sau importatori de la mesterii din state.

  2. Este unul in Constanta,vinde dispozitive fabricate in SUA,dar preturile sunt foarte mari.Incep de la 300 E pana la cca.1000 E. In SUA, sumele sunt mai mici si sunt in $.Diferentele de pret in RON sunt maricele.Cam la jumatate.

  3. Revin cu ceva precizari:se pot face si acasa dar ai nevoie de otel inox 316 L care se poate gasi la un depozit din str. Constructorilor in Bucuresti sau in Cluj(nu stiu str.)Schemele sunt pe internet,(Dry cell) Foaia de otel este de 2m/1m.

  4. Masura disperata marca a la “romani”.
    Am luat autostopul pe o Dacie berlina. Soferul folosea motorul la deal, iar la vale cand avea 2-5km de coborare… il oprea. L-am avertizat ca mai cunosteam un caz in care soferul ramasese cu volanul blocat in curba dupa ce oprise motorul. Nici o schimbare pe fata lui.
    La raportul pret carburant/nivel salarizare RO nu m-ar mira ca maine poimaine sa taiem din podeaua masinii si sa mergem ca familia Finstone “iabadabaduuuu” sau cu pinze intinse pentru vint.

  5. daca nu e eficient sa opresti motorul la semafor de ce s-a mai inventat sistemul START/STOP ?????? ( inventat de nemti bineinteles)

  6. da, exista astfel de dispozitive.
    eu fabric unul care il bagi in rezervor si nu mai trebuie sa alimentezi niciodata !
    e din titan, care se gaseste la coltu’ strazii, dar nu se da la oricine, peste care e placat iridiu, dar pentru asta tre’ sa mergi pe o strada, nu stiu care, la moskva, iar placa e de 15/15/15 m.
    placile sint iradiate cu xernon da’ nu de ala de la becuri din piata, ci din celalalt …
    cumpara careva?

  7. Mi se pare normal sa fie eficient la masinile care au fost facute pentru asa ceva si nu la toate masinile. Daca te-ai documenta un pic, ai vedea ca in masinile cu sistemul start/stop exista anumite piese sau sisteme specifice pe care masinilie ordinare nu le au.

  8. Sistemul start/stop e o gaselnita de marketing, el duce la uzura prematura a sistemului de pornire si a bateriei, duce la cresteri de consum daca semafoarele sunt scurte si duce la uzuri nejustificate in cilindrii motorului. Dar nu conteaza, lumea pune botu’ si crede orice. Singura metoda de a economisii combustibil, pe care eu o aplic cu succes de cateva luni este mersul pe jos: relaxant, sigur (pe bicicleta mi-e frica!), iti face si bine. Am descoperit astfel ca peste 30% din combustibil il ardeam ca sa merg la servici… ceea ce nu era bine deloc. Multumesc pe aceasta cale companiilor petroliere, pentru ca imi raman mai multi bani in buzunar acum decat inainte de a scumpii ei combustibilul.

  9. @nicky – in plus, esti mai sanatos, faci miscare.

    Poate ca exista anumite dispozitive care ajuta la economii infime, dar nu cred ca merita efortul.
    Deocamdata singura alternativa o constituie gpl, dar si acesta s-a scumpit masiv.

  10. Am citit mai demult un studiu facut de nemti care spuneau ca daca stai la stop mai mult de 20 sec , e mai economic sa opresti motorul; asta era concluzia unor nemti ! Pe de alta parte, e un tanar de la noi care a facut un filtru special care in acelesi timp raceste aerul (pentru a fi mai dens) inainte de a intra in cilindri astfel ca puterea motorului sa devina mai mare (a luat si un premiu cu filtrul lui), dar nu am mai auzit nimic despre asta.

  11. Bicicleta fratilor,asta e cea mai buna pt economie!!
    E drept ca trebuie sa infrunti privirile critice ale vecinilor posesori de Logan si sa renunti la a flirta fete care-si asteapta disperate venirea printilor in Ferrari Testarosa,sa renunti eventual si la cele trei mese pe zi si implicit la folosirea toaletei,apa e scumpa de parca ar fi adusa pe umeri din munti.
    Mai greu este pt persoanele cu probleme de sanatate care trebuie sa-si solicite corpul la maxim si (Doamne fereste) sa trebuiasca sa mergi la doctor ca pana aici ti-a fost!!
    De remarcat ar fi ca intr-o situatie disperata si fara iesire,aberatiile primeaza,e si cazul nostru.

  12. Ati facut comparatie cum merge o bicicleta cu presiune 3 bar in pneuri fata de presiunea de 1.5-2? frecarea scade dramatic, bicicleta parca ar merge singura. acelasi lucru se intimpla si la masini, o presiune de 0.1-0.2 mai mare decit presiunea recomandata scade rezistenta la rulare si consumul scade.

    • Da, Rumburak, asa este…scade consumul cu 0,2-0,3L/100km, dar in schimb creste distanta de franare cu catia metri buni, suficient cat sa-ti dublezi sansele de a avea un accident.
      Este foarte proasta ideea de a creste presiunea in pneuri peste valoarea recomandata de producatorul masinii!
      Iti recomand sa nu mai spui asemenea aberatii in public pt. ca mai sunt si oameni creduli care ar putea chiar sa creada o asemenea tampenie.
      Cine are masina pe injectie poate beneficia de un consum aproape nul daca atunci cand este la vale lasa masina in frana de motor. Iar cine vrea intr-adevar sa faca economie de 0,5-1L/100km poate incerca sa conduca mai economic, fara accelerari bruste si prin anticiparea traficului, a semafoarelor si a intersectiilor, astfel incat sa nu fie nevoit sa distruga prin forta de franare toata energia cinetica inmagazinata de masina prin accelerare; practic, cu cat franam mai rar cu atat consumam mai putin carburant.

    • Puterea necesara deplasarii creste cu cubul vitezei
      Daca veti merge pe banda a-ntaia, cu 50-60 la ora in afara localitatilor, si cu 40-45 la ora in orase, veti economisi cel putin 2 litri la suta; din pacate, la viteze mici efectul nu e preponderent deoarece aerodinamic drag devine comparabil cu wheel drag. Totusi e o economie consistenta.

Leave A Reply