Finlanda, ţara cu amenzi de circulaţie de zeci de mii de euro

1

Un om de afaceri din Finlanda a fost prins recent cu 100 km/h într-o zonă în care viteza legală era de 80, o contravenţie care în România ar fi pedepsită cu 200-300 de lei. După ce l-au oprit, însă, poliţiştii finlandezi au căutat venitul bărbatului în baza de date, au consulatat un mic manual şi au stabilit amenda la suma de 54 000 de dolari. Finalnda şi mare parte din Scandinavia calculează amenzile în funcţie de venitul contravenientului, ajungându-se uneori la sume de 100 de mii de euro.

 

 

În Finlanda, asta se aplică unor amenzi de circulaţie, celor pentru furtul din magazine sau celor pentru încălcarea legii privind tranzacţionarea titlurilor financiare, scrie The Atlantic. Amenzi uriaşe precum cea pe care a primit-o omul de afaceri Reima Kuisla, ale cărui câştiguri declarate sunt de 6,5 milioane de euro pe an, sunt rare. Altele celebre au fost cea de 98 000 de euro pe care a primit-o, în 2002, un director executiv de la Nokia sau cea de 39 000 de euro cu care s-a ales jucătorul de hochei Teemu Selanne doi ani mai târziu. “Statul acesta nu e condus constituţional”, s-a plâns pentru The Wall Street Journal un finlandez amendat cu 47 000 de euro. “E o ţară a rinocerilor!”

Sistemul de calculare a amenzilor e relativ simplu: se începe cu estimarea sumei de bani pe care un finlandez o poate cheltui într-o zi, apoi suma respectivă se împarte la doi, iar cea rezultată se multiplică în funcție de gravitatea infracțiunii. Dacă depășește limita de viteză cu 25 km, contravenientul trebuie să plătească pentru 12 zile, dacă o depășește cu 40 km, atunci va pierde bani cât pentru 22 de zile. Majoritatea șoferilor plătesc amenzi de 30-50 de euro pe zi, ajungând, în total, la sume de 400-500 de euro. Numărul maxim de multiplicări e de 120 de zile.

Finlanda a fost prima țară care a introdus acest sistem de amenzi proporționale cu veniturile, el fiind în vigoare din 1921. Suedia, Danemarca, Germania, Austria, Franța și Elveția le aplică și ele în câteva cazuri. Citiți mai mult pe The Atlantic.

 

Puteți citi și:

Pro&Contra: Ar trebui ca amenzile să fie proporționale cu veniturile?

În Finlanda, tot mai multe companii își plătesc angajații să facă sport

În Finlanda, mașinile vor deveni inutile


Un comentariu

Leave A Reply