Iluzia libertatii. Suntem mai liberi decat un iobag din Evul Mediu?

105

taran

Imediat va ridicati capul cand cititi acest titlu. Cum puteti sa intrebati asa ceva? Asta e prea mult chiar si pentru voi, cei de la TOTB. Pai nu au fost atatea revolutii? Nu am creat mii si zeci de mii de legi? Nu suntem liberi sa facem tot ce vrem? Evident, in limitele impuse de societate. Asta e deja un lucru general acceptat.

de Magor Csibi

Sau nu?

Pentru ca daca e ceva interpretabil deja e si discutabil. Libertatea e extrem de relativa. Probabil libertatea din Europa nu se aseamana libertatii percepute in Africa sau in America de Sud. Sau probabil ca vecinul meu, pensionar, care traieste singur si se chinuie sa supravietuiasca, are o alta definitie a libertatii decat definitia adoptata de mine.

Asa ca, chiar daca la prima vedere o intrebare asemanatoare celei din titlu poate sa va revolte, daca ne gandim putin, ne dam seama ca poate fi o tema de dezbatere. Evident ca suntem liberi. Liberi cat ne lasa statul. Ca taxele, impozitele, obligatiile nu sunt optionale. Trebuie sa respect legile, chiar daca nu sunt de acord cu ele sau chiar daca nu stiu de existenta lor. Si in Romania se pot vota cate o suta de legi intr-o zi buna a parlamentarilor.

Libertatea obliga deseori cetatenii la multe lucruri. Iar obligatiile statului, ale autoritatilor, sunt percepute foarte lax, chiar de ei insisi.

Chiar daca avem libertati multe, avem si obligatii pe masura. Statul ne obliga, bancile ne obliga, primarii ne obliga, conturile noastre reale si virtuale ne obliga si societatea ne conditioneaza.

Pe de alta parte, cei care stiu legile pe de rost se pot elibera de obligatiile impuse de acestea. Un avocat bun, un contabil bun are putine limite in societate. Interpreteaza tot, gaseste scapari, vicii de procedura, poate sa ascunda si sa descopere sume, marfuri si fapte cu cateva ecuatii si randuri simple. Asa ca exista libertate in societate intr-un mod cert.

Suntem liberi in exprimare, chiar daca nu ne asculta mai nimeni, suntem liberi in a ne deplasa oriunde, suntem liberi in a ne alege reprezentantii, chiar daca nu prea intelegem acest drept, suntem liberi in a crea si a abroga legi. Chiar daca legile sunt stabilite deasupra capetelor noatre, nu putem spune ca nu avem puterea de a le schimba, cu putina implicare. Ceea ce nu se putea face pana-n zilele noastre.

Argumente sunt de ambele parti. Insa ramane sa raspundem la intrebare: suntem sau nu mai liberi decat un iobag din Evul Mediu? Iar ca dezbaterea sa fie mai interesanta, am pus fata in fata un jurist si un jurnalist.

P.S.: La sfrasitul textului puteti vota pro sau contra,in functie de argumentele prezentate in cele doua texte si de convingerile proprii. Votul se incheie sambata urmatoare, iar rezultatele vor fi publicate pe site duminica.

[coloana]

PRO: Nu de drepturi si libertati ducem lipsa, ci de oameni liberi

Clipboard01

Bogdan Calin Gaurean, avocat, fost consilier la trei ministri ai justitiei

Departe de mine gandul de a sustine perfectiunea sistemului de valori apartinand civilizatiei occidentale contemporane. Totusi, e sistemul care a evoluat, fundamentandu-si temelia pe un sistem coerent de drepturi si libertati ale individului. Nu ma credeti? Sa va dau exemple concrete.

  1. libertatea de gandire si de exprimare. Sigur, sa ai cu ce gandi si sa te poti exprima… Dar astea sunt detalii pentru unii.
  2. libertatea religioasa. Putem crede sau nu in orice sau in nimic. De la o biserica catolica atotputernica la inceputul evului mediu, “am evoluat” la o oferta incredibila de credinte si secte, ateismul si chiar vrajitoria fiind optiuni deschise. Ca o ultima oferta de iarna, putem crede si in flacara violet. Cert este ca poti crede in ce vrei tu, oricine ai fi, iobag sau …
  3. drepturi politice. Putem candida, avem dreptul de a vota. Exemple concrete…Vi-l mai aduceti aminte pe Mudava? Candidat la presedintia Romaniei acum cativa ani? Toata stima domnu’ Ninel Potarca… Nu v-am votat, dar nu asta era idea, important e sa participi, ca tot e olimpiada zilele astea. Q.e d. Sigur, cu exemplele astea am putem infricosa intreg ev mediul astfel incat, cu ocazia revolutiilor ulterioare, revendicarile politice sa fie mai atent formulate.
  4. libertatea de miscare. Hmm, de la migratorii inceputului de ev mediu, la migratorii de azi, sunt multe diferente. Si nu ma refer la faptul ca primii se miscau calare. Nu neg ca nu ar putea fi gasite si ceva asemanari. Dar, parca totusi, ostrogotii nu bateau la portile Romei pentru a vizita Colosseumul,sau pentru a urmari un meci al lui Lazio cu Dinamo.
  5. dreptul la educatie. Da stiu. Veti spune ca in evul mediu toate diplomele se luau pe bune. Dar totusi, toti “licentiatii” dintr-un imperiu ar incapea azi in sala de clasa a unei scoli uitate prin Apuseni. Oricum pentru iobagul nostru, care daca stia scrie putea fi considerat inteleptul satului, azi, la noi, fara macar un doctorat luat te incadrezi in categoria semi-looser. Ceva progres exista, nu?
  6. dreptul la asistenta medicala. Aici am argumente pana dimineata. Daca iobagul nostru calca intr-un cui ruginit, dreptul lui la asistenta medicala s-ar fi redus la dreptul de a fi vizitat de o baba vrajitoare care i-ar fi dat sa bea ceva ceaiuri. Ca sa nu mai spun ca daca  un iobag din satul vecin stranuta de doua ori, era ca si cum ar fi fost condamnati cu totii la moarte. Azi, de exemplu, daca fumezi ca innecatul substante etnobotanice, esti internat in spital, unde primesti mancare gratis, doctorii tot asa, si te mai si compatimeste tot spitalul si televiziunile.
  7. dreptul de proprietate. Sigur, unii inca il mai vad ca pe un moft. Dar vremea lor s-a dus. Ce dovada mai buna vreti decat aceea ca poti sa ai case fara numar, terenuri, tablouri, masini, sa mai vrei in plus si totul sa fie ok? Mai garantat decat atat, nu prea vad cum.

Oricat s-ar nega, progresul e vizibil. Avem drepturi si libertati mai multe decat putem noi duce si intelege. Problema e ce facem cu ele.

Iobagul nostru din evul mediu, teleportat aici si acum ar fi ca Nati Meir la comanda navei Enterprise din Star Trek.

Ca o concluzie, nu de drepturi si libertati ducem lipsa, ci de oameni liberi, ca prea multi “iobagi” se inghesuie.

Diferenta nu o face sabia, ci acela care o tine in mana.

[coloana]

CONTRA: Exercitari de libertate

Clipboard02

Cristian Lupsa, editorul Decat o Revista, o revista care si-a permis libertatea de a se descrie ca fiind independenta (www.ascrie.org, www.decatorevista.ro)

Vecinul din garsoniera de langa, un barbat garbovit si ursuz, a decis recent ca n-are chef sa semneze o hartie prin care sa-mi acorde libertatea de a-mi folosi garsoniera ca sediu social pentru o asociatie. Apoi un judecator a hotarat ca dosarul prin care ceream infiintarea asociatiei nu e complet, ca hartogaria nu diferentiaza semantic intre „scop” si „obiectiv” si are pasaje vagi, pe care le-a respins exercitandu-si liberul arbitru judiciar, desi apar identic in lege. Iar eu am decis ca vreau sa surfez mai abitir pe net si nu de mult am semnat pentru doi ani cu Romtelecom ca sa-mi castig libertatea asta.

Ador cuvantul „libertate”, ideea pe care o imbraca si formele neprevazute in care se manifesta. Ma trezesc in fiecare dimineata convins ca de astazi voi fi liber. Apoi ma dezmeticesc. Pornesc calculatorul si vad zeci de e-mailuri – toate „urgente” – care asteapta rabdatoare in inbox, sute de updateuri pe Facebook si Twitter, unul mai galagios ca altul, mii de posturi negresit memorabile in Google Reader si o carca de lucruri de facut pe lista din carnetelul de pe masa. Nici nu mi s-a oprit aparatul de cafea din horcait si sunt deja anxios, haituit ca Ulise in mijlocul marii de catre sirene, doar ca eu sunt in pijama, sclav scaunului pe care l-am ales la IKEA, un loc unde esti liber sa-ti reumpli paharul de Pepsi de cate ori vrei.

In zilele mai bune, imi spun ca e vina mea. Ca sunt liber sa nu pornesc calculatorul. Ca sunt liber sa refuz sa aleg intre cinci feluri de iaurt si sa-mi iau chefir. Ca sunt liber sa-mi dau vecinul in judecata si sa-i doinesc din bormasina in perete cand poftesc. Dar ma irita ideea ca libertatea e o chestie pe care ti-o impui. Ba mai rau; cel putin cand vine vorba de comunicarile electronice „urgente” de la sefi, colegi si prieteni, libertatea e o chestie pe care o obtii restrictionandu-ti aceesul la tehnologii zice-se datatoare de libertate. Ganduri ca asta ma terfelesc intelectual mai ceva ca acele coperte de brosuri de calatorie, pe care vezi niste turisti uitandu-se la aceeasi brosura, cu ei pe coperta, facand acelasi lucru, eventual la infinit.

Am ajuns sa cred ca libertatea e ca timpul – imi da senzatia ca pot face mai mult cu el, numai ca n-am gasit inca cea mai potrivita cale de a-l struni. As suna pe cineva sa-i impartasesc aceasta constatare, dar stiu ca toti se ocupa de strunit propriile libertati. Unii sunt la zile de nastere pentru ca apoi sa fie liberi sa refuze alte invitatii de la persoanele in cauza. Altii se cearta la telefon cu furnizorul de cablu, care si-a luat libertatea de a refuza sa raspunda la sesizari si de doua luni promite ca va trimite echipa „in 48 de ore”. Altii trimit emailuri nocturne de pe contul de serviciu, ca a doua zi sa aiba libertatea sa se odihneasca pe pamanturile cultivate in Farmville cu o grija ce i-ar face si pe iobagii Evului Mediu sa crape de invidie.

Dar e OK. Mai astept. Ii sun mai incolo, cand se elibereaza. Oricum, mai am cam doua luni din abonamentul cu care m-am legat de Vodafone ca sa-mi poata da la reducere un aparat pe care nu-l mai folosesc de acum un an. Cam tot in doua luni trebuie sa-mi platesc si taxele pe garsoniera al carei proprietar liber sunt, dar unde ascult zi de zi cate un album de electro sau reggaeton pus de vecinii mei de deasupra, care-si manifesta libertatea muzicala. Dar mi-e OK. Macar nu sunt in situatia unei prietene care munceste de dimineata pana seara la o slujba nemiloasa pentru ca mai are 20 de ani de platit rate pe garsoniera in care a vrut sa se mute ca sa fie libera. Serios ca mi-e OK. Mi-e OK sa lupt pentru libertatea restrictionata pe care o am. De exemplu, o data pe an imi dau demisia, doar ca sa ma trezesc in fiecare dimineata convins ca de astazi voi fi liber.

[poll id=”4″]


Tags:



105 comentarii

  1. Este bine venita o dezbatere pe aceasta tema. Cred ca singurul drept pe care nu ni-l poate nimeni contesta este dreptul sa vrem. Iar in democratie se adauga urmatorul: avem dreptul sa si spunem ce anume vrem.

    • Ba mai mult chiar, faptul ca “vrem” ne inrobeste.
      Suntem sclavii dorintelor noastre, induse si intretinute de… noi insine. Probabil ati auzit de “perceived obsolescence”, metoda prin care suntem motivati sa alergam perpetuu ca un hamster intr-o roata, pentru a ne permite noul gadget la moda, noul facelift al masinii X, o plasma mai mare, etc.

  2. well, întotdeauna libertatea a însemnat de fapt libertatea de a ne alege „lanțurile” și îngrădirile 🙂
    cu toată dificultatea comparării celor 2 situații – din rațiuni evidente – aleg varianta PRO

  3. Pingback: Iluzia libertatii. Suntem mai liberi decat un iobag din Evul Mediu? - wm.maw.ro

    • iara confundati ‘politica’ cu ‘sistemul politic’. Asta ca ajuta sa uitati care sunt limitele politicului. Separati ‘the free market’ de drepturile civile. Sigur, e usor. Dar intrebati-va nemteste : putem sa luam parte? la chestiile astea comune numite societate, cultura, etc. Degeaba esti ‘liber’ sa votezi, daca nu ai pantofi sa te duci la centrul de votare. Degeaba ai ‘dreptul’ sa-ti exprimi opinia, daca nu ai bani sa deschizi gura, pentru ca nu-ti pemiti sa-ti pui dinti sau sa cumperi aspirine. Libertate inseamna si participare. Sa raminem la chestii invechite, sansa obiectiva nu e tot una cu sansa subiectiva.
      Auf wiedersehen

    • De fapt suntem la fel de liberi ca un boier din evul mediu.
      Avem mai mult confort, credem ca avem liber arbitru dar suntem constransi de realitatile societarii in care aspiram sa traim cat mai comod.

  4. libertate nu exista.
    exista o simetrie intre capitalism si socialism ( comunism ) si o similitudine a metodelor folosite.
    nu exista libertate de exprimare;
    -un ziarist nici nu poate sa scrie in ziar ce gindeste ci numai ce se ordona
    -o teroare cuprinde societatea, tot ce vorbesti este interpretat si catalogat de sefi, colegi , vecini, rude deveniti noua cenzura si noua cooperativa ochiul si urechea
    -acel ziarist indraznet care nu se supune mafiei risca sa nu mai gaseasca de lucru
    -exemplele pot continua …
    -unde este zeciuala din evul mediu ?
    -este inlocuita de noii biruri moderne
    -ce nivel de trai decent avem cind totul in jur este falsificat ?
    totul est un nechezol nou, inlocuitor de minca, inlocuitor de bautura, inlocuitori si adititv peste tot.
    -ce fel de democratie traim cind partidele sunt mai totalitare si intolerante decit centralismul democratic si mai dure decit cosa nostra si camora
    -o noua lege a tacerii cuprinde societatea, nici un protestatar nu are curajul sa-si expuna parerea si sa desmace fascismul in care traim

    • Libertate, care este esenta acestui concept? Daca nu exista nu insemana ca nu-l poti defini. Pentru mine libertatea inseamna sa aleg ceea ce imi place dand la o parte ceea ce nu-mi place. Recunosc ca sunt anumite placeri pe care nu le-am incercat niciodata, de frica sa nu ma copleseasca, insa am avut ceva mai mult curaj in a incerca neplaceri. Spre exemplu imi place sa merg pe bicicleta, si mai ales sa urc in panta, pana la epuizare fizica completa.

  5. O intrebare mai interesanta ar fi fost o comparatie intre sclavi si noi. Si nu din punctul de vedere al luptei de clasa marxiste, imagine care ne-a deformat perceptia asupra istoriei. Avem perceptia ca sclavii erau lipsiti de drepturi cand in realitate erau protejati de obicei de legile statului. In ceea ce priveste Balcanii, am putea spune ca in themele bizantine s-a inventat statul socialist, stat in care bunastarea sociala a cetatenilor era pe primul loc. In Bizant existau scoli, in privinta libertatii religiose, exista o totala libertate in sanul religiei ortodoxe:monofiziti, inconoclasti, iconofili, etc, toti isi sustineau ideile pana la capat. Artistii si sportivii erau apreciati,Lupta politica ajungea din palatele imperiale pe stadioane, unde se confruntau Verzii cu Albastrii. E chiar memeorabilla revolta Nike cand suporterii infocati l-au suparat pe Iustinian. In Bizant oamenii erau cu adevarat liberi 🙂

  6. Foarte interesant articol. Chiar te face sa gandesti putin.

    Pai iobagii nu erau lasati sa creda ca sunt liberi, in vreme ce noi avem libertatea sa credem ca suntem liberi.

    Dostoievski* in Demonii a dezbatut foarte frumos problema asta si a ajuns la concluzia – pe care o impartasesc si eu – ca libertatea absoluta o dobandesti numai daca alegi sa te sinucizi.

    Corpul nostru este primul element care ne limiteaza optiunile. TREBUIE sa mancam, TREBUIE sa respiram, TREBUIE sa … whatever.

    * – Da, stiu, Dostoievski este rus, mai exact a fost. Asta ma face automat agent KGB, pentru ca l-am citit. Asta e, nu toti putem sa fim buni romani.

  7. Pe draku suntem liberi! Ce naiba, cine stie alfabetul cunoaste macar relatiile din lumea feudala! Cel putin mie tovarasa invatatoare mi-a spus ca feudalul imprumuta (din surplusul sau) taranul cu fel de fel de chestii, iar taranoiul muncea pentru ticalosul de nobil, pana-si platea datoria plus dobanzile aferente, plus comisioanele si sumele de maintenanta. Carevasazica trecea vara si taranul nu apuca sa-si plateasca datoria, iar toamna cerea un nou imprumut (azi ii spune refinantare). Se ingloda in datorii si ajungea pe niste contracte (perfect legale, avizate de notarii acelor vremuri, multe dintre ele s-au pastrat) sa efectueze fel de fel de chestii pentru nobil, chestii interesante, cum ar fi sa-i dea fetita s-o dezvirgineze, sa ia lancea si sa moara in lupte etc! Nu avea voie sa spuna nimic impotriva sistemului, impotriva religiei (ca era acuzat de erezie si apartenenta la MISA), impotriva seniorilor (ca era acuzat de lez-majestate, adica, cu cuvinte de azi, de terorism). Azi este cu totul altfel. Azi nu te poti indatora incat sa-ti ia masina, casa si nevasta, sistemul nu este opresiv, ai libertate religioasa (de a fi crestin ortodox, toate celelalte culte sau religii sunt ridiculizate/vezi cazul caricaturilor din Suedia), poti spune orice (mai ales despre razboiul impotriva terorismului este interzis sa spui ce gandesti). Deci concluzia este: suntem liberi! Sau nu?

  8. Suntem mai liberi, garantat. Dar daca atunci iobagii erau “incatusati” de catre altii, azi ei isi pun singuri catusele. Cu cat vrei mai multe, cu atat se strange latul in jurul gatului. Traiesti simplu si bine, si te vei simti liber. Vrei Lamborghini?..rupe-ti cur..l toata viata si transforma-te in sclav pentru el.

  9. Sunt multe de spus, dar, in gandirea mea de Om…oricat de simplu traiesti, tot iti cere statul bani. Libertatea s-a terminat in momentul aplicarii impozitului pe casa/teren. Adica, daca cineva isi cumpara o bucata de pamant, isi face o casa acolo si vrea sa traiasca singur in treaba lui, din agricultura si crestera animalelor, nu se poate, ca vine neica “statul” si zice: impozitul taticu`, daca nu ai bani iti luam pamantul si casa. Pai de unde sa am ma? eu doar traiesc din ce imi da natura. Cica aia este proprietatea ta…nu cred ca exista asa ceva pe planeta asta…gargara pt. pacalici. Cam asta e treaba cu libertatea, esti liber sa faci ce vrei, dar faci cum iti spunem “noi”…platesti sau dispari. Astia ar fi in stare sa ia taxe si cand ne imprumutam intre noi cu bani, te duci frumusel la ghiseu si zici: uite eu il imprumut pe X cu 100 lei, luati va rog taxa si cand ii returneaza, trece el pe aici si mai plateste taxa de returnare, ca tot ne place sa ne inghesuim la cozi din astea…vai de creierii nostrii…care avem

    • @alex: In schimbul impozitului pe proprietate primesti ceva: statul iti garanteaza proprietatea.
      Daca nu ar exista statul, ar putea sa vina cineva mai puternic sau mai bine inarmat sa iti fure recolta. Sigur, ai putea sa te inarmezi (evident ca nu pe gratis), dar tot ar putea sa vina un grup de oameni care sa iti fure rodul muncii. Ca sa eviti si situatia asta poti sa te organizezi impreuna cu alti fermieri pentru a va apara. Si asa mai departe, pana la urma vei sfarsi prin a reinventa statul.

  10. Azi cei care muncesc ca sclavii(iobagii) in uzine,fabrici,magazine pe un salariu de 2 lei,in timp ce patronii(boierii) preiau fructele muncii lor frecandu-si burta pe o insulita , sau cu pitipoanca’n mall.Feudalism dat cu sclipici.

    Esti liber sa mori de foame.Asa as rezuma ce a scris domnu’ avocat.N-ai libertate economica, n-ai nicio libertate.

  11. De ceva vreme am o convingere personala ca la nivel declarativ, teoretic si general suntem liberi, favorizati de soarta si evoluam continuu(social, tehnologic etc) dar la nivel practic si concret conditiile de viata, libertatea si confortul personal al unei largi majoritati din societatea moderna (inclusiv a celor un pic mai bogati financiar) se degradeaza continuu si converg spre cele ale unui iobag sau ale unui puscarias care desi are proprietati, drepturi si posibilitati, nu mai are timp sa beneficieze de ele. Unul dintre argumentele mele este:
    Daca socotim venitul obtinut intr-un an si calculam totalul taxelor platite statului (impozit pe venit, TVA, impozite pe proprietati, impozite pe masini, taxe notariale si pe alte hartii) o sa constatati ca in medie procentul pe care cetateanul modern il da azi statului este mult mai mare decat procentul pe care il dadea in trecut iobagul. Transformat in timp, constati ca aproximativ 4-5 luni din an lucrezi pentru stat si asta pana la adanci batraneti (pensionare la 65-70 de ani).Tendintele actuale sunt sa lucrezi din ce in ce mai mult pentru beneficii din ce in ce mai mici. In evul mediu iobagii lucrau 10-12 ore pe zi. Cu toata dezvoltarea tehnologica a secolului 21, oamenii de azi muncesc 8 ore pe zi si daca adaugi timpul petrecut pe drum si clasicele ore suplimentare neplatite de nimeni o sa constati ca nu am avansat nimic. Sunt multe de spus, dar pentru mine e destul de evident ca undeva in sistem se paraziteaza si deturneaza beneficii la greu.

  12. my two cents, e o dezbatere valida. ca si in evul mediu, sistemele actuale se hranesc cu libertatile individuale. sa ma explic, cu cat o persoana este mai limitata in miscari, cu atat mai multa energie (plus valoare) aduce sistemului (consuma, deci implicit trebuie sa produca). am avansat prin prisma faptului ca mai toate obligatiile impuse de sistem sunt optionale. sistemul in sine nu a evoluat cu mult, acum ca si atunci are o tendinta de a folosi individul ca pe o unealta. presupun ca fac propaganda anarhiei si citind ce-am scris nu prea va pot contrazice.
    foarte interesanta dezbaterea, multumiri

  13. Iobagii se nasteau iobagi. Erau slavi din nastere. Azi e diferit. In ziua de azi nu iti pune nimeni un pistol la tampla sa devii sclav financiar. Nu ai invatat la timp? Castigi putin, poti compesa numai prin imprumuturi, ajungi sclav financiar. Nu esti cumpatat? Te imprumuti peste masura, ajungi sclav financiar. Te iei dupa orice “finantist”? Te imprimuti, ajungi sclav financiar.

    In principiu, oamenii care sunt astazi liberi sunt cei care: 1) au facut la timp ce trebuia 2) sunt cumpatati 3) gandesc cu capul lor, nu se iau dupa turma (“credit doar cu buletinul, anyone?”)

  14. Oana de la Montréal on

    Mda, fac parte dintre putinii romani care s-au adaptat cu adevarat in strainatate. Mda, acum, dupa mai multi ani, ma simt intr-adevar libera. Libera ca vantul…

    Societatea romaneasca ofera individului cu ceva bani in cont o anumita libertate pe care el o intelege prost. Cel fara bani se simte constrans… Simte ca se sufoca sa asculte la 12 noaptea manelele unui vecin, tocmai pentru ca nu are bani sa se mute in vila, departe de oras.

    Societatea romaneasca ofera tuturor indivizilor aceeasi libertate. Doar ca e perceputa diferit.

  15. Articolul este foarte interesant dar se pun in balanta doua tipuri de libertate care nu sunt opuse ci coexista: libertatea individulala si libertatea sociala.
    Libertatea indivuduala este un concept intim care tine de ceea ce decide fiecare individ sa faca si sa gandesca iar ingradirile acesteia sunt total iluzorii si fara sens. In acest sens totul arata ca s-a intamplat(si se intampla) spe evolutia acceptarii si asumarii acestei libertati. Chiar si in Evul Mediu au exstat oameni care si-au imbratisat libertatea individuala si nu au renuntat la ea chiar daca au trebuit sa plateasca acest lucru cu viata … alegerea le-a apartinut. Libertatea individuala nu trebuie sa fie consfintita prin lege sociala ea trebuie exprimata si traita …
    In ceea ce priveste libertatea sociala si in acest sens s-a progresat de-a lungul timpului fapt dovedit de confortul social, de libertatea de asociere, de liberalismul comportamentului in societate etc. Nu-mi place ideea de-a plati taxe dar in schimb imi place ideea de a plati pe cineva care sa aiba grija de mine, sa faca anumite munci pe care eu nu am timp sa le fac, cineva care sa-mi pazesca confotul, am nevoie de drumuri pe care sa ma pot deplasa liber si repede etc. Ce nu-mi convine cu adevarat este lipsa de respect a celui pe care il platesc si anume a oamenilor care constituie “statul”. Parte din acestia nu au constiinta celui care a ales sa presteze o activitate in folosul celorlati, ci au mentalitatea unei slugi care pandeste momentul cand stapanul nu este atent si isi ia mai mult decat ii trebuie sau s-a invoit sa primeasca. Dar si aici spre deosibere de Evul Mediu exista o evolutie deoarece exista Societate Civila, care prestand o munca de voluntariat (deci liber acceptata) vine si transforma “sluga” in “meserias”. Bineinteles procesul de schimbare al mentalitatii sociale este indelung si cere multa rabdare dar si aici ai libertatea de a alege intre a te implica si actiona sa intre a astepta si a fi vesnic nemultumit …

  16. Libertatea exista, dar nu este sistemica. Atata vreme cat o asociem cu turmele, ne da cu zecimale. Apropo de libertatea de a face, trei citate ale unor oameni seriosi care nu viseaza la mantuiri colective :

    Jacques Ellul : There is no common denominator between the seven-hour day of 1950 and the fifteen-hour day of medieval artisan. We know the peasant interrupts his workday with innumerable pauses. He chooses his own tempo and rhythm. He converses and cracks jokes with every passer-by.

    A. N. Whitehead: “So far as their individual freedom is concerned, there was more diffused freedom in the City of London in the year 1633… than there is today in any industrial city of the world”.

    Lewis Mumford: “Such an economy [adica economia… neolitica!]had something that we now have almost forgotten the meaning of leisure: not freedom from work, which is how our present culture interprets leisure, but freedom within work, and along with that, time to converse, to ruminate, to contemplate the meaning of life.”

  17. Exista tendinta sa uitam si sa privim trecutul printr-un filtru roz. “A fost greu, dar a trecut” Nu cred ca sunt multi fosti iobagi inca in viata, dar sunt multi care au trait in anii 1980-1989 si care sustin ca oamenii traiau mai bine in Romania atunci. Este evident fals, dar asocierea acelei perioade cu tineretea, sau cu anumite succese (nasterea unui copil, o realizare profesionala…) poate crea asemenea distorsiuni.
    Cred ca si iobagia, asociata cu imaginea traiului in natura, simplitate, ar putea crea asemenea aberatii.

  18. Interesante compentarii, cele mai multe in ideea ca nu suntem de fapt liberi. De acord, dupa parerea mea liber este doar Gigi Becali, care se scoala la ce ora vrea el, restul “tragem” in fiecare zi… E si o observatie cu tehnologia folosita prost. E adevarat cred, daca am fi buni unul cu celalalt, n-am munci decat o zi pe saptamana, ar fi suficient pentru “basics”… Mai important este insa cat de mult acceptam toti (inclusiv vestul) iluziile unor cuvinte devenite goale, ca “libertate”, “drepturi”, etc. Uite o intrebare altfel. Se simte cineva pe aici liber, salariat fiind (cei ca becali se exlud…)? Cum face asta? Care e secretul lui?

  19. Departe de a fi “liberi:. A avut cineva curiozitatea sa citeasca mult trambitata Declaratia Universala a Drepturilor Omului – ONU? Incepand de la articolul 1: Toate fiintele umane se nasc libere…bla bla bla si continuand pana la ultimul, cam toate nu se respecta. Am facut si o analiza/articol odata, pe care scarbit l-am aruncat la cos, dupa corectarea lui.

  20. Vorba unuia dintre fratii Marx, Groucho parca: daca intrebarea din titlul suna aiurea, asta nu ar trebui sa va induca in eroare, este tocmai din cauza ca este aiurea. Daca tot va intereseaza problema, poate ca in loc de a pune intrebari de tip OTV, ar trebui sa mai cititi cite ceva cu privire la problema iobagiei medievale. Conform modelului OTV, concluziile despre lumea reala se trag prin sondaj, nu prin cunoastere. Daca, de exemplu, sondajul ar indica ca iobagii erau mai liberi decit este un cetatean de azi al unui stat democratic, asta nu ar fi decit masura opiniei unui anumit grup de cititori (fie vorba intre noi, nu foarte specialisti in problema, si cine ar putea sa le-o ia in nume de rau, istoria e o chestie plictisitoare), nu o concluzie bazata pe niste argumente solide. Iar despre caracterul stupid al intrebarii (nu as indrazni sa zic la fel despre cei ce dau un rapsuns afirmativ) nu mai spun nimic.

    • @Buhai: Ai dreptate, mi-am adus aminte dar facusem submit si n-am mai insistat.
      @calin: Cred ca e utopic sa credem ca poate sa fie bine sau foarte bine pentru toata lumea. E adevarat ca foarte multi din cei care posteaza aici (inclusiv eu) nu au idee exacta/corecta istoric despre ce anume insemna sa fii iobag sau sclav. Dar trebuie sa recunosti si tu ca exista o prapastie destul de evidenta intre ce “drepturi” teoretice are un om azi, garantate intre ghilimele, de catre stat, ONU si alte organisme si conditiile efective de viata. Poate esti norocos si nu faci parte dintre cei multi pentru care viata inseamna 8 ore de somn, 10-11 ore de mers lucrat si venit de la servici si 6-5 ore de libertate personala in care ai dreptul sa manci ce poti, sa iti educi copii sau sa citesti ceva daca te mai tin puterile. Daca analizezi ce castiga omul simplu din faptul ca isi tranzactioneaza cele 10-11 ore dintr-o zi in sistemul economic actual in general iti iese: – isi castiga dreptul la asigurari medicale din ce in ce mai scumpe care acopera din ce in ce mai putine chestii (in romania nu prea mai garanteaza nimic asigurarea medicala), isi castiga dreptul de a primi o pensie mizera si devalorizata la batranete (in romania si multe alte state “dezvoltate” daca iei in considerare demografia iti dai seama ca nu iti mai este garantat nimic la batranete), castiga bani pentru asi plati ratele la o locuintza destul de mica, castiga bani pentru o hrana tot mai scumpa contrafacuta cu ultimele tehnologii alimentare. Pe langa toate astea isi mai castiga sansa de a fi dat afara din sistem la fiecare shock “economic” pentru care el nu poarta cel mai adesea nicio vina si asupra caruia nu prea are control. Personal ma intreb de multe ori, de ce insista oamenii sa participe intrun sistem economic care imparte cu ei ff putin din profit atunci cand e bine, si ii lasa de izbeliste cand e rau. Cred ca multi nu ar participa in economia moderna daca nu ar fi constransi sa intre in sistem prin legi si taxe.

  21. mda
    este un subiect extrem de delicat, dar in esenta NU suntem mai liberi ca in evul mediu, numai ni se lasa impresia ca am fi mai liberi…
    atunci venea regele si-ti lua din recolta… acum vine fiscu… care dracu e diferenta? dimpotriva acum e mai rau… atunci macar puteai sa te ascunzi in munti si nu te mai gasea nici dracu, acum nu mai poti face asta… atunci in principiu plateai din ceea ce produceai, acum platesti indiferent daca produci sau nu!
    diferenta e ca acum ai invatamant “gratuit” . pun intre ghilimele pentru ca tot cea ce este gratuit de fapt este platit din anumite impozite… de exemplu cum putem spune ca ingrijirea medicala este gratuita cand noi platim asigurari medicale? nu e o contradictie de termeni? dar probabil suna mai bine si mai pacaleste fraierii ca suntem liberi!!!
    sa nu mai vorbin ca in evul mediu nu aveau cea mai smechera metoda de manipulare inventata pana acum: mass-media…
    libertatea este, la ora actuala, impresia pe care o lasa un stat unor oameni ca sunt liberi, cand de fapt nu sunt…

  22. la intrebarea din articol as vrea sa raspund cu un citat al lui ghote:
    “None are more enslaved than those who falsely believe they are free.”

  23. sa nu uitam ca traim in era unde mass-media poate manipula la modul nesimtit,
    in era in care nu mai dam bir cum dadeau sclavii din evul mediu, ci dam impozit… lucru care nu este sclavagist… sau cel putin asa ar trebui sa credem…
    sunt aceleasi principii ca in evul mediu, numai ca au capatat o forba mai frumoasa prin care tu ca cetatean sa crezi ca ai fi liber…

  24. la ce clasa politica avem, o sa ajungem in curand ca pe vremea iobagilor. poate o sa urmeze niste rascoale, vreun neamt dornic sa o ia de la zero..
    cred ca suntem prea saraci sa ne bucuram de libertate.
    multi vad libertatea ca posibilitatea de acumulare de obiecte (masina, electrocasnice etc.), lucruri care te tin legat de casa. altfel, te poti bucura si de alte placeri ale vietii.

  25. Faptul ca trebuie sa facem compromisuri este o caracteristica a lumii reale. Normal ca daca vrei sa maninci, sa te imbraci, sa-ti iei o masina trebuie cumva sa faci ceva in schimb. De asemenea multe libertati sint ingradite pentru binele comun. Poate pe mine ma deranjeaza ca n-am libertatea sa bag cutitul in unul care s-a bagat in fata mea la coada dar pe de alta parte imi convine ca nu ma taie un concurent pentru ca i-am luat un client. La fel nu-mi convine sa platesc impozite dar ma bucur ca exista politie, judecatorie, armata (ma rog, in principiu, stim cu totii ca in cazul particular al Romaniei multe chestii pot fi imbunatatie).
    Comparatia cu evul mediu dupa mine NU poate fi facuta, totul este fantastic de diferit. Speranta de viata in evul mediu era in jur de 30 de ani. Asta daca apucai sa cresti cit de cit pentru ca si din copiii de rege in tari relativ civilizate precum Anglia mureau cam jumatate inainte de a ajunge la 20-30 de ani. Foamea era atit de comuna incit oamenii mincau ciini, rahat de pasari si chiar copii (desi trudeau la cimp de dimineata pina seara). Tratamentul pentru mai toate bolile este luarea de singe (care desigur are ca efect linistirea pacientului – de obicei de tot). Majoritatea taranilor (chiar si cei care nu erau “legati de glie”) nu ajungeau niciodata mai departe de 20-50km de locul unde s-au nascut (si oricum fara escorta armata aveai sanse sa te taie careva pe distanta aia nu ca sa te jefuiasca neaparat dar pentru ca toti “ceilalti” erau inamici). Desigur majoritatea oamenilor “medii” nu stiau sa citeasca si oricum nu isi puteau permite carti pina destul dupa Gutenberg.
    Ce comparatie poate fi facuta cu situatia actuala? Ca n-am libertatea sa maninc oricit si sa nu ma ingras? Ca pina si in regimuri opresive precum Cuba sau Corea de Nord sau China am la biblioteca mai multe carti decit as putea sa citesc in o suta de vieti? Ca pot sa calatoresc intr-o zi de zece ori mai mult decit calatorea un iobag toata viata cu echivalentul a cit muncesc in una sau citeva zile (asta presupunind ca nu sint suficient de insistent s-o fac gratis cu autostopul)?

  26. Libertatea vine odata cu constienta/constientizarea a ce suntem noi cu adevarat, a esentei noastre. Eliberarea de constrangeri exterioare (materiale, sociale, politice etc.) e un pas, desi nu cel decisiv. Libertatea nu are grad de comparatie.

    Iluzia este cea a posesiei (‘eu am’), atasarii si a controlului, a fricii de a muri. De aici vin multe din ‘relele’ pe care le traim si le atragem in viata noastra.

  27. Nu , nu suntem mai liberi decat in Evul Mediu. De fapt se afirma ca suntem mai putin liberi si decat in Sclavagism.
    Cred ca un mod de a sugera o explicatie pentru aceasta situatie care unora le poate parea aberanta sau incredibila sau inacceptabila sau socanta sau chiar naucitoare ar fi: “somnul ratiunii naste monstri” sau “spalarea creierelor” sau “hipnoza in masa” sau, mai sugestiv, MATRIX.
    Cum s-a ajuns aici, de ce, cine, cum, si mai ales care este solutia, rezolvarea la aceasta problema sunt intrebari care ar fi bine sa si le puna cat mai multi oameni.

  28. Raspunsul este o alta intrebare simpla: Unde ai prefera sa traiesti, in evul mediu sau acum? (evident pe o pozitie comparabila: adica esti intre primii 100 acum atunci intre primii 100 de atunci, etc)
    Toti cei care o lalaie cu iobagu care contempla natura…ar prefera sa faca asta? Huliti falsa libertate de miscare, ganditi-va ca un taran nici n-avea habar ce exista dincolo de mosia boierului.
    QED

    • Ideea este ca si acum esti ingradit dar cu totul altfel. Nu esti liber nici acum, ai doar senzatia ca esti liber. Ia lasa servici, lasa tot ce pp viata asta minunata si moderna si ai sa vezi ca esti exact cum era un sclav. Acum iti poti alege jugul dar nimic mai mult.

    • Iti pun si eu o intrebare:
      Unde ai vrea sa traiesti? Aici sau peste 1000 de ani in viitor?
      Raman aceleasi conditii impuse de tine. Primii 100.

      • Nu vad sensul intrebarii si nici un pot deduce din ea daca esti pro sau contra intrebarii din titlu. Ca fapt divers raspund totusi: cel mai probabil in viitor daca nu are loc un cataclism major pana atunci. Faptul ca nu prefer prezentul viitorului nu spune absolut nimic de relatia prezent – ev mediu.

  29. Domnul Cristian Lupsa a confundat in primul paragraf timpul iber cu libertatile individului. Suntem fara discutii cu mult mai liberi decat un iobag dar avem extrem de putin timp liber, poate mai putin decat un iobag.

    Legat de conceptul de libertate un om nu este 100% liber decat atunci cand este proprietar pe mijloacele de subzistenta, adica ai pamant, casa si iti produci singur mijloacele de hrana. Desigur mai sunt si taxele si aici conceptul de libertate absoluta dispare. Deci majoritatea oamenilor nu sunt 100% liberi iar cei care traiesc la oras sunt as putea spune foarte putini liberi. Sigur ca putem sa votam pe oricine, putem sa spunem ce vrem, putem sa invatam ce vrem, putem sa ne mutam oriunde si putem sa fim proprietari peste orice ( cu conditia sa platim taxe ).

    Oricum multe din lucrurile de mai sus desi extrem de benefice nu intrunesc definitia libertatii pentru majoritatea indivizilor din zonele urbane. Desi ma pot educa, spune ce vreau, vota pe oricine si a avea proprietati cate vreau (apartamente) acestea nu reprezinta o garantie ca piata va avea nevoie
    de ceea ce eu pot oferi si deci nu imi garanteaza ca imi voi asigur subzistenta.

    Pot sa votez pe oricine dar asta nu ma ajuta sa iau un job.
    Pot sa ma educ cat vreau daca ceea ce invat inceteaza sa mai fie cerut pe piata.
    Pot sa am oricat proprietati daca nu am chiriasi si daca nu imi aduc
    in mod direct bani sau mancare.
    Pot sa spun ce vreau dar atata timp cat altii nu sunt dispusi sa-mi dea bani
    pentru ce spun nu ma ajuta la nimic.
    Pot sa ma mut la orice loc de munca vreau daca nu imi place dar si asta cu
    o anumita limita si pana la o anumita varsta.

    Deci exista premizele unei libertati aproape complete cu toate acestea marea majoritate a oamenilor nu sunt liberi si traiesc zilnic iluzia libertatii.

    Cred ca in tarile nordice libertatea indivizilor este maxima. Daca am putea implementa aceleasi principii cred ca am evolua atat spiritual cat si material.

    Sigur ca poti opta sa te muti la tara dar si aici exista niste constrangeri materiale, cum ar fi banii si niste constrangeri spirituale: au trecut 4000 de ani si cu toate acestea ca sa fii cu adevarat liber, trebuie sa traiesti plus minus ca acum 4000 de ani: calare pe bou (tractor) si arand ?

  30. Domnule Bogdan Calin Gaurean,

    Nu-ti da nimeni mancare gratis in spital. O platesti luna de luna din salariu, la fel cum platesti toate ‘liberatile’ societatii civilizate.

    • Am impresia ca tu prin libertate intelegi sa nu faci nimic si sa ti se cuvina totul.
      Sa inteleg ca tu te-ai simtii mai libera daca cineva ti-ar da de mancare gratis la spital? Dar te gandesti putin la cat de liberi ar fi cei care ti-ar aduce acea mancare gratis, in fata carora tu sa afisezi o atitudine de “asta mi se cuvine pentru ca sunt liber”, normal ca ai de platit pt ea. Am impresia ca intrevad o mentalitate de proprietar de sclavi, si sunt perfect de acord cu tine ca ar fi un grad de libertate mai mare decat actuala conditie asta nu inseamna ca putem spune ca cei din evul meriu erau mai liberi si fericiti.

  31. Discutia asta imi aduce aminte de bancu cu doctorul care e sunat de un pacient in timp ce era la o petrecere cum ca ar avea diaree. Si acesta ii recomanda Rudotel (vreo 5 bucati). A 2-a zi doctorul isi aduce aminte de pacient si de ce i-a recomandat si-l suna sa-l intrebe cum se simte, la care acesta ii raspunde: cui ii mai pasa.

    Asa e si cu libertatea noastra, suntem in rahat pana’n gat, da cui ii mai pasa. Avem TV, avem masini fitzoase, avem manele si o serie de alte “beneficii” ale societatii moderne, asa ca, cui ii mai pasa.

    Revenind la un ton mai serios, comparatia dintre cetateanul modern si iobagul secolului XVIII este justa daca pastram proportiile. Suntem subjugati in acelasi mod in care era si acesta, doar ca pt. noi acest lucru nu mai este evident.

    Ganditi-va numai cat din timpul nostru activ il petrecem pt. putea plati “dreptul” de a trai. Eu cel putin peste 70% din timpul pe care il petrec la lucru este pt. a plati banca, impozitele, incalzirea.

    Veti spune ca eu am ales sa am casa/apartament/masina etc. Da, perfect adevarat, dar acum imi dau seama ca am fost pacalit. Ca mai bine renuntam la aceste “beneficii”, sau gaseam alte metode de a le obtine decat printr-un credit.

    Aici e de fapt singura diferenta notabila dintre iobag si omul modern: iobagul era facut de grof – adica venea nenea grofu cu badigarzi lui si ii dadea in freza la iobag ca sa priceapa ca trebuie sa lucre pt. el. In cazul omului modern, groful nu mai trebuie sa-si bata capul si sa-si consume bugetul cu badigarzi s.a.m.d pt. ca iobagul modern vine si isi baga singur capul in lat.

    In ceea ce priveste statul, acesta se comporta intr-un mode similat cu cel din vreamea iobagilor: face legea cine are banu. Asa ca exceptand “za modern bullshit” despre drepturile omului, care nu mai au mult pana sa se transforme intr-o noua carte a Inchizitiei (precum Biblia in Evul Mediu), suntem in aceeasi situatie.

    Si precum pe vremea iobagilor solutia era haiducia/pribegia, acum e mult mai greu sa faci acest lucru. Desi nu imposibil.

    Si ca sa inchei: spre diferenta de iobag unde lanturile erau de fier, la omul modern lanturile sunt de aur si sunt de firma 🙂 Asa ca e mare imbulzeala sa n-i le punem la gat.

  32. Mie mi se pare o gluma proasta sa compari viata din evul mediu cu viata de acum. Stiti ca in engleza le zice “the dark ages” .. si nu le zice degeaba. Poate unii au o viziune romantica asupra acelor vremuri, dar viata nu era deloc usoara, si atunci dupa ce iti plateai darile mureai de foame.. Probabil e in natura noastra sa fim vesnic nemultumiti.

  33. Anxietatea existentiala este un subiect tratat in detaliu de Jean Paul Sartre. Individul simte ca este liber sa faca ce vrea, cu toate acestea isi da seama
    ca orice face are si niste consecinte. Atata vreme cat esti dispus sa traiesti
    cu consecintele deciziilor tale esti capabil sa-ti traiesti libertatea.

  34. Anxietatea existentei este tratata in detaliu de Jean Paul Sartre. Unii oamenii care constientizeaza libertatea absoluta sunt anxiosi pentru ca isi dau seama ca pot sa faca absolut ce vor dar trebuie sa accepte consecintele deciziliior pe care le-au luat.

  35. În momentul în care te întrebi dacă eşti liber sau nu, eşti în realitate liber?
    În momentul în care te întrebi “ce pot să fac ca să fiu liber?” eşti sau nu liber?
    Când libertatea altuia presupune ca tu să nu faci ceva eşti liber sau nu?
    Libertatea înseamnă “a fi” sau “a face” ?

  36. Nu exista democratie si nu va exista niciodata iar libertatea va continua sa fie definita de tirani (vezi cercurile de influenta americane) in functie de interesele lor… Muncim cat de mult vor portocaliii care stabilesc cand e criza si cand nu, nu avem voie sa ne exprimama liber (dovada ca toti ce scriu aici nu isi declinaq adevarata identitate fara sa stie ca se tine o evidenta stricta a adreselor de IP si ca sunt identificati in maxim 20 sec. deoarece furnizorii de INTERNET sunt obligati sa furnizeze datele personale politiei politice adica SRI…) Nu putem avansa i ierarhia sociala, economica sau de alta natura decat daca sustinem financiar portocaliii si asa-zisul lor partid. In concluzie, nimic din ceea ce se spune nu e sta in picioare. Sa mai zic ceva de asistenta asociala? de invatamant? de asistenta medicala? Eu unul ma opresc aici. Niciodata in ultimii 100 de an i depturile omului in Romnia nu au fost incalcate mai flagrant…Ganditi-va bine inainte sa comentati cele spuse de mine!

  37. Exista un dicton de baza care ar trebui spus fiecarui individ : Cand te nasti esti liber dar ai responsabilitati. Corpul tau face parte dintr-un sistem(natura) in care tu trebuie sa aduci echilibru, daca nu ai fi constient ca existi echilibrul s-ar produce automat, pentru ca esti, asta e prima ta responsabilitate, a doua intervine odata cu faptul ca te nasti intr-o societate( alt sistem) in care iar trebuie sa aduci echilibru( aici ai nevoie sa fi constient ca existi pentru a avea un imput pozitiv).
    Libertatea este gresit interpretata in Romania.
    Noi vrem libertate si avem mai mult decat parintii nostrii dar nu vrem sa fim responsabili. Parintii nostrii au trait intr-un sistem autoritar, criminal, care le cerea perpetuu sa se comporte ca niste copii, sa nu gandeasca, sa lase responsabilitatea asta pe umerii “statului”.
    Noi nu am accepta un astfel de sistem dar nici nu suntem pregatiti sa fim responsabili, sa ne gandim exact cum afectam noi societatea in care traim si cata vina purtam ca e asa”defecta” si sa facem ceva.
    De-abia votam cu chiu cu vai la 4 ani si trimitem tot felul de dubiosi in parlament sa se ocupe de confortul nostru pentru ca ne este lene sa ii investigam un pic inainte de a-i vota , si dupa ce ii votam, daca o facem ,cine se duce peste ei sa-i verifice daca isi fac treaba in colegiu/?Nimeni , noi lasam presa sa faca asta.
    Responsabilitatea pentru caini vagabonzi, birocratie, legi strambe etc, este non stop plasata pe o institutie sau alta, un om sau altul, noi nu ne-o asumam.
    Mai corect avem mai mult decat parintii nostrii dar avem si aceleasi metahane!

    • Este foarte adevarat ce spui. Probabil ca societatea s-a infantilizat putin. Dar nu putem compara presiunea societatii de acum 100 de ani cu cea de acum. Oamenii nu s-au schimbat foarte mult dar volumul de informatii creste constant si densitatea populatiei a crescut, marind concurenta intre indivizi.

      Parintii nostri care au trait in comunism nu aproba de multe ori stilul de viata al copiilor dar uita ca presiunea la care sunt supusi acestia cel putin in anumite privinte e mai mare decat cea la care au fost supusi ei (ex. servici si locuinta, atunci garantate, acum nu). Omul modern tinde sa defuleze in anumite momente tocmai pentru a scadea presiunea in supape.

  38. Imi pare rau, dar subiectul e absolut pueril (fata de alte subiecte discutate aici, de asta si comentez)

    Libertatea absoluta nu exista. E vorba pana la urma de gradul de libertate, de optiunile pe care le poti avea de-a lungul vietii. Compara optiunile pe care le are un copil nascut astazi dintr-o familie absolut medie in Romania si cu un coef. de inteligenta mediu cu un copil de iobag legat de glie, copil nascut de acum 300 de ani. Nici macar de ras nu e acest subiect.

    Si, culmea, sunt o gramada care au si pus botul. Libertatea le e afectatat “grav” de stat, de banca si de patron (de ce nu, de nevasta si de soacra). Devine enervant modul asta de gandire. De fapt nu faci decat sa ii rogi pe altii sa te puna in lanturi, ca tu nu stii ce sa faci cu viata ta. Si apoi sa te plangi, “vai si vai, saracu de mine, ce sclav am ajuns..”. Daca au tendinte copii mei sa ajunga asa, ii bat pana ajung la stirile de la ora 5 de la Pro.

    • Formal, evul mediu incepe in Europa in jurul anului 500 (mai exact, prabusirea Imperiului Roman de Apus), si se termina in jur de 1500. Schisma, ortodoxa e din 1054. Deci la inceputurile evului, centrul de putere al Bisericii e la Roma…. Probabil la asta se refera

  39. Pai daca credeti sunteti in stare sa fiti liberi de societate renuntati la apa calda, incalzire centrala, curent electric, tehnologie si comunicatii, doctori, haine,sosele si masini, frizer, manicurista, etc, etc, veti fi liberi …putin curaj va trebuie lol si puteti sa va lipsiti chiar si de internet.

    • Magor Csibi chiar asta a facut … Din cate scria se simte mult mai bine …
      Am incercat si eu o data pentru o perioada de 3 luni ceva similar cu rezultate asemanatoare.

      • da-mi si mie papirusurile sau pieile alea de animal pe care a scris.
        si mie mi-a prins foarte bine un weekend la munte departe de calculatoare dar asta e, inapoi la treaba.
        iluzie aveti voi ca mergand la veceu din fundu curtii experimentati libertatea dupa care va intoarceti la caldurica, nu noi care ne simtim liberi sa mergem in fundu curti pur si simplu ca asa vrem acum pentru a creea cu totul alceva decat idei despre viata iobagilor.

  40. Modul de perceptie a libertatii este subiectiv. Societatea ofera o serie de libertati care sunt foarte bune pentru majoritatea oamenilor dar exista si exceptii.

    Un om care si-a satisfacut nevoile de la nivelele inferioare ale piramizii lui Maslow se poate simti sufocat daca nu se poate implini spiritual sau nu poate trai la nivelul spiritual la care a ajuns.

  41. ce urmeaza ? un articol in care sa dezbatem daca sclavii erau mai liberi decit oamenii de azi ? cei care sunt de acord sunt patetici si sufera iremediabil de mania persecutiei si de un complex de auto-victimizare.

    articolul pleaca de la o comparatie absolut ridicola. imi pare rau ca cei care au impresia ca sunt la fel de asupriti ca niste iobagi nu pot experimenta viata respectiva. de fapt ar putea, daca ar face o excursie prin vreo tara din africa (nu oricare, congo de exemplu) sau prin estul rusiei unde aia folosesc uzbeci si alte natii din fostul urss pe post de sclavi si cind nu mai au ce face cu ei ii duc in padure si ii omoara. (verifica, nu e o gluma)

    impotriva articolului e chiar faptul ca autorul a putut sa scrie asa ceva fara urmari negative (caderea in ridicol nu se pune).

    treziti-va !!!!!!!!
    oricit va place sa va plingeti, o duceti infinit mai bine decit oamenii de acum citeva sute de ani. vorbesc de medie, de omul de rind. iobagul si-ar fi dat o mina si-un picior sa poata trai in ziua de azi.

    • Cred ca e bine sa te gandesti de doua ori cand citesti ceva si sa fii sigur ca ai inteles unde bate autorul, ce a avut in cap. De multe ori nu este bine sa iei totul “ad literam” …

      Cred ca e evident pentru toti ca traim mai bine decat in evul mediu, si ca avem mai multe libertati, dar este ceva ce s-a pierdut oare ? Erau oamenii de atunci mai conectati la realitate de cat suntem noi ?

      • Pai cred ca erau liberi la fel cum erau crescute gainile pe vremuri. Iar multi dintre noi suntem liberi la fel cum sunt crescute gainile azi.

      • m-am gindit si am ajuns la concluzia ca autorul nu a avut NIMIC in cap. poate doar intentia de a genera ceva trafic si comentarii zicind ceva controversat. ca doar sunt multi cei care se victimizeaza in timp ce beneficiaza din plin de avantajele oferite de societate fara insa a contribui prea mult inapoi.

    • Interesant subiect. Ma duce cu gandul la ce-am mai vazut pe Youtube recent.

      Dupa grecii antici, nu esti liber:
      http://www.youtube.com/pacdievs#p/f/77/wDtF9ENe0ic

      Bertrand Russel – In Praise of idleness.
      In evul mediu iobagii erau nevoiti sa lucreze din greu pentru a-si castiga existenta. De atunci, avansul tehnologic ar fi permis unor fiinte inteligente, asa cum ne pretindem, sa-si asigure cele necesare traiului muncind mult mai putin. Totusi astazi vedem oameni muncind ca iobagii de odinioara, de parca munca ar fi o placere. Oare chiar nu exista alte optiuni?

      http://www.youtube.com/pacdievs#p/f/505/vceIV4Arpmg

  42. Liber … Sunt liber sa merg la servici … unde sunt liber sa beau ceai … sa ma imbrac in costum … sa ma duc acasa si sunt liber sa ma dau pe internet … sa ma uit la programele tv … sa-mi traiesc viata intr-o carte … sa mananc mancare cu gust de hartie … sa ies afara si sa …. ascult in orice loc public o muzica care nu corespunde preferintelor mele muzicale … sa suport mojicia concetatenilor care nu au invatat cei 7 ani de acasa … sa supoprt agresivitatea semenilor care se chinuie si ei sa supravietuiasca … sunt liber sa accept ca altii au o scara a valorilor inversata … sunt liber sa-mi aleg o scara a valorilor adevarata … sa accept inertia oamenilor care sunt prea ocupati sa supravietuiasca … sa vad reclame peste tot … sa trebuiasca sa platesc o excursie pentru a fi intr-o zona linistita … doar in weekend … sunt liber sa merg pe carari de munte si sa ma intalnesc cu atv-uri … sunt liber sa aud avioanele vuind de-asupra capului meu chiar si in creierul muntilor … sunt liber sa plec daca nu-mi place … sunt liber sa merg sa stau intr-o pestera unde e liniste … sa fac ceea ce-mi place … sa privesc natura si soarele care rasare … sunt liber sa vad oameni veseli … sunt liber sa vad oameni altruisti …

  43. Domnule Bogdan Calin Gaurean, jos palaria, mai bine de atat nu cred ca se putea argumenta. Dar dupa ce am stabilit ca suntem mai liberi, ar trebui sa ne punem, firesc, o alta intrebare: suntem mai educati/constienti decat un iobag din evul mediu? Vor fi existand o gramda de drepturi si libertati, dar daca nu stim de ele si nici nu ne dam silinta sa aflam nu cred ca mai conteaza ca ele exista.

  44. “Asa ca, chiar daca la prima vedere o intrebare asemanatoare celei din titlu poate sa va revolte, daca ne gandim putin, ne dam seama ca poate fi o tema de dezbatere. Evident ca suntem liberi. Liberi cat ne lasa statul. Ca taxele, impozitele, obligatiile nu sunt optionale. Trebuie sa respect legile, chiar daca nu sunt de acord cu ele sau chiar daca nu stiu de existenta lor. Si in Romania se pot vota cate o suta de legi intr-o zi buna a parlamentarilor.”

    Domnu Csibi, stiti cu ce lege nu sunt eu de acord? Cu legea gravitatiei. Fara ea m-as fi simti cu adevarat liber.

    • Pai lasand aroganta la o parte … si daca ai face referire la fapte concrete … ai vedea de exemplu ca nu esti liber sa-ti faci o farmacie daca numarul maxim admis prin lege a fost atins sau ca nu poti sa te faci notar decat daca a ramas un loc liber in breasla.

      • Postul era mai mult o gluma de descretit niste frunti decat o aroganta.
        Tu uiti un lucru, discutia ar trebui sa fie despre nivelul de libertate al socetatii in general, o medie daca vrei. Si nu sunt de acord cu o incercare de a atinge o coarda sensibila la unii cu referirea la parlamentul Romaniei, care consider ca a deschis o poarta care face irelevanta discutia aducandu-si sustinatori prin metode neortodoxe. De aceea mi-am permis si eu o gluma la fel de irelevanta in discutie.
        La fel, discutia despre conditia omului nu are nimic in comun cu frustrarea (nu in sens rau ca si eu am aceleasi frustrari dar tema aici e alta) ca unii indivizi sunt mai liberi decat altii (sa-si deschida farmacii, sa se plimbe cu ATV-ul)

  45. Ar trebui discutat ce-i libertatea, cred că rămâne un concept tare subiectiv, la urma urmei nu văd de ce iluzia libertăţii n-ar fi mai bună decât libertatea propriu-zisă.

    Eu cred că libertatea o dau banii. Cam atât.

    Nu-i nevoie să mergem până Evul Mediu pentru o comparaţie. În perioada interbelică străbunicii mei trăiau într-o economie închisă. Nu complet închisă, dar schimburile erau minime. Se mai vindeau animale la oraş ca să cumpere petrol pentru lampă, chibrituri şi, rareori, zahăr. În rest: mâncare şi haine din producţia proprie.

    Când eram mic eram fascinat de genul ăsta de viaţă, părea destul de justă: fără patron, fără interviuri, fără facultăţi care se dovedesc mai mult sau mai puţin utile, aveai cât munceai, etc.

    Dar bunicii mei au fost tare fericiţi când s-au dus la oraş şi au ajuns să lucreze în fabrică: o muncă mai uşoară, un plus de confort: curent, gaz, canalizare, aparate electrocasnice …

    Să fim serioşi, mă îndoiesc că cineva crescut la oraş, oricât şi-ar detesta slujba, ar vrea să se întoarcă la opaiţ şi haine ţesute de mână.
    Da, suntem mai puţin liberi decât acum trei generaţii, dar sclavia e preferabilă libertăţii în care strângi vreascuri ca să te încălzeşti.

    Revenind la situaţia de azi: cred că sunt o groază de oamnei liberi în România – cei care au conturi bancare, orice fel de proprietăţi care le asigură un venit decent. Puţini, dar există. Nu-i cazul nostru.

  46. atata vreme cat pentru a -si satisface nevoile de baza majoritatea romanilor trebuie sa se inglodeze in datorii pana in gat si sa moara platind casa, masina, creditele pentru lucrurile cu care si-au umplut casa, iar cei trecuti de 40 de ani mai au si credite pentru casa copiilor desi inca mai platesc la cele pentru educatia lor …cu greu pot considera ca suntem liberi. libertatea cred eu o are omul doar in gandire si-n exprimare in rest suntem cu totii constransi de societatea in care traim si de uzantele vremii. as vrea sa ma incalzesc cu gandul ca traiesc in secolul asta nu in cel al iobagiei si daca vreau la anu imi iau bagajele si plec in state sa frunzaresc cu work and travel dar vai mi-am luat apart si 20 de ani se pare ca nu-mi permit sa plec nici macar in bulgaria la nisipuri ca de Mamaia oricum nu indraznesc . am ales singura e adevarat dar alternativa nu era viabila. si-atunci unde e libertatea mea? s-a dus in momentul in care am hotarat sa raman in tara asta si sa-mi fac rostul aici in loc sa plec ca si voluntar in africa, acolo cred ca eram mai libera :))

  47. si eu predau asa ceva :) on

    dreptul la educatie? – garantia ca pana la 18 ani vei ajunge sa gandesti asa cum vrea statul
    democratia? – ai un vot din 20 de milioane, maruntit inca de campanii electoralo-publicitare, de gama extrem de restransa de candidati etc. intr-adevar, TU decizi!
    libertatea? – ok, dar aveti numai grija ce spuneti, s-ar putea sa fiti catalogati de extremisti, antisemiti (Paul Goma!), jidani (tot Paul Goma! s-a calificat si la categoria asta) comunisti, arabi (sic!). a, bineinteles ca nu e ca in evul mediu, atunci aveam niste categorii mai dure – leprosii sau vrajitoarele.
    nu mai suntem iobagi? – nu, pentru ca, printr-un minunat artificiu, nu ni se spune ca salariul nostru este de fapt dublu, din care jumatate da angajatorul la stat, iar din cealalta jumatate ramanem cu un sfert ca ne jupoaie din nou statul. primim – ghiciti cat – un sfert…
    accesul la informatie? – bineinteles, ce riscam atata timp cat exista niste magicieni ai informatiei? producatorii primesc 1% din pretul final al produsului, dar exista specialisti care numesc acest lucru “piata libera”, sau “legea cererii si ofertei”. ne paste un neo-liberalism brutal? nici o problema, dupa usa asteapta intotdeauna amenintarea cu comunismul , asa ca brusc neoliberalismul suna super.
    in fine, libertatea? – NU: “dreptul la libertate” – ca doar si libertatea tot tatucul stat sau mamica UE ne-o dau 😀

  48. cred ca e cam aberanta comparatia, chiar si sub celebrul motto ‘TOTB’, gaselnita ridicola a cuiva care s-a simtit mai interesant candva decat ceilalti. citind comentariul editorului, iti dai seama ca are frustrarile neclar definite si o lipsa completa de introspectie. caci oare exista un schimb complet dezinteresat sau neangradit intre societate si individ? desigur ca nu. si in democratia capitalista trebuie sa joci dupa regulile haitei, nu se poate altfel. nu-ti va da nimeni libertati neangradite fara sa se astepte la nimic in schimb (daca esti de genul care traieste stand pe picioarele lui, nu ale parintilor); sa te astepti sa urci pe scara sociala, sa ai o situatie materiala deosebita si toate prin meritele tale inseamna sa ai un traseu acceptat de ceilalti membrii ai haitei, iar sa astepti la altceva e o dovada de gandire neadaptata, nematura. asa cum in propria familie nu spui ‘as putea sa aleg sa nu-i dau de mancare lu’ ala mic, da’ pan’la urma o fac’.. analogia e complet valida si probabil ca unul din motivele ptr care romanii sunt mai jos decat ceilalti (in realizari) e din cauza ca nu se percepe corect raportul individ-societate. poate ca ar trebui sa mai puneti mana sa mai cititi, poate de ex pe Spencer si darwinismul social, si atunci poate vom pune altfel de intrebari demne de TOTB, si nu aberatii ca asta cu iobagul. ca daca ajungi sa te simti ca un iobag inseamna ca probabil ai ceva dintr-un iobag, care nu intelege ca lumea inconjuratoare iti ofera in zilele noastre posibilitatea reala de a te ridica prin fortele proprii; oricat ar stramba unii din nas, oportunitatile astea exista si sunt reale. dar atat; restul depinde de tine, si nu exista loc ptr ‘muieti is posmegii?’ altfel, da, societatea iti ofera posibilitatea sa nu joci dupa regulile ei, daca nu ai nici o pretentie de la viata: poti fi homeless. ma intreb ala care e somer si nu are ce sa puna pe masa la copii, isi permite luxul asta ‘ah, ce iobag sunt, sluga la stapan!’, sau ar face orice posibil ca sa ajunga din nou ‘jucator’, lasand intrebarile astea pseudo-metafizice ptr timpurile in care va avea suficienta bunastare ca sa-si planga de mila? ai fost educat si ti s-a asigurat sanatatea de stat (in schimbul cotizatiilor alor tai si celorlalti), ti s-a acordat sansa sa devii mai bun ca ceilalti si sa te ridici prin tine insuti; concret, ce avea un iobag? pai media de viata de 25 de ani, pres de sters ptr stapan si dreptul de avea copii din flori, ai masterului adica. daca intrebarea e abstracta, unde iobagul nu e iobag, ci ideea de sluga la sistem, raspunsul e ca toti visam la star trek, dar cand ajungem sus, in decizii la nivel de tara, iubitul nostru individ dispare si gandim despre el in termenii abstracto-statistici de ‘populatie’, ‘milioane de’ samd. iar deciziile sunt in consecinta. intrebarea corecta ar fi fost “daca te crezi un nedreptatit social, de ce ajungi sa manifesti atata nepasare fata de semenii tai cand ajungi in varf?” ca nu stiu un caz care sa nu se fi lamentat de ceasul mortii, ca dupa aia sa nu aiba comportament de boier. e o schimbare fundamentala a opticii, similara cu ce se intampla in grupurile de necuvantatoare.

  49. Pingback: Suntem mai liberi decât un iobag din Evul Mediu? » Banii Fermierului

  50. Da si Nu. Omul e intr-o continua schimbare. Si aspiratiile lui la fel. Libertatile/Drepturile lui insa NU. Daca erai multumit cu un vraci in loc de doctor, acum e inadimisibil sa nu ai acces la doctor. Preocuparea oamenilor a fost pamantul. Acum poti sa lucrezi in domeniu dar sa nu calci decat pe betoane.
    Si daca vorbim de libertate … cine iti poate garanta libertatea de a nu fi liber?

  51. Cat de tare eshti frate…(si nu intelege asta intr-un mod peiorativ)…cred ca eshti printre putinii care au curajul sa defineasca acest neo-capitalisto-socio-sclavagism in care traim (cei cu Zeitgeist movie au mai incercat chestia asta, dar tangential). Pacat e ca nu sunt multi care vad lucrurile ca tine si mai pacat e ca nu prea avem ce face si cum iesi din situatia asta…

    Toata stima,
    Dragos

  52. Cu siguranta, Da! Omul este ingradit din cauza propriei sale dorinte de a evolua, dintr-o sete de a avea mai mult si mai mult. Si cum sa iti satisfaci poftele dc nu faci niste compromisuri?? dc nu lucrezi intr-o corporatie, dc nu accepti niste mizerii din partea unora de pe urma carora ai putea avea de profitat. Specia umana a evoluat mult insa, inevitabil, a si pierdut niste lucruri esentiale pe parcurs, din acest motiv spui ca omul nu este liber, pentru ca este propriul sau prizonier.

  53. ne permite seamana mult cu cele pe care feudalii le acordau: numai daca esti recunoscut ca adaptat, inregimentat ca un soldat temator fata de superiorul ierarhic, atunci si numai daca ti-ai dovedit devotamentul de “Servus” doar atunci te poti considera “liber”. Sub acest aspect Romania nu ofera in fapt acea libertate a realizarii pe care o democratie europeana stabila si consolidata o poate propune, acolo unde solidaritatea civila asigura calitatea vietii cetateanului; servitorii nu sunt liberi pe feuda stapanului, Romania este o feuda.

  54. 100% da si in acelasi timp mai avem drum lung pana la o libertate 100%. Daca nu esti de acord, ar trebui sa-ti inchipui ca in trecut aveai cam toate dezavantajele de azi + inca multe altele. Eu cam atat am avut de spus.

  55. Mâncați în fiecare zi, deci da, o duceți mai bine decât iobagilor din Evul Mediu. Restul sunt diverse grade de lux. Să susții cu seriozitate altceva înseamnă să fii rupt de lume.

  56. “fara macar un doctorat luat te incadrezi in categoria SEMI-LOOSER. Ceva progres exista, nu?” Bogdan Calin Gaurean

    :)) Va rog insistent sa puneti mana pe o carte de engleza! Don’t lose it!

  57. Sintem liberi in masura programarii noastre. Sau, cu alte cuvinte, a modului nostru de gindire. Statul doreste oameni supusi si de aia cauta sa-i programeze în consecinta. Legile sint facute de catre oameni si de aceea sint intotdeauna supuse unor interese… deosebirea dintre legile bune si legile ele o face doar grupurile care cistiga cel mai mult din ele.

  58. Traind intr-o societate, libertatea unui individ se termina cand intalneste libertatea altui individ. Libertatea deplina, nemarginita, este cand societatea nu reprezinta o regula pentru tine sau cand nu exista societatea.

    Bogdan si-a aparat foarte bine pozitia in timp ce Cristian putea gasi mult mai mult ecou cu o cuvantare mai potrivita.

    Cert e ca noi, fiinte sociale fiind, am renuntat la anumite libertati sau am ingradit anumite libertati pentru a intarii sau a asigura altele.

    Cine considera ca un iobag era mai liber decat este el, fie nu cunoaste conditionarile lor fie pune accent pe niste libertati care cantaresc trivial fata de ce are el acum.

    Te simti intr-o cutie si vrei sa fi in afara ei? Atunci te asteapta o viata ilicita in societate sau singuratatea pe o barca in apele internationale. Ambele iti aduc multe plusuri si minusuri. Utopia nu s-a iventat inca.

    Faptul ca sunt angajat la o companie pentru mine inseamna sa fiu sluga la boier. O sa fiu sluga atata timp cat imi ia sa-mi desavarsesc mestegul de a putea boierii la randul meu. Nu pot decat sa aspir si sa trudesc pentru cel moment (si o fac licit fiindca sunt incapatanat).

  59. Cat traim avem libertatea de a ne autodetermina, de a deveni chip si asemanare cu Dumnezeu.

    Vad ca nimeni nu a pomenit de libertatea persoanei, ca un dat fundamental al omului facut de Dumnezeu. Probabil ca multi sunt cititori avizi de Spencer si darwinism social. Eu nu am de gand sa va invit sa cititi carti pentru a putea compara doua tipuri de societati si apoi sa va intreb daca va simititi liberi. Desi sunt foarte de acord ca articolului acestuia ii lipseste informatie reala si se reduce la niste clisee.
    Istorici ai sistemelor politice atrag atentia ca incepand cu societatile premoderne (deci, usor dupa medieval – incapand cu renasterea) sistemele de conducere se caracterizeaza printr-o crescanda dorinta de control asupra individului. Daca in evul mediu libertatea de organizare regionala lasa loc la o varietate extraordinara de habitaturi, traditi, moduri de a trai, astazi suntem constransi sa ne „vorbim” dupa scaune Ikea, legati „metafizic” de calculator. De altfel, cu totii vorbim la fel de prost si dezarticulat.
    Imaginea noastra asupra societatii medievale este restrictionata la cateva imagini clisee formate de filmele vazute in tinerete (vezi iobagul cu copii din flori, supus total stapanului). Eu v-as recomanda sa invitati persoane instruite in cultura medievala (istorici, sociologi, medievisti) care sa ne ofere o imagine mai bogata despre ce insemna societatea medievala si raporturile de vasalitate dintre iobagi si proprietari de pamant. Altfel, vom fi etern condamnati la a ne trage de sireturi cu iluzia liberatii. Nu este paradoxal ca cei care ne propun un subiect despre libertate ne limiteaza prin saracirea de informatie?

    Dar va propun sa va aplecati mai mult asupra propriei vieti pentru a ne intelege in primul rand libertatea personala inainte de a ne revolta impotriva mega-sistemelor de conducere si control ale societatii de astazi.

    Libertatea de la nivelul persoanei nu ti-o rapeste nimeni prin taxe, prin calculator si alte constrangeri sociale.
    DA, esti liber sa nu deschizi calculatorul, esti liber sa nu te indatorezi, esti liber sa nu minti, sa nu injuri, esti liber sa-L accepti sau sa-L renegi pe Dumnezeu.
    NU, nu mai esti liber atunci cand devii dependent de calculator, televizor, internet, droguri, alcool, fumat, femei, bani, etc. Culmea. Diavolul nu este democrat. El te robeste cu dependente iluzorii.

    Libertatea vine cu responsabilitatea. Trebuie sa-ti asumi ceea ce ai ales. Nu e bine? Intoarce-te.

    • Da, eu ma consider liber. Sint liber pentru ca nu depinde nici de zeul crestin si nici de diavolul crestin. Sint responsabil de faptele, actiunile si gindurile mele si nu dau vina pe altii.

  60. Pana la urma, gradul de libertate a unui individ e dat de proportia intre cele 2 forte care determina comportamentul uman – frica si dorinta. Ce si cat doresti vs. ce si cat ti-e frica sa pierzi.

    Daca nu vrei sa fii sclav al computer-ului, retelelor sociale, corporatiilor, mofturilor Parlamentului roman, etc., poti sa alegi sa nu mai fii sclav. Le poti lasa deoparte si incerca sa urmezi o alta cale: un alt mod de viata aici, sau in alta tara – voluntar in Africa, cum spunea cineva mai sus, lucrator in Caraibe, sau pur si simplu un calator prin lume, cu job-uri temporare din loc in loc, s.a.m.d.

    Daca vei face aceasta alegere sau nu depinde de ce spuneam – ce si cat ti-e frica sa pierzi. Daca n-o faci, inseamna ca frica de a pierde beneficiile actualului mod de viata, sau frica de a esua in urmarea modul alternativ de viata la care ai aspira, depasesc dorinta de “libertate”. Chiar este atat de simplu.

    Cei mai multi oameni nu au curajul sa faca aceste alegeri, asa ca se complac intr-un mod de viata cu un grad de libertate scazut. Asta nu inseamna neaparat ca sunt lasi, ci ca asa au fost conditionati prin educatia primita acasa si la scoala, si mediul socio-economic in care si-au dezvoltat personalitatile. Prefera ceva stabil si “caldut”, chiar daca renunta la multe optiuni in felul asta, unei stari de relativa incertitudine si risc. De fapt, daca ne gandim bine, cam asta a preferat majoritatea umanitatii de milenii…

    • Atata timp cat nu confundam echilibru si stabilitatea, care caracterizeaza pozitiv societatiile sanatoase cu lenea si comoditatea, sunt de acord cu ipoteza fricii. Dar, riscam sa incurajam emigrarea (pentru un trai mai bun si mai liber) in Spania si Italia in schimbul unei sanatoase conceptii de viata in mijlocul familiei traditionale, cu bunici, strabunici si radacini – care poate parea o preferinta comoda. Mi se pare extrem de important ca asta a preferat majoritatea umanitatii de milenii. O fi rau?
      Glorificarea exemplelor exeptionale – de tip Crucea Rosie salveaza omenirea globala…si in special in Africa, lucrator in Caraibe…, si de ce nu militar in Irak, in detrimentul celor care-si traiesc viata anonim – imi pare rezultatul, din nou, al culturii cinematografice holywoodiene. Superman este in mijlocul reflectoarelor in timp ce restul populatiei imobilizata de frica (n.b.) este personajul negativ. Prin urmare, haideti cu toti, renuntati la comunitatile in care v-ati nascut ca sa scapati de povara ingradirilor datorate educatiei familiale si sociale, si irositi-va pe drumuri.

      Un nomad in retragere.

  61. Titlul indeamna la o comparatie. Dar cei intervievati discuta mai mult despre prezent, ce libertati avem si cum le exercitam. In evul mediu, institutia iobagiei exista pe teritoriul Romaniei de azi doar in Transilvania, in Moldova sau Valahia nu exista iobagie in sensul apusean al cuvantului. In Valahia rumanii erau oameni lipsiti de pamant si privilegii, nevoiti sa cultive pentru a supravietui un lot de pamant apartinand, in general, boierului. In schimb, prestau 6 pana la 12 zile de claca pe an pe pamanturile feudalului, si ii mai dadeau si o cota parte din propria recolta (dijma). Existau si alte taxe mai mici, cum erau cele percepute de biserica, dar totalul nu depasea 50%. In Transilvania, iobagii aveau de prestat 120 de zile de claca pe an. Nu se muncea in zilele de sarbatoare, foarte numeroase in calendarul ortodox. Normal ca nu existau asigurare sociala sau meciuri, dar nimeni (nici boierii) nu beneficia de ele. Azi in Romania platim cam 40 la suta din salariu diverse taxe, asigurarile sociale sunt o gluma (incercati sa fiti tratati utilizand doar CAS-ul, sau calculati cat veti primi la pensie pentru ce ati platit o viata). Daca iti cauti dreptatea prin tribunale, te jupoaie de bani. Ia incercati sa protestati in piata fara autorizatie, te umfla imediat si platesti din nou. Orice stat capitalist e un stat politienesc. Batalioane intregi de jandarmi (platiti tot din banii contribuabililor) stau gata sa reprime tentativele de gandire impotriva sistemului. Daca n-ai feudal sa-ti dea lot de casa, il platesti toata viata. Bancile practica un fel de camata legala, iar daca zaraful mai si murea, banca in schimb iti da credite si pe trei generatii, fara griji, ei vor fi tot acolo, sa-ti inhate coliba daca n-ai platit. La claca mergem 5 zile pe saptamana, nu 6 sau 120 pe an. Si avem dreptul sa fim dezinformati de presa sau TV si sa-i votam pe feudali o data la 4-5 ani. De atata ipocrizie nu erau capabili inapoiatii medievali. Ma opresc, ca si maine e o zi.
    E mai bine azi, in fond, iobagii nu puteau sa mearga la mall, sa soarba vin de pepsina…

  62. Pingback: Libertate? Care libertate? « Grigoreserizea

  63. As avea de adus un comentariu la adresa ideii de om subjugat de 2 forte (frica si dorinta). Dupa parerea mea, ambele forte sunt acelasi lucru, pentru ca esti considerat a fi liber in momentul in care detii o anumita putere, pe care ti-ai dorit-o intr-un anumit moment si pe care ti-e frica sa nu o detii sau sa o pierzi vreodata. Asadar, dorinta de putere este doar o iluzie a libertatii, la polul opus fiind iubirea, pentru toti cei din jur, care te face liber de putere asupra altor persoane, si nu te transforma in sclavul lor, ci din contra, te face bucuros ca nu iti faci griji in plus pentru nevoile propriei persoane. A nu se uita proverbul “unde-s multi, puterea creste”. Concluzia mea este ca am devenit mai putin liberi, chiar daca il luam pe iobagul roman ca reper de comparatie, momentan societate ofera doar o sumedenie de sanse de a prelua o anumita putere, sanse care distrag individul de la o orientare spre reala libertate, sau fericire… ceva mai putin materialista. A se citi Biblia pentru aceasta.

  64. Suntem liberi sa facem tot ce avem voie sa facem . Libertatea este idee de marketing , marketizata si ademenitoare de care nu ne putem atinge decat asa , cinci minute pe zi , cat sa nu facem revolutii .
    In evul mediu , puteai fi un cavaler ratacitor , puteai omori oameni in duel , puteai sa faci orice vroiai atata timp cat reuseai sa fugi din perimetrul in care se aplica legea .
    Acum legea este atot puternica si omniscienta . Nu in tottalitate , dar este …
    In evul mediu nu existau certificate fiscale , intabulari , acte de identitate ,cazier , certificate de autenticitate , credite date sub obladuirea statului , taxe si impozite aferente fiecarui CNP .
    Puteai sa traiesti o viata intreaga ratacind din sat in sat , si din stat in stat , din armata in armata . Puteai sa ai cinci neveste in cinci porturi diferite pentru ca nimeni nu avea cum sa isi dea seama vre-odata .Pe scurt eu cred ca erai mai liber decat acum , sa traiesti fara a tine seama de legi si de canoane .
    Astazi , de la nastere , suntem inregimentati . Suntem supusi procesului educational , unde suntem invatati ce e bine si rau , suntem mai apoi sclavii curentelor adolescentine fara de care nu putem duce o viata sociala normala , sistemului bancar care ne impune indirect cum sa traim , ce e bine sa cumparam , ce ne dorim si ce nu , unde sa lucram , etc .
    Daca vrei sa ajungi liber profesionist , trebuie sa te gandesti de zece ori inainte . Statul modern nu are nevoie de ratacitori . Te vrea inregimentat undeva . Te vrea cu rate , cu taxe mari platite , si supus ca o vaca indiana legilor abuzive si sistemului de marketing .
    Esti liber sa faci ce vrei , dar trebuie sa o faci in limitele labirintului . Daca vrei sa ajungi undeva , trebuie sa urmezi drumul impus .
    Solutia se pare ca ar fi sa renunti la o gramada de ” libertati ” , cum ar fi : mersul cu masina , cheltuielilie ce ti-ar depasi bugetul , si traiul in comunitati .
    Deci in final , libertatea din zilele noastre ar putea fi obtinuta renuntand la beneficiile traiului modern , si bineinteles , cunoscand foarte bine legile .

  65. din pacate vin cu vesti proaste ,va fi din ce in ce mai rau,instrumentele de marketing se perfectioneaza vom avea libertatea de a alege dintre 5 produse ale aceleiasi corporatii,vom avea profilul facut si updatat in posesia fiecarei banci care ne va face oferte de nerefuzat,vom deveni ultra dependenti de viata virtuala ,de carduri de credit de debit de HD 3D HDMY etc ……
    concluzia: plec din marele oras cenusiu ,dau foc la sate otravesc fantanile si ma retrag in munti
    bafta

  66. revolutia cu care avem marele noroc de a fi contemporani este a accesului la informatie. nicicand omenirea nu a putut sa se informeze atat de liber ca acum in epoca internetului.

    da, suntem liberi sa facem ce vrem noi, de exemplu pentru ca nimeni nu ne ameninta cu pistolul la tampla. aa, vrem masini si apartamente si nu avem bani sa le cumparam? atunci sa nu ne plangem de ratele si dobanzile la credite. toate aceste contracte de credit se fac cu ACORDUL beneficiarului. adica daca nu iti convine, spui NU dom’le, e buna si masina veche!

    suntem prizonierii propriilor noastre alegeri, adica liberi in a face alegeri.
    poate ca nu stim ce sa facem cu atata libertate de alegere. asta este misiunea fiecaruia, sa-si lamureasca pozitia proprie fata de libertatea sa, . . . daca vrea.

  67. Intrebarea este stupida si merita adresata mofturosilor.
    Iata un paradox: intelegi ce inseamna libertatea tocmai cand aceasta iti lipseste. Altfel.. stai si filosofezi.

  68. 55% din cei care au votat in acest sondaj considera ca nu suntem mai liberi decat iobagii din Evul Mediu ??? … Incredibil! Inca o dovada ca Romania e plina de ignoranti , inculti si fatalisti (care nu sunt in stare decat sa-si planga de mila) mai ceva ca ciobanu’ ala din Miorita.

  69. Liberi ?!!? OMG this must be a joke . De maine se poate da o lege prin care nu mai avem voie sa respiram pe gura si sa vedeti dragi romani cum umblam toti sigilati la gura . Poate suna un pic aiurea dar cei ce cunosc doar 2 3 legi din multitudinea de legi care ne “asigura” libertatea pot sa imi dea dreptate.

    • Legile sunt o invenţie perfidă. Liber eşti când nu ai nevoie de legi. Liber eşti când nici măcar nu există conceptul de “liber”.
      Mai spunea cineva, “Dom’ne avem nevoie de mai mulţi poliţişti”. Nu dom’ne din contră, avem nevoie de mai puţini, de fapt avem nevoie de niciunul. Ideea este să nu mai fie nevoie de cineva care să “păstreze ordine”, ideea este ca ordinea să existe pur şi simplu. Şi asta cum se întâmplă ? Când fiecare individ înţelege cum propriile acţiuni pot afecta întregul sistem care apoi se resfrânge asupra fiecărui individ condiţionându-i acţiunile viitoare şi tot aşa, într-o buclă cu reacţie infinită…

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger