În contextul în care se confruntă cu niveluri alarmante de poluare, Milano a decis să-i plătească pe navetiști pentru a folosi bicicleta în drum spre serviciu, urmând un proiect similar din Franța, scrie The Guardian. Inițiativa vine după anunțul guvernului italian din decembrie de a investi 35 de milioane de euro în soluții sustenabile de mobilitate. În săptămânile care vor urma, autoritățile locale din toată țara vor concura pentru acești bani de la stat, consilierul pentru mobilitate din Milano, Pierfrancesco Maran, sperând ca orașul său să fie primul pe listă.
Maran va colabora în acest sens cu Universitatea Politehnică din Milano pentru a stabili modul cel mai eficient de implementare a proiectului. Una dintre idei include un sistem de monitorizare a vitezei cu care se deplasează o persoană, pentru a stabili dacă într-adevăr folosește bicicleta în drum spre serviciu, deși traficul intens din oraș s-ar putea dovedi un obstacol în acest sens. Totodată, s-ar putea ca banii să nu fie suficienți pentru a-i stimula pe locuitori să meargă cu bicicleta, specialiștii fiind de părere că o astfel de inițiativă ar trebui însoțită de măsuri care să impună un mediu sigur pentru bicicliști, cum ar fi o infrastructură adecvată mersului cu bicicleta pe distanțe mari sau condiții sigure de parcare. La asta se adaugă și lejeritatea condusului unei mașini, deși, după cum spune pentru publicația britanică Ralph Buehler, profesor de urbanism la Virginia Tech din SUA, e greu să se implementeze măsuri împotriva mersului cu mașina în lipsa altor opțiuni.
„Experiența arată că poți să îngreunezi mersul cu mașina, dar că, din punct de vedere politic, e mai simplu când ai alte opțiuni: măsuri de stimulare a mersului cu bicicleta, un transport public eficient sau înlesnirea mersului pe jos”. Chiar și dacă există astfel de alternative, sunt mai puține șanse ca oamenii să meargă cu bicicleta la serviciu dacă sunt încurajați în același timp să meargă cu mașina, ceea ce se întâmplă în Italia, spre deosebire de țările nordice. Holger Haubold, care se ocupă de politici economice și fiscale la Federația Europeană a Cicliștilor, dă exemplul unui proiect din Belgia, unde angajații primesc mașini de la companie, alături de un plan de mers cu bicicleta la serviciu, proiect care s-a dovedit a fi de succes deși pare contraproductiv. „Inițiativa fiscală este cea mai eficientă metodă de promovare a mersului cu bicicleta la serviciu. Companiile care au astfel de inițiative au mult mai mulți angajați care merg cu bicicleta la serviciu decât cele care nu au”.
În decembrie, Milano a interzis traficul pentru o vreme din cauza calității proaste a aerului, iar primăria a introdus un bilet redus de 1,5 euro pentru transportul public. Mikael Colville-Andersen, directorul executiv al companiei daneze Copenhagenize Design Company, care sfătuiește guverne și organizații despre cum să facă orașele mai prietenoase cu bicicletele, subliniază că o calitate proastă a aerului îi împiedică pe oameni să meargă cu bicicleta. „Poluarea crează un mediu indezirabil în oraș, care nu îi încurajează pe oameni să petreacă prea mult timp afară”, spune el. „Inițiativele prin care oamenii sunt plătiți să meargă cu bicicleta sunt binevenite, dar dacă orașul este sufocat de emisii toxice, să le spui oamenilor să iasă afară și să pedaleze e puțin ridicol”. Cu toate acestea, Ralph Buehler spune că sunt șanse ca potențialii cicliști să răspundă la beneficiile individuale, cum ar fi banii în plus pe care îi încasează. „Mulți oameni sunt idealiști și cred că mediul ar trebui să fie sigur, dar pentru mulți, adăugarea acestui beneficiu direct și egoist înseamnă o strategie bună”.