Directoarea Centrului Ceh:”Nu sunt multe posibilitati de urmarire a unor documentare in Romania, pentru ca nici televiziunile, si nici publicul nu si-au facut un obicei din asta”

39

Boris Mitic si Monika Stepanova

Boris Mitic este un regizor de film documentar din Serbia si in cadrul festivalului de film dedicat drepturilor omului, One World, isi va prezenta filmul “Goodbye, How Are You?”. Documentarul vorbeste despre efectele razboiului si despre coruptia politica din fosta Iugoslavie. Boris Mitić impreuna cu directoarea Centrului Ceh, Monika Stepanova, au discutat online cu cititorii.

  • Intalnirea s-a incheiat
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

De la un capat la altul, documentaristul Boris Mitic dezvolta un monolog scris din aforisme legate de efectele razboiului si de coruptia politica din fosta Iugoslavie. Este si acesta un mic razboi al cuvintelor, de data asta, facut cu inteligenta si ironie intr-o satira la adresa unei societati confuze si sufocate de dementa politicilor actuale.

“Ministrul va avea un weekend liber; aceasta este contributia lui la lupta impotriva coruptiei.” Acest tip de enunt este excelent ilustrat de imaginile care au aceleasi caracteristici stilistice ca si aforismul: sunt scurte, decisive, personale si filozofice si au si o semnificatie subversiva.

Filmul va fi prezentat in cadrul festivalului joi, 18 martie de la ora 18.00 si vineri 19 martie, ora 20.00 la Cinema Union.

Premii si festivaluri:

2009 – Madrid Documentary Film Festival, Jury Mention, Spain
2009 – DOCS Mexico City, best TV documentary, Mexico
2009 – Go East Film Festival Wiesbaden, Germany
2009 – Edinburgh Film Festival, UK
2009 – Jihlava Documentary Film Festival, Czech Republic
2009 – Document 7 International Human Rights Documentary Film Festival Glasgow, UK

Boris Mitic este un jurnalist care si-a cumparat o camera video pentru a face primul sau film Pretty Dyana pe care l-a montat pe calculatorul lui de acasa. Mai multe detalii despre filmele lui Boris gasiti pe site-ul lui.

Tags:



39 de comentarii

  1. Pingback: Regizorul Boris Mitić si Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh, discuta online cu cititorii joi de la ora 11.00 despre festivalul de film documentar One World

  2. Pingback: Regizorul Boris Mitić si Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh, discuta online cu cititorii joi de la ora 11.00 despre festivalul de film documentar One World | Webtrafic News

    • Documentary filmmaking is always easy if you do it from the heart. I got sick of journalism and I first quit a highly paid job for a big international news agency, and only then I started playing with my first camera, in a way totally contrary to what journalists do. And I’ve lived a great life ever since, with 3 films made on my own, 7 years travelling around the world and living from sales and awards, with fantastic experiences both while filmmaking and promoting the films.

      /

      Productia de fimle documentare este intotdeauna mai simpla daca o faci din inima. M-am saturat de jurnalism si intai mi-am dat demisia dintr-o slujba foarte bine platita de la o importanta agentie de stiri internationala si abia apoi am inceput sa ma joc cu primul meu aparat de fimat, intr-un mod complet diferit de ceea ce fac jurnalistii. Si traiesc o viata extraordinara de atunci, cu 3 filme facute de unul singur, 7 ani de calatorit ini jurul lumii, traind din vanzari si din premii, cu experiente fantastice atat in timpul filmarilor, cat si in timpul promovarii filmelor.

    • Monika Stepanova on

      The idea of the festival is to bring great documentary film productions from around the world on the issues that people might never get in contact with. And also to bring perspectives about their own issues that might not be obvious.

      There are not many good possibilities to see great documentary in Romania as the TV and the public is not really used to that.

      And what we want is to have full cinemas and to have as many people as possible to come, see the movies and share their opinions. We want to create a community of critical thinking people that feel involved.

      /

      Ideea festivalului e sa aduca in atentie documentare din intreaga lume, pe subiecte cu care oamenii poate n-ar intra in cotact niciodata. Si, de asemenea, sa prezinte problemele lor din perspective care nu sunt tocmai evidente.

      Nu sunt multe posibilitati de urmarire a unor documentare in Romania, pentru ca nici televiziunile si nici publicul nu si-au facut un obicei din asta.

      Si ce vrem e sa avem sali de cinema pline, sa vina cat mai multi oameni, sa vada filmele si sa-si impartaseasca parerile. Vrem sa creem o comunitate de oameni cu gandire critica, oameni care se simt implicati.

  3. buna ziua. credeti ca exista vreo sansa ca si zona balcanilor sa se europenizeze? este o diferenta mare intre serbia si romania?

    • Right now it seems that it is Europe who is Balkanizing, and not the other way around, which is not necessarily a bad thing. The best position is to try to take the best from both worlds, no matter where you live. Romania is in a slightly better position than Serbia, but only bureaucratically speaking. But we understand each other quite well, I think.

      /

      In acest moment pare ca Europa e cea care se balcanizeaza, nu invers, ceea ce nu e neaparat un lucru rau. Cel mai bine e sa incerci sa iei ce e mai bun din ambele lumi, indiferent unde traiesti. Romania este intro pozitie sensibil mai buna decat Serbia, dar doar din punct de vedere birocratic. Dar ne intelegem destul de bine, cred.

  4. cand v-ati hotarat si de ce sa va faceti regizor? cat de greu a fost inceputul? cat de costisitor e ca sa va apucati de o meserie de acest gen?

    • It is very simple: quit a job that you dont like and do a job that you do like. If it doesnt exist, create it. I make documentaries in my own way, according to my terms, and I am happy both about the way that I work and the results of my work. It was not difficult to start because I never thought I would “become” a documentarian, I just played with images and home editing software until I got a full story that I liked. I this sense, my first “investment” was only a digital video camera.

      /

      E foarte simplu: da-ti demisia dintr-un loc de munca ce nu-ti place si gaseste unul care-ti place. Daca nu exista, creeza-l. Imi fac documentarele in stilul meu propriu, potrivit conditiilor mele, si sunt fericit in legatura cu felul in care lucrez si de rezultatele muncii mele. Nu a fost greu de inceput, pentru ca nu am crezut niciodata ca voi “deveni” un documentarist. M-am jucat doar cu imaginile si cu softurile de editare pana a rezultat o poveste care mi-a placut. In sensul asta, prima mea “investitie” a fost doar o camera video digitala.

  5. ce obiective are festvalul one world? e limpede ca doreste sa promoveze o mai mare promovare, dar ce pot sa faca acei oameni, care nu sunt din Capitala? lor cum va adresati?

    • Monika Stepanova on

      As I’ve said we want to create a community of young people that will at some point move things in different directions in Romania maybe in very small steps but still there are many great and capable young people and this festival can give them the chance to meet. to have the feeling of the community and to show them the strenght of the debate. Many changes should start from the public debate.

      /

      Asa cum am spus, vrem sa creem o comunitate de oameni tineri care, la un moment dat, vor indrepta lucrurile din Romania in alte directii. Poate in pasi foarte mici, dar, totusi, sunt multi tineri extraordinari si capabili si acest festival poate sa le ofere sansa de a se intalni. De a avea sentimentul ca fac parte dintr-o comunitate si sa le demonstram puterea dezbaterii. Multe schimbari ar trebui sa porneasca din dezbaterile publice.

  6. hi. have you ever felt threatened because you were investigatind cases of corruption? how difficult is to fight against the system, even with a camera? have you ever been scared? thank you

    • Corruption is just one of the topics in my last film — and I choose satire to be very direct about it. Satirical text + satirical documentary images = satirical-verite documentary. And everyone likes it — people are much more ready to accept a slap in their face when you make them smile before and after.

