Ghidîn 8 pași pentru renunțarea la fumat

12

Să învingi dependența de nicotină nu este ușor. Nicio dependență nu este pur chimică, deci trebuie să abordezi și aspectul social al obiceiului. Sprijinul din partea prietenilor și familiei ajută, dar schimbările cele mai importante trebuie să vină de la tine. Iată un ghid pas cu pas pentru renunțarea la fumat și depășirea obstacolelor din cadrul acestui proces.

1. Identifică motivele pentru care renunți la fumat! Fiecare este diferit, deci notează motivele cele mai importante pentru tine, precum sănătatea copiilor sau boli cauzate de fumat. Ești mai consecvent având un scop clar.

2. Stabilește o dată la care să renunți! Scazi riscul de răzgândire dacă alegi o dată la cel puțin o săptămână distanță, dar nu aștepta prea mult pentru că riști să amâni la nesfârșit. Începe prin reducerea numărului de țigări, astfel că renunțarea nu va părea atât de drastică.

3. Împărtășește scopul tău! Spune prietenilor și familiei pentru a-ți crește gradul de răspunere. Astfel ai șansa să le explici de ce ai nevoie din partea lor – să nu fumeze în preajma ta. Încurajează un prieten să se lase de fumat împreună cu tine, învingerea dependenței este mai ușoară cu un partener.

4. Notează-ți când ești pe punctul de a fuma sau a mesteca gumă, de exemplu după masă sau în timpul unei pauze la serviciu! Este mai ușor să învingi dependența dacă știi ce declanșează nevoia de a fuma și poți găsi activități de înlocuire.

5. Schimbă-ți rutina în ziua în care te lași de fumat! Această zi trebuie să fie începutul a ceva nou, a unei etape mai sănătoase. Dacă erai obișnuit să te trezești, să plimbi câinele, să iei micul dejun și să fumezi o țigară înainte de a face un duș, schimbă rutina! Mănâncă un baton de cereale în timp ce plimbi câinele și fă un duș imediat ce te întorci în casă!

6. Încearcă lucruri noi și ține-te ocupat! Orice te împiedică fizic să fumezi sau să mesteci gumă este o activitate grozavă. Printre exemple de activități care îți pot distrage atenția se numără înotul, yoga sau jocurile video. Dacă ești plictisit angajează-te în activități care au loc în spații unde nu se fumează, precum la adăposturile de animale sau la spitalele de copii.

7. Scrie despre sentimentele tale! Primele săptămâni de renunțare la nicotină sunt dure, așa că notează-ți emoțiile, succesele și tentațiile pentru a-ți canaliza energia într-un sens productiv. Continuă jurnalul câteva luni pentru a monitoriza progresele.

8. Recompensează-te pentru fiecare zi fără nicotină. Unii oameni consideră că este benefic să pui banii de pe țigări la pușculiță. Vei fi uimit cât de mult economisești pentru activități plăcute, în schimb, precum un masaj sau o vacanță.

Foto: Flickr / Qfamily

Sursa: ehow.com

Citiți și:

Fumatul pasiv cauzează nașterea unui copil mort sau cu defecte

New York-ul interzice fumatul afară

Alergatul reduce poftele stârnite de marijuana

Tags:



12 comentarii

  1. Dr Militaru Germania on

    offf,nu mai spuneti.Fumez de cind eram in liceu si azi am 37 ani de fumat.Ma bate gindul de mult timp sa las tigarile,dar….Am avut o incercare in 93,m-am lasat 3 saptamini,dar stupoare! am reusit sa ma ingras 11 kg.Aveam atunci fiica mea in virsta de 3 ani.Asa ca,va inchipuiti,bombonele fata,bombonele tata,covrigei fata,tata la fel.incit nu mai puteam sa-mi inchei pantofii,facusem o burta mare,cind urcam scarile oboseam,asa ca…..m-am apucat din nou de fumat si….am slabit 20kg! Grozav am zis eu,spre dezamagirea fostei sotii,care se bucurase degeaba.Am ajuns in Germania,aici tigarile nu sint scumpe pentru salariul meu,circa 4-5 euro.nu e mult,dar am inceput sa ma gindesc serios la sanatate. Si trebuie sa reusesc,va fi greu,dar TREBUIE!

    • Va inteleg! Cei aproape 8 pasi din articol, i-am facut fara sa ma sfatuiasca cineva. De doua ori am aruncat tigarile dar a doua zi am cumparat altele. Dar, dupa 1 saptamana, am decis sa nu mai cumpar. A fost greu, primele 2-3 saptamani aveam o pofta nebuna, dar de fiecare data imi spuneam: ce faci? asta e vointa ta? Dupa o luna a devenit suportabil. Am schimbat obiceiurile; am renuntat la cafea si acum beau ceai verde. Le spun cunoscutilor si familiei ca m-am lasat de fumat si ca e foarte bine si ca rezist bine; asta ca o masura de precautie ca sa stiu ca ma fac de rusine daca pun tigarea in gura din nou; Nu m-am ingrasat pentru ca nu mananc bomboane, ciocolata sau altele; beau doar ceai verde. Cand imi mai vine pofta, beau apa sau mananc fructe. Aveam 78 kg inainte de a renunta, 78 am si acum. Pot spune ca in lipsa fumatului parca mancarea si berea au gustul mai bun.
      Iti urez succes, daca vrei, vei putea. Efortul cel mai mare este in prima luna, iar in primele 2 saptamani e crancen. Incearca, merita!
      Multa sanatate!
      Cristi

    • Cartea lui Allen Carr- In sfarsit nefumator (Easy Way) se gaseste si in librarii, dar si pe internet chiar si audio book. Eu am incercat si am reusit, dar trebuie sa nu mai incerci sa fumezi. Am rezistat 2 saptamani, iar apoi din curiozitate si nu pentru ca am simtit nevoia am aprins o tigara si m-am reapucat. Este usor de citit, aproape banala, poti sa fumezi in timp ce o citesti, dar la sfarsit iti garantez ca nu o sa simti nevoia sa te mai atingi de tigara. Succes!

      • Mai Cristina draga, ce tot spui tu acolo, se bate cap in cap:”am aprins o tigara si m-am reapucat” si dupa aia “iti garantez ca nu o sa simti nevoia sa te mai atingi de tigara” …pai in ce fel? fumezi fara sa mai atingi tigara??? e pacat ca ai rezistat 2 saptamani…eu am fost fumator de 20-30 de scarbe pe zi timp de peste 30 de ani si iata acum sunt “In sfarsit nefumator” si datorita acestei carti. Si inca ceva, eu nu consider cum scrie in articol :”Primele săptămâni de renunțare la nicotină sunt dure” nu-i adevarat, doar nu renunti la droguri si intri in sevraj…din contra fenomenul e altul: in fiecare zi dupa ce te-ai lasat de scarbele alea de tigari, te bucuri de alta viata: nu mai porti in tine si-n toate hainele tale mirosul ala statut de tutun, respiri aer curat, nu mai ai dinti si degete ingalbenite, nu-i mai otravesti pe cei din jur, din contra esti admirat de toti cand afla ca te-ai lasat…si mai se intampla ceva foarte important pentru mine: in fiecare zi simt ca imi intra in buzunar niste bani in plus, ce mai incolo si-ncoace, te bucuri de viata mai mult in fiecare zi! Toate astea sunt intr-adevar de garantat!

        • eu am aprins o noua tigara din prostie ci nu datorita “sevrajului” …. ceea ce vroiam sa subliniez este ca in momentul in care am realizat ca nu mai sunt dependenta de “scarbele” alea din curiozitate/tentatie/prostie am reusit sa stric totul. era un sfat si un avertisment pt cei care doresc sa citeasca aceea carte si sa renunte la fumat. din pacate cand am recitit-o a doua oara nu a mai avut efectul scontat, iar din pacate acest lucru l-am auzit la mai multi oameni.

          • cristina, oricat as empatiza cu tine, nu pot decat sa ma bucur ca mai sunt si altii ca mine. aviz tuturor: curiozitatea de care spune cristina trebuie infranta. am fumat 16 ani un pachet pe zi si am renuntat brusc. nici macar nu am citit toata cartea lui carr, ma descurcam de minune si fara ea. long story short – dupa o luna am pufait o tigara de foi si acum fumez iar aproape zilnic, chiar daca nu la fel de mult. si cea mai mare problema pe care o am este sa ma conving (iar!) pe mine insumi ca vreau sa le las. pestele de la cap se-mpute…

  2. m-am last de fumat dupa 40 de ani
    dependenta de nicotina tine 5 zile, nicoret o mentine !!!
    dependenta psihica tine mai mult !
    cititi catrea lui Alen Carr

  3. Este mai simplu decat cred foarte multi fumatori !
    Primele sapte zile sunt importante ! In fiecare dintre aceste sapte zile trebuie sa invingeti intr-o singura lupta: SA NU APRINDETI PRIMA TIGARA !
    Exista totusi o conditie: in aceste sapte zile sa nu intrati intr-un mediu in care se fumeaza.
    Incepand din a opta zi tentatia primei tigari scade considerabil, astfel incat nu mai este vorba despre o lupta; incepeti deja sa apreciati starea de bine indusa de faptul ca organismul nu mai trebuie sa lupte impotriva infectiei pe care singuri i-o asigurati inainte.
    Veti avea vise “fumacioase” dar si astea vor dispare dupa a treia luna. Incepand din a patra luna trebuie sa fiti atent la alimentatie pentru a nu creste prea repede in greutate.
    Succes !

    • Eu si acum dupa 2 ani mai visez ca fumez,si nu am fumat decat 3 ani.Este destul de ciudata aceasta dependenta,nu are un traseu liniar si depinde foarte mult de om.

  4. Pingback: TOTB.ro - Interzicerea țigărilor mentolate ar fi benefică pentru sănătatea publică » Think Outside the Box

Leave A Reply