Lucrările elevilor, corectate de roboți?

0

PSC0912_HL_108Nu știm dacă noul software pus la punct de cercetătorii de la Harvard și MIT va putea corecta și nota corespunzător lucrările elevilor, însă cu siguranță va elimina suspiciunile de părtinire. Dacă o notă proastă poate fi pusă pe seama unui profesor nu tocmai imparțial, judecata roboților nu va ține cont de simpatii și antipatii.

EdX, o organizație neguvernamentală susținută de Harvard și MIT, va lansa în curând un program gratuit, menit să automatizeze procesul de corectare a eseurilor și testelor cu răspunsuri scurte date de elevi. Deși inteligența artificială este larg folosită în cazul chestionarelor cu răspunsuri multiple și distincții adevărat-fals, aplicarea ei în cazul unor texte, fie ele și scurte, e întâmpinată și cu scepticism. De altfel, un grup de critici ai acestor tehnologii, printre care și Noam Chomsky, a lansat deja o petiție cu peste 2.000 de semnături împotriva introducerii evaluării automatizate a eseurilor. ”Să fim realiști cu realitățile testării automate,” arată scrisoarea grupului. ”Computerele nu pot citi. Ele nu pot măsura aspectele esențiale în eficiența comunicării scrise: acuratețea, raționamentele, adecvarea argumentelor, poziționarea etică, organizarea textului, claritatea și multe altele.”

Pe de altă parte, susținătorii softului ce va fi lansat de EdX spun că această metodă este extrem de utilă pentru elevi, care primesc aproape instantaneu rezultatele și notele pentru textele și testele lor. Astfel, spun cercetătorii, elevii vor putea învăța din feedbackul imediat și, în funcție de rezultate, își vor putea îndrepta greșelile. Pentru ca programul să poată evalua corect lucrările, este totuși nevoie de oameni, cel puțin în etapa preliminară, când profesorii vor trebui să noteze circa 100 de eseuri sau de întrebări, ce vor servi drept model. Programul va folosi dverse tehnici de învățare automată, urmând să realizeze în câteva secunde munca profesorilor. Din ce în ce mai multe universități, printre care și Stanford, și-au anunțat intențiile de a integra evaluarea automată în sistemele lor educaționale, iar platforme de educație online, cum sunt Coursera sau Udacity, sunt la rândul lor adepte ale acestei tehnologii. ”Ea permite elevilor și studenților să primească feedback imediat la lucrările lor, transformând învățarea într-un joc, în care elevii vor avea cel mai mare interes de a-și reevalua lucrările, până când se vor perfecționa,” e de părere Daphne Koller, cercetător în informatică și fondator al universității digitale Coursera, citată de New York Times.

Sursa: New York Times

Foto: Pop Science


Leave A Reply