Istoria unei postări pe Twitter care a făcut înconjurul lumii şi a costat-o slujba pe autoarea ei

6

Pe 20 decembrie, Justine Sacco, manager PR în cadrul InterActiveCorp (IAC), a postat ceva pe Twitter, puţin după ora 10 dimineaţa, înainte de a porni într-un zbor lung de 11 ore înspre Cape Town, Africa de Sud. Până la aterizare, postarea respectivă a devenit virală, a născut valuri de antipatie şi dezaprobare şi, în final, a dus la concedierea autoarei de la locul de muncă.

 

 

Ce spunea postarea cu bucluc: „Plec în Africa. Sper să nu iau SIDA. Glumesc. Sunt albă!”. Justine avea doar 200 de followers, dar unul dintre ei a trimis postarea respectivă editorului Valleywag, Sam Biddle, care a transmis-o către BuzzFeed şi a publicat o notă scurtă despre postare la trei ore după ce a primit-o, anunţând-o drept „o glumă de sărbători” din partea specialistei PR. A dat tweet-ul mai departe, spre deliciul altor reporteri care nu prea aveau de lucru într-o vineri după-amiaza, scrie BuzzFeed, care face această istorie a postării.

 

 

Astfel, tot mai multă lume a început să interacţioneze direct cu postarea lui Justine. La început, utilizatorii de Twitter au fost confuzi, derutaţi de postare, mai degrabă decât amuzaţi, iar în scurt timp confuzia s-a transformat în supărare, în furie.

 

stire 27 dec tw 1

 

stire 27 dec tw 2

 

stire 27 dec tw 3

 

stire 27 dec tw 4a

 

Unii utilizatori au considerat că lui Justine îi fusese spart contul, dar teoria asta nu a ţinut prea mult. Furtuna declanşată pe Twitter a fost preluată de publicaţii precum BuzzFeed sau Business Insider. Vestea a ajuns şi în Africa de Sud, la Johannesburg, cu mult înainte ca Justine să aterizeze pe teritoriul african. În cursul după-amiezii de vineri, o femeie din Miami, utilizatoare de Twitter, a lansat hashtagul #HasJustineLandedYet. Acesta a devenit viral în lumea întreagă, în nici câteva ore. Acum, toată lumea aştepta ca Justine să aterizeze şi să revină online, pentru a răspunde criticilor.

 

stire 27 dec tw 5

 

stire 27 dec tw 6 7 8

stire 27 dec tw 9

 

stire 27 dec tw 10

 

Justine zbura cu un avion fără Wi-Fi, astfel că nu putea răspunde în timp real, nu putea să îşi ceară scuze ori să şteargă postarea. În aceeaşi seară, actorul de comedie Steve Martin a postat şi el ceva ofensator pe contul său, dar şi-a cerut imediat scuze şi a şters comentariul. Însă Justine era în aer, offline şi nu avea habar ce furtună declanşase în spaţiul virtual din întreaga lume. Utilizatori faimoşi de Twitter au început să scrie despre asta, iar comentarii au apărut şi pe conturi ale unor branduri celebre, inclusiv pe cel al companiei Gogo, care oferă internet wireless în avioane, în timpul zborurilor (ulterior, ei şi-au cerut scuze pentru comentariul postat).

 

stire 27 dec tw 14

stire 27 dec tw 12

stire 27 dec tw 13

 

Nu a trecut mult şi au început glumele cu fotografii prelucrate în Photoshop; organizaţiile care luptă împotriva SIDA au folosit ocazia pentru a reaminti lumii de munca lor, iar AID for Africa a cumpărat imediat domeniul www.justinesacco.com şi l-a direcţionat către pagina sa de strângere de fonduri. Pe numele specialistei PR au fost create zeci de conturi false de Facebook şi Twitter.

 

stire 27 dec tw 15

 

stire 27 dec tw 16

 

stire 27 dec tw 17

 

stire 27 dec tw 18

 

stire 27 dec tw 19

 

 

stire 27 dec tw 20

 

Când avionul în care se afla a aterizat, într-un final, Justine şi-a şters nu doar postarea, ci şi contul – de fapt, conturile toate, de Twitter, Facebook şi Instagram, fără a oferi vreo scuză. Însă povestea a ajuns în media, fiind tratată de The New York Times, CNN, ABC, BCC şi alte instituţii de presă. Justine Sacco se bucura de mai multă atenţie, în zilele respective, decât o celebritate consacrată.

 

 

 

 

Nu a trecut mult şi utilizatorii de Twitter au început să îşi exprime jena pentru cât de repede escaladase situaţia şi, astfel, au început scuzele. Alţii au decretat că Justine fusese victima unei „vânători de vrăjitoare”, exemplul său a ajuns inclusiv la piloţi de avioane. Totul s-a întâmplat de vineri până sâmbătă. Sâmbătă după-amiaza, hashtagul #HasJustineLandedYet era încă la modă. De când postul său pe Twitter a devenit viral, numele lui Justine Sacco a fost folosit pe Twitter de peste 30.000 de ori, iar hashtagul inspirat de ea, de peste 100.000 de ori.

 

stire 27 dec tw 23

stire 27 dec tw 24

stire 27 dec tw 25

 

 

 

stire 27 dec tweet 5

 

Sâmbătă, la o zi după furtuna de pe Twitter, compania IAC a anunţat că a renunţat la serviciile lui Justine Sacco, dar a cerut ca aceasta să nu fie blamată. „Comentariul ofensator nu reflectă valorile şi poziţia IAC. Luăm totul foarte în serios şi am încetat colaborarea cu angajata respectivă. Nu există niciun fel de scuză pentru comentariile pline de ură care au fost făcute şi le condamnăm şi pe acelea fără echivoc. Sperăm, totuşi, ca timpul şi spiritul iertător al oamenilor să nu ducă la o condamnare totală a unei persoane care, pe toată durata colaborării noastre, s-a dovedit foarte decentă”, a declarat compania.

În 22 decembrie dimineaţa, Justine Sacco a publicat scuzele aşteptate de lumea întreagă: acestea au apărut mai întâi într-un ziar sud-african şi apoi pe postul ABC News. „Grija mea cea mai mare a fost ca aceste scuze să ajungă mai întâi în Africa de Sud. Nu pot exprima în cuvinte cât de rău îmi pare şi cât de necesar este să îmi cer scuze populaţiei din Africa de Sud, pe care i-am jignit cu o postare neglijentă şi inutilă pe Twitter. În această ţară există o criză reală SIDA, despre care noi, în America, doar citim, dar nu trebuie să trăim cu ea, să îi facem faţă zi de zi. Din păcate, este extrem de uşor să fii nesăbuit când vine vorba de o epidemie cu care nu ai contact”, a spus Justine Sacco. O singură concluzie, la finalul acestei istorii virtuale: aveţi grijă ce glume faceţi pe Twitter!

 

Sursa şi foto: BuzzFeed

 

Puteţi citi şi:

O femeie a murit după ce a lucrat 30 de ore în continuu

Ce se întâmplă când amestecăm alcoolul cu Facebook

 

 


6 comentarii

  1. Nebunia dependentei de un virtual moral naste monstri cu mult mai periculosi decat un bulgare de proasta veselie care a declansat avalansa. Ipocrizia publica devine endemica si va fi mereu invingatoare, incat nici o recunoasterea a greselii nu mai este credibila, nemaivorbind onorabila, cu atat mai mult cu cat este o eroare din gluma, asumata fara umor de corul vanatorilor de “political incorrectness”.

Reply To josprivilegiul Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger