Maiorescu 2.0: Teoria pistelor fără fond

21

Constatare: mersul pe bicicletă este bun – face bine la sănătate, face bine la starea de spirit şi face bine şoferilor, atunci când e facut cu cap şi duce la fluidizarea traficului. De ceva vreme, în Bucuresti e şi cool să mergi cu bicicleta, dar şi ilegal. Câțiva ani am fost şi eu biciclistă. Dumitra, roşie și promisă încă de prin clasa a 2’a, a venit de-abia în primul an de master. M-am aruncat cu frenezie pe ea şi am bătut Bucureştiul.

de Irina Zamfirescu

Cu Manic Street Preachers în căşti, părul strâns şi un mic “computer” de bicicletă, măsuram distanţe şi viteze, pedalam. Cele mai gingașe momente ale mele cu Bucureștiul s-au petrecut pe Dumitra. Mitocăniei șoferilor arareori încurcați de mine ori ostilității cetățenilor le răspundeam cu un zambet. Înțelegeam: nu e loc pentru piste decât pe trotuar, bine că sunt și acolo. Mai mult, îi înțelegeam și pe șoferii care mă trimiteau pe piste, acolo îmi era locul. Însă  ei nu aveau de unde să știe că pe pistă era un chioșc de flori. Îmi dau acum seama că această înţelegere pentru toți ceilalți “participanți la trafic” de fapt era o asumare tacită a unui act hâd de administrare a domeniului public.

Pistele pentru bicicliști s-au ivit în București nu în urma unui proces de tipul cerere – ofertă. Organizații non-guvernamentale s-au luptat îndelung și cu multă răbdare să explice că așa e civilizat, că așa e sănătos și că așa e durabil. Pistele s-au făcut (uneori cu tăieri de panglici). Și atunci de unde nemulțumirea?

Caracterul nefuncțional al pistelor este o poveste veche de când și pistele – sunt presărate cu obstacole, se termină brusc, sunt, uneori, delimitate cu borduri imposibile. S-au scris și s-au pozat multe. Însă de-abia acum ni se relevă poate cea mai mare problemă a utilizării pistelor de biciclete în București – utilizarea lor obligă bicicliștii să comită ilegalități! Organizația pentru Transport Alternativ în România (OPTAR) a buchisit codul rutier, a disecat toate cele 10 trasee de biciclete existente acum în București și a conchis – fără drept de apel, bicicliștii sunt nevoiți să încalce legea în București.

Conform Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice: Art. 77, alin (2) „Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă simplă sau dublă interzice încălcarea acestuia”. Cu alte cuvinte, de pe pista de biciclete nu ai voie sa te miști stânga – dreapta. Este ilegală depășirea marcajului longitudinal continuu, iar toate pistele de biciclete din București sunt delimitate ca atare. Acum, bicicliștii fie se plimbă, fie chiar doresc să ajungă din punctul A în punctul B. Atunci când un biciclist cu drum precis întâlnește în cale un altul care, pe bună dreptate, are chef să caște ochii și să facă uz de dreptul de a nu se grăbi, conform legii nu se poate face nimic. Mai mult, pistele de bicicletă trebuie împărțite și cu mopediștii. Scutere, chiar ATV-uri cu un motor nu tocmai forțos, și bicicliști ar trebui să stea înșirați pe pistele de bicicletă din București. Pistele au lățimea de un 1 m. Conform unui importator de biciclete, în România cel mai generos ghidon are lățimea de 730 mm. A depăși pe o lățime de 1 m cu un astfel de ghidon fără să depășești infama bandă este imposibil. Despre mopeduri nu știu foarte multe, însă pot să bag mâna în foc că existe mopede și ATV-uri care sunt mai late de 1 m. Îmi și imaginez un tablou apocaliptic în care pe cheiul Damboviței se creează veritabile ambuteiaje de bicicliști, mopediști și ateviști!

Ma mult, Codul Rutier zice: „ Art. 96. – (1) Participanţii la trafic sunt obligaţi să anunţe administratorul drumului public ori cea mai apropiată unitate de poliţie atunci când au cunoştinţă despre existenţa pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei.” Deci fiecare dintre noi trebuie să facă o sesizare la întâlnirea fiecărui obstacol de pe pista de biciciclete. Băncuță, stâlp, chioșc de flori, guri de canale neacoperite – toate acestea, dacă sunt pe pistele de biciclete, devin o corvoadă pentru aceia care le întâlnesc. Cu toate acestea,  nici măcar ei, polițiștii, pentru care codul rutier este biblia, nu cred să fi făcut vreodată o sesizare.

De ce este important? Este important pentru constituirea dosarului de caz al incapacității administrației publice de a se administra. Pe de o parte, nu există nicio amendă aplicată în virtutea celor două articole de Lege. Deși este stipulat ca atare. Statul nu este cu băgare de seamă la propria legislație. E absurd, într-adevăr, și este ridicol ca eu să cer respectarea acestor articole de lege. Pentru că ele în sine, aplicate pistelor de bicicletă, sunt absurde. Însă dacă ele există și dacă într-un stat de drept, legea trebuie să se aplice ca atare, este firesc să îmi doresc aplicarea legii. Excepționalitatea de la sistemul juridic și existența unui precedent care arată că leguitorul nu este cu băgare de seamă la propriile Legii îmi generează un sentiment de insecuritate.

Pe de altă parte, de ce există aceste legi absurde? Kafka glumea! De ce nu putem crea un context legal astfel încât cetățenii pentru care acele legi au fost făcute să fie confortabili cu aplicarea lor? Mă voi aventura într-o speculație ieftină, bârfă dâmbovițeană – administratorii drumurilor publice din București fie nu merg cu bicicleta / mopedul, fie nu cunosc legislaţia pe care ei trebuie să se asigure că trebuie respectată. Sau mai e varianta nepăsării – primăriei i-au fost solicitate piste. Primăria a comndat niște piste de biciclete, iar domnii au trasat niște dungi pe trotuare. Pistele costă milioane de lei noi, iar serviciul de mentenanță este și el la fel de costisitor. Acele benzi galbene nu sunt trase cu bidineaua. Dislocarea unor sume de bani din banii publici trebuie să se facă cu responsabilitate. Nu doar pentru că așa este legal, ci pentru că așa este decent. Și totuși, acești bani finanțează o acțiune ilegală în București în acest moment.

Dar nici măcar nu mai este vorba de bani. Absurdul unui stat care nu este atent la propriile reglementări nu este o surpriză pentru noi. Aș vrea să fac însă un autodenunț – sunt Irina și de fiecare dată când sunt pe bicicletă, încalc legea.

 

Puteţi citi şi:

“Ceauşescu n-a murit! Istoria ne-a păcălit”

Nu există problemă fără soluţii şi ţară fără cetăţeni

Cu Dumnezeu înainte şi Catedrala-n coaste

Protestatar offline

Irina + București = LOVE



21 de comentarii

  1. Buna Irina,
    Bine ai venit in clubul biciclistilor ilegalisti.
    O confirmare: dupa 2 ani si 100 km saptamanal in Bucuresti cu bicicleta, e mult mai in siguranta sa mergi chiar si pe banda a 2-a decat pe trotuare.

  2. de fiecare data cand esti pe “fasia-de-trotuar-marcata-cu-banda-adeziva” esti ilegala, nu de fiecare data cand esti pe bicicleta. “fasia-de-trotuar-marcata-cu-banda-adeziva” in sine e ilegala.

  3. Codul Rutier nu se aplica la mersul pe trotuare, pentru ca trotuarul nu este drum public in acceptiunea Codului Rutier. In primul rand pistele de biciclete (si masinile, de atlfel) nu au ce cauta pe trotuare.

    Pe langa asta, pistele de bicilete trasate pe trotuare sunt trasta ca naiba si sunt apropae impracticabile. Asta ar trebui sa fie problma noastra…

    • Dinu… Am intalnit si politisti care nu stiau Codul Rutier. Deci, daca nu conduci, nu e grav. Daca insa mergi pe drumul public, e bine sa stii cu ce se mananca: Art 6 (14) drum public – orice cale de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice;

  4. Nu cerceta aceste legi caci esti nebun de le-ntelegi.George Cosbuc – Moartea lui Fulger.
    Benzile pt biciclete sunt trasate de primarie pt ca prietenii primarilor au firme. Legile exista pt motivarea oportunitatii chieltuirii banilor publici si nicidecum pt a satisface nevoi publice. Exemplu: daca primarul Adriean Videanu a vrut concurs auto in jurul casei poporului, inseamna ca bucurestenii in ansamblu au dorit si in consecinta a fost distrus trotuarul de langa parcul Izvor si s-au tinut doua editii. Cand n-a mai fost primarul Videanu, bucurestenii n-au mai dorit concursuri de motoare in jurul casei poporului, iar concursuril n-au mai avut loc si s-a refacut trotuarul.

  5. Toate a toate, Irina, dar eu ca șofer si biciclist in același timp, am simțit un gol in stomac atunci când am citit ca mergi cu căștile la urechi. Diferența e atât de mică între viață și moarte încât nu înțeleg de ce unii preferă sa se priveze de auz in trafic. Mai contează ca nu a fost vina ta dacă nu mai misti?

