Mult inainte de aparitia conceptului de reciclare, un fost prefect din Paris, pe numele sau Eugene Poubelle, a introdus containere separate pentru trei tipuri de deseuri: pentru deseuri menajere, sticla si oale, pentru carapacele midiilor si pentru restul deseurilor, toate fiind colectate cu trasuri trase de cai. Sase ani mai tarziu, numele lui a intrat in dictionarul Academiei Franceze pentru a defini cosul de gunoi. Acum, un secol mai tarziu, tot mai multe orase din Franta reintroduc trasurile trase de cai pentru a eficientiza reciclarea.
Oraselul medieval Peyrestortes este unul dintre cele 60 de orase care folosesc cai pentru colectarea gunoiului si care gasesc in asta o solutie practica. Un motiv serios din spatele acestei decizii sunt strazile inguste care nu permiteau masinilor de gunoi sa intoarca, asa ca deseori generau blocaje de trafic in trecut. Desi e inca prea devreme sa se evalueze impactul financiar al proiectului, unele efecte au fost imediate. Primarul localitatii marturiseste ca e mult mai placut traiul intr-un mediu fara gazul de esapament si zgomotul camioanelor de colectare. Auzi, in schimb, zgomotul potcoavelor pe pavaj.
In Saint Prix, insa, primarul este sigur ca metoda veche-noua contribuie la economie, aceasta solutie sporind dorinta cetatenilor de a recicla. De exemplu, incinerarea deseurilor din gradini costa pana acum 107€ pe tona, in timp ce in cadrul noului sistem, pretul colectarii si tratarii este de doar 37€. Si in alte orase se gasesc astfel de trasuri. Chiar si a doua cea mai mare firma de colectare a deseurilor din Franta a recurs la “hippomobile” pentru colectarea gunoaielor pe trei rute.
Problemele legate de aceste metode de colectare pot fi caii nepotriviti, angajati fara training, un relief neadecvat al orasului sau echipamentul slab. Metoda functioneaza cel mai eficient in zone rezidentiale cu case, cu un traseu preponderent plat si de maximum 20 de kilometri.
La nivel de profitabilitate, se pare ca nici in Franta nu exista inca strategii de investitii sau know-how comercial din partea asociatiilor amatoare ce pun la dispozitie cai municipalitatilor. Insa solutia poate veni din contracte pe termen mediu si lung, ca investitiile masive initiale sa poata fi risipite.
Un camion de colectare diesel poate costa 25.000 de euro, costul de operare e undeva pe la 5.000–7.000€ anual si poate fi folosit doar cativa ani. In schimb, o trasura trasa de cai sau de magari costa 1.000-1.500 de euro si poate ajunge la o varsta de 25-30 de ani.
Credeti ca aceasta solutie ar putea sa fie aplicata si in Romania?
Sursa: The Guardian
4 comentarii
Asta ar fi o sursa de venit pentru familiile de tigani si nu numai care inca detin carute si le-ar putea dapta pt asa ceva. “Cumparam sticlee! Cumparam sticleeeeeee!” Se practica mai demult!
Ce sunt midiile? Stridii?
OK, dar atentie ce faci cu dejectiile animalului…
dai balegarul la Reciclare – Compost,
se pune cu celelalte deseuri si se face gaz, pamant de flori, ingrasamant, energie electrica din astea folositoare
caii astia moderni, au un saculet in spate in care se colecteaza dejectiile, asa ca nu lasa pe strada nimic si cand ajunge la BAZA lasa si deseurile lui proprii :-))