      /

      Coruptia e doar unul din subiectele din cel mai recent film al meu – si am ales satira pentru a-l putea aborda in mod direct. Textul satiric + imagini reale satirice = documentar satirico-adevarat. Si tuturor le place – oamenii accepta mult mai usor o palma daca ii faci sa zambeasca inainte si dupa ea.

    • Corruption is a cancer, war is a cancer with metastasis. Very much connected and almost impossible to heal.

      /

      Coruptia e un cancer, razboiul e un cancer in metastaza. Foarte legate intre ele si aproape imposibil de vindecat.

  7. Pingback: Regizorul Boris Mitić si Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh, discuta online cu cititorii joi de la ora 11.00 despre festivalul de film documentar One World – 11371th Edition « RP stiri

  8. In primul rand, felicitari pentru festival! Am fost aseara la deschidere si am vazut ca Ateneul a fost pur si simplu neincapator (va ganditi sa schimbati locul anul viitor? Ar putea fi chiar Sala Palatului, cum se glumea la un moment dat? 🙂 ).

    As vrea sa stiu de ce anul acesta nu s-au mai organizat proiectii la penitenciar. A fost cea mai vizibila actiune pe care ati facut-o in cele 3 editii ale festivalului. Multumesc.

    • Monika Stepanova on

      Thank you!

      I hope you enjoyed the concert besides the electricity cut we had. We are really happy that we did the opening at the Atheneum and honestly we didn’t think there will be so many people.We have to apologize to the ones who didn’t enter the concert.

      I don’t think we can promise Sala Palatului for next year, it will be related to financial questions, and it will be a hard task to think about another location that will accommodate us..

      last year there was lucky coincidence, we had a great movie from Andrei Ujica on the revolution, general Stanculescu was still in prison, and we had a very good contact to the PR of Bucharest prisons who was ready to help. This is how the idea was born.

      The visibility was immense, because this is touching directly recent Romanian history. For this year we focus more on the justice system and our special event is the screening in Institutul National al Magistraturii with the movie called Presumed guilty. We want to screen to judges a movie about Mexico, but with the general issues on what happens when the system doesn’t protect and doesn’t gibe rights to the potential victims at all.

      It’s maybe not so visible to prisons but it’s at least at the same importance.

      /

      Multumesc!

      Sper ca ti-a placut concertul, in ciuda penei de curent pe care am avut-o. Suntem chiar fericiti ca am avut inaugurarea la Atheneu si, sincer, nu credeam ca vor fi atat de multi oameni. Trebuie sa ne cerem scuze celor care nu au reusit sa intre la concert.

      Nu cred ca putem promite ca anul viitor vom face la Sala Palatului, va depinde de problemele financiare si va fi o sarcina grea sa ne gandim la un alt loc in care sa organizam evenimentul.

      Anul trecut a fost o coincidenta norocoasa, am avut un exceptional film al lui Andrei Ujica despre revolutie, generalul Stanculescu era inca in inchisoare si am avut o legatura foarte buna cu un reprezentant al inchisorii din Bucuresti care ne-a ajutat. Asa s-a nascut ideea.

      Vizibilitatea a fost imensa, pentru ca avea legatura cu istoria recenta a Romaniei. Pentru anul asta ne concentram mai mult pe sistemul juridic si evenimentul special e o proiectie la Institutul National al Magistraturii cu filmul “Presumed Guilty” (Prezumtia de vinovatie). Vrem sa le aratam judecatorilor un film despre Mexic, dar despre probleme generale ce se intampla cand sistemul nu protejeaza si nu acorda deloc drepturi potentialelor victime.

      Poate nu e atat de vizibil ca in inchisori, dar are cel putin aceeasi importanta.

  9. Mr. Mitic,
    I was considering till a certain time point that Serbia was a victim of a bad political management starting with Slobodan Milosevic that could not manage corectly a situation.
    After the separetion of Montenegro, I think that the clue is inside Serbia, that something “rotten’ is in Serbia. Brothers separated from brithers.
    What actually happend ther that the whole process finished with separation of Montenegro?

    • …Too many factors way beyond our control, so the only solution is to find a healthy way to defend oursevles by creating our own rules.

      /

      …Mult prea multi factori care nu depind de noi, astfel ca singura solutie e sa gasim o cale sanatoasa de a ne apara, avand propriile noastre reguli.

    • First time, I like. My kind of chaos, very inspiring. It’s like a kitchen table in the middle of a big cooking experiment or the desk of an artist… I think that it is a good basis for strong creative characters to develop and emerge — the only problem is how to keep them in the country and how to connect them together.

      /

      E prima data, imi place. Felul meu de haos, ma inspira foarte mult. E ca o masa de bucatarie in mijlocul unui experiment culinar sau ca masa de lucru a unui artist. Cred ca e o baza buna pentru a dezvolta si favoriza caractere puternica din punct de vedere creativ – singura problema e cum sa le tii in tara si cum sa le conectezi intre ele.

    • It’s a funny intellectual crowpleasing film made in a new documentary style, combining 400 unique satirical documentary images collected on a 50000 road trip on Serbian back roads with a satirical-verite narration told by an invented half-autobiographical character who is a combination of Lermontov’s Hero of Our Time, Erasmus’ In Praise of Folly, Dostoyevski’s Notes from the Underground, Cyrano de Bergerac, Zelig, Aphocalypse Now, Leaving Las Vegas, Fight Club…

      /

      E un film amuzant, care place publicului, facut intr-un stil de documentar, combinand 400 de imagini satirice unice adunate intr-o excursie pe drumurile din Serbia, cu o narare satirica a unui caracter pe jumatate autobiografic, care este o combinatie intre “Hero of Our Time” al lui Mermotov, “In Praise of Folly” al lui Erasmus, “Notes from the Underground” al lui Dostoyevski, yrano de Bergerac, Zelig, Aphocalypse Now, Leaving Las Vegas, Fight Club…

  10. Good morning! First of all congrats for the good work. What effect do you think that festival has in Romania (if any) on making people more socially involved?

  11. Monika Stepanova on

    We will see that, there is not an immediate result when people start thinking and acting, it’s a process that starts somewhere in the heads of the people and maybe we will never be able to say : it started with the festival.

    It’s not a simple action – reaction thing, but on the debates on the cinemas and mainly after 3 years of documentary projections, I’ve noticed people less afraid to talk more curios and not afraid of contradicting each other. I hope this is a sign for the process of more social involvement.

    /

    Vom vedea ca nu exista un rezultat imediat atunci cand oamenii incep sa gandeasca si sa actioneze. E un proces care incepe undeva in capul oamenilor si poate nu vor fi niciodata in stare sa spuna: a inceput la festival.

    Nu e o simpla problema de actiune – reactiune, dar la dezbaterile din salile de cinema si mai ales dupa 3 ani de proiectii de documentare, am observat oameni carora le e mai putin frica sa vorbeasca, mai curiosi si deloc tematori sa se contrazica unii pe altii. Sper ca e un semn al procesului care va duce la o mai mare implicare sociala.

    • Monika Stepanova on

      One World festival brings good news in form of good new movies otherwise the world is all the same, full of problems, and some people who are trying to fight them and some others being indifferent. So we stick to the good news and we wish people to come to these movies and spend time together, with the directors and with some inspiring Romanian guests in the cinemas.

      /

      Festivalul One World aduce vesti bune in forma unor filme noi si bune. Altfel, lumea este la fel, plina de probleme, plina de oameni care se lupta cu ele si de unii care sunt indiferenti. Asa ca ne rezumam la vestile bune si speram ca oamenii sa vina sa vada filmele si sa petreaca timp impreuna, cu regizorii si cu cativa invitati romani.

  12. What do you think that the people will do after seing the films? Ok, they see them, they realize, but after that, what exactly do you think they will do?

    • Monika Stepanova on

      First of all you will see if there are other people in the cinema who share your opinion. If they are, that gives you the feeling you are not completely alone. It will also give you a confirmation for your next acts. And then the first small changes might be in the daily life when you are confronted with situations that remind you of what you have seen. Maybe you will become active. The combination of movies and debates are important.

      And if nothing happens you’ve just had an interesting evening in the cinema, not too bad 🙂

      /

      In primul rand vom vedea daca vor fi alti oameni in sala de cinema care iti impartasesc opinia. Daca sunt, asta iti va da sentimentul ca nu esti complet singur. Iti va da si o confirmare pentru a a avea asemenea manifestari in viitor. Si atunci primele mici schimbari vor interveni probabil in viata de zi cu zi cand vei fi confruntat cu situatii care iti vor aminti ce ai vazut. Poate vei deveni activ. Combinatia intre filme si dezbateri este importanta.

      Si, daca nu se intampla nimic, oricum poti spune ca ai avut o seara interesanta la cinema, nu prea neplacuta 🙂

  13. D-na Stepanova,
    Cand oamenii de cultura cehi vor parasi limitele provincialismului, asa cum spune si V. Havel?
    Ex.: titlu in ziar, cand Marketa Irglova impreuna cu concubinul (druh/družka) ei, Glenn Hansard au impartiti Oscarul pt muzica acelui film irlandez 9nu uitati se referea la anuntarea succesului ) suna asa: Rumimi nikdy nedostanoiu Oscara, nikdy nebudou místři světa v hockeyi (Romanii niciodata nu vor lua Oscarul, niciodata nu vor fi campioni mondiali la hockey) .
    Sau titlul din MF Dnes la acordarea Marelui Premiu la Cannes filmului romanesc “4,3,2”: Jane Fondová a luat premiul pt intreaga activitate artistica.
    Sau amuzantele cronici de la festivalurile de film cum a fost cel de la Cannes sau acum de curand de la Berlinale, unde cronicarii cehi au anuntat pana in ajun fel de fel de favoriti, dar fara o vorba despre filmele romanesti, ca sa anunte apoi mai in dosul paginei cine a luat premiul cel mare samd (vezi titlul cu Fondová)
    Sau in Lidé a země nr. 10/2005 gasim despre cehii din Banat… byli hrdí na svůj původ, který je stavěl výš než okolní Rumuny. (… erau mandri de originea lor, care ii situa deasupra romanilor din jur).
    Iar exemplele pot continua…
    Iar despre Entropa nu se poate spune in acest sens decat ca Finis coronat opus…

    • Monika Stepanova on

      Draga domnule,
      I’m afraid we Czech have a long way to go, our provincialism is given also by being a small country and having a lot of complexes of our own. We try to work on that, but as you’ve noticed we don’t always succeed. I don’t think that the quotes you’re bringing are representative for the Czech film critics, because it’s a fact that right now Romanian movies and Romanian film makers in feature films bring extraordinary works and gain much more success that Czechs or Czechs film-makers. On the other hand, we produce great documentary movies and get international prizes for that. We all have something to be proud of.

      /

      Ma tem ca noi, cehii, mai avem un drum lung de parcurs, provincialismul nostru rezulta si din faptul ca suntem o tara mica si avem multe complexe. Incercam sa rezolvam lucrurile astea, dar am observat ca nu reusim intotdeauna. Nu cred ca citatele pe care le amintiti sunt reprezentative pentru criticii de film cehi, pentru ca e deja cunoscut ca acum filmele romanesti si realizatorii romani de filme aduc pe piata lucrari extraordinare si au mult mai mult succes decat cehii si producatorii cehi. Pe de alta parte, noi producem extraordinare filme documentare si primim premii internationale pentru asta. Toti avem ceva cu ce sa ne mandrim.

      • Nici macar pt. filmul “4,3,2” nu a fost posibil a se asigura o traducere adecvata si s-a comis o mare greseala de traducere intr-unul din momentele cheie…
        Inclin sa cred ca provincialismul nu are legatura cu marimea tarii ci cu educatia formala si informala (cei 7 ani de acasa…).
        Pt ca atunci cand elevi cehi invata din primele manuale de istorieca …. “poporul ceh este unul dintre cele mai vechi din Europa…”, sau ca limba ceha este cea mai grea si mai bogata limba din lume, ca franceza si italiana sunt limbi formate pt ca in perioada Obrozeni erau deja formate in materie de dezvoltare a vocan´bularului tehnico=stiintific de ex. cand limba ceha renastea de sub pana lui Jungmann, care luam dictionarul german si forma cuvinte cehesti prin imprumuturi sau creatii artificiale, cand despre Kafka se spune ca este scriitor ceh, dar nu a scris nimic in lb. ceha, cand se traduc nume de persoane si apoi omul de rand are impresia ca Petr Parleř, Matyáš Braun, Řehoř Mendel erau etnici cehi etc etc etc.
        Mai este un drum lung, dar momentan rezultate se vad cat de cat in Praga, in provincie toata lumea ceha este in continuare convinsa ca in Cehia s=a inventat mersul pe jos si apa calda.

        De ce nu vorbiti lb romana? Omologul Dvs. roman de la Praga vorbeste lb. ceha.

  14. Pingback: LIVE VIDEO TEXT Regizorul Boris Mitić si Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh, discuta online despre festivalul de film documentar One World

  15. The initail thinking was that Serbia was a victim of mismanagement of a crisis within a bad geopolitical situation. But after Montenegro separeted from Serbia, I think something is “rotten” there and that there was actually a whole process finishing with Serbia-Montenegro separation, something looking much more “objective” than the very “subjective” impression on the processes in Croatia, Bosna and Hertegovina, when more or less conciously most of Romanians sided the Serbians (I also taolked with a Serbian priest in Zadar, passede thru the ghost Serbian villages in Krajina…).
    However the separation of Montenegro has thrown a completely different light.
    What happened there that brothers separeted from brothers ? maybe this answer is the answer of the whole blody process in former Yugoslavia…

    • We would have no problems with Montenegro’s independence if they didnt adopt such an antagonistic foreign policy about Serbia: from Kosovo to business matters via cultural/education affairs. But I think this is much more the position of their current (read: current for the last 20 years) government than that of common people.

      The reasons for this are manyfold: the controversal background of current Montenegrin leaders which they are trying to buy out with obedient commissioned foreign policy, the small size of the country which makes it prone to many influences, Serbia’s economic ambitions and weaknesses, the narcissism of small differences etc.

      /

      Nu am avea nicio problema cu independenta Muntenegrului, daca nu ar fi adoptat atat de repede o politica antagonista fata de Serbia: de la Kosovo la probleme de afaceri via probleme de cultura si de educatie. Dar cred ca e mai mult pozitia actualului (a se citi: actual in ultimii 20 de ani) guvern, decat cea a oamenilor obisnuiti.

      Cauzele sunt, de cele mai multe ori: controversata biografie a actualilor lideri muntenegreni, pe care incearca acum sa o acopere printr-o politica externa obedienta, dimensiunea mica a tarii care o face inclinata spre multe influente, ambitiile si slabiciunile economice ale Serbiei, narcisismul micilor diferente etc.

  16. Pingback: Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh: Nu sunt multe posibilitati de urmarire a unor documentare in Romania, pentru ca nici televiziunile, si nici publicul nu si-au facut un obicei din asta

  17. Pingback: Monika Stepanova, directoarea Centrului Ceh: Nu sunt multe posibilitati de urmarire a unor documentare in Romania, pentru ca nici televiziunile, si nici publicul nu si-au facut un obicei din asta | Webtrafic News

Reply To Boris Mitic Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger