Margarină versus unt. Ce ungem pe pâine?

34

O altă dezbatere fără sfârșit gravitează în jurul întrebării: Margarină sau unt? Care dintre cele două alimente este mai sănătos? O discuție datorată creșterii incidenței bolilor cardiovasculare în lumea modernă, afecțiuni agravate de ingestia de colesterol și de grăsimi saturate. Unii oameni cred că margarina este un produs toxic, asemănător plasticului, și că untul 100% natural este cel mai sănătos când vine vorba de alegere. Să vedem ce spun însă specialiștii.

de Ionuț Dulămiță

Mulți oameni cred că margarina a fost transformată într-un produs toxic prin îmbogățirea cu tot soiul de coloranți, aromatizanți și vitamine sintetice, căpătând o structură moleculară identică cu cea a plasticului. „Comparația dintre margarină și plastic este o exagerare”, spunea însă dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv, într-un articol anterior publicat pe TOTB. „Plasticul are o structura polimerică, adică lanțuri lungi de molecule obținute sintetic din petrol, în timp ce margarina este un amestec de apă și grăsimi de origine vegetală, asupra cărora, într-adevăr, s-a intervenit chimic prin procedeul numit hidrogenare”. Producătorii susțin însă că au renunțat la aceste procedeu încă din anii ’90, când s-a dovedit că grăsimile trans obținute prin hidrogenare atrag riscul bolilor cardiovasculare.

Cu toate acestea, spun unii specialiști, unele tipuri de margarină sunt în continuare produse prin hidrogenare și conțin mai multe grăsimi trans decât untul, în timp ce altele sunt bogate în acizi grași omega 3 – care sunt deficitari în alimentaţia omului modern -, în urma trecerii de la procesul de hidrogenare la cel de inter-esterificare, în vitamine și antioxidanți. Anumite studii susțin că procedeul de inter-esterificare ar fi mult mai bun pentru obținerea margarinelor întrucât elimină efectele nocive asupra organismului, mai ales în ceea ce privește alterarea profilului lipidic, asociată cu bolile cardiovasculare, spunea Șerban Damian. „Alte studii spun ca totuși nu ar fi chiar OK nici așa”. Și asta pentru că prin acest procedeu s-ar distruge structura naturală a grasimii, care ar fi înlocuită cu una artificiala, prin redistribuirea la întamplare a acizilor grasi, acizii artificiali fiind mai nocivi decât cei naturali.

De cealaltă parte, unii oameni preferă untul pe motiv că acesta este natural și că margarina nu se regăsește în natură, fiind prelucrată industrial. Cu toate acestea, untul 100% natural conține 99% grăsime și este una dintre principalele surse de grăsimi saturate, ceea ce înseamnă că un consum în exces determină apariția colesterolului rău. S-a constatat că grăsimile saturate, de origine animală, au efect proinflamator, în timp ce grăsimile nesaturate, de origine vegetală (prezente în margarină), au efect antiinflamator. Untul reține însă din mineralele (calciu, magneziu, potasiu, fosfor) și vitaminele liposolubile (solubile în grăsimi sau în uleiuri) din lapte. Plus că acest aliment conține în mod natural vitamina A și vitamina D (esențială pentru mineralizarea oaselor, al căruit deficit se face simțit atât în România, cât și în alte țări). Se recomandă însă un consum moderat, moderația fiind de altfel deviza unui regim alimentar sănătos.

„În ambele cazuri trebuie limitată cantitatea în care se consuma produsul, pentru că ambele [alimente]au concentrație calorică crescută”, mai spunea Șerban Damian în articolul anterior. Să vedem ce spun și alți specialiști, mai exact Dr. Ciprian Constantin și Dr. Corina Zugravu, care, alături de noi, vă invită la dezbatere.

[coloana]

Despre unt

de Dr. Ciprian Constantin, medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, Fundația Pentru Alimentație Sănătoasă

Untul este un derivat din lapte,  obţinut practic prin prelucrarea industrială a smântânii pasteurizate, fermentată în prezenţa culturilor de bacterii lactice selecţionate. Untul este una dintre principalele surse de grăsimi saturate pe care le găsim în comerț. În mod natural conține și grăsimi trans, alături de alte alimente animale, al căror aport ar trebui minimizat la maxim.

Unele margarine (de calitate îndoielnică, produse prin hidrogenare) conțin mai mulți acizi grași trans decât untul, dar acest lucru nu înseamnă că ar trebui să alegeți untul în locul margarinei, deoarece cantitatea combinată de acizi grași saturați și acizi grași trans și cantitatea totală de colesterol pentru unt este în mod uzual mai mare decât cea din margarină.

Consumat ca atare pe pâine sau în compoziţia diferitelor preparate, untul este un aliment care poate face parte din dieta noastra, dar într-o cantitate mică. Persoanele care au o predispozitie la creșterea colesterolului (dislipidemiile familiale) ar trebui chiar să îl evite.

Fiind un produs obținut din lapte, mai exact din grăsimea din lapte, untul reține unele dintre beneficiile acestuia, cum ar fi conținutul în minerale (calciu, magneziu, potasiu, fosfor și altele) și în vitamine liposolubile. Desigur că în cazul untului proporția acestora este mai mică decât în lapte, în special în cazul mineralelor: de exemplu, untul conține de aproximativ 5 ori mai puțin calciu decât laptele, dar contribuie totuși la aportul total de calciu dintr-o zi.

În privința vitaminelor liposolubile, untul conține în mod natural vitamina A și vitamina D. De importanță mare este prezența vitaminei D, în cantitate mai mare în unt decât în lapte, vitamină esențială pentru mineralizarea oaselor (pătrunderea calciului în oase) și prevenirea rahitismului.

Această vitamină se formează în mod natural la nivelul pielii în condițiile expunerii la soare. În România, ca și în alte multe țări din lume, se observă un deficit de vitamina D la nivelul populației, motiv pentru care se recomandă suplimentarea acesteia în special la copii, în perioada de creștere. Este important însă să consumăm alimente care furnizează vitamina D în cantitate mare (cum sunt untul, peștele gras, margarinele) pentru că în această combinație (vitamina D alături de grasimi) se asigură absorbția și folosirea optimă a acestei vitamine liposolubile.

Untul este un produs alimentar bun, cu condiția să fie consumat în cantități reduse, de maximum 20 g, asta datorită conținutului său crescut de grăsimi saturate și de colesterol. Deși aduce numeroase beneficii pentru sănătate, consumat în exces, untul determină creșterea nivelului colesterolului rău (LDLcolesterolului). În cazul celor care au deja probleme cu colesterolul, se recomandă  evitarea totală a untului. De aceea, pentru toți cei care au probleme cu grăsimile în sânge – și din păcate numărul acestor pacienți e din ce în ce mai crescut – se recomandă folosirea altor alimente grase în locul untului, care să suplinească beneficiile acestuia, dar să aibă și un profil lipidic bun, bazat pe grăsimi nesaturate și esențiale: pește gras, fructele oleaginoase, uleiurile, margarine tartinabile de calitate.

Trebuie să recunoaştem si faptul că untul are un gust bun și, de aceea, de multe ori pacienții au tendința să îl consume în cantități mai mari decât este recomandat. Gustul bun și proveniența din lapte constituie pentru unii consumatori criterii pentru a-l cumpăra. Este bine ca aceștia să încerce variantele de unt cu un conținut mic de grăsime (mai mic de 65%) și să nu depășească totuși cantitatea de 20 g/zi. Deci: moderaţie, moderaţie, moderaţie!

Foto main: Flickr/stu_spivack

Foto lateral: Flickr/PetersPic924

[coloana]

Despre margarină

de Dr. Corina Zugravu, specialist în Nutriție și Igienă Alimentară, Institutul Național de Sănătate Publică

Margarina…de mult timp cred că nu a mai existat aliment care să suscite atâtea controverse, chiar dacă este folosit încă de la finele secolului XIX şi deci „relaţia” sa cu omul a primit şi botezul timpului. Personal, am fost întotdeauna inamica proverbului „să faci ce spune popa, nu ce face popa”. Ori de câte ori am vorbit în favoarea unui aliment, puteţi fi siguri că am exprimat o opinie sinceră şi că am aplicat în propria alimentaţie respectivele teorii. Este şi cazul margarinei. Nu am mai consumat unt nici eu, nici copiii mei de foarte mult timp. De ce?! Foarte simplu: margarina ne oferă posibilitatea de a garnisi un sandwich cu o grăsime lipsită de elemente dăunătoare pentru inimă.

Ea nu conţine nici grăsimi săturate, nici colesterol, componente care abundă în unt. Fiind produsă exclusiv din materie primă vegetală, ea conţine înseosebi acizi graşi neasturati şi, dintre aceştia, chiar şi valoroşii acizi graşi omega 3, care sunt deficitari în alimentaţia omului modern. Într-adevăr, margarina permite adaosuri foarte sănătoase şi nu pot decât să aştept cu viu interes introducerea pe piaţa românească a margarinelor care conţin şi fitosteroli. Deci iată, ne aflăm în faţa unei grăsimi comerciale care nu numai că nu dăunează aparatului cardiovascular, ci chiar îl protejează, ceea ce în cazul untului nu se întâmplă.

În felul acesta îmi pot permite să consum mai des ouă, care au şi ele colesterol, dar sunt alimente cu densitate nutriţională excepţională. Într-adevăr, numeroase studii au recomandat renunţarea la unt, care poate cu uşurinţă fi înlocuit cu margarina, şi consumul mai frecvent de ouă (de asemenea bogate în colesterol), ale căror nutrienţi şi antioxidanţi sunt greu de acumulat prin ingestia altor produse. Multă lume manifestă rezerve faţă de margarină datorită unei greşite înţelegeri a procesului de fabricaţie a acesteia. În trecut, margarinele se produceau prin hidrogenarea parţială grăsimilor, modalitate care s-a dovedit a genera acizi graşi trans dăunători. Însă procedeul a fost de mult timp modificat, practic de peste 20 de ani margarinele se produc prin procedee moderne care nu duc la apariţia nici unui element nociv.

În epoca în care bolile de inimă ucid oameni la vârste din ce în ce mai tinere şi când ateroscleroza debutează atât de devreme, cred că a introduce în alimentaţie un produs aşa de dezechilibrat cum este untul, care are peste 80% grăsimi săturate şi colesterol, reprezintă o lipsă de respect faţă de arterele noastre.

Înainte de a încheia, mai am câte ceva de adăugat în favoarea margarinei: ea permite adăugarea de apă în proporţii variabile, astfel încât putem avea margarine hipocalorice, cu jumătate, o treime sau chiar cu o pătrime din caloriile untului. Ceea ce trebuie să recunoaştem că este un mare avantaj într-o lume confruntată cu pericolul supraponderabilităţii. În plus, în margarină se adăugă, pe lângă vitaminele regăsite şi în unt (A şi D), vitaminele E sau Bşi coloranţi naturali de tipul curcuminei, care este o resursă valoroasă de antioxidanţi.

Într-un cuvânt, cu margarina putem avea grijă şi de siluetă, şi de inimă. Eu votez deci pro…

Citiți și:

Este laptele un aliment sănătos? Mituri și legende despre lapte

150 de ani de sfaturi dietetice și nici o metodă rapidă de a slăbi

Cum să slăbeşti prin fitness. Jurnal (I)

Aromele de zi cu zi care încurajează pierderea greutății

Un mic dejun copios îngraşă şi nu alungă foamea pe timpul zilei

Aţi mânca opt fructe şi legume pe zi?

Tags:



34 de comentarii

  1. In unele state margarina este interzisa. Margarina nu este asimilata de corp si creaza senzatia de “stomac plin”. Ea a fost introdusa de americani pentru soldati si tot americanii au interzis-o. Asa ca mancati unt. Pentru cei care au probleme de sanatate, aplicati metoda “putin dar bun”. Margarina este “mult si prost”

    • Haha, asta e buna! Cum sa fie interzisa margarina?! Pe langa faptul ca e ilogic, ma pufneste rasul sa aud ca americanii ar interzice margarina, dar ar pastra hamburgerii.

  2. Nu pot sa cred ca un produs sintetic este mai bun decat unul natural. Pe de alta parte sunt convins ca nu exista produse daunatoare ci doar cantitati daunatoare.

    • cu “nu exista produse daunatoare ci doar cantitati daunatoare” sunt de acord,
      dar cu “Nu pot sa cred ca un produs sintetic este mai bun decat unul natural” – cred ca s-a ajuns intr-o extrema in care se crede numai ce e natural e bun si orice este “sintetic” este si daunator.
      Daca e sa credem ca tot ce este natural este bun, de ce nu ne intoarcem la consumul de carne cruda si orice aliment nepreparat termic – ca asa este mai natural – sa ne hranim precum animalele. Sa mancam doar legume de gradina, sa nu mai mancam din sere, adica sa nu mai mancam legume proaspete iarna si primavara.
      Si drogurile si tutunul si alcoolul sunt tot “naturale”.

  3. Cred ca este de departe cel mai controversat articol scris de voi….Chiar in momentul asta margarina duce un razboi de cucerire in toate magazine din tara sau poate din lume. S-au stran aproape 2 000 000 de cuti de delma si 1 089 766 de linco care se pregatesc pentru un asalt asupra untului unirea …..In momentul de fata avem 5 000 000 de romani infometati din cauza acestui razboi

    • Inca o persoana care comenteaza inainte de a citi articolul. Sau daca a citit, nu pare a intelege. Este foarte usor sa pleci de la idei preconcepute, sa mergi pe drumul lui “crede si nu cerceta” si sa nu te opresti in nici un moment sa te gandesti si la alte opinii, chiar daca nu esti de acord cu ele. Am pornit intr-o vanatoare de vrajitoare impotriva margarinei si aproape ca nu mai suntem capabili sa auzim atunci cand niste oamenii care stiu mai multe decat noi, medici, ne spun ca s-au schimbat multe de cand am auzit noi prima data ca margarina e rea.

  4. Puteti pune si ulei de masline pe paine, este delicios si sanatos! Daca vreti mai putine probleme cu colesterolul, faceti sport.

    • Foarte amuzant comentariul :-)) Acum pe bune, isi imagineaza cineva ca aceia care opteaza pentru margarina mananca margarina cu galeata? Cantitatile sunt cam la fel pentru ca utilizarile sunt aceleasi daca facem o comparatie intre unt si margarina. Asa ca nu va autoiluzionati, daca alegi untul nu mananci mai putin sau daca alegi margarina nu inseamna ca mananci mai mult.

  5. Este un articol bun si imi place atitudinea celor 2 doctori: clara, reala, fara sa se ascunda dupa deget. Mi se pare chiar o atitudine curajoasa sa spuna ca margarina nu e tocmai diavolul alimentar pe care il auzim de la multi doctori, prea conformisti si tematori de ce ar spune lumea daca zic ceva bine de margarina ca sa mai cerceteze ce s-a schimbat la acest aliment in ultimii 10-20 de ani.

  6. Nu sunt de acord cu Dr. Corina Zugravu care spune “produsă exclusiv din materie primă vegetală”, “conţine înseosebi acizi graşi neasturati şi, dintre aceştia, chiar şi valoroşii acizi graşi omega 3”. Doamna doctor este cumva si cercetator? Stie intr-adevar ce contine cu adevarat margarina, a vazut vreodata cum se fabrica? Eu personal sunt sceptic cu tot ceea ce scrie in general pe ambalaj si evit a consuma aceste produse “artificializate” chiar si cand vine vorba de mezeluri. Prefer mai degraba untura in loc de margarina, dar evident fara excese.

    • Pai si atunci din ce crezi ca e facuta margarina? Lucreaza la INSP, cred ca are acces la date pe care noi nu le avem si e mai in masura sa emita o parere avizata. Adica … na, nu stiu, dar am mai citit si in alte surse ce zice dna Zugravu si mi se pare ca datele sunt actuale.

  7. nu inteleg de ce trebuie sa existe un avocat, in cazul de fata Ioana care tine sa aibe ultimul cuvant la postarile celorlalti. esti cumva platita pentru asta?
    problema intre unt si margarina este alegerea intre natural si artificial. ce ai alege intre carne si mezeluri? intre fructe sau suc natural stors din fructe si suc “100% natural” (care este o gluma proasta intre noi fie vorba)
    eu incerc sa aleg intotdeauna naturalul. margarina a aparut in timpul razboiului din cauza lipsei cronice de grasimi animale, pentru a asigura necesarul de grasimi populatiei. acuma sigur poate nu mai este realizata prin dehidrogenare dar sincer nu are cum sa fie mai buna decat un produs natural.
    cei care se tem de unt sa faca sport. daca faci regulat miscare poti consuma orice, deci inclusiv unt. plus ca nu e obligatoriu sa mananci unt de 80 poti sa-l folosesti pe cel de 65. sau poti sa nu mananci deloc unt ca nu e indispensabil. fuga asta de grasimi este cumva stupida. e mult mai sanatos sa faci miscare si sa ai o dieta echilibrata, care sa contina inclusiv grasimi decat sa eviti cu obstinenta grasimile dar si orice efort fizic.
    iar faptul ca margarina musteste de vitamine si coloranti naturali sanatosi o consider o gluma proasta. inca putin si o sa ni se spuna ca este un produs indispensabil unei hraniri echilibrate. daca vrei sa ai grija de silueta si de inima faci regulat miscare nu mananci margarina.
    margarina asociata cu paine multa este o mancare a saracului. sarac din toate punctele de vedere.

    • Cam paranoic, mon cher, dar sa stii ca s-a terminat perioada aia in care cine nu e cu noi e impotriva noastra. Nu tin sa am ultimul cuvant, dar sunt activa pe net, imi place sa citesc articole despre alimentatie, iar articolele TOTB sunt chiar bune.
      Tu esti un exemplu bun al atitudinii romanilor: ce conteaza ca se prezinta organizat, clar, argumentat o situatie, noi tot cum stim facem, ca opinia noastra e argumentul suprem, de parca am fi specialisti in tot, nu doar in politica si fotbal.

  8. salut…nu sunt decat un amarat de inginer de industrie alimentara…si fac o singura afirmatie: Sa mananci margarina trebuie sa fii inapoiat,redus mintal…etcc….. ciao

  9. am uitat….margarina a fost inventata in timpul celui de-al doilea razboi modial pt ca murea lumea de foame…ea trebuia sa inlocuiasca untul in perioada crizei alimentare generate de razboi… aufwiedersehen

  10. @ Ioana. Esti ,,activa” pe net ?! WAW ! Da’ cu … restu’ , cu restu’, cum ramane ?!
    PS Nu stiam ca margarina dauneaza grav…..gandirii !!!!

    • Si ce ar trebui sa raspund la comentariul asta? E rautate gratuita, exprimata in limbaj plin de clisee … nu poti sa exprimi ceva folosind propriile tale cuvinte?
      Nu stiu daca ai observat, dar asta nu e un articol pe Click sau Cancan … site-ul are “think”in nume … asa ca gandeste si eventual comenteaza si tu ceva mai destept.

  11. Sanatate Publica on

    Tante de la “sanatate” esti cu studii sau promovata???nu ai citit nimica de specialitate ca vb ca din reclama Delma??sa-ti fie rusine!!!nu-i de mirare ca prima lovitura , dupa lovitura, s-a dat in capul specialistilor adevarati(ei nu au tolerat asemenea aberatii)ca sa-i aduca pe astia!!nulitati de “sanatate INSP!Da-i urmasilor tai margarina, unsa pe tot ce vrei ca nu-i buna nici macar la iesitoare!!

  12. Puneti a bucatica de margarina pe o farfurioara si o bucatica de unt pe alta , daca le veti lasa afara (parc, gradina,curte)veti observa ca nici un animal (pisica,caine) nu se va atinge de margarina!!
    Nici macar furnicile nu vor gusta din ea! Vor prefera untul !!!!
    In schimb ,mai sint destui oameni sa consume margarina!!

    • Am mai citit undeva exemplul asta, dar era cu mustele care nu se apropie de margarina si trag la unt. Problema este ca mustele mai trag la ceva :-)) Prin urmare, cel putin din punctul asta de vedere, as prefera ceva la care nu trag mustele :-))

      Mai oameni buni, ce sunteti asa de incrancenati? Parca e grupa mica, nu adulti care comenteaza argumentat pe un site care e decent in comparatie cu varza de pe piata. Hai, relaxati-va, respectati-va opiniile si argumentati frumos …. fara a ma lua pe mine la 13-14 ca sunt zen :-))

  13. Din respect pentru oamenii dezinformati de aceste articole, scrise de nondocti ce populeaza unitati nationale de propagare a informatiei stiintifice de specialitate, fac trimitere la literatura medicala de nivel international si- recomand “stiintificei” sa acceseze rezultatele cercetarilor autorizate, efectuate in Suedia, inca de acuma 15-20 de ani, care au constatat ca acest produs cu care doamna isi hraneste copilul este clasificat in categoria amtracenului, si da cu indestulare cancer de plaman, pancreas, la creier samd.Unii cercetatori care au dezvaluit aceste rezultate s-au ales cu neplaceri dar nu au ascuns adevarul.”Stiintifica” de la noi nu se face vinovata nici macar cu identificarea pe harta a acestei Lumi.Dnei traieste bine cu DELMA

    • Nu zic nu, dar daca studiile sunt de acum 20 de ani si modalitatea de fabricare s-a schimbat acum 10-15 ani, cu ce anume sunt relevante?

  14. Doamna, oul si gaina nu sa-u schimbat nici ele..antracenul e acelasi dar cine doreste , il poate servi pe paine..Visati sanatoasa.

  15. Pingback: O a doua viață pentru pâine. Mai eficientă decât prima » Think Outside the Box

  16. Da, e putin cam evident faptul ca acest articol e platit pe persoane interesate sa vanda margarina. Nu as vrea sa folosesc cuvantul manipulare, dar totusi e cam dubios cum pe coloana in care se vorbeste despre unt, se sugereaza ocolit ce-i drept numai minusuri in timp ce margarina iese doar pe plus

    • Am mai citit o data coloana, dar ce mi se pare ca zice este ca fiecare este mai potrivit in anumite situatii, nu ca untul este mai bun sau ca margarina este mai buna.

  17. FIECARE SA VORBEASCA IN FUNTIE DE PORTOFEL . CREDETI CA CEI CARE CUMPARA MARGARINA NU AR LUA ICRE NEGRE ? BA DA , DAR II STRANGE UN CIORAP . UNII MANANCA CARNE MACRA , ALTII NICI OASE . FIECARE ROMAN MANANCA AZI CE-L LASA PORTOFELUL . NU PUTEM SA FIM TOTI MODELE DE CHAT SAU LUCRATORI IN BANCA , MAI SANT UNII SI PENSIONARI , SOMERI SAU ANGAJATI LA PRIVAT . NICI CU BUGETARII NU MI-E RUSINE , DECAND CU REDUCEREA SALARIILOR . CAND DIN SALARIU MAI RAMANE DE MANCARE DOAR 100 DE LEI , NU PREA MAI STAI SA ALEGI CE MANANCI , SA FIE MATUL PLIN , SA POTI SA MUNCESTI ! ASA CA MAI SCUTITI-MA CU FILOZOFIA CHIBRITULUI ARS !!!!!!!

  18. Pingback: Nivelul ridicat de colesterol „bun” a fost asociat cu o viață mai lungă la bărbați » Think Outside the Box

  19. Buna ziua! Sunt studenta la UMFTGM. Aici ne-au invatat (2010) ca margarina e nociva si ca in tarile europene se duce o politica de interzicere a ei. Numai in Romania e altfel cam…

Leave A Reply