"Mişcarea cartofului" din Grecia

0

Ceea ce a fost botează “mişcarea cartofului”, o schemă prin care producătorii le vând direct consumatorilor mii de tone de cartofi şi de alte produse agricole, a început să ia avânt în Grecia. Şi asta pentru că ambele părţi au de beneficiat de pe urma ei, arată un reportaj al publicaţiei The Guardian: consumatorii cumpără produse de calitate la o treime din preţul pe care l-ar fi plătit în mod normal, iar producătorii îşi primesc banii pe loc. În alte cuvinte, agricultură sustenabilă.

 

 

Cum funcţionează schema: o primărie anunţă o vânzare, localnicii se înscriu şi precizează ce vor să cumpere, după care primăria îi comunică unui profesor de marketing agricol de la Universitatea din Thessaloniki, Christos Kamenides, care, împreună cu studenţii săi, îi contactează pe fermierii locali pentru a vedea cine poate acoperi cererea. Aceştia din urmă se prezintă cu produsele cerute într-un loc şi la o oră prestabilite, se întâlnesc cu consumatorii, iar tranzacţia se face direct. În cadrul unei asemenea vânzari organizate luna trecută, 534 de familii au comandat 24 de tone de cartofi, cantitate care a fost vândută în patru zile.

De regulă, producătorii aşteaptă şi câte un an pentru a-şi primi banii de la retaileri, care în unele sate ajung să datoreze peste 500.000 de euro. În cadrul vânzărilor directe, fermierii îşi primesc banii pe loc, iar consumatorii se bucură de preţuri scăzute: un kilogram de cartofi costă 25-30 de cenţi, cu 5-10 cenţi mai mult decât costul de producţie şi cu circa 50% mai ieftin decât în supermarketuri, unde preţul este de 60-70 de cenţi. Iar dacă le rămâne un excedent în hambar, producătorii acceptă să-l vândă la costul de producţie, ieşind mult mai bine decât dacă ar primi cei 10-12 cenţi oferiţi de retaileri în astfel de cazuri.

Mai multe detalii puteţi citi pe The Guardian.

Foto: Flickr/graibeard


Leave A Reply