Interventie in forta a politiei din Stuttgart impotriva protestatarilor care aparau copacii dintr-un parc local

13

In jur de 1.500-2.000 de demonstranti au protestat joi impotriva taierii copacilor batrani din parcul istoric Schlossgarten din Stuttgart, parte a unui proiect in valoare de miliarde de euro pentru inlocuirea garii orasului cu o statie feroviara subterana, si au dat piept cu fortele de ordine. Noua activisti de mediu au fost dati jos din copaci cu forta, iar politia a folosit gaze lacrimogene si tunuri de apa pentru inlaturarea protestatarilor.

Muncitorii contractati sa taie 25 de copaci au fost inconjurati de un cordon de protectie format din circa 1.000 de politisti, relateaza Deustche Welle, pentru a fi separati de protestatari. Reprezentantii politiei au descris multimea ca fiind „infierbantata” si „iritata” si spun ca manifestantii au aruncat cu sticle si pietre inspre fortele de ordine. Joi, 30 septembrie, politisitii i-au inlaturat cu forta pe protestatari din parcul Schlossgarten, dupa ce unii dintre demonstranti s-au legat de copaci. Pe masura ce tensiunea dintre cele doua tabere s-a intensificat, fortele de ordine au inceput sa foloseasca sprayuri cu piper si tunuri de apa pentru risipirea multimii.

Printre demonstranti se afla si un grup de scolari care, potrivit martorilor, au fost atinsi de gazele lacrimogene si tunurile de apa. Estimarile privind numarul ranitilor variaza. Demonstrantii sustin ca ar fi vorba de cateva sute de protestatari afectati de ciocnirea cu fortele de ordine, iar Crucea Rosie germana spune ca a tratat 99 dintre ei – 80 aveau ochii iritati, iar alti 10 au fost spitalizati. Potrivit politiei, printre cei raniti se aflau si 6 minori.

Proiectul “Stuttgart 21”, care prevede inlocuirea actualei statii feroviare cu una subterana si la care s-a lucrat 15 ani, a adunat multa vrajba. Oponentii sai spun ca costurile prevazute pentru constructia noii gari – 7 miliarde de euro, potrivit operatorului feroviar german Deutsche Bahn – ar putea iesi de sub control si ca banii ar trebui cheltuiti mai degraba pentru repararea statiilor feroviare existente. Sustinatorii spun ca proiectul va asigura imbunatatirile de infrastructura mult ravnite de Germania pentru o retea feroviara de mare viteza si va deschide drumul spre noi investitori.

Pe de alta parte, potrivit Reuters, protestul este considerat parte a unei dezaprobari generale fata de actuala guvernare germana. Cancelarul Angela Merkel a spus ca proiectul feroviar va fi un factor decisiv in cadrul alegerilor regionale de anul viitor. Manifestatiile ar putea avea un impact semnificativ asupra ramanerii ei la putere intr-o perioada in care coalitia de centru-dreapta pe care o conduce se zbate deja in sondajele de opinie.

Ciocnirile de joi au starnit critici din partea politicienilor. Renate Kuenast, presedintele grupului parlamentar al Partidului Verde din Berlin, spune ca reactia politiei „nu este metoda de rezolvare a problemei. Asta nu face decat ca lucrurile sa degenereze, ca problemele sa se inrauteasca”. Peter Hauk, presedintele crestin-democratilor majoritari din parlamentul landului Baden-Wuerttemberg, unde se afla si Stuttgart, a acuzat iresponsabilitatea parintilor de a-si duce copiii la protest.

Purtatorul de cuvant pe problema transporturilor din opozitie, social-democratul Uwe Beckmeyer, a cerut oprirea imediata a constructiilor, pentru ca altfel problema s-ar intensifica, iar partidul din care face parte a cerut o sesiune speciala in cadrul comitetului pentru afaceri interne din parlamentul federal, programata pentru vineri dimineata. Angela Merkel si-a confirmat joi sustinerea pentru proiect, scrie Associated Press, spunand ca finalizarea lui tine de credibilitatea intregii Germanii.

Protestul din parcul Schlossgarten dureaza de o luna. La sfarsitul lui august, zecii de mii de demonstranti au iesit in stradat pentru a protesta impotrva noii statii feroviare. Protestele s-au intensificat o data cu inceperea operatiunilor de demolare a actualei statii feroviare, iar sapte demonstranti au fost indepartati cu forta de pe acoperisul garii. Un sondaj de opinie publicat atunci in ziarul local Stuttgarter Nachrichten a aratat ca 63% dintre locuitorii orasului sunt impotriva proiectului si doar 26% pentru.

Foto: Reuters

Tags:



13 comentarii

  1. La noi se distrug “ciobaneste” zeci de hectare de verdeata pentru vilele si interesele unor “bogatasi” si nimeni nu ia atitudine.
    Ne meritam pe deplin soarta! Din nefericire, copiii nostri sunt nevinovati si or sa plateasca “somnul” nostru ducandu-si viata numai printre betoane, praf, malluri, banci si farmacii. Asta e viitorul pe care noi, la 20 de ani de “democratie” l-am pregatit copiilor nostri! Nu va simtiti mai bine, romani?!

  2. proiectul e aprobat si semnat de ani de zile. pana acum nu s-a trezit nimeni sa demonstreze si sa faca galagie. acum cand s-au apucat oamenii de constructie toti verzii fara ocupatie, alcoolici si batranii care nu au stare in casa merg sa protesteze ca sa mai treaca o zi.
    e o totala tampenie, de ce nu se spune ca desupra garii subterane se va amenaja un imens parc verde cu mult mai multi copaci decat cei ce vor fi taiati.

    • Protestele au fost prezente de mult timp, doar ca nu ai stiut tu de ele 😉
      Au fost discutii cu autoritatile, au fost infiintate grupuri si organizatii ce militau impotriva proiectului.
      Proiectul in sine era pus sub semnul intrebarii de catre opozitie, tinand cont si de faptul ca cele 7 miliarde de euro nu reprezinta suma finala a investitiei. Sumele necesare proiectului variaza in permanenta.
      Spui ca vor fi plantati mult mai multi copaci in parcul ce va fi amenajat deasupra garii, dar noi vorbim acum de taierea unor arbori foarte batrani (unii dintre ei au in jur de 200 de ani), ce sunt deja un simbol al Stuttgartului si mai vorbim de 280 de exemplare de astfel de arbori.
      Cum crezi ca poti restabili echilibrul in zona plantind copacei peste cativa ani (executia proiectului dureaza undeva in jur de 10 ani) ? Tine cont si de faptul ca in parcul respectiv traiesc animale (oarecum salbatice: ratze, lebede, veverite, arici si asa mai departe)

      • eh hai sa nu dramatzam acum. si stuttgart21 va fi o emblema pt oras nu doar pomii. si va aduce mult mai multi bani si investitii.
        un transport in comun mai rapid si mai eficient va reduce numarul celor ce folosesc masina pentru naveta reducat si emisia gazelor de esapamnet deci un aer mai curat.
        .voi cu ce mergeti la munca? cu masina? cu metroul? cu s-bahn-ul? daca tot sunteti asa de verzi de ce nu mergeti pe jos sau cu bicicleta? pentru 2 arici si o veverita opresti tu un proiect de mld lde euro?
        ratele si lebedele pot sa zboare dinn cate stiu, se relocheaza destul de usor.
        astea sunt doar agitatii ale unora fara ocupatie si cu gandire ingusta care resping progresul si nu inteleg ca totusi ceea ce se construieste este spre binele comunitatii.

    • Dupa cate stiu eu, si la noi planuiesc sa taie copacii din fata Garii de Nord (din Buc), si sa faca o parcare subterana (dupa care sa refaca parcul de deasupra).

      In ambele cazuri insa e aceeasi problema. De ce ii taie? Am vazut pe Discovery cum se fac mutarile in SUA. Exista un utilaj gen excavator care poate sa scoata copacii din pamant (cu radacina si pamant, rezulta cam o jumatate de sfera cu un diametru de 2-3m). Banuiesc ca exista astfel de utilaje si pt copaci mai mari. Sau daca au radacinile si mai mari, se poate sapa cu un excavator normal. Inteleg, or fi unii din ei prea batrani, altii poate-s gaunosi/bolnavi, si in urma analizei rezulta ca n-ar supravietui la mutare…dar totusi, e pacat sa tai un copac “matur”. Chiar si replantati, le va lua poate 10 ani celor noi sa creasca cat de cat (daca nu mult mai mult).

    • ce tampenie: numai in 2007 a semnat primarul CDU o aprobare cum ca orasul preia costurile, numai ca sa impiedice intrarea in circuitul judiciar a unei petitii cu 60.000 de semnaturi (necesare erau numai 20.000).
      la Gutachten (evaluari) s-a mintit intr-una, plus ca nici cele mai elementare masuri de securitate nu se pot construi intr-un tunel care nu poate avea un diametru mai mare de 4,5 metri. mai informati-va.
      in plus, in afara de faptul ca a fost interzis sanitarilor sa fie prezenti la fata locului, politia s-a bucurat de propria brutalitate. vezi yiu tubestutgart 21

  3. Am vazut zona asta verde. Nu e cine stie ce, nici mare, nici frumoasa, nici curata(dupa ani de proteste). E cam cat zona verde din fata teatrului national de la noi.
    Mai bine ar lasa extremismul de stanga si ar face gara, ca are Stuttgartul destule zone verzi. Au arhitecti buni pe acolo, imi place zona moderna cu salile de concerte. O sa iasa o gara frumoasa.

    • Nu cred ca te-ai uitat unde trebuie 😉
      Vorbim de o parte a unui parc vechi de 600 de ani, parc ce se intinde pe cativa kilometrii buni, vorbim fix de zona de langa actuala gara (Hauptbahnhof), zona frecventata de copii pentru joaca, zona in care lumea vine sa se relaxeze, sa se intinda pe iarba, zona in care au loc concerte. Nu e nici pe departe cat zona verde din fata teatrului national.

  4. Va dati seama ce ar zice marii ziaristi si analisti la Realitatea si la Antene daca s-ar intampla asa ceva la noi ??/ Dictatura,Dictatura….
    Bravo Hotnews ca esti impartial !!!

  5. Cuuum??!! si nemtii protesteaza? nu ne dezinformati?
    Jos Angela Markel.
    Io ma intreb citi protestatari or fi fost cind s-au ridicat piramidele. Ori cind s-au construit liniile ferate si au poluat natura.
    Jos Basescu.

  6. E pacat totusi ca se distruge acest acest parc, in special copacii care sunt foarte batrani. Iar idea e a construi subteran o noua gara centrala mi se pare o ….. Aerul nu e deloc fresh intre Hauptbahnhof si Universität. Si asta e in Sbahn iar Vara e foarte cald. Daca se va muta toata gara subteran va fi o mare sauna. In plus Schloßgarten si Höhenpark Killesberg sunt singurele spatii verzi mari unde cu adevarat te poti plimba prin natura si respira aer curat.

Leave A Reply