Marea Moartă scade la o rată alarmantă, potrivit oamenilor de ştiinţă, adică cu peste un metru pe an, scrie Dave Levitan pe Yale 360, într-un articol care analizează fenomenul şi posibilele soluţii propuse pentru salvarea zonei. Între acestea, un plan de 10 miliarde de dolari, care ar presupune pomparea de apă din Marea Roşie în Marea Moartă.
Pe coasta Mării Moarte, relieful carstic devine tot mai proeminent, ameninţând drumurile din zonă, alte construcţii, dar şi vegetaţia. Dolinele apărute ca urmare a retragerii apei sunt printre cele mai vizibile efecte ale „morţii încete” a Mării Moarte, care scade cu peste un metru în fiecare an. „În nordul şi vestul Mării Moarte se află habitate speciale cu specii endemice, care acum sunt puternic ameninţate de fenomen”, susţine Eli Raz, cercetător israelian în cadrul Dead Sea and Arava Science Center. Ruta este preferată şi de multe păsări migratoare, iar scăderea nivelului apei ameninţă, acum, oazele de verdeaţă de pe maluri, ceea ce ar afecta şi procesul de migraţie. „Ecologia este un lanţ format din verigi: nu poţi să ştii ce se va întâmpla în viitor dacă în prezent distrugi o verigă”, spune Raz.
Principala cauză a scăderii nivelului mării este devierea apei din râul Iordan, sursa primară de alimentare, înspre nord. Pentru refacerea nivelului apelor din Marea Moartă s-au propus mai multe soluţii, între care şi un plan de „import” de apă din Marea Roşie (Red Sea-Dead Sea Conveyance), care aşteaptă decizia Băncii Mondiale pentru finanţare, dat fiind că va costa aproximativ 10 miliarde de dolari. Proiectul are o serie de oponenţi printre reprezentanţi ai organizaţiilor de mediu, dar şi ai organismelor financiare; unii ecologişti au venit cu soluţii alternative acestui plan, care presupune, pe scurt, construcţia unor conducte, canale şi tuneluri, precum şi a unei uzine de desalinizare, totul pentru a aduce apă de la o distanţă de 180 de kilometri (din Marea Roşie în Marea Moartă), folosindu-se de diferenţa de nivel dintre cele două mări (Marea Moartă aflându-se mai jos).
Mai multe detalii despre proiect şi problemele ridicate de situaţia Mării Moarte puteţi citi în articolul semnat de Dave Levitan.
Sursa şi foto: Yale 360
2 comentarii
Solutia e simpla, sa dea drumul evreii la raul Iordan ca l-au transformat intr-un firisor de mocirla curgatoare, plin de dejectii si substance toxice. De ce? Ca pe ei ii doare in c u r de Noul Testament.
Putea “Allah” – blasfemie, (pro-)musulmanule!!! – să nu scrie o tâmpenie tipic anti-iudee? 🙂 Răspuns: NU, nu putea.
Acum, despre Marea Roșie… O *pompăm* în altă parte?!! :-))) Mda, ce de planuri… Un studiu de fezabilitate, de milioane de dolari (sau de Euro…) ceva, mai întâi? 😛
Să fim serioși, dacă e să se întâmple, să moară literalmente Marea Moartă, asta e. La fel, și soarta Mării Negre. Or, diguri și poduri transoceanice chiar, mai zic, dar NU pompări de mări întregi! 😛