  6. @ Adrian O: Guilty 🙂 . circumstanta atenunanta: volum mic? si eu sunt acum sofer si imi dau seama totusi ca era o forma de “bezmeticism”. nu o sa mai fac.

  7. Pistele de biciclete nu au ce căuta pe trotuar. Trotuarul este destinat pietonilor.

    Irina, pe bicicletă porţi cască (pe cap), nu căşti (în urechi). Evident, asta doar dacă iţi place viaţa şi intenţionezi să te bucuri de ea.

  8. La urmatoarea inaugarare de pista trebuie ca cel ce o inaugureaza sa o testeze, adica sa mearga pe bicicleta de la un capat la altul al pistei, doar asa va demonstra ca a facut treaba buna

  9. In toata Europa de vest pistele de biciclete de pe trotuare si cele de pe sosea sunt conectate si exista indicatoare care arata aceste conexiuni. Atat soferii cat si pietonii acorda prioritate biciclistilor, si un soferr care agata un biciclist aflat pe pista, sau un pieton care cauzeaza accidentarea unui biciclist aflat pe pista prin prezenta lui pe pista, o incurca destul de rau, pe langa faptul ca plateste spitalizarea acestuia. Problema care ne lipseste de obicei este respectarea legii (deci cineva care sa impuna respectarea legii), iar in cazul nostru concret o lege cat de cat legata si logica si cu bun simt.
    Am mai auzit de o propunere de hotarare locala parca prin care se cerea interzicerea circulatiei bicicletelor prin parcuri. Asta e sora cu “nu calcati iarba”. Pentru ce dumnezeu sunt facute parcurile daca nu pentru relaxare? In cativa ani buni de Germania, unde circul mult si f. mult pe bicicleta, nu am vazut nici un accident bicicleta-pieton, desi parcurile sunt pline de biciclisti (or avea radare, piuitoare sau alte dispozitive de detectat ‘adversi’?)
    E o aberatie. Daca am avea un dram de bun simt (ca si natie ma refer), aceasta problema n-ar fi o problema. E exact ca si soferii care mor la noi din cauza vitezei excesive in timp ce autostrada nemteasca, fara limita de viteza e cea mai sigura sosea din lume (cel putin asa zice Descopery).

  10. A! uitasem! ‘La altii’ bicicletele au voie in ambele sensuri pe drumurile cu sens unic.
    Si pt soferii care eventual vor sa ma injure, da sunt sofer de vreo 18 ani, la o media lunara care uneori a depasit 7000km (in Ro), deci cred ca stiu ce inseamna trafic.

  11. Pingback: Să ne suspendăm de tot! | TOTB.ro - Think Outside the Box

  12. “Pistele de biciclete nu au ce căuta pe trotuar. Trotuarul este destinat pietonilor.”

    Sunt de acord, cu condiţia ca pistele de biciclişti să fie realizate prin tăierea de suprafeţe din benzile rutiere şi menţinute strict separate faţă de ele, tot prin linie continuă. (Acolo unde în urma acestei operaţii banda rutieră devine nepracticabilă pentru autovehicule, ea se desfiinţează.) Votează vreun şofer propunerea mea? De undeva tot trebuie să tai, nu poţi scoate spaţii circulabile noi din pălărie.

    Până una-alta, locul pistelor de biciclişti e fix PE TROTUARE, unde criminalii pe 4 roţi au şanse mai mici să ne omoare. Şi eu recunosc că sunt ilegalist, dar în alt sens: circul şi voi circula întotdeauna numai pe trotuar, indiferent dacă e marcat sau nu, pentru că nu mi-am luat bicicletă ca să mor mai repede.

  13. Pingback: Yes, we can’t! | TOTB.ro - Think Outside the Box

  14. Pingback: “Statul este problema fundamentală! El emite legile statului. Statul înseamnă odihnă!” | TOTB.ro - Think Outside the Box

  15. Pingback: Colonia România | TOTB.ro - Think Outside the Box

  16. Pingback: Noi cu-ai noştri doar pentru noi | TOTB.ro - Think Outside the Box

  17. Pingback: Dacă nu se lasă cu sânge, nu cred că intră | TOTB.ro - Think Outside the Box

  18. Pingback: Mai puneți mâna și pe o telecomandă! | TOTB.ro - Think Outside the Box

  19. Pingback: Occupy RMGC | TOTB.ro - Think Outside the Box

  20. Pingback: “Aoleo sări-mi-ar ochii / să nu vad cum fură popii”. Rectificarea bugetară în anticamera raiului | TOTB.ro - Think Outside the Box

Reply To ggl Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger