ICR-ul lui Marga va fi o agenție pentru universitari

2

Andrei Marga a anunțat că ICR va promova numai artiști cu opera încheiată, specialiștii în drept și în economie – adică universitarii, mândria țării, locul 600 și ceva în lume.

 

de Dan Sociu

 

ICR, spune Andrei Marga, nu se mai încurcă cu experimentele, mizează numai pe consacrați, pe cei care au făcut momente istorice. Care sunt aceștia? Nici o producție artistică de după 1980 nu poate fi istorică, nu-i așa? 30 de ani nu sunt destulă istorie, cel puțin nu în viziunea epocală a lui Marga.

Rămân deci în joc operele de dinainte de 1980 – clasicii în viață și clasicii ăia ancestrali, de acum 100 de ani. Clasicii în viață sunt puțini și foarte bătrâni și majoritatea au fost traduși și promovați, fără nici un fel de ecou. Nicolae Breban a fost tradus și promovat dar nu e pomenit niciodată pe undeva în vreo discuție despre romanul european contemporan. Am citit sute de articole, în publicații prestigioase, despre romanele secolului XX și n-am văzut nicăieri, o singură dată măcar, numele lui Breban. Și el e considerat la noi unul dintre Titani. Care ar mai fi? Marin Preda? Și el a fost tradus și promovat și tot așa, nimic, deși ar fi avut mai multe șanse decât Breban, pentru că e un scriitor mult mai bun.

Rămân clasicii ăia Clasici, adevăratele momente istorice, consacrate de istorie. Și aceștia au fost traduși și promovați fără succes dar să zicem că din ei s-ar mai putea scoate ceva, au patina istorică și sunt ieftini, nu trebuie plătite drepturi de autor pentru operele lor. Cum toți sunt morți, purtătorii lor de cuvânt vor fi universitarii – eminescologii, specialiștii în Rebreanu, specialiștii în Camil Petrescu și așa mai departe. Până acum am vorbit de literatură dar e valabil pentru orice artă. Artele multimedia nu intră în schema lui Marga, pentru că nu sunt monumente istorice. Vor fi deci promovați specialiștii în Luchian, specialiștii în Corneliu Baba și așa mai departe. Teatrul viu n-are nici o șansă, nu e destul de istoric, niciodată nu e, prin natura sa, dansul și mai puțin. Filmul la fel, încă nu știm dacă Puiu sau Mungiu sunt buni, trebuie să treacă vreo 50 de ani să aflăm. Muzica clasică, ah, asta da – e 1) clasică și 2) nu pune nici un fel de probleme, politice sau sociale, nu poate fi obscenă; de fapt ar fi problema banilor, să plătești, să plimbi și să cazezi o orchestră e destul de scump. Soluția e, bineînțeles, să trimiți muzicologi să țină conferințe și cântăreți de operă sau câte un virtuoz.

Se știe că artiștii trăiesc mai prost decât specialiștii în artă. Un poet n-o să aibă niciodată venitul stabil al unui specialist universitar în poezie. Dar e ok, poetul are parte de mai mult sex și apreciere decât universitarul, pe undeva există un echilibru. Noul ICR pune însă o piatră în plus la cântar și face din unversitarii români, prietenii lui Marga, universitarul, niște super-beneficiari ai artei. Universitarii români, valorile noastre, locul 600 -nici măcar – în lume


2 comentarii

  1. Marga nu se pricepe decat la ceea ce se vede c-a produs:
    1. un invatamant superior zdrobit, cu forma fara fond, cu onoruri fara stiinta, cu avansari fara competenta; prost dar de masa, cu tot felul de scoli de coafeze cu certificate de diplomati si diplome de experti;
    2. implementarea catastrofei Bologna;
    3. cel mai mare SRL din judetul Cluj, un loc unde vii sa-ti cumperi o diploma si ramai cu ea cu tot; daca nu chiar la UBB, atunci cel putin in Cluj;
    4. multi-multi bani pentru institutia pe care a patronat-o ani de zile, care e pe zi ce trece tot mai bogata si tot mai descalificata;
    5. intriga, multa intriga si constructie de structuri de invatamant populate cu nulitati si bazate pe relatii.
    Oare cine poate repara asta si cand ?
    La ce nu se pricepe:
    1. evident, la filozofie, cine nu stie ca in mediile universitare, la noi si la altii, onorurile, recunoasterea si banii se dau in mare masura pe baza de reciprocitate, n-are cum sa priceapa si nici nu va crede; cine i-a spus filozof fara profesie a stiut ce vorbeste si-l cunoaste bine;
    2. la cultura; a scos in strada filarmonica din Cluj ai nu numai, in toata activitatea lui super-premiata nu cred ca veti gasi o contributie notabila la cultura romaneasca; lasati povestile si intoxicarile, cautati chestii reale;
    3. la muzica, binenteles;
    4. la inot (nu stie dar incearca, da din aripi ca un broscoi cu pene) – hai ca p-asta n-ati stiut-o;
    5. la limba romana avansata – daca despre toate cele de mai sus pot exista dubii sau controverse, este evident pentru orice individ cu un nivel de inteligenta rezonabil si auz normal ca super-rectorul, mega-profesorul, ultra-intelectualul NU STIE SA VORBEASCA. Discursul lui e (cu mare ingaduinta spus) mediu; se poate, la ditai filozofu’ ?(!)
    Or mai fi, da’ mie mi-ajunge.
    Nota bene: n-am lucruri de impartit cu UBB-ul, nici cu individul, m-am scolit inainte de Bologna, nu-l cunosc personal, nu mi-a facut nimic mie sau apropiatilor mei, dar ma calca pe nervi cand vad ce parjol ramane pe unde trece somitatea asta. Sa vedem ce-o produce la ICR. Asa-i cand numirile se bazeaza pe aprecierile lui Bogdan Chireac, Ciutacu si-nca vreo doi guru de opinie de-astia. Cat poti sa fii de tampit sa-l chemi pe Marga intr-o emisiune si sa-l ridici in slavi, ca de rea-credinta nu-i acuz…

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger