Florin Capitanoiu, erou Discovery: “Mi-am luat un avion si am inceput sa zbor”

14

Florin Capitanoiu (18 ani) e pasionat de aeromodelism. A inceput sa contruiasca modele de avioane cand avea doar 13 ani, iar dupa doi ani era deja practicant de performanta. In 2009, Florin a fost campion national la acrobatie cu modele clasa indoor, iar acum o saptamana a iesit invingator la acrobatie outdoor, clasa f3a (modele de 2m, cu motor termic). Isi doreste sa devina pilot de linie, motiv pentru care in 2011 si-a propus sa intre la Scoala Superioara de Aviatie Civila. El este si cel mai tanar dintre “eroii” autohtoni pe care Discovery Romania a ales sa-i faca protagonistii unor scurtmetraje.

de Camelia Moga

Ai 18 ani si faci aeromodelism de la 13. Care este povestea inceputului…?

Am inceput din greseala, sa spun asa. Am fost cu tatal meu la padure, la Calugareni, si am vazut un aeromodel pe cer. Nu stiam ce-i ala, dar mi-a zis tatal meu. Prima oara n-am dat atentie cine stie ce, dar cu timpul mi-am adus aminte de intamplare si am devenit interesat. M-am dus pe internet, am cautat, mi-a placut…Am vazut filme de la piloti mari si…m-am virusat. Apoi am gasit un site din Botosani care vindea aeromodele profesionale, nu jucarii, si mi-am luat de acolo un avion. Si am inceput…

Cum ai invatat sa…zbori?

Daca iti place si vrei sa faci, inveti. Trebuie sa apreciezi viteza avionului, tinuta…multe chestii depind de zborul asta. Zborul cu aeromodelul este mai greu decat cel cu avionul 1:1, pentru ca nu ai nicio informatie. Trebuie sa fii stapan si sa controlezi comportamentul avionului de jos. E mai greu decat daca esti in el, pentru ca, daca esti in el, simti. Cam asta e.

Ce modele preferi, mici sau mari?

Mai mari. Aeromodelele mici sunt mai instabile. Cu cat e mai mare, cu atat e mai stabil. Am aeromodele de toate dimensiunile, ca-mi plac toate. Insa cele cu care fac performanta sunt modele mari, de la 2 m in sus, cu motoare mari, de scuter.

Ai o pasiune foarte costisitoare…

Parintii ma ajuta mult. Avioanele sunt destul de scumpe, intr-adevar. Se poate face aeromodelism si cu bani putini, nu neaparat cu cat dam noi astia care facem performanta. Astea de la un nivel de performatnta mai mare sunt scumpe pentru ca au chestii de calitate. Putin probabil sa se strice ceva in avion. Daca-l busesti e din vina ta.
Ca sa faci un avion de la zero, trebuie sa faci economii (rade). Asta al meu de 2,70 m a ajuns cam la 4000 de euro. Banii astia nu-i dai toti odata, ca nu-i asa usor. Avionul asta eu mi l-am facut intr-un an. Plus ca un prieten foarte bun mi-a facut cadou chitul, iar restul mi-am luat eu – motor si altele. Astea pe care le am eu sunt de performanta. Dar se poate face aeromodelism si cu 10 milioane. Cea mai scumpa la un avion e statia de comanda. E practic un calculator care stie tot – are un soft care controleaza tot ce inseamna parametrii avionului. Din fericire, se poate folosi la toate modelele. Ai cumparat-o o data si bine. Apoi, daca iti iei un avion si il trosnesti, a doua oara bagi mult mai putini bani in el. Iti iei doar chitul si maruntisuri. Electronica scapa in proportie de 90%.

Cat te tine un avion?

Pe mine maximum un an si ceva. Daca vrei sa faci performanta, incerci figuri noi si sunt unele pe care trebuie sa le faci jos, foarte jos. Cu cat e mai jos, cu atat e mai bine. Si de aceea tin asa putin. Daca ai scapt un milimetru, s-a dus totul, intra in pamant.

Cand incerci figuri noi, care nu s-au mai facut, cum stii ca avionul rezista sa faca tot ce vrei tu?

Avioanele astea sunt calculate pentru ce facem noi. Ele sunt mult mai rezistente decat cele cu pilot. De exemplu, poti sa faci un picaj cu viteza mare si sa tragi brusc de el si nu pateste nimic. Un avion adevarat se rupe. Practic, nu mai rezista pilotul, dar la asta n-ai pilot.
Le mai si strici, ca n-ai cum altfel sa faci performanta. Daca nu exersezi chestii periculoase si figuri noi, nu faci nimic. Se intampla ca uneori sa vrei sa faci un lucru, iti iese de doua ori si a treia oara ai dat un pic de directie altfel si s-a dus…

Si toate astea le-ai invatat doar citind pe internet?

Da. Eu am inceput singur. Mi-am luat un avion si am inceput sa zbor. Mi-aduc aminte ca m-am dus cu tatal meu undeva pe langa stadionul Steaua. In spate, p-acolo e un camp…Am decolat si bineinteles ca, nestiind nimic, a facut cateva plutiri si s-a dus in pamant. Si am zis: “hopa, ceva nu-i in regula, trebuie sa ne mai uitam”. Ne-am uitat pe internet, am sunat la firma de unde l-am luat sa intrebam daca am facut ceva gresit. Ne-au intrebat daca avem ceva experienta…ne-au mai trimis un CD cu un simulator si ne-au zis: “va jucati cu chestia asta pana nu mai puteti”. Am facut chestia asta si am prins. Apoi n-am mai avut probleme.

La competitii de cand participi? Anul trecut ai iesit campion national la acrobatie cu modele clasa indoor…

De vreo trei ani. La competitiile indoor zbori in sala, e mult mai usor. Trebuie sa faci un program impus, ai arbitru. Acum o saptamana am castigat la acrobatie outdoor clasa f3a. Astea sunt avioane 2m/2m. E mai greu, mai complicat. Se piloteaza la un standard mult mai avansat. Sunt piloti buni…
Ti se da un program impus pe care trebuie sa-l faci cat mai bine. Iar eu l-am facut cel mai bine. Sunt vreo 23 de figuri pe care trebuie sa le faci in 8 minute. Trebuie sa ai o tinuta anume, sa zbori incet, cursiv, drept.

Urmatorul pas sunt competitiile internationale?

Sper. Trebuie sa ai mai multe titluri, doua cel putin, de campion ca sa poti merge in afara. Trebuie sa ai aprobarea Federatiei Romane de Modelism. Trebuie sa vada ei ca esti bun, pentru ca altfel nu te trimit. Iti spun: “Decat sa vii cu ultimul loc, mai bine stai naibii acasa”.

E un efort pentru tine sa zbori sau e ceva care vine din tine, firesc? Cum te simti cand faci asta?

E o pasiune. Tot timpul cand ma intreaba cineva cum fac, nu stiu ce sa raspund. Cand zbor nu-mi dau seama de nimic cum fac. Daca ma intrebi ce-am facut in timpul zborului nu mai stiu. Daca n-as face aeromodelism, nu stiu ce altceva as putea face…
Oricum, pentru concursul de anul asta m-am antrenat toata vara, zilnic, de dimineata de la 7 pana la 4 seara. Am vrut sa ma antrenez mai mult, dar am mai sarit niste zile, am mai avut niste treaba…

Cum se impaca antrenamentele cu programul de la scoala?

Cand am scoala, zbor numai in week-end. Cand e vacanta, zbor cand am timp.

Ai niste locuri preferate unde te antrenezi?

Noi avem un club – Aeropower din Bucuresti. Suntem 6 membri. Eu m-am bagat in club doar ca sa particip la concursuri. Daca nu esti afiliat undeva, nu te ia nimeni in considerare. Ca altfel, noi zburam intre noi de placere. Intr-un week-end suntem 20-25 la zboruri. Suntem multi si nu tine neaparat de cluburi faptul ca ne intalnim in acelasi loc. Noi zburam undeva la Adunatii Copaceni. Am facut un aerodrom privat, avem un teren acolo si deocamdata ne ocupam de amenajare. Nu prea sunt bani, dar (rade)…
Avioanele le tin in casa, deocamdata. Am gasit puncte strategice sa le ascund. Cel mai mare avion al meu e aproape cat tavanul (2,70cm). E un chin cand il car pe scari. Zici ca car un cosciug (rade). Bine, trebuie sa ma ajute cineva, ca nu pot singur.

Am inteles ca vrei sa te faci pilot de line. Nu te tenteaza sa faci si acrobatie?

As vrea ambele, dar nu se poate. Daca vrei sa te faci pilot de linie, faci numai asta. Ai un program aglomerat si nu poti sa le faci pe amandoua. Am ales sa ma fac pilot de linie din mai multe motive – si pentru ca se plateste mai bine, si pentru ca imi place. La acrobatie nu ai venturi, decat de la stat. Nu faci nimic cu ele. La pilotii de linie e altceva…

Ai avut ocazia sa vezi cum se piloteaza un avion adevarat?

Doar am fost cu prietenii la aerodrom si mi-au aratat. Sus nu e nimic diferit. Comenzile pe statia de aeromodele sunt la fel cu cele dintr-un avion real. Mie mi se pare mai usor sa fii in el decat la sol. La Arad mi-a dat cineva prima data un avion cand am fost la o intrunire aeromodelistica…si atunci am pilotat prima data.

Care sunt cele mai mari provocari in sportul asta…dincolo de cele financiare?

Provocarea cea mai mare este sa zbori cel mai bine.

Descrie-mi cel mai bun zbor al tau…

Noi astia care zburam cu aeromodele mari vrem sa zburam in stilul 3D. Nu stiu de ce se cheama asa, ca e de fapt 4D, ca zbori in aer. Trebuie sa zbori cat mai jos, sa sfidezi legile de la zborul 1:1, cu pilot. Deci, trebuie sa zbori total diferit: agresiv, cat mai jos, in viteza…sa fie periculos. Mai e un tip de zbor, cel acrobatic, in care se zboara sus, drept, nu prea vezi avionul, ca-i mai mic. Daca zbori sus, nu mai e asa ‘fun’, interesant…Cu cat e mai jos cu atat e mai periculos.
Asta-i show…e adrenalina, simti niste chestii. La multe zboruri chiar imi tremura picioarele. Fac niste figuri pe care nu le-am facut, sunt periculoase si nu stiu daca o sa scape avionul Si dupa ce aterizez, ma linistesc si ma ia cu d-alea: “mama, ce-am facut! (rade)”. Nu realizezi pe moment, dar ai adrenalina mare de tot. Sunt multi prieteni pe care i-am ajutat sa invete sa zboare si care cand aterizau tremurau rau de tot. L e spuneam: “Ba, ho, calmeaza-te ca n-ai facut nimic rau” (rade).
Avioanele astea sunt si periculoase…nu e chiar asa. Eu, de exemplu, am la picior 16 taieturi. Un domn care era pe camp, despre care nu stiam ca nu stia sa zboare, avea un model cu motor termic, care e foarte periculos – are elice puternica, taioasa, are cai putere…Eu stateam cu prietenii mei pe iarba. El a decolat, a prins la roata un smoc de iarba, avionul s-a intors, a venit spre mine…eu am bagat piciorul ca sa nu intre in mine, m-a lovit in talpa si de acolo mi-a ricosat in picior. Am avut noroc ca s-a oprit motorul, ca daca nu pateam alte alea…
De cand cu accidentul, mi-am facut regulament strict. Cine-l incalca, il dam afara sau macar il atentionam, daca nu-l dam afara. Nu e de joaca. Am un prieten care si-a dezlipit muschiul de pe os. N-a fost atent, a pornit mototul singur, avionul s-a intors si i-a venit in picior. E foarte periculos. Avionul il pornesti cu mana. Nu este ca la masina unde dai la cheie. Daca nu stii sa setezi motorul cum trebuie, sa-i faci amestecul cu benzina, el poate sa dea inapoi si-ti da peste mana, daca nu esti atent. Chiar si alea mici electrice pot sa te taie. Chiar daca are 200 de grame, daca vine cu 60 km/ora si-ti da in cap, nu e de joaca.

Tu in cat timp ai ajuns sa fii stapan pe ceea ce faci la un zbor?

Destul de mult…Dupa ce incepi si vezi ca poti sa tii avionul in aer – asta inseamna sa zbori drept – trebuie sa ai mult antrenament pe simulator. Eu ca sa ajung la nivelul asta a trebuit sa bag mult simulator, cate o jumatate de ora, o ora pe zi, pana ma plictiseam. Trebuie sa simti mansa, sa simti avionul, daca vrei sa ajungi sa faci performanta. Daca nu-l simti, nu faci nimic. Trebuie sa fii stapan pe tine, sa ai mult, mult antrenament pe simulator. Pe el poti sa incerci toate lucrurile posibile, ca nu te doare ca dai cu avionul de calculator.

Iti plac si jocurile pe calculator? Sunt multi tineri in generatia ta dependenti de ele…

Eu stau pe calculator doar cand vorbesc cu colegii pe skype, ca la telefon. Atat fac pe calculator. Mai intru pe forumul aeromodelistilor, schimbam pareri, poze intre noi, ca sunt din toata tara. Nu-mi prea plac jocurile.

Tu esti la o clasa de mate-info. Te ajuta asta in pasiunea ta pentru aeromodelism?

Da. Ca sa faci aeromodelism trebuie sa cunosti cateva notiuni de fizica, de mecanica, sa stii cum sa asamblezi un avion, cum e un profil de aripa, cum actioneaza aerul pe aripa si multe altele.

Cum te tii la curent cu noutatile in domeniu, cu ce fac aeromodelistii in afara?

Ne mai ducem prin afara cu clubul, la Campionatul European. Eu n-am fost. Au ajuns ceilalti si mi-au adus si mie poze. Au mai tras cu ochiul, mi-au zis si mie cum fac ei, ce modele au, ce inovatii au mai adus, ce piese…si ne-am luat si noi dupa ei.
Sunt mai buni decat noi. La noi nu e dezvoltat inca aeromodelismul asa cum e la nivel international. In alte tari din Europa – in Anglia sau Franta, spre exemplu – e mediatizat, sunt cluburi mari, piloti mult mai multi si mult mai buni. Sunt competitii foarte mari, cu bani. La noi nu-i asa. Inca nu stiu multi de acest sport.

Cum te-a ajutat aeromodelismul, cu ce ti-a imbunatatit viata?

Iti dezvolta mult reflexele. Esti mult mai atent. Dupa ce practici aeromodelismul ti se ascut toate simturile. In rest, m-a influentat in bine 100%…nu m-am apucat de altele (rade).

Mai faci si alte sporturi in paralel?

Am facut gimnastica de performanta 3 ani (de la 10 la 13 ani), dar m-am lasat, ca mi s-a schimbat antrenorul si nu mi-a placut. Din cauza asta m-am ingrasat rau, ca eu eram slabanog…si de vreun an alerg in fiecare zi cel putin 45 de minute/1 ora pentru ca trebuie sa ma aduc in forma pentru Scoala Superioara de Aviatie Civila (SSAVC).

Florin este unul dintre cei 7 “eroi” autohtoni pe care Discovery Romania a ales sa-i faca protagonistii unor productii de scurtmetraj. Povestea lui va fi difuzata incepand cu 2 octombrie, de la ora 22.00.

Tags:



14 comentarii

    • Gigi Maybachistu' Rational on

      …Cum, nu mai latră nimeni la “puştii de bani gata”!?… Au ajuns românii să respecte meritul altuia!?…. 😀

  1. Am si eu o rugaminte (pt hotnews):
    Ar fi placut daca ati atentiona cititorul hotnews.ro (in dreptul articolului de pe prima pagina) ca este vorba de un articol TOTB. Initial am crezut ca Florin asta e vre-un bogatan adult ce se lauda…posibil politician ce se lanseaza..
    multumesc

  2. Pentru cei care nu stiu, e foarte greu sa pilotezi un aeromodel (la nivelul la care o face Florin). Chiar daca nu esti inauntru, si nu este periculos (in anumite limite), tocmai pentru ca nu esti in avion poti sa pierzi foarte usor orientarea. Dezorientarea e cel mai mare inamic al modelistului. Iar la ce face Florin, e greu de inteles cum poate sa aiba tot timpul control.

  3. Nimic nu conteaza in viata mai mult decit libertatea, sanatatea si cit de multe jucarii savurate. Acest sport se practica foarte mult in tari mai.. civilizate, culmea ..jucatorii in majoritate… sunt pensionarii. Am un micro aeroport( Aero-Club) in vecinatate cu pista, turn de control etc… cel mai tinar membru cred ca are peste 50 de ani, sunt avioane si helicoptere ( nu toate)de peste $ 5.000 bucata. Parcarea este plina doar de masini vechi de colectie. Putine lucruri ne amintim din copilarie dar in primul rind jucariile. Trebuie sa recunosc ca si eu inca mai cumpar jucarii ( sa le zic asa) si sunt aproape de 60. Felicitari parintilor ce pot si inteleg necesitatea copiilor de a se juca si bucura cit mai mult de copilarie.

  4. FELICITARI ! Atat tie cat si parintilor tai care te-au sprijinit si ti-au stat alaturi
    Mami a ta este atat de mandra cu tine !

  5. Felicitari pentru alegerea hobby-ului si pentru performante! Cat despre SSAVC prietene eu unu iti spun ca visezi frumos, cum am visat si eu. Asta de la un absolvent(BURSIER) din promotia ’09 care inca e somer. Mai bine iti iei o diploma de inginer decat licenta de pilot comercial pentru ca daca nu ai relatii in domeniu o tii in sertar si te costa refreshu anual, medicalul etc.
    Bafta!

Leave A Reply