Ghidul de călătorie olfactiv: cu arome de cărţi vechi, cărbune şi fantome

0

Un ghid de călătorie publicat de oraşul York este considerat primul de acest fel din Marea Britanie. Ghidul invită turiştii la vizitare nu doar prin descrieri şi imagini, ci şi prin mirosuri. Prin răzuire, fotografiile din carte emit arome care amintesc de regiuni rurale din Yorkshire, de gări sau de fantome, scrie publicaţia The Guardian.

 

 

Faimos pentru străzile sale înguste, catedrala gotică şi pub-urile medievale, oraşul York a fost întotdeauna o atracţie pentru turişti. Dar odată cu publicarea acestui ghid de călătorie, autorităţile speră să câştige şi mai multă popularitate pentru regiune. Ghidul, care funcţionează după principiul „răzuieşte şi adulmecă”, a fost lansat la sfârşitul acestei săptămâni şi oferă o gamă de 12 mirosuri diferite, asociate cu zone simbolice ale oraşului şi împrejurimilor.

„Smell York” este primul ghid de călătorie olfactiv care apare în Marea Britanie. Printre cele 12 arome diferite se numără mirosul antichităţilor din York (adică o combinaţie de „piele, cărţi vechi, aur, argint, lemn şi praf”), cel al gării (o combinaţie „nostalgică de cărbune, abur, ulei de motor şi fier”) şi cel al zonelor rurale din Yorkshire („iarbă proaspătă şi sălbatică, aşa cum creşte prin mlaştini”). Nu toate aromele din carte sunt neapărat plăcute: ghidul conţine şi „duhoarea unei fantome”, care, potrivit experţilor locali care au lucrat la alcătuirea cărţii, seamănă cu mirosul de ouă putrede.

Ghidul olfactiv a fost realizat de o echipă de experţi în mirosuri, care au analizat o gamă largă de arome asociate oraşului înainte de a le recrea în laborator. Mirosurile au fost transformate într-un fel de lac care se putea tipări, aplicat pe fotografiile din carte: aroma este eliberată de fiecare fotografie prin răzuirea acesteia. Un număr limitat de exemplare ale ghidului a fost disponibil gratuit, în cadrul unui centru de informare turistică, pe principiul „primul venit, primul servit”. Dacă se dovedeşte a fi un succes, ghidul va fi publicat la scară largă. În 2011, un astfel de ghid olfactiv a fost publicat în New York, SUA, conţinând mirosuri specifice metropolei americane, precum cel de hot dog, pizza, gunoi sau de canal.

 

Sursa şi foto: The Guardian

 

Puteţi citi şi:

Ştiinţa mahmurelii

„Homeless pentru 3 zile”, în schimbul sumei de 2.000 de dolari

Campanie pariziană: manual de politeţe faţă de turişti, adresat francezilor


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger