Un nou studiu arată că frica ne poate schimba percepţia asupra lucrurilor, un proces care îi ajută pe cercetători să înţeleagă mai bine stresul prost-traumatic şi alte tipuri de anxietate şi chiar afecţiuni precum autismul.
Cercetarea analizează generalizarea fricii – o experienţă traumatizantă cu un câine fioros din copilărie se traduce într-o frică de toţi câinii – şi legăturile acesteia cu învăţarea. Experienţa emoţională îmbunătăţeşte, de obicei, învăţarea – de aceea ne amintim mai bine prima dragoste decât clasa întâi.
Dar, frica reduce abilitatea de a face diferenţa între potenţiale ameninţări, deteriorând învăţarea despre acestea.
În cadrul studiului realizat de Rony Paz şi colegii săi de la Institutul de Ştiinţe Weizmann din Israel, 25 de participanţi au fost expuşi fie unui miros plăcut, fie unuia respingător în asociere cu un ton muzical. Cei care au fost expuşi mirosului plăcut au învăţat rapid ce ton este asociat cu mirosul şi ce tonuri nu şi puteau chiar să distingă tonuri asemănătoare. Cei care au fost expuşi mirosului neplăcut s-au aflat la capătul opus.
Studiul arată, aşadar, că frica schimbă nu doar reacţiile noastre la experienţe, dar şi percepţia asupra lumii. Cercetătorii sugerează că persoanele cu stres post traumatic nu pot distinge între situaţii ameninţătoare şi ne-ameninţătoare. Unele teorii arată şi că autiştii sunt mai predispuşi să generalizeze frica şi şă înveţe să se teamă de situaţii mult mai repede.
Foto: Flickr / joseph.antoniello
Citiți și:
De ce ne temem de paianjeni sau de inaltime. Arheologia fricii