A trecut mai bine de un an de la raportul care arăta că, până în 2022, lucrările care fac posibilă organizarea Cupei Mondiale la fotbal din Qatar vor număra mai multe victime decât atentatele de la 11 Septembrie. Deşi pe şantierele din Qatar, unde sclavia modernă este regula, nu excepţia, au murit deja peste 1.000 de imigranţi săraci şi statistice arată că tendinţa se menţine, nicio măsură remarcabilă nu s-a luat pentru salvarea vieţilor acestor muncitori şi pentru respectarea drepturilor lor de bază.
FIFA nu a răspuns până acum apelurilor lansate de organizaţii, media şi cetăţeni, prin care Federaţiei i se solicită cel puţin o luare de poziţie faţă de abuzurile grave la care sunt supuşi imigranţii săraci angajaţi la ridicarea stadioanelor şi hotelurilor, un proiect faraonic de miliarde de euro. Pentru fiecare meci care se va juca în cadrul Cupei din Qatar, Confederaţia Internaţională a Sindicatelor Muncitoreşti arată că vor muri, în medie, 62 de muncitori – un bilanţ negru pe care cei care orchestrează afacerea fotbalului nu-l ia în considerare. Mingea responsabilităţii este pasată în terenul autorităţilor din Qatar care, deşi susţin că au îmbunătăţit condiţiile de muncă şi de locuire pentru muncitori, au arestat mai mulţi jurnalişti BBC care voiau să documenteze noile condiţii.
O nouă campanie, New Fifa Now, cere o reformă imediată a Federaţiei, în conformitate cu principiile transparenţei şi respectării valorilor democratice. Printre iniţiativele sale, campania îi vizează acum pe sponsorii FIFA, mari companii printre care se numără Adidas, Gazprom, Coca Cola şi McDonalds’s, pe care îi îndeamnă să reacţioneze la perpetuarea sclaviei, în numele sportului şi al divertismentului. Pe site-ul New Fifa Now sunt disponibile opţiuni de identificare a sponsorilor şi formule de adresare, prin care diferite organizaţii şi cetăţeni pot face presiuni asupra companiilor să rupă complicitatea cu sclavia, care duce la pierderea a mii de vieţi.
“Oricine face parte din familia FIFA, inclusiv sponsorii, este responsabil pentru ce se petrece în Qatar, pentru condiţiile mizerabile şi numărul mare de morţi în rândul muncitorilor migranţi,” a declarat parlamentarul britanic Damian Collins, unul dintre cei mai activi promotori ai campaniei New Fifa Now. “Dacă nu vor spune adevărul despre aceste condiţii îngrozitoare, atunci reputaţia lor la nivel global va avea foarte mult de suferit.” Pornind de la această campanie, numeroşi utilizatori de internet au creat anti-logouri pentru sponsorii Cupei Mondiale, în încercarea de a determina o reacţie din partea companiilor.
În urma acestei mobilizări, precum şi în urma scandalului legat de corupţia dezvăluită în interiorul Federaţiei Internaţionale de Fotbal, au început să apară deja primele declaraţii şi ameninţări din partea unora dintre sponsori. Visa, de pildă, susţine că îşi va revizui calitatea de sponsor principal al Cupei Mondiale, în condiţiile în care directorul FIFA, Sepp Blatter, este ţinta a numeroase acuzaţii de corupţie, în apropierea alegerilor pentru conducerea Federaţiei. Recent, 14 membri FIFA, printre care ocupanţi ai unor funcţii de conducere, au fost puşi sub acuzare pentru fraudă şi spălare de bani. Noile documente date publicităţii arată că, începând cu 1991, au existat aranjamente între Federaţia Internaţională, grupuri de marketing din domeniul sportului şi companii media, pentru drepturile de televizare a meciurilor din Cupele Mondiale şi a altor competiţii de fotbal. Astfel, din anii ’90, mita primită de oficialii Federaţiei pentru contractele de televizare se ridică la peste 150 de milioane de dolari. Mai multe scandalul de corupţie din sânul FIFA, puteţi afla din ancheta Wired.
Şi Coca Cola a reacţionat la noile dezvăluiri şi la presiunile exercitate de comunitatea internaţională pe marginea abuzurilor din Qatar, afirmând că reputaţia fotbalului a fost “pătată” de corupţie. Oficialii Adidas au transmis, la rândul lor, că firma pe care o reprezintă “este pe de-a-ntregul dedicat creării unei culturi care promovează cele mai înalte standarde de etică şi respectare a normelor în vigoare, şi ne aşteptăm la acelaşi lucru din partea partenerilor noştri.” Reprezentanţii McDonald’s au declarat, de asemenea, că iau foarte în serios problemele de etică şi corupţie ieşite la iveală. La sfârşitul anului trecut, Sony a anunţat că nu va mai reînnoi contractul de sponsorizare pentru Cupă, după 8 ani, în care a finanţat FIFA cu circa 820 de milioane de dolari.
În ceea ce priveşte abuzurile din Qatar, ”în ansamblu, una dintre cele mai bogate națiuni ale lumii o exploatează pe una dintre cele mai sărace națiuni, pentru a pregăti cel mai popular turneu sportiv al lumii,” arată o anchetă The Guardian, prezentând poveștile cutremurătoare ale unora dintre nepalezii proveniți din sate extrem de sărace și forțați să muncească pentru construirea orașului Lusail, care va fi ridicat de la zero pentru a găzdui Cupa Mondială.
”Munceam pe burta goală 24 de ore; 12 ore de muncă, după care niciun fel de mâncare,” povestește pentru ziarul britanic un muncitor nepalez de 27 de ani. ”Atunci când m-am plâns, directorul m-a agresat, m-a dat afară din șantierul unde și locuiam, refuzând să mă plătească. Am fost nevoit să cerșesc mâncare de la alți muncitori.” Ceea ce descrie acest muncitor, conjugat cu numeroase alte mărturii, construiește imaginea sclaviei moderne: muncitori care s-au împrumutat pentru a-i plăti pe agenții de recrutare care să le găsească de lucru; obligația de a-și plăti datoriile (cu dobânzi de circa 36%); neplata salariilor; confiscarea documentelor; împiedicarea muncitorilor de la părăsirea locului de muncă. Totodată, statul Qatar are prevăzute o lege specială, așa-numita kafala, care interzice muncitorilor să-și părăsească serviciul fără permisiunea companiei-sponsor.
Surse: BBC, The Guardian, The Independent, Wired, Bored Panda
Puteţi citi şi:
Peste 35 de milioane de oameni trăiesc azi în sclavie
Raport: Peste 22.000 de români sunt victime ale sclaviei moderne
Profituri ilegale de 110 miliarde de euro pe an, din munca forţată