Impozitarea bisericii, între sărăcie și discriminare

56

Unii oameni, credincioși sau nu, susțin că activitățile sociale ale cultelor religioase din România ar trebui scutite de taxe și impozite, fiind non-profit prin natura lor. Alții, poate mai puțin bisericoși, spun că toate activitățile economice ale cultelor – afaceri imobiliare, pensiuni și hoteluri, păduri etc. –, domeniu în care Biserica Ortodoxă Română este cea mai activă, ar trebui supuse legilor fiscale românești. Alții resping impozitarea cultelor religioase pe motiv că profitul generat de acestea este transformat în opere sociale. Voi din ce tabără faceți parte?

De la Iluminism încoace, trecând prin Revoluția Franceză, unul dintre procesele de căpătâi în modernizarea Vestului l-a reprezentat separația puterilor în stat. Însuși statul modern apare prin delegitimarea originii divine a puterii. Conducătorul unui stat nu mai este unsul lui Dumnezeu pe pământ, ci ales al poporului. Spre deosebire de SUA, Europa nu a cunoscut o secularizare completă – dacă în state precum Franța sau Olanda statul nu alocă subvenții cultelor religioase și nu plătește salarii clerului, nu același lucru se poate spune despre țări ca România, unde cultele sunt subvenționate de la bugetul de stat. Cel mai puternic argument pro finanțare îl reprezintă misiunea socială și statutul de factori ai păcii sociale atribuite cultelor din România, argument invocat și când se aduce în discuție impozitarea lor. Un alt argument este dat mai jos de profesorul de religie Radu Gonciar: taxarea cultelor religioase ar duce la etatizarea în maniera anilor ’50 a unor mici afaceri și i-ar duce la sărăcie nu doar pe clerici, ci și pe simplii laici.

După 1989, în România au fost construite peste 4.000 de biserici din cele peste 18.000 existente în total, iar sumele alocate cultelor de la bugetul de stat au explodat la rândul lor: de la 3 milioane de dolari anual până în 1998, la 10 milioane de dolari în 1999, 40 de milioane de euro în 2007, 110 de milioane de euro în 2008 și aproape 100 de milioane de euro în 2009. Pe site-ul Secretariatului de Stat pentru culte aflăm că, prin Legea Bugetului de Stat pentru anul 2011, a fost alocată suma de 28.386.000 lei (aproape 6,8 milioane de euro) pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult şi pentru sprijinirea activităţilor de asistenţă socială ale cultelor religioase și credite bugetare în cuantum de 248.637.000 lei (aproape 60 de milioane de euro) pentru salarizarea personalului de cult.

Biserica Ortodoxă Română, beneficiara celei mai mari parți din finanțarea de la bugetul de stat – principalele argumente sunt cei peste 87% de contribuabili ortodocși invocați de Biserică și faptul că mare parte din proprietățile bisericești se află în posesia statului –, are un trust de presă, pensiuni și hoteluri, monopol pe producția de lumânări și alte obiecte de cult, proprietăți imobiliare, terenuri, păduri. În acest context, se ridică întrebarea: ar trebui supusă impozitării latura economică a cultelor?

[coloana]

Impozitare sau discriminare

de Ciprian Șiulea, scriitor și jurnalist

Problema impozitării bisericii nu ar trebui pusă în cotextul crizei şi nevoii de resurse financiare, ci principial. De ce ar trebui scutită biserica de impozite?

În primul rînd, e normal să fie scutită de impozitare activitatea confesională în sine şi tot ce ţine de ea. Apoi, ar fi normal ca activităţile de asistenţă socială ale bisericii, ca activităţi non-profit, să fie scutite de impozitare. În rest, însă, toate activităţile economice ale cultelor trebuie să fie impozitate. La fel, e normal să fie impozitate şi imobilele care au alte destinaţii decît activităţi religioase propriu-zise sau caritate, inclusiv fondul forestier care ajunge la cîteva procente din totalul pădurilor din România.

Activităţile economice creează profit, care, în cazul Bisericii Ortodoxe majoritare, este direcţionat în mare măsură spre opulenţa bisericii şi bunăstarea slujitorilor ei, şi într-o măsură neglijabilă spre opera socială, astfel că pretextul activităţii sociale nu ţine. În cele din urmă, situaţia se reduce la o discriminare între unii oameni care lucrează pentru bunăstarea lor, adesea sfidătoare, fără să fie impozitaţi, şi mulţi alţii care lucrează pentru bunăstarea lor, adesea doar pentru supravieţuirea lor, în condiţiile unei impozitări drastice.

Bineînţeles, astfel de măsuri ar avea sens dacă instituţiile statului ar fi dispuse să facă departajările necesare între tipurile de activităţi, altfel banii pot fi spălaţi extrem de uşor, cam la fel de uşor cum în momentul acesta se încasează bani de la enoriaşi fără nici un fel de evidenţă. Probabil că ideal ar fi ca acest lucru să facă obiectul unei relgementări speciale, pentru că într-adevăr canalele media ale BOR, de exemplu, care nu difuzează publicitate, nu ar trebui să fie impozitate, dar există o întreagă serie de întreprinderi, de la fabirici de cherestea la livezi, a căror natură economică e evidentă.

În plus, este evident că clericii fac parte din acele categorii sus-puse asociate cu statul care beneficiază de tratament preferenţial din partea justiţiei (politicieni, oameni de afaceri conectaţi, magistraţii înşişi), mai exact sînt, practic, scutiţi complet de aplicarea legii. A dovedit-o foarte clar faptul că şpaga filmată luată de arhiepiscopul Contanţei, probabil nu degeaba cunoscut drept Teodosie Şpagoveanu, ca şi nenumărate alte afaceri dubioase ale BOR au rămas fără consecinţe juridice. În aceste condiţii, probabil că ar fi mai pragmatic ca cei care promovează proiectul impozitării bisericii să susţină, pentru o primă fază, impozitarea imobilelor şi a acelor activităţi mai simplu de încadrat şi mai greu de mascat prin tertipuri birocratice.

De asemenea, ar trebui desfiinţat monopolul pe obiecte de cult deţinut de BOR, în măsura în care el nu se referă doar la obiecte strict ritualice, a căror conformitate biserica ar trebui într-adevăr să o poată controla într-un fel sau altul, ci şi la lumînări sau tipărituri.

Pe lîngă problema în sine a impozitării, există o nevoie evidentă de a unifica reglementările referitoare la biserică într-un set de reguli simple şi univoce. Oficial sîntem un stat laic, dar practic biserica e finanţată în nenumărate moduri care se suprapun netransparent, iar acum a fost adoptată şi cedarea unor funcţii sociale întregi ale statului către culte. Situaţia e deja foarte complicată şi are mare nevoie de o clarificare.

[coloana]

Taxarea înseamnă sărăcie

de Radu Gonciar, profesor de religie ortodoxă

Oricine cunoaşte Evanghelia, atunci când aude de impozite şi alte asemenea, îşi aminteşte de celebrul episod cu dinarul Cezarului (Luca XX, 21-26) şi de celebra sa concluzie: Daţi Cezarului cele ce sunt ale Cezarului şi lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu. Nu trebuie să ne mire că această frază laconică și aparent limpede generează dispute legate drepturile de proprietate, întrucât relaţiile de putere dintre Biserică şi Stat s-au formulat mereu în termeni totalitari – ba Cezarul fiind al lui Dumnezeu, ba Dumnezeu al Cezarului, după spiritul timpului.

Neimpozitarea salariilor preoţilor, cu toată bizareria pe care o conţine – existenţa unei categorii nesupuse birurilor –, e o tentativă de aplicare corectă a amintitului principiu evanghelic al separării avuţiilor. Ar fi bine ca Biserica să nu insiste dacă există o presiune socială în privinţa impunerii clerului. În fond, bogăţia ei n-ar trebui să se măsoare în bani. În vreme de cruntă prigoană anticreştină, Sfântul Laurenţiu, vistiernicul Papei Sixt, a fost somat de împăratul Decius să predea puterii lumești fabuloasele averi pe care se credea că le deține. Răspunsul Sfântului i-a adus pedeapsa capitală: a adus la împărat ciungii, ologii, nevoiaşii care trăiau din pomenile credincioşilor. Aceştia erau comoara Bisericii.

O asemenea înţelegere a proprietății s-a pierdut sau s-a distorsionat, din păcate, și în mainstream-ul clerical. Nu știu dacă din punctul de vedere al economiștilor (alții decât apostolii austerității) a da și a sărăci sunt sinonime, dar știu că în cugetarea teologică ele sunt de obicei privite ca opuse. Sărac e cel ce nu face milostenie, iar a dărui înseamnă a te îmbogăți: astfel se explică miracolul repetabil al înmulțirii pâinilor.

Taxarea cultelor religioase mi se pare că face parte dintr-un cu totul alt curent de idei. Ea ține mai mult de sterila și răutăcioasa răfuială de tip contabilicesc a statului cu supușii săi. Hai să zicem că putem accepta ca salariile preoților să fie impozitate sau ca statul chiar să nu le mai plătească. Dar faza următoare ar fi impozitarea unor bunuri pe care enoriașii le duc la biserică. O astfel de taxare ar face ca statul să-și însușească o cotă-parte de colive, colaci și lumânări care aveau o cu totul altă destinație decât dezvoltarea regională și turismul. O astfel de taxare înseamnă pagubă și pentru credincios, și pentru necredincios, și pentru cleric, și pentru mirean.

Pentru credincios, bănuțul văduvei nu are valoare nominală. E o investiție pe un pământ aflat dincolo de lună, acolo unde, din fericire, instituțiile statului nu au acces. Judecând lucrurile din afara credinței, sau pur economic, același bănuț al aceleiași văduve înseamnă circularea bunurilor pe orizontală, prima și cea mai importantă cerință a prosperității. Taxarea cultelor religioase ar face să se etatizeze în maniera anilor ’50 (sau măcar în maniera în care s-a etatizat televizionistic, până mai ieri, șpaga din unele vămi) niște mici afaceri care aduceau profituri și i-ar duce la sărăcie nu doar pe clerici, ci și pe simplii laici.

[coloana]

Foto: Reuters


Tags:



56 de comentarii

  1. Cred ca toate cultele ar trebui sa plateasca taxe si impozite,iar controale severe ar trebui sa fie permanente in aceasta lume ascunsa.Nu sunt de acord sa sustinem bin buget cultele religioase,cei care vor sa faca donatii sau sa dea bani bisericii,sa o faca in nume personal.In atributiunile preotului intra oficirea de slujbe cu diverse ocazii (nunti,botezuri,inmormantari),pentru care primeste un salariu.De ce mai trebuie sa achitam pentru aceste slujbe inca o data,atunci cand apelam la preot sa oficieza o slujba? De ce platim taxe atat de mari,de ce BOR nu face o schimbare conforma zilelor moderne de azi? De ce doar in Romania,mai tinem mortul in casa,si trebuie sa facem o sumedenie de pomeni si parastase carora nu le gasesc logica? In tarile civilizate aceste ritualuri au disparut dupa 1945,la noi nu se vrea civilizarea poporului,ci dimpotriva,adunarea cat mai multor persoane varstnice si bolnave la cozi imense pentru atingere de moaste,agheasma sau icoane facatoare de minuni.

    • Tu ai probleme grave de informare de ce mai scri comentariul aiurea daca tu nu cunosti unele lucruri elementare.
      “In atributiunile preotului intra oficirea de slujbe cu diverse ocazii (nunti,botezuri,inmormantari),pentru care primeste un salariu”
      =@= Dar habar nu ai ca un preot NU ARE SALARIU INTREG DE LA STAT acestia avand DOAR o parte mica de salariu de la stat ,in rest ei trebuie sa se milogeasca de una ca tine sa platesti la botezuri ,etc. sa poata sa isi faca un fond (fondul parohiei) din care poata sa-si intregeasca salariul luand cealata parte de salariu de la parohie,SALARIU de la STAT +SALARIU de la PAROHIE = UN SALARIU DE PREOT .Tie ti-ar conveni sa iei doar un sfert dintr-un salariu?
      “De ce doar in Romania,mai tinem mortul in casa,si trebuie sa facem o sumedenie de pomeni si parastase carora nu le gasesc logica? ”
      =@= La faza asta esti de tot rasul,CINE TE OBLIGA sa ti mortul in casa sau SAU SA FACI PARASTASE, nu le face,sa nu imi spui ca te obliga preotul sa le faci ?
      “adunarea cat mai multor persoane varstnice si bolnave la cozi imense pentru atingere de moaste,agheasma sau icoane facatoare de minuni.”
      Iar inca o chestie cu care te faci de ras, daca alti cred in aceste lucruri, nu au voie sa creada ? cu ce te deranjeza pe tine ? DACA tu nu vrei sa faci aceste lucruri NU TE OBLIGA NIMENI sa le faci.
      =@=UN sfat: Ar trebui sa te declari ATEE ca tu NU esti CRESTINA (poate doar cu numele).

      • 1. Mie nu mi-a taiat popa chitanta cind mi-a inmormintat bunicul. Ceea ce insemna…venit nedeclarat=venit neimpozitat=evaziune fiscala la adresa statului=actiune ilegala ce ar trebui persecutata ca atare! da n-am vazut nici un popa anchetat pt. ata, ca deh, in RO, bisericeala e subiect tabu si politistii se insoara, boteaza si mor si ei si au nevoie de…popi! Nu e ruzine BOR sa fie atit de “corupta” si compromisa, fara morala, fara integritate! Cu credibilitatea compromisa?!
        2.Religia e o treba care se sustine din donatii, deci ar trebui sa se procedeze asemenea calugarilor tibetani: zero salarii de la stat, doar autofinantare si autosustinere!
        3. Cind biserica devine business, il facem pe Dumnezeu camatar! Ar trebui sa ne fie rusine de noi! Dar cu incultura manelista din Ro, totul e posibil! Ar trebui sa reflectam!
        4.Spitalele sunt saracite, nezugravite, cu lipsa acuta de paturi, murdare, cu un personal sub numarul necesar, etc, etc…dar noi construim cea mai mare catedrala ortodoxa din lume! De parca Dumnezeu ar sta in cladiri de beton! Lasa ca pe lumea cealalte nu va da nimeni socoteala in fier-beton si banet!

      • ar trebui sa n-aiba salariu deloc de la stat, ci sa traiasca din cotizatiile si serviciile prestate enoriasilor; tot din ele ar trebui sa plateasca si utilitatile.. asa parohiile s-ar delimita singure, n-ar mai avea 3 preoti la 1000 de oameni si n-ar mai fi in unele locuri lipsa de biserici si in altele inflatie. o biserica, un preot trebuie sustinute de membrii parohiei, nu subventionate de stat.

      • Pentru @ella : preotii primesc peste 60% din salariu de la stat si totalul salariului este egal cu a unui profesor gr.I si lucreaza doar duminecile si de sarbatori.Din banii enoriasilor isi permit vizite dese la Ierusalim, la Muntele Athos si in alte locuri la care ceilalti nici nu visam. Ar fi corect ca totul sa se impoziteze si sa fie la vedere. Legat de pomeni, daca nu le faci cum e obiceiul locului, tu esti privit ca un ciumat si comentat chiar de preot.

  2. ar trebui impozitate toate veniturile bisericilor. asa ar fi tinuti sub picior, macar in parte, acesti nemernici de hoti si de calici, care nu stu decat sa cerseasca si sa traieasca ca niste capuse pe spinarea oamenilor.. iti iau taxa de casatorie, taxa de botez, taxa de inmormantare, si baga toti banii in buzunar, nu dau chitanta, nu dau nimic.. niste hoti ordinari, printre care abia abia daa se mai gaseste 1 sau 2 persoane de care sa nu iti fie rusine.. asta nu mai e biserica de acum 1000-1500 de ani, asta este o afacere pe picior mare, din care nu se ingrasa decat acesti burtosi plini de haine cu fir de aur.. niste nemernici!

    • Cam ce i-am spus (in prima parte) @ Ellei e valabil si pentru ca sa intelegi unele lucruri.Cat despre chitanta vrei sa spui ca ai cerut TU chitanta si nu ti-a dat-o? Eu nu prea cred ,DE CE NU RECLAMI PREOTUL ACELA ca nu ti-a dat chitanta? iti spun eu pentru ca nu e adevarat ce zici,tu auzi tot felul de ZVONURI de la anumiti oameni care cu asta se ocupa apoi le mai infloresti si in final ti le atribui tie spunand ” nu dau chitanta” de parca ai fi vazut tu cu ochii tai.
      Deci gandeste-te cine e “nemernic” ?

      • Nemernic esti tu ca-i pupi in partea dorsala pe toti cruciosecuristii astia de lupi in haine de miel, daca nu cumva esti pus chiar de ei sa raspunzi… ti-ai tras orugaciune si o cruce mare si vezi doamne esti mare credincios. HAHALERA SI TU SI POPII TAI!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • eu am vazut o singura data o chitanta de la preot, pentru un loc de veci concesionat pe 7 ani. nici pentru cotizatia anuala, doar ma “scrie pe caiet”.

        • chitante se dau rar pentru fondul parohial, am asistat la discutia dintre soacra mea si preot care-i cerea sa mai dea 240 ron pentru biserica,iar cand soacra mea( vaduva in varsta de 81 ani) i-a spus ca i-a dat, preotul i-a spus ca nu apare in caietul lui si atunci soacra mea i-a spus ca o sa tina minte si alta data o sa-i ceara chitanta. Sa vedeti cum s-a schimbat preotul la fata , pentru ca nu i-a convenit. Pentru un loc de veci in oras( oras mic) se iau cel putin 4000 ron , dar chitanta se da pe o suma mult mai mica. Am vazut asta ieri la o inmormantare acest lucru.

  3. “Hai să zicem că putem accepta ca salariile preoților să fie impozitate “Cine a spus asta e TOTAL DEZINFORMAT deoarece PREOTII NU SUNT SCUTITI DE IMPOZITE, platesc impozite la fel ca ceilalti salariati atat pe SALARIUL de la STAT cat si pe cel de la PAROHIE adica pentru INTREG SALARIUL de preot (ca de fapt este unul singur).
    Daca inteleg cel care a spus lucrul acesta e “profesor de religie” ? Pai atunci sa-i fie rusine ca dezinformeaza lumea mai preda si religie ,i-a fost lene sa intrebe orice preot ce impozite da.

    • se plateste impozit pe salariu ca orice salariat. E vorba de ceilalti bani de la pomeni, inmormantari, botezuri, nunti, parastase. Acestia trebuie sa primeasca chitanta si sa fie impozitati.

  4. de ce puneti asemnea intrebare?! TOTI TREBUIE SA PLATIM IMPOZITE! in Romania in ultimii ani s-au construit biserici in nesimtire: pe spatiile verzi dintre blocuri, in locurile de joaca etc etc iar acum nu vor nici impozite?! popii sunt smecheri si nesimtiti, iar poporul e asta din pacate e jalnic: n-are nici demnitate, nici cap si nici _oaie

    • E clar ! bani au din toate partile ! Vointa nu au sa de-a inapoi societatii si nici cine sa i constientizeze nu e !

  5. A pune biserica pe acelasi nivel cu institutii care au de-a face cu lumea reala (invatamant , sanatate) , si a o “lega| la acelasi nivel la banul public denota ori nebunie ori rautate

    Biserica se ocupa cu fantezii si iluzii, atat!

    Astept de la stat sa se ocupe de realitate…nu de schizofreniile unora

    pe scurt : vrei sa o dai in dumnezei si sfinti…fa-o singur sau in grup cu alti nebuni….nu astepta sa fii finantat din bani publici..

    80%…right…cati cretini reali (nu din aia care sunt crestini ca sa nu se supere mama/bunica/mosu`) cunoasteti? serios?

    eu unu nu cunosc decat vreo 3-4 sub 35-40 de ani

  6. La nationalizare BOR a pierdut multe din averile monastiresti si bisericesti, nerecuperate nici azi. Nu mai pomenesc de secularizarea lui Cuza. Deci este fiiresc ca statul sa se implice pt ca BOR sa supravietuiasca si sa satisfaca cererile spirtuale ale neamului.
    Nu mai punem la socoteala agresiunea statului comunist. BOR in 20 de ani de libertate nu a reusit sa-si refaca bisericile si monastirle..
    Un alt argument: 85% din romani sunt crestini ortodocsi. Ce le pasa celorlalti ce fac acestia cu banii lor?

    • O sa-ti pese ce se face cu banii cind vei ajunge tu sau cineva apropriat tie (Sper sa nu, ca nu-ti doresc, da’ nu se stie niciodata!!!) in spital si va trebui sa stai cu inca unul in pat, din lisa de paturi in spital, ca rezultat al “lipsei de fonduri”! Atunci ai sa te intrebu “ce s-a facut cu anii mei luati pe impozite”! Si atunci, sa te duci sa te trateze popa la “catedrala Neamului”!

    • Bine, le-au fost luate averile. Intrebarea este cand se va termina cu returnarea lor, sau va trebui sa cotizam vesnic pentru averi finite? Exista documente care sa contabilizeze cat li s-a luat, cat au primit inapoi si cat mai au de primit?

      SI BOR cand are de gand sa dea inapoi Catolicilor bisericile si ce a mai furat de la ei?

      Agresiunea comunismului? Biserica inca nu lasa sa fie anchetati popii colaborationisti.

      Sa fie impozitate toate afacerile bisericii. Sa dea chitanta pentru ce primesc de la nunti , botezuri, si sa nu mai primeasca salariu de la stat. Ce se va inatmpla atunci ? In primul rand se va afla numarul real de popi necesari, se vor descurca din banii de la botezuri (impozitate) etc. si vor putea primi donatii care sa nu fie impozitate. SI, da oamenii care vor, pot dona bani in mod direct sau pot directiona 2% din impozit catre biserica (si ar trebui sa se poata face donatii catre o anumita parohie) si asa, in acest moment oamenii care platesc impozite, practic doneaza bani catre biserici prin intermediul statului, dar ar fi mai bine sa se faca direct si aceste donatii sa reflecte nivelul real de credinta si implicare a oamenilor in bunastarea clericilor. Pana la urma, or fi ei 85% ortodocsi, dar nu toti sunt platitori de impozite.

  7. LA popii nostrii e cala manelisti, au primit nu au cerut. In orice caz indiferent de religie, de dogma ,toti dar absolut toti popii, predicatori sau ce or mai fi tampesc masele(aia de pun botul la vrajeala lor!)

  8. De fapt preotii ar trebui sa plateasca pentruca incaseaza o multime de bani (si de pe viu si de pe mort ) pentru care nu elibereaza chitante si baga banii in buzunar.

  9. Ar trebui impozitate cultele religioase? Da. Orice venit trebuie impozitat, cel putin in teorie.
    O sa se certe pupatorii de moaste cu restu lumii pe tema asta in continuare ? Ooo… si inca mult timp de acum incolo.
    O sa creasca numarul de vizitatori ai siteului din cauza certurilor nesfarsite? Yeap … evident …
    Dar vor plati bisericile impozit? Nope … cel putin nu in urmatorii 100 de ani.
    Are rost sa mai comentam si altceva? Nope …

  10. Pai cum “organizatie nonprofit”? pai nu face profit din afaceri? …Iar acel profit nu e donat nici macar pe jumatate t. acte de caritate! Inainte de razboi erau o multime de spitale, case de batrini si orfelinate sponsorizate de biserica! Acum…sunt palate patrialhale, hoteluri, cantine, etc pt. preaburtosi din fruntea BOR. Ba mai mult in urma cu aprox. 2 sapt BOR a infiintat o “casa de ajutor reciproc al ortodocsilor”, in care te imprumuta cu o dobinda de 6% (ceea ce e aproape la nuvelul bancilor) folosindu-se de fonduri oferite de stat cu dobinda 0% si de fonduri din donatii. Adica eu donez la biserica pt. ca biserica sa dea imprumut cu dobinda 6%. Va dati seama ce cistig enorm e acesta?! Ce afacere profitabile!Primul pe lista s-a bus…cine?! Preaburtosul din fruntea BOR, bineinteles! Ca sa nu mai vorbim de aspectul discriminativ al acestei afaceri, in care credinciosi ai altor religii (catolici, reformati, musulmani, etc) sunt desconsiderati! Suntem singura tara din Europa care aplicam reguli de discriminare pe baza de religie! Daca UE se sesizeaza ne-ar putea trinti o amenda de ne-ar iesi pe nat! Si toate astea din cauza…”caritabilei si grijuliei’ BOR, care la cot cu politcieniii jegmanesc tara si populatia! pardon, nu la cot, la concurenta ci ei!
    ar mai trebui poate sa mentionez ca nici o biserica, dupa cunostintele mele, nu s-a mai angajat in afaceri bancare sau financiare de proape 1600 de ani! Judecati singuri caum pe unde suntem! Si asta numai in Ro!

  11. Bre , nu va lasati nicicum ! Comparati mere cu pere . Ce Revolutia franceza ? Aici averile erau al manastirilor . Statul le-a luat , n-ar trebui sa aiba obligatii fata de cultul ortodox? . BOR plateste mai mult impozit pe salarii decit primeste de la stat .
    Cit despre bisericile istorice maghiare , astea au belit visteria Ardealului in care s-au adunat bani din munca mai ales a romanilor .Au desfasurat o politica de maghiarizare cit a foast Ungaria , iar cind n-a mai fost au devenit si sint centre ale iredentismului unguresc . Lor , da: ciuciu !

  12. am cununat, am botezat copii ,mi-am inmormantat bunicii si de fiecare data am platit fara sa comentez atat cat mi s-a cerut ( 4.000.000 cununia , 2.000.000 botezul , 1.500.000 inmormantarea si asta acum 2 ani undeva la tara ,fara chitanta si fara sa mai pun la socoteala toate pomenile , parastasele si alte “maruntisuri”)
    si atunci popii de ce sa nu plateasca impozit?
    si ar mai trebui sa aleaga :ori salariu de la stat ,ori din cotizatii
    sa nu mai spun de popi betivi care abia mai tineau copii in brate
    din cauza unora ca astia nu mai intru in biserica decat odata pe an, de Inviere, si asta mai mult pt copil
    credinta e in sufletul fiecaruia(mai mult sau mai putin) nu in pupatul de icoane, moaste , cruci si alte maini

  13. Radu Gonciar este prezentat ca profesor de religie … ma intreb: despre ce religie este vorba? Daca ar fi fost de la ortodocsi, ar fi trebuit sa stie ca preotii platesc impozit la fel ca oricare alt salariat din Romania. Platesc impozit si pe salarii, si pe alte venituri. Statutul de preot nu te scuteste de nici un fel de obligatii financiare. Singura modalitate prin care un preot poate scapa de aceste obligatii este sustragerea deliberata de la declararea veniturilor.

    Dar uite in cifre cum sta treaba: un preot debutant (licentiat si pus pe post la prima lui parohie) este incadrat cu un salariu net de 1035 lei. Din acestia, contributia de la stat este de 552 lei. 1035 – 552 = 483 lei. Suma de 483 lei, preotul trebuie sa o acopere din incasarile de la parohie, adica din donatiile credinciosilor sau din taxele de botez, cununie, inmormantare, etc. Daca nu are incasari, am putea crede ca oricum ramane cu 552 lei de la stat. Insa treaba nu sta asa. Pentru ca din cei 1035 lei, preotul este obligat sa achite 28% contributii sociale si 16 % impozit. Deci, la un calcul simplu, 44% din salariul de 1035 zboara. Asta inseamna 455,4 lei. El ramane cu suma de 1035 – 455,4 = 579,6 lei. Vi se pare mult? Vi se pare putin?

    Haide sa luam alt exemplu: preot gradul II, 10 ani vechime. Incadrare: 1260 net. Adaugam 15 % spor vechime: 1260+189=1449. Statul vine cu cei 552 lei, deci restul de 897 trebuie pusi din incasarile parohiei. Obligatiile catre stat (28% + 16%) = 637,56lei. Omul ramane cu 1449-637,56=811,44 lei

    Imi cer scuze daca am facut unele greseli la calcule (nu mai stiu precis cum se scad contributiile si impozitul acuma), insa erorile nu cred sa depaseasca +/- 100 lei.

    Acuma faptul ca un debutant are un brut de 579,6 lei, iar unul cu ceva vechime ajunge la 811,44 lei e o chestie. Cum este insa atunci cand vreunul dintre oamenii astia se gaseste intr-o parohie unde are 4-5 botezuri / an, poate vreo 6 cununii si vreo 15 inmormantari? Si daca in parohia aia nu primeste donatii mai mari de 10-20 de lei / Duminica? Asta este realitatea in care traiesc majoritatea preotilor din BOR, domnule Radu! Ei abia reusesc sa-si stranga, din ce se aduna la biserica, banii pentru obligatiile catre stat! Daca din donatiile dumincale ajunge la cca. 80 de lei si mai are vreo inmormantare pe care incaseaza, sa zicem, 100 de lei, a strans fabuloasa suma de 180 de lei intr-o luna. Daca unul trebuie sa verse lunar catre stat 455,4 lei, iar altul 637,56lei, se cheama ca trebuie sa mai munceasca si altecva pe langa preotie. Ceea ce majoritatea si fac, pentru ca altfel nu rezista!

    Da, de acord, sunt preoti prin Bucuresti care nu te cununa decat pentru 500 de lei si traiesc pe picior mare, ca niste paraziti ce se afla. Insa astia nu reprezinta nici macar 10%, din preotii BOR.

    Nu am spus lucrurile astea pentru ca sa sune ca o vaicareala, ci pentru ca mi se pare scandalos ceea ce se intampla in presa, cu toate aceste articole care criminalizeaza pur si simplu, total iresponsabil, niste oameni care chiar isi vad de treaba si traiesc de multe ori jertfelnic, la limita saraciei.

    In toti anii astia nu am vazut decat maxim 2-3 articole sau reportaje facute cu responsbailitate si cu un minim de informare desprea viata REALA a preotilor din Romania. To ce se vede in presa este legat numai de opulenta unora si de nesmintirea altora. Nu contest realitatea acestor cazuri, ele sunt scandaloase si este bine ca sunt tratate cu asprime. Dar nu este normal sa infierati si sa batjocoriti in corpore niste oameni care chiar nu au nici o vina si, cum spuneam mai sus, chiar isi vad de treaba, in conditii pe care nu stiu care dintre voi le-ati accepta.

    • Tatuta, eu ti-as pune impozit si pe colacii si ouale rosii care le primesti si care, daca sunt prea multe ajung la porci! Ca daca dai sau primesti ceva “cadou” sau “gratis” ca “rezolvi” ceva se cheama mita, dar daca se da la popa se cheama donatie sau pomana si “nu se impoziteaza” ca “nu conteaza” la calcul sau “la lege”! Iar pe batrinii aia de la usa bisericii care stau cu mina intinsa cind va carati cosurile cu pomeni acasa, pe aia nu-i vedeti si va e mila!!

    • Draga Claus,
      Calculele salariale prezentate mai sus sunt complet eronate.
      Erori:
      1) Salariul net = suma de bani pe care o ia omul(popa)in mana. Din salariul net nu se mai scad contributii sociale si nici impozit.
      2) Contributia statului la salarizarea personalului clerical este de 65% din salariul de baza al preotului(asimilat cu al profesorului cu acelasi grad, vechime).
      Tu ai prezentat 2 cazuri cu aceasi contributie din partea statului de 552 lei la doua persoane cu salariu de incadrare diferit.
      IN REST SUNT DE ACORD CU TINE IN CE PRIVESTE NIVELUL SCAZUT AL SALARIZARII PREOTILOR CU TOATE AVANTAJELE CE LE OFERA ACEASTA MESERIE
      Preotul trebuie sa aiba un salariu comparabil cu al primarului, directorului de scoala , medicului de familie, sefului de post de politie etc. Si nu de la membrii parohiei ci de la stat pentru ca statului platim impozite si taxe. Prin functia moralizatoare a bisericii, prin actele de caritate la care se angajeaza biserica, de care beneficiaza la urma urmei statul, suma de bani ce o primeste biserica pentru salarizarea personalului sau de la stat este infima.

  14. Draga Claus, sunt profesor de religie ortodoxa. Recunosc ca nu sunt foarte bine pus la punct cu sumele exacte, dar am auzit si eu ca lucrurile stau asa cum ai spus. Nu stiam de situatia cu impozitele, eu stiam ca Patriarhia si Statul ar avea un parteneriat pentru scutirea de unele taxe etc. Ma bucur ca ai venit cu aceste precizari.
    Eu doar mi-am spus opinia, care merge catre neimpunerea veniturilor cultelor religioase, daca ai citit cu atentie. (Care venituri si asa nu sunt cine stie ce, asa cum ai aratat si tu.) Si am adus un argument biblic si unul patristic. Daca s-a inteles altceva, imi pare rau.

  15. La momentul acesta nu sunt prea credincios. vad biserica ca un furnizor de servicii pt cei care au nevoie de ele. in mod normal, conform doctrinei religioase ar trebui sa o faca de gratis, daca o fac pe bani atunci sigur trebuiesc impozitate sumele. cat despre salarii, discutia e inutila orice impozit aplicat pe salariile clericilor se va duce tot inspre religie asa ca nu conteaza… cum nu prea conteaza nici impozitele bugetasilor fiindca si acestea se duc, ati ghicit tot pe salariile altor bugetasi. singurele impozite care conteaza sunt acelea care reprezinta din alte sume decat cele care deja provin din niste impozite. Pe de alta parte pentru popoarele crestine biserica e un fel de traditie si este nevoie de bani ca BOR sa poata sta cat de cat in rand cu celelalte fractiuni crestine, doar nu ar trebui sa se prezinte nemancati si imbracati cu saci de rafie, calare pe magar. la fel si celelalte institutii religioase care contin numele tarii in titulatura lor si care reprezinta credinciosii acestui popor. Pt BOR in special le doresc sa fie mai judiciosi cu investitiile pe care le fac si sa se gandeasca ca genereaza cheltuieli curente care vor trebui suportate de enoriasi si chiar de oameni care nu apartin cultului ortodox. Mie personal mi s-a dat chitanta pt contributia anuala aproape de fiecare data si da, am platit contributia aceea tocmai fiindca m-am gandit ca multi oameni apeleaza la serviciile bisericesti, cu toate ca sincer, biserica construita langa si-a scos difuzoare afara si trage talanga de cateva ori pe zi… seamana mai mult cu o moschee.

  16. In primul rand, felicitari pentu comentariul pertinent, Claus. Tot ce ai scris este adevarat.Cati dintre cei care inaintea ta au batjocorit preotimea stiu ce se intampla cu adevarat in viata unui preot obisnuit? Am terminat un liceu teologic, o facultate teologica si un master in teologie ca sef de promotie si am ajuns sa muncesc in strainatate facand lucruri care nu imi plac, dar care sunt cinstite, pentru ca: 1. Salariul de preot este unul jalnic, in nici un caz un om cre are familie nu poate supravietui doar din acesta; si 2. Mi-e scarba ca majoritatea preotilor sunt obligati practic sa cerseasca de la oameni pentru a putea supravietui, asa ca, daca Dumnezeu imi ajuta, voi munci pana voi fi in stare sa traiesc fara a fi invinuit de unii si de altii ca am facut averi pe spinarea altora 5vezi comentarii mai sus° si apoi poate voi reusi sa devin si un preot bun.
    Nu spun ca nu exista si acele capuse, care se hranesc din sangele oamenilor care abia se mai tin pe azi, pe maine din pensiile mizere si salariile de nimic, nu spun ca nu sunt dintre cei care cer bani la inmormantari, botezuri, cununii etc. intr-un mod de strigat la cer, dar sa se generalizeze intr-un asa fel e ca si cum ai spune: toti romanii sunt hoti, intelegeti?
    Pentru cei care probabil vor spune: daca ai hotarat sa fi preot, atunci nu ar trebui sa te gandesti la bani, incercati voi sa va sustineti familia cu un salariu de nimic…habar nu aveti cum e sa simti in fiecare zi ca ai fi putut poate sa afci altceva cu viata ta si sa fi in continuare aproape de Dumnezeu, dar pana la urma sentimentul ca ai facut ceea ce cu adevarat ti-a placut sa invinga si sa traiesti cu speranta ca intr-o zi sa apuci sa pui in aplicare ce ai invatat pentru a-i ajuta pe altii, fara ca prin asta sa iti pui siguranta familiei in pericol.

  17. Poate nu știți…BOR da bani si cu dobânda de 6% , dar mare atenție !!!! Numai pentru crestini-ortodocsi….. Jalnic! Unii amarti doneza bani La biserica iar BOR face camatarie pe banii amaratilor si pe deasupra nu vor sa plătească nici taxe…JALNIC !

    • Cind biserica devine business, il facem pe Dumnezeu camatar! Ar trebui sa ne fie rusine de noi! Dar cu incultura manelista din Ro, totul e posibil! Ar trebui sa reflectam!

  18. Toti trebuie sa plateasca impozit, indiferent ca-i preot sau patriarh, biserica sau mitropolie. Finantele trebuie sa verifice toate afacerile pe care le invarte biserica, indiferent de cultul religios declarat. si trebuie inceput cu cotizatia anuala perceputa de la enoriasi, fara chitanta, platile pentru botez, cununie, inmormantare, parastase, acatiste, etc, toate fara chitante. Chiar si banii din cutia milei trebuie inventariati si introdusi in contabilitatea bisericii cu acte legale.
    Probabil ca a vazut toata lumea in ce huzuresc popii si familiile lor: case la tara si oras, masini de lux, afaceri cu magazine, restaurante, etc.

  19. Statul nu datoreaza absolut nimic bisericii.Cuza a procedat corect secularizand averi obtinute prin constrangeri sau promisiuni de mantuire contra cost.Biserica nu trebuie sa detina nimic ce nu are legatura cu spiritualitatea.Popa..daca vrea sa fie popa,..sa mearga in sandale ca franciscanii,calare pe magar ca Iisus,..si sa posteasca .daca vrea sa fie in rai.Vreau sa vad atunci cat mai vor sa fie popa ..asa de sanchi.

  20. Nu numai ca ar trebui impozitati ci si listati la bursa, macar sa putem cumpara niste actiuni ca sunt ai dracu de profitabili (scuzati expresia)

  21. De ce dati apa la moara, celor in-necunostinta de cauza certati cu D-zeu. Nu stiti ca acesti razvratiti arunca vorbe rautaceoase catre biserica ,preoti,catre intreaga lume crestin ortodoxa. Daca ar tacea filozofi s-ar facea.

  22. Nu exista nici un argument pentru ca biserica sa nu plateascà impozite si taxe ! Si-au reprimit paduri , terenuri , alte ” averi ” , toate facute din banii enoriasilor pentru care nu au emis chitante ; nu zic ca asta este intr un fel evaziune dar. . . In plus statul plateste salarii preotilor !?!? Acum vrem sa facem din biserica electorala , pardon , am vrut sa spun cantina sociala dar tot cu bani de la stat !? Sa fim seriosi . Daca afirmam ca orice venit trebuie impozitat/taxat nu vad dece cele ale bisericii sa fie scutite . Banii pe care vrem sa-i dam bisericii pentru asistenta sociala plus cei din impozite si taxe sa-i dam inapoi pensionarilor .

  23. Unii stiti altii nu stiti.despre ce vorbiti.Sigur este ca bulibaseala pe care o sesizati cei inversunati este data de conducerea BOR nicidecum de preotii de rand care sunt supusi corvoadelor umilitoare ale ierarhilor.Cand s-au preotit credeau ca se vor ocupa cu lucrurile duhovnicesti.Intre timp pohta manageriala de fatada a calugarilor care ajung ierarhi si n-au familii si sunt frustrati ,i-a facut pe acestia sa devina hulpavi si sa ceara biruri.Astfel preotul se metamorfozeaza intr-o aratare in negru care tr sa ceara bani,cu care sa plateasca chiar in conditii de criza darile.De la CAS si tv Trinitas,ziarul Lumina,FCM,Filantropia,chiria Protoieriei,colportajul in avans,si Catedrala ,vinul si pliantele.Toate acestea amplificate fac din el un biet perceptor care se uita ingrozit ca nu are cum sa se recalifice si ca daca nu plateste va fi mutat preot 3 sau 4 aiurea,cu toate studiile lui.Si asta este partea vazuta a aisbergului.Partile nevazute cu spagi stiute sau intuite sub masca ajutoarelor binevoitoare doar cei din sistem o stiu.Preotii trebuie sa se sileasca ca fiecare familie sa contribuie financiar in caz contrar vor fi sanctiuni.Asa scrie in circularele interne.Nu va amagiti.Imaginea BOR este parazitata de conduita unora de sus iar nu de clericii onesti care acum se vad prinsi intre Scyla si Caribda.Inainte de a da cu piatra informati-va.

  24. Pentru toti popii si noi ceilalti on

    Ioan 10:12-13 Dar cel plătit, care nu este păstor, şi ale cărui oi nu sînt ale lui, cînd vede lupul venind, lasă oile şi fuge; şi lupul le răpeşte şi le împrăştie. Cel plătit fuge, pentrucă este plătit, şi nu -i pasă de oi.
    Dar trebuie avut in vedere si acest cuvant:
    1 Corinteni 9:13-14 Nu ştiţi că cei ce îndeplinesc slujbele sfinte, sînt hrăniţi din lucrurile dela Templu, şi că cei ce slujesc altarului, au parte dela altar? Tot aşa, Domnul a rînduit ca cei ce propovăduiesc Evanghelia, să trăiască din Evanghelie.

    De aici inteleg ca daca vrea cineva meserie trebuie sa se lase de popie, sa faca altceva. Popia este pentru oameni care au dragostea de a face lucrarea lui Dumnezeu gratis. Iar noi ceilalti avem de datorie sa nu-i lasam pe popi (cei adevarati, nu pe cei imbracati in haine de oaie) sa le lipseasca cele necesare ca ei sa implineasca ce au ales sa faca…

  25. Imi voi completa comentariul deoarece vad ca foarte multi isi fac griji pentru preotii saraci si cinstiti care in urma impozitarii vor ajunge pe drumuri. Trebuiau sa se gandeasca la asta cand au decis sa urmeze o “meserie” care nu nu ajuta economia, ci doar o saraceste. S-au inmultit absolventii de teologie ca ciupercile dupa ploaie si acum le trebuie bani de la stat. Si bani de biserici noi ca sa aibe fiecare parohia lui. S-au gandit ca e o meserie usoara, vocationala, si vor trai linistiti spunad povesti (mintindu-i pe oameni). Sa se impozitetze tot ce se incadreaza la a fi impozitat in randul pupulatiei non-clericale iar popii care ajung pe drumuri sa urmeze CURSURI DE RECALIFICARE ca orice somer, sa primeasca AJUTOR DE SOMAJ, si tot ce e nevoie pentru a supravietui , iar la urma, se va alege cu o meserie invatata care sa fie chiar de folos. Daca tot le e atat de greu cu birurile, de ce nu se fac tamplari sau orice altceva? Chestia asta cu popii saraci care n-au de ales pentru ca au facut teologia si nu stiu altceva nu tine. SA INVETE SA FACA ALTCEVA ca restul oamenilor care au facut o scoala si nu-si gasesc post pe acel domeniu. In final vor ramane strict numarul de popi necesari, in raport corect cu numarul de credinciosi donatori de bani la cutia milei.

    • Da, saturnine, sa stii ca in realitate chiar asta se intampla. Claus, care a scris un mesaj bine informat mai sus, a spus destul de clar lucrul asta. Pentru ca sa reziste, multi preoti mai au cate un job pe langa preotie. Deosebirea este ca ei, prin jobul ala, isi autofinateaza de fapt slujirea la altar. Chiar eu, pe langa preotie, am invatat sa cresc gaini (nu rade!) Da, am certificat de mic producator, nu imi este rusine sa vand oua si pui/gaini crescute bio. Un alt coleg este PFA si face taximetrie. Altul pus pe roate, impreuna cu cativa sateni, o mica afacere: produce mobilier pentru curte. Totul legal, cu taxe platite la zi. Preotia nu-mi aduce absolut nici un venit (o sustin din veniturile pe care le am de pe gaini), din care platesc toata darile catre stat (pentru un salariu care exista efectiv numai pe hartie) si toate darile interne catre autoritatile bisericesti. Plus impoyit si alte dari catre stat, pentru activitatea de mic producator pe care o desfasor. Nu ma plang, ma bucur ca sunt preot chiar si in conditiile astea si ca pot sa slujesc lui Dumnezeu si oamenilor cu fruntea sus.

      As avea insa o intrebare: are cineva cunostinta de cati oameni sunt agnajati la ora asta in Romania si au trecut in cartea de munca si declarat la stat slaraiul minim pe econimie? Cati dintre voi, care comentati aici de parca ati fi mama onsetitatii financiare, nu realizati venituri pe langa ceea ce declarati oficial catre fisc? Oare prin asta voi nu prejudiciati statul? Oare asta nu se numeste evziune fiscala? Oare faptul ca prin firmele voastre se vehiculeaza bani negri este ok, din simplul fapt ca voi nu sunteti preoti? Unii dintre voi va declarati crestini sau, cel putin, credinciosi. Oare un crestin are obligatii mai mici decat un preot, in ceea ce tine de onsetitate si de orice altceva ce tine de respectarea normelor si a principiilor pe care le propovaduieste credinta voastra? Cu ce este mai vinovat baiatul care lucreaza la spalatoria de masini si care in baga in buzunar restul? Sau aptornul spalatoriei, pe care nimeni nu-l verifica in privinta numarului de masini spalate? De cate ori ati primit vreun document (bon de casa, macar), cand vi-ati spalat masina? Si asta este un exemplu banal! Haideti sa nu fim chiar asa de ipocriti si sa ne dam lectii de buna purtare unii altora, pe deasupra mai si dezinformand complet aiurea.

      • @Adrian
        Toti care nu-si declara veniturile sunt vinovati, dar nu despre asta e vorba aici. Pana la urma era vorba despre finantarea cultelor. In momentul in care atragi atentia catre ceilalti care nu-si platesc darile, ce vrei sa spui? Ca daca ei nu platesc, sa nu plateasca nici popii? Pai ce exemplu de moralitate stabilesc popii? Vinovat este si statul care ia aproape jumatate din salariu. Guvernari proaste au dus la situatia economica proasta.

        Cu atat mai mult cu cat nu ajung banii la preoti ci se opresc la Patriarhie sau unde? si nu se mai distribuie in teritoriu, ar trebui stopata finantarea salariilor preotilor si a tuturor cultelor, sa nu mai alimentam din bani publici oligarhii BOR, care-si lasa preotii sa moara de foame. Sa privim problema obiectiv si sa o tratam corect. Daca in urma stoparii salariilor catre culte, apar oameni nevoiasi etc, sa rezolvam problema in mod corect si normal, nu sa insistam sa perpetuam o injustete pe baza consecintelor pe care le-ar avea stoparea injustetii. Pas cu pas, putem sa aducem tara la normalitate, dar pentru asta trebuie corectitudine, transparenta si toate cele. Nu mai repet solutiile partiale ce le-am dat mai sus

        Si nu o sa rad de tine ca cresti gaini, foarte bine faci. Fiecare sa faca ceva util societatii si nu toti incapabilii si lenesii sa faca scoli de teologie in ideea ca vor fi bugetari, practic si ca vor sta pe spinarea statului ca sa spuna povesti populatiei. Adrian, sa fie clar, n-am nimic cu nici un om in parte, am ceva cu anmite feluri de oameni si am ceva cu religia/cultele/bor care isi baga nasul unde n-ar trebui nici sa priveasca.

  26. Da saturnine, acuma ai mai nuantat putin pozitia si sunt de acord cu tine: toti care nu-si declara veniturile sunt vinovati. Intrebarea mea este: fata de cine? Fata de un stat care iti ia aproape jumate din salariu si apoi nu stii ce face cu banii tai? Fata de autoritatea bisericeasca, care asemenea statului iti ia banii si tot asa: nu stii exact ce face cu ei? Fata de niste principii? Haide sa mai detaliem putin:

    Vorbind strict despre salariile preotilor, Claus a aratat foarte corect ca statul da in medie 552 lei/ preot, din care recupereaza 455,4, iar de la preotul cu grad 2 si 10 ani vechime incaseaza 637,56 lei. Facem o medie intre cele 2 situatii? Ok, spui ca despre finantarea cultelor este vorba. Daca statul imi da mie 552 lei iar eu dau la stat 637,56 lei (apud Claus), cine pe cine finanteaza de fapt? Iar daca din cei 637,56 lei, suma de 85,56 lei provine din donatiile benevole ale enoriasilor, asta cum se numeste oare, principial vorbind, in conditiile in care enoriasii platesc si ei impozite si alte cele catre stat?

