FOTO | Când orașul evadează dintre betoane

0

Prima dată când am dat peste fotografiile lui Alexandru Pavel, am găsit în ele scenarii pe care am avut impresia că mintea mea le speculase într-o zi, subconștient. Poate într-o zi toridă, când ieșeam de la metrou, și mi-aș fi dorit ca la capătul scărilor rulante să se întindă o pădure răcoroasă, ori într-o seară când ieșeam de la vreo întâlnire într-o clădire climatizată de sticlă, de unde aș fi dat orice să pun piciorul pe plajă. Seria City Escapes Concrete se joacă cu multe astfel de dorințe, prinse la granița dintre realitatea betoanelor și fantasma naturii, pe care le transformă în foto-iluzii extrem de convingătoare. Am stat de vorbă cu Alex, care în urmă cu cinci ani a început să testeze terenul fotografiei, din impulsul de a lua cu el tot. Azi, la 28 de ani, când încă nu știe ce vrea să fie câdn va fi mare, spune că s-a întors la dorința primară de a surprinde prin obiectiv oameni și trăiri, într-un moment în timp.

Când și de ce ai decis să te apuci de fotografie?

Cu fotografia cochetez de ceva vreme, nu pot spune cu exactitate de când, însă știu că am început să-i dedic din ce in ce mai mult timp acum 5 ani, când am conștientizat că face parte din ceea ce sunt. Pentru mine, cel mai incitant aspect al fotografiei este faptul că mă transformă într-un fel super erou care imortalizează momente și ia cu el bucăți de timp. Din păcate, nu am investit mereu suficient de mult timp încă să ajung să mă susțin complet din fotografie și încă am cateva proiecte nefinalizate. Acest proiect, City Escapes Concrete, este un caz fericit, prin faptul că este singurul care a ajuns la o oarecare maturitate.

Ieșirea din bloc

Afară din bloc. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

ieșirea din lift

Afară din lift. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

Îți amintești momentul în care ai simțit primul impuls de a compune peisaje-hibrid, între oraș și natură? Care a fost prima scenă pe care ai fotografiat-o și ai recontextualizat-o?

Conceptul City Escapes Concrete a luat naștere la începutul lui iunie, după mă întorceam de la Padina, un loc care îmi este foarte drag. Următoarea zi, în timp ce mă aflam pe scările rulante, ieșind de la metrou, mi-am imaginat că voi ieși din subteran, direct pe pajiștea din Padina și parcă de abia așteptam să mă descalț. Nu aveam aparatul la mine, așa că am scos repede telefonul și am luat cu mine o bucată din scara rulantă. Odată ajuns acasă, am căutat printre imaginile făcute la Padina, să văd dacă îmi pot reconstitui trăirea și așa a început acest proiect.

Imaginile pe care le folosești în această serie, atât peisajele naturale, cât și cele urbane, sunt realizate de tine?

Absolut toate fotografiile folosite pentru a creea imaginea finală îmi aparțin.Vizualizez mental o imagine înainte de a o reproduce și apoi plec în căutare de material pentru a construi transpunerea.

afară din tramvai

Afară din tramvai. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

ieșirea de la metrou

Afară din metrou. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

la capătul liniei

La capăt de linie. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

Din seria asta lipsesc cu desăvârșire oamenii. De ce ai ales să-i lași la o parte?

Într-adevăr, oamenii lipsesc, pentru că singurul personaj din cadru este cel care se regăsește în el. Subiectul principal este privitorul, nu există nici un alt subiect care să îi capteze atenția, tot focusul îndreptându-se către lucrul la care se gândesc oamenii ce se simt captivi in orașe de beton: la evadare.

Ce relații cu ai, pe de o parte, cu orașul, iar pe de alta, cu natura?

Eu și orașul ne înțelegem destul de bine și ne cunoaștem încă din copilărie, de când colindam țara pe la toate festivalurile și concertele, însă natura este cea care întregește experiența. Pentru mine, cele două elemente se completează și ar trebui să coexiste într-un echilibru. Acest echilibru este din ce mai instabil și asta ne afectează întreaga existență. Orașul îți oferă interacțiunea interumană, acces la cultură si educație, iar natura îți pune la dispoziție mii de conexiuni cu tine și cu întregul univers, ambele ducându-ne mai aproape de regăsire și cunoaștere de sine.

out of the office

Afară din birou. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

Office building exit

Afară din clădirea de birouri. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

Cum ți se arată Bucureștiul, din punctul ăsta de vedere, al raportului dintre betoane și verdeață?

Bucureștiul respiră din ce în ce mai greu, sub din ce în ce mai mult beton. Zilele trecute, mă plimbam prin Pantelimon și m-am simțit ca într-o cutie mare de beton. Natura lipsește cu desăvârșire, iar șoseaua, cu blocurile care parcă o păzesc, este atât de gri, încât și norii parcă au altă culoare.

Supermarket exit

Afară din supermarket. © Alexandru Pavel – All rights reserved.

Ce ai de gând să faci cu seria City Escapes Concrete?

Momentan pregatesc o expoziție cu vânzare și încerc să obțin fonduri pentru alte deplasări ce-mi vor permite o continuarea seriei si o evoluție a conceptului. Cred că mulți oameni se regăsesc în acest concept, visând cu ochii deschiși la un colț de natură, în timp ce asteaptă metroul, sunt în tramvai sau chiar în propria casă. M-aș bucura ca imaginile mele sa ajungă la cât mai multe persoane, întărind astfel conștientizarea necesității unei relații armonioase între natură si oraș.

Puteți urmări în continuare seria City Escapes Concrete pe pagina de Facebook a proiectului. 


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger