Chiar dacă darurile arată, e drept, mai bine, când sunt ambalate în hârtie colorată, cu modele sofisticate, acest obicei cu lungă tradiție a ajuns să reprezinte azi o mare problemă în ceea ce privește resursele. Anual, numai în Statele Unite se consumă 85 de milioane de tone de produse decorative din hârtie, a căror istorie începe undeva în secolul unu înainte de Hristos.
După câte s-ar părea, primele mostre de hârtie de ambalat înscrise în istorie sunt fragmente de așa-numita bojagi, material decorativ obținut din asamblarea mai multor bucăți de hârtie și mătase, folosit de coreeni în perioada Celor Trei Regate, adică în primul secol de dinainte de Hristos. Japonezii, de altfel, au început să împacheteze darurile în furoshiki, material refolosibil de această dată, din care s-au conservat mostre aparținând perioadei Edo. În ceea ce privește Occidentul, e binecunoscută plăcerea nobililor victorieni de a-și ambala cadourile în compoziții luxoase de hârtie extravagantă, decorată cu panglici și dantele. În secolul XX, împachetarea cadourilor, dar și a produselor cumpărate, în general, a devenit o practică foarte răspândită. În Statele Unite însă, folosirea hârtiei speciale pentru cadouri s-ar fi răspândit în urma unei întâmplări: în 1917, patronii unui magazin de papetărie din Kansas City, au avut vânzări așa de mari, încât au rămas fără hârtie simplă de ambalat. Atunci, aflați în criză, au dat peste câteva suluri de ”hârtie franțuzească specială”, pe care au început s-o vândă ca ambalaj special. Hârtia s-a vândut aproape instantaneu, iar de atunci magazinul a făcut din o tradiție din comercializarea hârtiei de cadouri, în următorii ani producându-și chiar propriile coli, cu modele speciale imprimate.
De atunci însă, consumul de hârtie a devenit o problemă globală, hârtia de ambalaj numărându-se printre cele mai căutate și totodată irosite produse de acest fel, mai ales că durata e de viață este foarte scurtă. Odată despachetat cadoul, hârtia ajunge aproape în 100% din cazuri la coșul de gunoi. Numai în SUA, se cheltuie anual 2,6 miliarde de dolari anual pentru ambalaje de cadouri. Rezultatul, 4 milioane de tone de gunoi numai în Statele Unite și Marea Britanie. În preajma sărbătorilor, în cele două țări se aruncă la coș circa 365.000 de kilometri de hârtie de ambalaj.
Tocmai de aceea, ar trebui măcar din când în când să ne punem imaginația la contribuție și să înlocuim hârtia de ambalaj cu materiale reciclate, cum ar fi ziarele sau țesăturile mai vechi.
Sursa: The Atlantic
2 comentarii
eu le-am impachetat in foile cu pictoriale misto din revistele de moda si le-am lipit cu stickere Modulab pentru un artzy touch 😉
Simplu: in viitorul apropiat nu vom mai fi in situatia de “a ne mai face cadouri”. Vom povesti ce cadou ne-am dori, ori vom oferi. Literatura va fi un timp gratuita, dupa care va costa si ea suficient incat sa te gandesti de mai multe ori si sa fii fericit ca
nu trebuie sa scoti bani – pe care nu-i ai – din buzunarul – pe care-l mai ai. Inca.