    De acord ca finantarea cultelor presupune si alte sume, pe care statul le da pentru constructii de biserici si alte cele. Aici nu as risca o polemica :- )

    Atrag atentia si spre alte categorii sociale din Romania care se sustrag de la plata darilor nu pentru a exonera popii (cum zici tu). Desigur ca noi ar trebui sa fim un exemplu si este regretabil ca nu reusim sa fim asa. Dincolo de asta, daca urmaresti mass media, vei observa fara sa te obosesti prea tare ca subiectul asta este dezbatut ca si cum preotii ar fi in corpore niste maestri ai evaziunii fiscale si ca, daca s-ar opri finantarea cultelor si s-ar trece la impozitarea preotilor, s-ar rezolva problemele sociale ale Romaniei. Nu exagerez deloc, da un tur prin siturile care au publicat un ultimele 30 de zile orice fel de stiri despre preoti. Citeste te rog si comentariile. Pe multe dintre ele, eu le-as incadra la categoria dezinformare, instigare la violenta si intoleranta religioasa, vampirizare a unei categorii sociale anume. Cifrele prezentate de Claus atrag atentia asupra unei realitati triste, de fapt. Tu chiar crezi ca problema evaziunii fiscale din Romania se rezolva prin incriminarea clerului de orice fel? Eu cred ca justitia ar trebui sa-si faca treaba, insa pornind de unde trebuie, nu atacand plevusca si aruncand in mass media subiecte inflamante, care sa distraga atentia de la marile evaziuni care se petrec de fapt. Haide sa-ti dau un exemplu: stii cat datoreaza statului, in termeni de tva neachitat si restante de ani de zile la plata obligatiilor finaciare, cluburile de fotbal din Romania? Nimeni nu zice nimic despre asta, de parca e normal daca esti vedeta pe teren sa nu platesti impozit. Stii cat tva datoreaza statului cluburile care au facut transferuri? Dar tuturor ne place fotbalul si atunci putem inchide ochii …

    Nu se pune problema exemplului de moralitate, aici. Eu cunosc preoti care chiar sunt exemple de moralitate si cunosc preoti care sunt banditi ordinari. Ce poate insemna asta, cand vorbim despre evaziune fiscala? Ca exista preoti curati si exista preoti murdari. Ok, asta stiam deja. Si mai stiam si faptul ca, daca vreau sa imi aleg un preot care sa-mi fie exemplu de moralitate, n-o sa-l aleg dintre banditi, ci dintre cei curati. Altceva?

    Altceva adaug eu: unul care a postat un comentariu mai sus, dorian g., vorbeste si el foarte pe sleau despre ce se intampla cu preotii. Citez: „Cand s-au preotit credeau ca se vor ocupa cu lucrurile duhovnicesti. Intre timp pohta manageriala de fatada a calugarilor care ajung ierarhi si n-au familii si sunt frustrati ,i-a facut pe acestia sa devina hulpavi si sa ceara biruri.Astfel preotul se metamorfozeaza intr-o aratare in negru care tr sa ceara bani,cu care sa plateasca chiar in conditii de criza darile.” – catre stat si catre ierarhi, sintetizez eu. Si mai adaug ceva: in conditiile astea, atunci cand mass media imi prezinta sistematic si aproape exclusiv exemple de preoti banditi, eu cititor o sa ajung la concluzia ca toti preotii sunt prin definitie banditi: uite, nici macar impozit nu platesc! Il ajut in vreun fel, cu asta, pe preotul care plateste dari catre stat si biruri catre autoritatile bisericesti? Il ajut pe omul care, daca nu si-ar construi idei preconcepute (faptul ca toti preotii sunt avizi dupa bani este o idee preconceputa), poate ar putea avea parte de un sprijin sufletesc (si nu numai) intr-un moment de cumpana si nu ar mai ajunge sa apeleze la alcool sau la alte chestii similare? Unde este tinta de fapt, saturnine?

    Poate o sa crezi despre mine ca sunt paranoic: imi reinoiesc invitatia pe care ti-o fac de a trece in revista stirile si comentariile referitoare la biserica aparute in ultimele 30 de zile. Daca ai vreme, poti sa-ti extinzi la cate zile vrei tu cercetarea. Vei descoperi ca, in proprtie de 90%, stirile si comentariile sunt redactate pe genunchi, fara o informare reala prealabila. Si totusi, ele formeaza opinii si atitudini.

    Acuma: unde sunt principiile (alea despre care vorbeam la inceput) fata de care ar trebui sa ne simtim vinovati?

    Trebuie sa-mi cer scuze anticipat pentru ca, daca vei rapsunde la acest comentariu, eu nu voi putea face la fel. In zilele urmatoare voi avea un program foarte incarcat si nu prea voi avea timp de internet. In orice caz, sper sa pot citi eventuala ta replica. Dar, cum zicema, nu voi putea raspunde.

    Profit de ocazia asta pentru ati multumi pentru dialog. Nu impartasim aceleasi opinii intru totul si poate ca nu impartasim nici aceeasi credinta. Te respect si, cine stie … Permite-mi totusi sa te salut cu „Doamne ajuta”!

    • Adrian,
      Avem nevoie de stat pentru a se ocupa de treburile statului, comune, publice, deci trebuie toti sa contribuim. Cred ca am acoperit suficient problemele celelalte incat sa pot trece la principiul de baza. Nu ma intereseaza care este mafia in cler, la patriarhie, bani etc. Ceea ce eu stiu este ca separarea intre biserica si stat trebuie sa fie totala. Nu ma intereseaza sumele de bani care misuna incoace si incolo. Sa nu mai misune intre stat si culte decat sub forma de impozit sau ajutor social, adica strict sub forma in care banii misuna intre stat si orice cetatean non-clerical.

      Spun: nu am nimic personal cu nimeni pe baza a ceea ce crede, am ceva cu cei care imi fac mie ceva personal, eventual, si am ceva cu anumite idei, atitudini, credinte, etc. in masura in care le consider nocive. Daca un om sustine ceva aiurea, ii voi spune ca ce sustine el e aiurea, nu ii voi spune ca el e aiurea.

      Deci separare intre biserica si stat. Asa nu vor mai fi disensiuni. Si m-am saturat de biserica (observa ca zic biserica, nu zic preotul Adrian) sa isi bage nasul in educatia de stat, mai ales. Ca isi baga nasul in spatiile verzi si mai stiu eu pe unde. Dar faptul ca isi baga nasul in ce se preda in scoli, imi miroase a teocratie.

      Repet, nu conteaza cati bani iau popii efectiv, cat platesc impozit (in acest moment). Imi pare rau de orice om care sufera. Dar nu pot sa accept sa se scoata teologi pe banda rulanta la care le trebuie parohii pe banii statului si care apoi sa mearga sa imi indoctrineze copilul in scoala ca sa isi asigure popularitatea, subventiile primite/cap de enorias de la stat si asa mai departe.

      Statul trebuie sa isi trateze toti cetatenii in mod egal. Daca au venituri sa fie impozitate, daca au probleme sa ii ajute.

  27. Salut pe toata lumea, pro si/sau contra. Iata cazul meu: sunt inginer it si lucrez la o multinationala. Castig bine, in Romania, destul de mult peste nivelul mediu. Nu o spun pentru ca sama dau mare, ci pentru ca sa arat prin asta ca din salariul meu platesc impozite si alte chestii pe la stat mai mult decat altii. Destul cat sa ma intreb, luna de luna, ce se intampla cu bani mei. Acum cativa ani, impreuna cu sotul meu, am luat o casa la tara. Credit, toate cele. Il platim voiosi in continuare. aici la tara am dat si peste un preot ortodox pe care il respectam foarte mult. Ne bucuram ca ori de cate ori mergem acolo sa putem merge duminica la slujba si apoi sa stam de vorba cu el. Satul este aproape depopulat. Niste familii pe-acolo, cei mai tineri cred ca au vreo 50 de ani. Preotul din sat nu-si poate acoperi salariul din ce primeste la biserica. Eu si cu sotul meu ii ajutam ori de cate ori putem. Fie sa-si acopere cheltuielile cu biserica, alteori pentru diverse nevoi de-ale lui. Are si el familie. Sincera sa fiu, nu cred ca m-as bucura deloc sa aflu ca cineva l-ar obliga sa plateasca impozit pentru ajutorul pe care eu i-l acord benevol. Doirna mea este ca, daca ii ofer bani, banii aia sa fie ai lui si el sa-i cheltuiasca dupa crede de cuviinta. Daca statul sau biserica sunt incapabile sa-l trateze ca pe un om, atunci de ce sa ma impiedice pe mine sa o fac? Eu imi achit obligatiile fata de stat. Statul isi achita obligatiile fata de mine? El respecta contractul cu mine? Vorbim aici despre principii. Sa fim seriosi! principiul de baza de la care trebuie pornit este ca statul sa-si respecte contribuabilii si sa nu-si bata joc de banii lor. Daca statul isi bate joc, atunci eu, contribuabil, ma simt indreptatit sa am pretentia de a avea un control mai mare asupra banilor mei. Sa nu-si bage statul nasul in viata mea privata. Daca dorinta mea este ca preotul cu pricina sa beneficieze de banii mei, statul nu are nici un drept asupra lor, cata vreme eu nu am obligatii fata de stat, in schimb statul are obligatii neonorate fata de mine.

    In legtura cu colacii: istetule, cum iti imaginezi tu concret impozitarea colacilor? cand e parastas la biserica despre care vorbesc, daca se aduna mai multi colaci sau alte prinoase, preotul ne roaga pe noi sau pe altcineva sa le incarcam in masina si sa le ducem la un camin de batrani din apropiere. Camin care este al statului, nota bene.

  28. Sunt prea multi pentru nr de credinciosi.Sunt prea mari,inalti grasi ,toti au burti care trebuie umplute cu multa mancare.Ar trebui sa fie un raport corect intre nr de enoriasi si preoti.Si daca ei nu s/ar mai ocupa de lanturi hoteliere,spitale,cabinete medicale,scoli,afaceri cu vin chipurile bisericesc,spalatorii de masini,etc etc,atunci nu le cerem impozit.Sa ne educe doar spiritual si atunci toata stima si consideratia noastra. Dar cum sunt acum lacomi cu familie numeroasa cre traieste tot pe spinarea noastra,le cerem sa plateasca impozit la stat.

  29. Va multumesc pentru emisiunea Romania ,te iubesc! Da,aveti multa ,multa dreptate,ma refer la emisiunea din data de 20 martie 2011.Am privit-o plangand…oare cum am putut arunca in buzunarele lui Cristian pomohaci peste 2000lei(ron)acum 5 ani??Of! ce groaznic aratam! PImi imaginam ca si eu sunt in randul fiintelor care cu ochii inchisi si tinandu-ne de mana rosteu cuvinte fara inteles impuse spre rostire de acest Cristi …Da,dupa ce am facut doua drumuri d epeste 747 km(dus!!)am reusit sa intru si sa ma apropii de Cristian.I-am oferit cu multa darnicie(niu ma obliga nimeni dar mintea-mi era subrezita deja!!!)500 ron pusi intr-un plic in care era si o hartie pe care eru insirate cu multa incredere cateva cuvinte …Oare ce credeam ca-mi poate oferii acest om? Nimic,decat bataie de joc.Achizitii de lumanari numai de acolo care in momentul in care duceai scaosa cu cele doua sticle cu ceva tulbure in ele si acel colac “tare ca piatra”(eu am cumparat si am dat baietilor care stateau la usa altarului de cinci ori(tin minte ca pretul sacosei in cauza era de 25 ron..) trebuia sa am in mana stanga si multe,multe lumanari cumparate de acolo(era totalmente interzis sa vi cu lumanarele de la bisericuta din orasul sau satul tau!!).Le ofeream copiilor supra obositi si acele lumanari se intorceau inapoi la vanzare,pentru ca atunci cand plecam trebuia cumparam din nou zeci de lumanari mari si mici(depinde de invatamintele primite de la popa) pe care le adeam in casele noastre…Of!! ce de dezamagita am fost cand mergand in spatele bisericutei am vazut intr-o zi mormanul de haine date spre a fi sfintite,aruncate jos pe pamant.Plangand cautam un maieu mic al micutei mele copile si o esarfa care imi apartineau..dar nu le-am gasit….in timpul acesta el,Cristian pomohaci ajutat de tinerii slugoi ai curtii parohiale il ajutau sa sara gardul; sa poate intra in bisericuta pe usa din spate…Daca sunteti interesata de mult mai multe informatii reale din auzite ci prin care am trecut eu (biserica din Videle preot Radu biserica din Videle -Teleorman,parintele Gheorghe biserica din Reviga -Ialomita .Domnisoarei Toni Dohariu-daca doriti informatii si buna dispozitie sunt dispusa sa va descriu cu lux de amanunte “minunatiile “prin care am trecut la pomohaci, preotulGheorghe din com Reviga jud.Ialomita,parintele Radu din videle jud teleorman,forma prin cae am fost spovedita la manastirea Dervent din jud.Constanta….Am fost si am avut putere dupa doua trei drumuri sa-mi revin si sa incerc sa ma regasesc.sa raman pe picioarele mele si sa gandesc la ce este bine sa faci nu la invatamintele acestor hulpavi. Nu dau numarul de telefon ,imi este teama de enoriasii care nu sunt de acard cu noi,cei care avem putere de a privi cu ochii deschisi si judeca pe ei..asa numiti preoti dar aveti la dispozitie adresa de e-mail.va multumesc pentru incredere!! Tulcea,

  30. Sunt dispusa sa va primesc si la domiciliul meu pentru a va pune la dispozitie casete de la slujbele de la Mosuni,poze etc…imi cer scuze pentru textul alambicat pe care l-am tastat mai sus dar sunt incarcata de emotii..Nu-mi vine sa cred ca am acceptat sa trec prin asa ceva…Multumesc pentru intelegere…

  31. Pingback: TOTB.ro - Religia este pe cale de dispariție în șapte țări » Think Outside the Box

  32. ArhanghelulGabriel on

    Pai daca exista peste 18 mii de biserici cu doi pana la patru oficianti, avem in medie 54 de mii de popi. Adauga si personalul auxiliar, scolile si facultatile de teologie, mitropoliile, patriarhiile si altele, rezulta ca avem de hranit o adevarata ARMADA de trantori si de termite. Armata Romaniei are circa 60 de mii de angajati de toti: generali, ofiteri, subofiteri si soldati, dintre care multi in teatre de razboi. In definitiv, popii acestia, ce folos aduc ei societatii de azi? Pana acum s-au facut remarcati numai prin scandaluri de pedofilie, homosexualitate, delatiune, tradare, hotie, alchoolism, crime, de fapt toate relele tasnite din Cutia Pandorei. Oriunde ai cauta in sanul bisericii, mai cu seama al celei asa zis ortodoxe, nu vezi decat ipocrizie, fatarnicie, slugarnicie, lacomie, lasitate, aroganta… Si o neincetata grija de a spala creierele milioanelor de naivi, a milioanelor de oameni care cauta un raspuns si un sens vetii lor. De ce sa fie scutite de taxe si impozite firmele lor, ale popilor si acolitilor lor? De ce sa platim salariile acestei armate de trantori? De ce le mai platim atunci cultul? De ce le mai varam bani pentru diverse servicii religioase in buzunarele soioase de la nunti, botezuri, inmormantari si alte pomeni? Cu ce drept si in ce baza aloca statul fonduri pentru constructii de biserici sau fonduri pentru finantarea ONG-urilor sutanelor popesti? Oameni Buni, TREZITI-VA!

    • Nu se vor trezi degrabă. Când o să înţeleagă măcar cei tineri să îşi salveze banii de cununii şi botezuri atunci o să vedem eliminarea acestei prostii colective.

      Eu am economisit serios anul acesta.

  33. Sunt ateu şi pentru mine treaba e foarte simplă:

    Dacă ar exista un dumnezeu atunci el nu ar avea nevoi de bani pentru orice motiv posibil.

    Dumnezeu nu mulge oamenii minţindu-i că sunt nevrednici şi trebuie mântuiţi.

    Orice activitate economică trebuie tratată ca o activitate economică şi impozitată unitar. Preoţii fac evaziune fiscală pe bandă rulantă şi mai ales buzunarul popălăilor cu cele ale parohiilor par a se încâlci tot timpul.

    90 la sută din români se declară creştini! Vai de capul nostru şi al secolului 21

    UĂĂĂĂI Moş Crăciun nu există!

    • “””Orice activitate economică trebuie tratată ca o activitate economică şi impozitată unitar. Preoţii fac evaziune fiscală pe bandă rulantă şi mai ales buzunarul popălăilor cu cele ale parohiilor par a se încâlci tot timpul.””””

      BINE SPUS!!!!!!!!!

  34. Pingback: Conversaţie la Catedrală

  35. BOR si-a deschis o casa de ajutor reciproc (respectiv o banca) care da credite credinciosilor ortodocsi cu dobanzi mai mici decat cele practicate de catre banci. De ce? Pentru ca nu plateste impozite si-si permite. Diferenta rezultata o pot baga in buzunar. Nu le plang de mila bancilor, insa daca asta nu este concuernta neloiala, atunci nu stiu ce e.

Reply To wasile Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger