În trib. Curierat pe bicicletă în Bucureşti

0

Curieratului pe bicicletă a început dintr-o necesitate, în 1894, în urma unei greve a muncitorilor companiei feroviare din San Francisco, care a oprit toate livrările. Atunci, proprietarul unui magazin de biciclete din Fresno (SUA) a venit cu ideea înființării unei rute de curierat pe bicicletă între Fresno și San Franscisco. În România, curieratul pe bicicletă nu a fost determinat de evoluţia serviciilor feroviare. Pur şi simplu, până acum, nimeni nu a avut suficient curaj să transforme bicicleta dintr-un obiect personal într-un serviciu.

de Loredana Diaconescu (Comunitatedurabilă.ro)

Tribul este un proiect non-guvernamental, care obţine profit din promovarea mersului pe bicicletă prin București. În acest moment, asociaţia oferă servicii de curierat, iar din fondurile obţinute, fondatorii își propun să pună cât mai multe rasteluri în licee din București. Membrii Tribului spun că tocmai lipsa rastelurilor din curtea liceelor îi descurajează pe tineri să meargă cu bicicleta la şcoală. Asta face din Tribul un social business, pentru că banii obținuți din activitate, după recuperarea investiției inițiale, merg spre o cauza socială.

Inițiatorul

Ariel Constantinof este un pasionat de bicicletă care, la 21 de ani, a decis să facă din pasiune un job. La sfârșitul lui 2010, a făcut un pas în afara turmei și s-a proclamat șef de trib, un trib care face curierat rapid pe bicicletă în București. Ariel este un tânăr cu cercei în urechi și haine colorate, care, dincolo de prezenţa excentrică, propune totuşi o soluţie pragmatică şi ecologică pentru un oraş de peste două milioane de locuitori.

Dezvoltarea

La început, potenţialii clienţi strâmbau din nas, dar Ariel şi primul membru al tribului au pus bicicleta-n prag şi au reuşit să convingă două firme să-şi dea corespondenţa pe mâinile lor. Timp de două luni au lucrat în doi, în orice condiții meteorologice pentru a-și face cursul de inițiere. Când a început să ningă și-au dat seama că nu mai erau eficienți și și-au anunțat cei doi clienți că nu mai pot livra. În februarie 2011, când vremea se încălzise, băieții au început să fie căutați de vechii clienți, care îi doreau pe două roți.

Faptul că au fost căutați i-a făcut să se gândească la mărirea echipei și a portofoliului de clienți. Echipa reprezenta un cerc restrâns de șase prieteni, la care s-au adăugat, în vară, alți băieți care au vrut să îmbine plăcerea mersului pe bicicletă cu munca. Așa au ajuns să livreze constant pentru 11 companii, dar şi pentru alte companii care apelează la ei ocazional. “Mie mi se pare că oamenii care lucrează cu noi fac un fel de CSR, nu știu dacă e mult sau puțin spus”, spune Ariel Constantinof. “Lucrând cu noi, ne dau niște bani și noi promovăm bicicleta, deci ei, automat, au promovat bicicleta”.

Resursele băieților sunt limitate. Fiecare curier și-a pus la bătaie propria bicicletă și au doar două genți speciale pentru curierat. Dar asta nu-i descurajează, iar pe viitor își doresc genți și stații prin care să poată comunica mai ușor.

Riscul meseriei

Relația cu clienții este foarte sinceră. De la bun început sunt înștiințați că în caz de condiții meteo nefavorabile pedalatului, Tribul își rezervă dreptul de a refuza o comandă. Astfel că preferă să renunțe la comenzi, decât să fie puși în pericol. Dintre toți, cel mai grav a pățit-o Bogdan care a fost aruncat peste o mașină la o livrare și a fost transportat la spital. Toți știu care este riscul la care se expun. „E fiecare pe bicicleta lui”. Politica Tribul este de a asigura contravaloare pachetului, în caz de accident, dar până acum nu a fost cazul. Mai curând și-au stricat bicicletele decât coletele. Din fericire, pentru repararea bicicletelor au găsit sprijin la Biciclop, unde unul dintre curieri lucrează ca mecanic.

Livrăm orice încape într-un ghiozdan, nu e viu, nici mort şi este legal (Tribul)

Curieratul pe bicicletă pare o utopie într-un București unde sunt doar 45 de kilometri de piste pentru bicicliști. Mai mult, abia în 2008 s-a inaugurat primul centru de închiriat biciclete şi suntem încă departe în concilierea şoferilor şi bicicliştilor. Dincolo de toate aceste neajunsuri, Tribul se angajează să străbată Bucureştiul, la ore de vârf, doar pentru a ajunge la clienții săi. Probabil, mâine vor ajunge prin tot mai multe licee cu tot mai multe rasteluri de bicicletă.

Anual este organizat Campionatul Mondial al Curierilor pe Bicicletă (The Cycle Messenger World Championships), țara gazdă fiind mereu alta. Evenimentul urban de ciclism este dedicat atât curierilor profesioniști, cât și pasionaților de ciclism. Participanții trebuie să își demonstreze calitățile de bicicliști, determinarea și rezistența. Punctul culminant al întâlnirii este Întrecerea Principală, care simulează cerințele zilnice cu care se confruntă curierii.

 

Acest articol a fost publicat în numărul 9/ februarie 2012 al revistei Comunităţii Durabile şi face parte din colecţia de resurse a primei comunităţi de practică pentru dezvoltare durabilă din România. Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabilă”, co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeşte în oameni!”, iniţiat de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta în parteneriat cu ActiveWatch şi implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.

 


Leave A Reply