Imaginile desprinse din ceea ce va fi în curând, pentru public, Museo Atlantico, par decupate dintr-un vis straniu și seducător. Personaje solitare încremenite sub ape sau scene din imaginarul social recent sculptate și lăsate să-și ducă viața printre vietăți marine – doar câteva dintre reperele muzeului de lângă Lanzarote, una dintre Insulele Canare, teritoriile spaniole din apropierea coastei de vest a Africii.
Sculpturile de la Museo Atlantico sunt realizate de Jason deCaires Taylor, artist recunoscut pentru instalațiile lui subacvatice. De această dată, le pregătește viitorilor vizitatori teme de gândire și reflecție desprinse din realitățile imediate, la care suntem cu toții racordați: un cuplu fără chipuri care își face un selfie, oameni lipiți de telefoane mobile, ”generația Instagram” sunt toți scufundați alături de una din piesele centrale, Pluta de la Lampedusa, inspirată de tragedia în urma căreia au murit peste 360 de imigranți. În 2013, o barcă ce transporta imigranți (eritreeni, somalezi, ghanezi) dinspre Libia spre Italia, s-a scufundat în apropierea Insulei Lampedusa, iar în urma accidentului doar 155 de persoane au fost salvate.
Taylor, artist britanic, a creat, printre altele, instalația subacvatică Vicissitudes (2006), reprezentând un cer de copii așezați pe un platou oceanic, în apropiere de Grenada – lucrarea este azi inclusă de National Geographic în lista celor 25 de minuni ale lumii. Anul trecut, a realizat cea mai mare sculptură subacvatică din lume: Ocean Atlas cântărește 40 de tone și este vizibil de la umeri în sus, în apele din apropiere de Bahamas. Cea mai amplă lucrare a lui de până acum o reprezintă Museo Subacuático de Arte (Musa), până acum, singurul muzeu subacvatic din lume, creat în apropierea orașului mexican Cancun. La Musa, se află un ansamblu de aproape 500 de statui, reunite sub titlul The Silent Evolution, iar din 2009, când a fost deschis spre vizitare, sculpturile lui Taylor au prins, la propriu, viață, devenind habitat pentru numeroase specii.
Artistul urmărește, printre altele, să reexamineze apa: ”De cele mai multe ori,” spune el, citat de The Guardian, ”privim dincolo de mare, spre orizont.” Or, odată ajuns în adâncuri, ”îți poți imagina mult mai mult, eliberat de gravitație. Și pentru că ai contact direct cu apa, ești aproape fizic conectat cu ea.” Mai mult, Taylor, deopotrivă naturalist pasionat, urmărește să atragă atenția și asupra vieții de sub ape și asupra amenințărilor cu care se confruntă numeroase specii. Noul muzeu aduce în prim-plan aduce în discuție subiecte cu mize sociale importante, de la dependența de tehnologie, la pasivitatea colectivă în fața tragediilor.
Sursa: The Guardian