All I Want for Christmas și I Wish It Could Be Christmas Everyday răsună în mall-uri cu un motiv. Acesta constă în a-i face pe cumpărători să scoată mai mulți bani din buzunare; asta a dovedit un studiu realizat la Universitatea Royal Holloway din Londra.
Dr. Alan Bradshaw, profesor de marketing la universitate, spune că melodiile festive sunt servite clienților pentru a schimba starea lor de spirit, pentru a influența percepția asupra timpului și a influența alegerea produselor pe care le cumpără.
“Cu alte cuvinte, aceasta este o încercare de manipulare a obiceiurilor de cumpărare într-o manieră de care nu ești conștient. Ni se spune că suntem liberi să alegem locurile de unde cumpărăm, dar pe perioada Crăciunului, folosirea muzicii în acest fel este atât de răspândită încât libertatea noastră dispare”, spune profesorul.
Dr. Bradshaw si profesorul Morris Holbrook de la Universitatea Columbia din Statele Unite au investigat ideea culturii impuse impuse cumpărătorilor. Ei au descoperit că exemplele bazate pe muzica de background confirmă îngrijorarea că marketingul degradează cultura și o transformă în mijloc de control social.
“Acest lucru nu este negativ doar pentru muzicieni și demnitatea muncii lor, întrucât reprezintă triumful lăcomiei comerciale asupra creativității artistice, dar poate avea și implicații sociale negative precum promovarea unei culturi a ne-ascultării”, spune dr. Bradshaw.
Un studiu separat a arătat, de asemenea, că și mirosurile simple dintr-un magazin ne fac să cumpărăm mai mult. Cercetători elvețieni au observat 400 de clienți la shopping într-un magazin în timp ce în interior a fost pompat aer cu miros simplu, miros complex, respectiv fără miros anume. Rezultatele arată că cei care au mirosit un aer cu iz simplu au cheltuit cu 20% mai mult decât ceilalți.