Mașini care își transformă reziduurile în energie

0

Inginerii americani încearcă să scoată pe piață mașini care să utilizeze propriile reziduuri pentru a obține energie, testând acum automobile BMW, Chevrolet și Ford echipate cu dispozitive de colectare a căldurii – la majoritatea mașinilor, în jur de 40% din combustibil se pierde sub formă de căldură, iar până acum nu a existat nici o modalitate eficientă de a o capta.

Gazele de eșapament pot ajunge până la 700 de grade Celsius. Există dispozitive termoelectrice ce pot fi integrate în sistemul de eșapament al unui autoturism, însă generatoarele care să facă față unei asemenea temperaturi pentru a produce curent sunt greu de dezvoltat. Acum, însă, noi dispozitive bazate pe metale rare și aliaje super puternice pot produce câteva sute de wați de energie, îmbunătățind cu 3% economia de combustibil a unei mașini. Cei care încearcă fabricarea lor sunt BSST, un producător de dispozitive termoelectrice din California, și General Motors (GM), în laboratorul său din Michigan.

BSST testează compuși din zirconiu (metal de culoare cenușie utilizat la fabricarea recipientelor rezistente la temperaturi înalte și a unor oțeluri speciale) și hafniu (metal rar, asemănător cu oțelul, care se găsește în minereurile de zirconiu și se întrebuințează în electrotehnică), care pot face față temperaturii înalte mai sus amintite. De cealaltă parte, cercetarea termoelectrică a GM se bazează pe arseniuri de cobalt căptușite cu elemente chimice rare găsite în sol, cum este yterbiul (un element chimic cu caracter metalic din familia pământurilor rare).

Proiectul producătorului american de mașini se pregătește să iasă din laborator și să echipeze un Chevy Suburban. Testele computerizate au arătat că dispozitivul ar putea genera între 350 și 600 de wați pentru șofatul în oraș, respectiv pentru condusul pe șosea. Mai exact, este vorba de un câștig de 3%, o cifră foarte mică în comparație cu costurile și dificultatea de a obține metalele rare, însă se așteaptă ca testele ulterioare să găsească formule chimice cu o eficiență și mai mare. GM speră să obțină o economie de 10% până în 2015 fără sporirea emisiilor.

Sursa: Popular Science

Foto: Flickr/Southtexan

Tags:



Leave A Reply