Hai să nu fumăm o zi!

0

Programul Stop Fumat, al Centrului Național pentru Renunțare la Fumat, vă reamintește că în a treia zi de joi a lunii noiembrie se sărbătorește Ziua Națională fără Tutun, al cărei scop este încurajarea renunţării la fumat. Aşadar, ce-ar fi să nu fumăm o zi? Dacă mesajul v-a parvenit prea târziu, puteți să aplicați postul mâine.

 

Foto: Flickr/stevendepolo

 

de Centrul Național pentru Renunțare la Fumat

 

♦ O zi pe care fiecare şi-o alege în felul lui, conform preferinţelor, posibilităţilor, ideilor, „fixurilor” lui:

 

  • Ziua norocoasă…
  • Lunea, pentru că e începutul săptămânii…
  • Duminica, pentru că tot suntem în Postul Crăciunului…
  • Ziua de salariu… pentru ca să pui deoparte 400 lei (sau cât te costă fumatul într-o lună) şi să-ţi faci „un chef” cu ei…
  • Ziua cea mai liniştită din săptămână…
  • Ziua cea mai nervoasă din săptămână…

O zi pe care fiecare o pregăteşte în felul lui: când urmează să faci o schimbare în viaţa de zi cu zi, nu te pregăteşti dinainte? Nu-i aşa că îţi faci „un plan de bătaie”, o listă cu ce ai de făcut? De ce să nu procedezi la fel şi când urmează să nu fumezi, fie şi pentru o zi?!

 

  • Intră pe pagina de Facebook a programului Stop Fumat pentru a afla câteva „ponturi” recomandate de psihologii specializaţi în terapia tabagismului.
  • Intră pe pagina de internet şi pe forumul programului Stop Fumat pentru a afla mai multe informaţii şi pentru a pune întrebări.
  • Sună la Tel Verde Stop Fumat (08008STOPFUMAT adică 0800878673) de luni până vineri, între orele 8.00 şi 20.00 pentru a vorbi cu cineva despre metodele  de renunţare la fumat dovedite ştiinţific a fi eficiente şi care se aplică în toată lumea.

O zi în care nimeni nu este singur „la ananghie”: îţi garantăm că nu vei muri, că nu te vei îmbolnăvi, că nu vei păţi nimic rău. Dar e posibil să te simţi într-un mod neplăcut, pentru că e posibil să intri în sevraj de nicotină, o stare datorată opririi administrării drogului (nicotina) dar care nu durează toată viaţa.

 

  • Alege-ţi un prieten care s-a lăsat de fumat şi care doreşte să te ajute, şi sună-l dacă te apucă „nervii”.
  • Sună la Tel Verde Stop Fumat (08008STOPFUMAT adică 0800878673) de luni până vineri, între orele 8.00 şi 20.00 pentru a vorbi cu o persoană specializată în terapia tabagismului.

De ce ai face aşa ceva? Evident că nu pentru a-ţi îmbunătăţi sănătatea pe termen lung! Deşi, după doar 4 ore de nefumat, concentraţia de oxigen din sânge se normalizează iar primul şi cel mai important beneficiar este chiar creierul! Iar după 24 de ore fără tutun, scad pulsul şi tensiunea arterială şi sunt şanse mari să ajungă chiar la normal!

Ceea ce câştigi după acest experiment este că îţi poţi da seama care sunt nevoile tale reale, personale (nu ipotetice, bazate pe spusele prietenilor şi medicilor) în momentul în care nu fumezi:

„intri în bâlbâială” adică devii nervos/ nervoasă, agitat/ agitată, ai tot felul de acuze ciudate (te mănâncă pielea, ţi-e greaţă, ţi-e somn, transpiri, etc), gândul îţi e doar la ţigară, ai senzaţia că ai fi în stare să faci orice pentru o ţigară: înseamnă că s-a instalat sevrajul  de nicotină, deci dependenţa ta de nicotină este cel puţin medie.

Vestea bună este că, în momentul în care vei decide să te laşi de fumat pentru totdeauna, vei ştii că poţi fi ajutat să depăşeşti această perioadă neplăcută. Fiind vorba de o boală – dependenţa biologică de nicotină – medicul te poate ajuta, prescriindu-ţi medicamente care scad simptomele de sevraj.

nu ai probleme fizice dar „te trezeşti” în locul pentru fumat ori întinzând mâna după ţigară, deşi nu simţi neapărat nevoia să fumezi, ori te gândeşti „ce bine-ar merge o ţigară acum…”, ori simţi că fumătorul de lângă tine îţi face poftă: înseamnă că dependenţa psihologică este importantă în cazul tău.

Vestea bună este că, în momentul în care vei decide să te laşi de fumat pentru totdeauna, vei ştii că un psiholog cu specializare în terapia tabagismului ţi-ar putea face viaţa mai uşoară şi, mai ales, ţi-ar creşte şansele de a renunţa, cu adevărat, pentru totdeauna.

Şi mai ai un câştig: ai făcut primul pas pentru ca viaţa ta să fie mai bună şi mai sănătoasă!  Ai depăşit etapa „mă gândesc/ îmi doresc/ aş încerca să mă las de fumat”; deja ai trecut la fapte!

Nu ai reuşit să te abţii de la fumat o zi întreagă? Nu-i bai; oare e singura dată în viaţă când nu „ţi-a ieşit” un lucru de la prima încercare?! Aşa cum în alte ocazii ai perseverat şi ai corectat greşelile, procedează la fel şi în cazul renunţării la fumat: perseverează şi corectează! Şi, mai ales, nu te gândi că nu ai voinţă: fumatul este o boală cronică cu grade diferite de severitate, deci şi tratamentul variază de la om la om! Oare un om care are diabet şi trebuie să-şi injecteze insulină, se gândeşte că e mai prost sau că are mai puţină voinţă decât vecinul lui care, deşi are tot diabet, urmează doar regim alimentar?!

Medicii şi psihologii din programul Stop Fumat îi aşteaptă pe toţi cei care îşi doresc cu adevărat să facă un pas decisiv pentru îmbunătăţirea sănătăţii lor abandonând ţigările, oferindu-le soluţia demonstrată ştiinţific şi prin proba timpului a fi eficientă: consiliere psihologică şi tratament medicamentos!

 

Puteți citi și:

Ați fi de acord cu autorizația pentru fumat?

Psihosociologia consumului de tutun în România


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger