Unii dintre noi se crispează și acum, la ani de zile după terminarea școlii, cînd aud de orele de matematică. Această reacție e cu atît mai intensă la copiii care abia intră în școală. Și nu e vina lor. Acest tip de anxietate s-ar părea că e genetic într-o oarecare măsură.
Un studiu al Ohio State University a examinat cupluri de frați gemeni identici și gemeni asemănători pentru a le măsura anxietatea față de matematică.
Am descoperit, spune Zhe Wang, coordonatorul studiului, că frica de matematică e o predispoziție genetică și are două aspecte: performanța cognitivă la matematică a unora și tendința lor spre anxietate.
Rezultatele nu spun că teama de matematică poate fi atribuită numai factprilor genetici dar aceștia explică 40% din diferența între indivizi în această privință. Restul e explicat de mediile și modurile diferite în care sîntem crescuți.
Studiul a inclus 216 gemeni identici și 298 de gemeni fraternali. Copiii au făcut teste prin care li se stabilea nivelul de anxietate în general, nivelul de anxietate față de matematică, capacitatea de rezolvare a problemelor de matematică și capacitatea generală de înțelegere. Cercetătorii au folosit instrumente statistice pentru a vedea cum diferă aceste tipuri de anxietate la perechile de gemeni identici în comparație cu cele de gemeni asemănători. Concluzia a fost că există o predispoziție genetică împotriva învățării matematicii sau una favorabilă învățării.
Întrebarea cercetătorilor a fost – cum apare acest tip de anxietate? E din cauza unei absențe efective a abilităților matematice sau e din cauza predispoziției spre anxietate?
Amîndouă, spune Wang: Dacă ești anxios, e greu să rezolvi probleme de matematică. Experiențele negative de la școală datorate acestei anxietăți fac procesul de învățare și mai dificil; și invers, lipsa predispoziției spre plăcerea matematicii te face anxios. Profesorii trebuie să ia în seamă acest aspect afectiv atunci cînd au de-a face cu elevi cu probleme la matematică.
Echipa lui Wang măsoară acum prin EEG activitatea creierului asociată cu acest tip de anxietate, scopul fiind dezvoltarea unor metode de intervenție pentru cei care suferă de frica de matematică. Studiul a apărut aici
Citiți și:
Ceva ce mi-ar plăcea să discut cu tata