FOTO Băieţii în bleu, fetele în roz: Culorile stereotipurilor de gen

0

În ziua de azi, de multe ori putem recunoaşte genul unui copil doar după culorile pe care le poartă şi pe care le au, predominant, jucăriile acestuia: fetele sunt tratate cu doze masive de roz, iar băieţii se scaldă în albastru. Artista coreeană Jeongmee Yoon documentează de câţiva ani această distincţie, fotografiind copii din diferite părţi ale lumii, înconjuraţi de toate obiectele lor în aceste culori predominante. Deşi astăzi putem crede că asocierea dintre masculin şi albastru, respectiv feminin şi roz, e veche de când lumea, ea este o simplă convenţie, stabilită mai mult sau mai puţin întâmplător spre sfârşitul secolului trecut.

Alexandra and Her Pink Things_m

Timp de secole, aflăm de pe Smithsonian Magazine, copiii, indiferent de gen, au purtat haine neutre, de culoare albă, atâta vreme cât erau mai uşor de întreţinut. La mijlocul secolului al XIX-lea însă, nuanţele de roz şi bleu, alături de alte culori pastelate, au devenit la modă, fiind introduse şi în garderoba pentru copii. Potrivit unui articol din presa americană apărut în 1918, “regula general împărtăşită spune că rozul este pentru băieţi, iar albastrul, pentru fete. Motivul este că rozul, fiind o culoare mai decisă şi mai puternică, e mult mai potrivit pentru băieţi, în vreme ce culoarea bleu, mai delicată şi mai elegantă, merge mai bine pentru fetiţe.” Alte surse ale vremii arată, de pildă, că rozul era indicat pentru copiii bruneţi, iar albastrul pentru cei blonzi sau pentru copii cu ochi albaştri, în timp ce rozul se recomandă pentru copii cu ochi căprui. Inclusiv în 1927, revista Time publica sfaturi legate de potrivirea culorilor, în care sugera că rozul este cel mai indicat pentru hainele băieţilor.

În anii 60 însă, odată cu mişcarea emancipării femeilor, acestea din urmă au început să refuze normele timpului în materie de modă, multe dintre ele adoptând un stil unisex. Acest lucru s-a transferat şi în sfera hainelor pentru copii, iar în cartea Pink and Blue: Telling the Girls From the Boys in America, autoarea Jo B. Paoletti arată că, în acest interval, nu s-au mai produs haine roz pentru nou-născuţi timp de câţiva ani. Până la începutul anilor 80, hainele neutre pentru copii au fost din nou dominante, însă începând cu 1985 şi odată cu avântul consumerist, companiile producătoare de haine şi jucării au relansat moda albastru-roz, de această dată inversată şi extinsă şi asupra altor obiecte decât cele vestimentare. Copiii, care devin conştienţi de genul lor în jurul vârstei de 3-4 ani, au devenit, spun specialiştii în dezvoltarea copilului, ţinta campaniilor publicitare, menite să consolideze normele sociale în vigoare. Astfel, hainele şi jucăriile pentru băieţi au devenit predominant albastre, adoptând simboluri asociate acestui gen, cum ar fi mingea de fotbal, maşinile şi uneltele, în vreme ce fetelor le-a fost oferită o mare în tonuri de roz, completată de păpuşi şi prinţese.

Fotografa Jeongmee Yoon nu intră în detaliile istorice ale acestei distincţii, rezumându-se doar la documentarea ei prin imagini. Mai jos, puteţi urmări câteva dintre fotografiile realizate de ea în cadrul acestui proiect. Mai multe imagini sunt disponibile pe site-ul artistei.

 

Dayeun and Her Pink Things_m

 

Lauren&Carolyn and Their Pink Things_m

 

Seowoo and Her Pink Things_m

 

Tess and Her Pink & Purple Things_m

 

Yealin Yang and Her Pink Things_m

 

Yeachan and His Blue Things_m

 

Thomas and His Blue Things_m

 

Terry and His Blue Things_m

 

Seunghyuk and His Blue Things_m

 

Ethan and His Blue Things_m

 

Jake and His Blue Things_m

Puteţi citi şi:

VIDEO Cel mai tare mod de a convinge fetiţele să viseze la o carieră de inginer

Cu ce se mai joacă astăzi copiii

 

 

 


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger