Finlanda renunţă la predarea materiilor în şcoli

51

Sistemul finlandez de educaţie, considerat cel mai bun din lume şi depăşit doar de ţări precum China şi Singapore la rezultatele testelor PISA, se pregăteşte de reformă. Copiilor finlandezi nu le vor mai fi predate în şcoli materii, în sensul clasic, cum sunt geografia sau biologia. În schimb, profesorii vor trece la predarea în baza unor subiecte şi teme de interes, ceea ce presupune o abordare interdisciplinară.

“Avem nevoie de un cu totul alt fel de educaţie, pentru a-i pregăti pe oameni pentru viaţa în câmpul muncii. Tinerii de azi folosesc computere extrem de avansate. În trecut, băncile aveau, de exemplu, angajaţi care făceau calcule complexe, dar acum lucrurile s-au schimbat. Aşadar, trebuie să schimbăm educaţia, în raport cu necesităţile industriei şi societăţii moderne,” arată Pasi Silander, manager pentru dezvoltarea oraşului Helsinki.

Una dintre aceste schimbări înseamnă renunţarea la predarea materiilor, aşa cum le cunoaştem în sistemul de educaţie standard. Materiile vor face loc aşa-numitei predări a “fenomenelor” sau a “temelor”. De exemplu, dacă un elev vrea să devină ospătar, atunci va lua lecţii care cuprind elemente de matematică, limbi străine, scriere şi abilităţi de comunicare. Elevii care vor opta pentru studii mai teoretice, vor învăţa, printre altele, la ore, despre Uniunea Europeană, un cumul de informaţii de economie, istorie, limbi străine şi geografie.

Schimbările mai vizează şi alte elemente considerate aporoape echivalente cu prezenţa într-o sală de clasă: elevii nu vor mai sta pasivi aşezaţi pe rânduri în faţa profesorului şi nici nu-şi vor aştepta rândul minute în şir, pentru a adresa întrebări. În schimb, elevii vor fi organizaţi în grupuri mai mici, în care vor trebui să rezolve anumite probleme colaborativ şi să-şi folosească abilităţile de comunicare.

“Există numeroase şcoli unde se predă în stilul vechi, care a fost de bun augur pentru începutul anilor 1900 — acum însă, nevoile nu mai sunt aceleaşi şi trebuie să ne adaptăm secolului 21,” e de părere Marjo Kylloen, director de programe educaţionale la Helsinki.

Reforma nu a fost întâmpinată însă cu entuziasm uniform de către toţi profesorii, mulţi dintre ei fiind obişnuiţi, după o lungă carieră, să predea materii specializate. În acest moment, 70% din profesorii finlandezi au participat sau participă la cursuri de formare, care să servească noilor abordări. Totodată, s-a înaintat propunerea de a folosi co-predarea, ceea ce implică profesori cu specializări diferite, care să predea pe marginea unui subiect comun.

Pentru începuzt, şcolile finlandeze sunt obligate să introducă acest sistem pe o perioadă determinată, de minim câteva săptămâni. Potrivit calendarului, reforma va fi implementată definitiv în toate şcolile finlandeze până în 2020.

În acelaşi timp, şi grădiniţele au parte de un program de reformă: proiectul Centrului de Învăţare prin Joc presupune introducerea unei abordări de predare prin intermediul jocurilor. Momentan, există discuţii între reprezentanţii industriei de jocuri video şi responsabilii de politici educaţionale, pentru a găsi soluţii cât mai variate şi relevante pentru nevoile copiilor.

Sursa: The Independent

Foto: Andreas Meichsner/Verstas


51 de comentarii

  1. Minunat…. Si de la ce varsta stie acel copil ca vrea sa devina “ospatar” ca sa-i oferi educatie doar in acest sens? Poate intr-o buna zi va dori sa faca altceva…
    Si un “ospatar” nu mai are nevoie de cultura generala sau de cunoasterea lumii in care traieste?
    Nu incape discutie ca modul in care se face educatie trebuie sa tina pasul cu vremurile, dar cred ca nu putem priva copiii de sanse egale de reusita in viata.

    • Lucrurile din cate stiu eu nu stau chiar asa cum au fost prezentate in acest articol, ci se face predarea in functie de abilitatile copiilor, prin evaluarea impartirea lor in cateva categorii mari (de genul “uman” sau “real”). Sistemul lor pretinde ca este flexibil si asigura la orice varsta posibilitatea schimbarii de optiune, asa ca eventuala evaluare incorecta a unui elev sau eventuala schimbare a abilitatilor, poate fi oricand corectata. Din articol intr-adevar pare ca s-ar incepe de la varste fragede un fel de scoala profesionala pentru ospatar, miner, etc…

    • kosmo_shinobi on

      cei care au creat sistemul educational finladez considerat unul dintre cele mai bune si productive din toate cele existente pana acum au ajuns la concluzia ca trebuie sa faca progres si implicit sa treaba la aceasta metoda.
      acum sincer, crezi ca nu s-au gandit deja la ce spui tu?

  2. M-am gandit si eu la asta cand am citit de ospatar. Dar discutia e mult mai lunga de atat. Si de sanse egale nu poate fi vorba oricum pentru ca suntem diferiti, unii mai prosti, altii mai destepti. Cert e ca sansele de reusita depind de cat de adaptat esti la vremurile in care traiesti. Poate pe vremuri aveai timp de pierdut in scoala sa inveti despre partid sau mai stiu eu ce. Azi un an pierdut cu chestii inutile poate insemna sa nu iti gasesti in veci de lucru. Si copiii stiu foarte bine ce ar putea face in viata! Ca parintii nu au urechi sa asculte, asta e alta poveste! Nu poti sa ii bagi pe toti la masina de tocat, doar pe motiv ca “nu sunt suficient de maturi ca sa ia o decizie informata”. Dar e simplu si e comod, sa nu mai vorbim ca pe tine ca adult te scuteste de cea mai mare responsabilitate: copilul tau!

    • Eu as zice invers ! Un an in plus in scoala te va face sa-ti gasesti de lucru ! Ma rog , daca vrei sa te faci ospatar cred ca te poti lasa de scoala dupa ce ai invatat sa saluti, sa faci adunari si sa spui ,,Saru’mana -boierule ” Dar de exemplu daca vrei taximetrist ….tre sa ai 18 ani si niste notiuni de mecanica. Vezi tu , de aia in SUA esti minor pana la 21 de ani pt ca pana atunci nu prea ai discernamant . Eu cred ca articolul e o traducere proasta sau o repovestire si ca se refera la invatamantul liceal . In primii 8 ani isi vor face o cultura generala si isi vor descoperi aptitudinile …

  3. In sfarsit! Sistemul acesta vechi pe care noi inca il avem in Romania exista de pe vremea cand nu existau destui profesori in lume, si de fapt scoala pregatea viitori profesori. Azi scoala trebuie clar sa aiba alt rol, de a pregati pentru meserii cerute de piata, de a dezvolta anumite calitati bune.. Bravo finlandezilor. De asta si lor si suedezilor si danezilor li se zice tari mai civilizate. Coruptia batand spre zero lucrurile se misca mai repede.

    • Ce inseamna “calitati bune”? Exista si “calitati rele” sau “calitati proaste” si nu stiu eu??? Puneti mina si invatati fir-ar sa fie inainte sa va apucati sa scrieti, analfabetilor! Extraordinar, “sistemul asta vechi” in care scoala pregatea viitori profesori”? Habar n-ai despre ce vorbesti! Este o imbecilitate la fel de mare ca aia in care niste elevi care de-abia au invatat sa scrie, apreciaza ca scoala nu-i invata ce trebuie…Va intreb, daca voi nu stiti nici pe ce lume traiti…de unde stiti voi ce va trebuie?

    • Acum cu noile oportunitati de import de inteligenta jihadista cele trei tari mai civilizate vor atinge noi culmi de progres si civilizatie. Procentul de femei neviolate batand spre zero este o demonstratie clara ca musulmanii se misca mai repede.

    • IISUSE CHRISTOASE iara cu olimpiada de matematica!!!!

      Cand se vorbeste de educatie, ii dam cu olimpiada de matematica. Cand e de industrie, ii dam cu muntii si padurile noastre. Cand e cu evolutia tehnica a altor tari, ii dam cu traditiile noastre nemuritoare.

      Faptul ca avem cativa copii destepti nu inseamna ca sistemul nostru de educatie e bun!

        • O tara nu este bogata ca are doi miliardari (Becali…) daca clasa de mijloc e dominant si nu saracia. Asa este si cu scuoala , nu ajunge doi olimpici si restu analfabeti sau semianalfabeti!!!

        • Te contrazic! Nu avem olimpci in pofida sistemului – pentru ca pe aia, niste profesori ai sistemului i-au ajutat sa devina olimpici!

      • Sistemul nostru de invatamant este foarte bun! Si nu este o intamplare ca luam mereu premii importante nu numai la olimpiada de matematica! La toate olimpiadele!
        Din pacate, noi nu avem scoli dotate sa-i urmam pe finlandezi, iar statul nostru doreste ca noi sa fim mult sub nivelul economic al tarilor nordice. Am distrus industria, agricultura…De ce sa nu distrugem si invatamantul…Ne place sa acuzam sistemul romanesc de invatamant, sa desfiintam ce avem noi mai bun, sa copiem orice e strain! Daca e strain , nu inseamna, neaparat, ca este mai bun! Cred ca ar trebui sa ne trezim la realitate! Am distrus tot si acum incercam sa copiem de pe la altii. Dar copiem numai ce ne convine. Nu dotare, clase de 30 de elevi, nu materiale didactice etc. O populatie nescolita sau slab scolita= popor usor de manipulat
        Uitati-va la oamenii de la tara si trageti concluzii singuri. Nu au locuri de munca, nu au cu ce sa-si lucreze pamanturile si sunt jalnici! Majoritatea betivi, nescoliti, vai, vai! Iti vine sa mori de plans!
        Suntem o natie care acceptam tot ce-i mai prost si putin, usor d

        • Din cate spui “oamneii de la tara” sunt uscaciunea padurii.Vai, vai..
          Cat aberezi,serios acum! Si o sa-ti deovedesc foarte usor:in primul rand te contrazici cu “sistemul nostru de invatamant este foarte bun!” apoi ” o populatie nescolita sau slab scolita”, adica de la sistemul asta bun de invatamant si atat de motivational ies atatia oameni nescoliti. Ai vazut cumva sa foloseasca la mai mult de 20% cuiva diploma de bac, sau o licenta sa se angajeze in domeniu? Dupa terminarea unei facultati , sa zicem ca ia sansa sa te angajezi in domeniu, cate n specializari iti mai trebuie? Iti spun eu:macar una.
          Inca un lucru: ai dreptate ca nu e o intamplare ca la noi in tara sunt care iau ( nu care luam ) premii importante ori sunt olimpici dar oamenii aia muncesc mult in afara de ce ii invata sistemul nostru “educational bun”. Succesul lor nu se datoareaza doar muncii lor si nu a altceva/altcuiva.
          Apoi sa crezi ca “oamenii de la tara” nu sunt decat niste unii care nu au locuri de munca, jalnici ,betivi etc, iti spun ca asa ceva pot sa iti arat in orice oras vrei tu din tara asta.E stupid sa generalizezi in halul asta,omule!
          Intr-un filnal, observ ca o dai pe aia cu ” am distrus tot ce era bun ,bla,bla” , parca e dintr-un discurs a unuia aflat la vreo candidatura politica, un fel de a spunce multe despre multe si nimic relevant.Parca te-ai uitat prea mult la realitateaTv.
          Te asigur ca nu toata natia ta accepta tot ce-i mai prost si putin ori usor de ce vrei tu. Cred ca ar trebui sa te trezesti intai tu la realitate apoi sa-ti faci griji pentru altii.Si da, sistemul nostru de invatamaint este jalnic!

          • Nu draga, tu n-ai inteles nimic: oamenii de la tara nu sint “uscatura padurii” ci … nu prea merg la scoala. Si este un cerc vicios: cu cit ai mai putina scoala, cu atit mai inutila ti se pare invatatura…

      • Da, iar cu olimpiadele de matematica! As continua prin a spune ca nu-mi amintesc de absolut nici o personalitate extraordinara in cultura sau stiinta, care sa fie de sorginte finlandeza. Copiii aia destepti pot fi orice, dar un invatamint “practic” nu-ti deschide lumea! Doar te invata sa bati mai bine cuiul sau sa toci mai bine ceapa – nu are insa nici o legatura cu EDUCATIA.

    • Faza e ca finlndezii muncesc fara stres, se plimba fara grija zilei de maine, fiecare rotita merge perfect angrenand astfel un mecanism intreg, saraci acolo nu sunt. Eu, ca profesor, mai apreciez un rezultat de olimpiada, insa omul de rand nu stiu zau cat se mai mandreste de acel loc 11, grija lui fiind painea zilnica a familiei lui.

    • care e rata de analfabetism functional in finlanda? undeva sub 5 la suta. Care e in Romania? apai ma uit ca jumatate din cei de 40-50 ani au hartie cu pasii, citesc si nu pricep. A da, toti suntem productie scolii comuniste, extraordinara scoala!!

      Despre olimpici la mate, romania are ca populatie de 2-3 ori cat finlanda. Sa se gaseasca cateva genii sunt sanse de 2-3 ori mai mari. sa se lucreze la epuizare u acestea: avem iar traditie.

    • Noroc ca suntem printre primii matematicieni din lume cu ajutorul a trei copii. Da, asta compenseaza pentru restul de agramati, inculti si analfabeti. Sigur asta o sa ne tina de foame la toti.

    • La olimpiada internationala de limba si literatura romana stam si mai bine, noi suntem tot timpul primii in timp ce restul tarilor nici nu au curaj sa participe.

  4. Un copil nu are de unde sa stie ce meserie ii va placea cand va fi adult. NU va veni la 7 ani cu decizia “vreau sa ma fac ospatar” si nici “vreau sa fiu inginer mecanic”. Daca ne luam dupa ce ar vrea copii sa fie jumatate ar fi astronauti sau fotbalisti si jumatate ar fi asistente la emisiunile lui Capatos.

    Asta este unul din rolurile sistemului scolar actual: ca elevul sa isi descopere vocatia si aptitudinile. Degeaba el vrea sa se faca avocat daca de fapt are inclinatie catre matematica/fizica/chimie si e dezastru pe partea umana.

    • De acord cu tine…un copil nu stie ce vrea sa fie cand e mare…Dar asta inseamna ca trebuie sa se faca profesor de matematica doar pentru ca e bun la asta?Asta însemnând ca va deveni un om frustrat pt ca nu face ceea ce ii place.Sa stii ca sistemul romanesc de invatamant nu te ajuta deloc sa iti descoperi pasiunile,aptitudinile sau sa iei o decizie buna pt viitorul tau.In plus sisteme asemanatoare exista si functioneaza cu rezultate mai bune decat cele clasice.

  5. Stirea este cat se poate de falsa ce-ar fi sa va informati cu atentie inainte sa afirmati tampenii. Sunteti la un pas de pagini precum coocon sa va fie rusine.

  6. Ar trebui sa existe si la noi un curs in clasele pregatitoare care sa te invete ca in dictionar nu exista cuvantul “linba” si ca este un masacru al limbii romane. Eu asa zic!

  7. care este nivelul de trai al finlandei ? care este nivelul de civilizatie al finlandei ? bunul simt, etc etc ?avem un sistem educational ce arde creierul copiilor nostri si il incarca cu informatii inutile in viitor, in proportie de 99 % fara sa exagerez !! si de la an la an materie mai grea mai aglomerata si inutila !!cati din noi au facut logaritmi matrici si alte tampenii inutile , dupa terminarea liceului ?

  8. A gresit omul o litera si acum sariti pe el ca lupii pe o caprioara fara aparare.Se vede ca va atrag atentia mai degraba problemele de amanunt decat chestiunea de esenta. Iar esenta este, intr-adevar, legata de prematuritatea si exclusivitatea impartirii in patratele vocationale. Articolul nu precizeaza insa la ce varste se face aceasta impartire, asadar vreau sa cred ca e vorba de nivelul post-gimnaziu. Alt aspect extrem de binevenit este cel al interdisciplinaritatii. Da, realitatea este interdisciplinara. Divortul sau schizofrenia disciplinara din scolile noastre este o abordare artificiala, care iroseste vremea si formeaza o gandire fragmentata pe casute, sertare si categorii stricte. De ce nu s-ar putea studia si la noi in module de stiinte reale (fizica-chimie-biologie), stiinte umaniste (literatura-istorie-stiinte sociale)? S-ar face economie de timp si s-ar invata mai mult, copiii ar intelege mai bine legaturile naturale intre fenomene si domenii. Asta mi-am dorit din anii 80 de cand eram eu eleva.Astept sa se schimbe si la noi ceva.

  9. Nu inteleg cum un om sanatos la cap poate sa spuna ca sistemul nostru de invatamant si al majoritatii celorlalte tarii, este unul benefic. Cum poti sa ii ceri unui copil sa invete lucruri care stii ca nu ii vor folosi niciodata in viata, care nu ii plac si pe care nici tu ca adult nu le intelegi ? Pentru dezvoltarea inteligentei exista metode mult mai atragatoare si utile pentru viata, fata de aberatiile care sunt predate acum.

  10. Daca spun “mai bine as intr-un domeniu decat mediocru in toate”cred ca am spus tot. Din pacate, in Romania, dupa 12 ani de scoala, un elev eminent nu este altceva decat o enciclopedie ambulanta, care stie din toate cate ceva, dar nu se pricepe practic la nimic. In plus platim si astazi pacatul “policalificarii” Ne luam singuri medicamentele, ne schimbam singuri prizele, ne zugravim singuri, etc. Ideal ar fi fost cred eu sa stim sa facem numai ceva din toate astea dar sa facem din acea meserie o arta. Astfel s-ar crea dependente : doctorul ar chema electricianul cand are de schimbat o priza , iar electricianul nu ar mai lua medicamente dupa ureche.In situatia de fata amandoi sunt someri.

  11. Vasile Flueras on

    1. În zilele acestea s-a anunțat că economia Finlandei stangnează bine, iar șomajul a atins 9%; ce aport are educația la această situație? În schimb modelele educaționale ale Extremului Orient generează economii performante precum și o educație performantă.
    2. Modelul finlandez este doar o ipoteză nevalidată științific încă (sau poate că este, dar poate nu știu eu); pe termen lung poate fi un succes, sau un fiasco; de aceea îl privesc cu scepticism; am foarte multe semne de întrebare în ceea ce ce-l privește; sub impresia eliberării elevului (necesară este adevărat) am sentimentul superficialității, a formelor fără fond. Ceea ce este limpede pentru toți este că performanța cere știință serioasă, care presupune muncă serioasă, nu predarea de „module”.

  12. Stimati domni, NU VI S-A PREDAT MATERIA GRAMATICA. Ati scris ‘LINBI” in loc de LIMBI. Regula lui “m” inainte de “b” si “p” – cu exceptia denumirii IstaNbul, unde oricum nu e vorba de un substantiv comun.

  13. Finlanda ramane una din tarile cu cea mai buna educatie. Copiii incep la 7 ani, nu au teme prima perioada, nu e bai ca nu stiu sa citeasca la 7 ani, si limba lor nu e usoara . Ca rezultat majoritatea se integreaza incampul muncii dupa terminarea scolii. Mie mi-e drag sa lucrez cu finlandezul: organizat, zambitor, la obiect, calm; nu stie dar intreaba; cand stie atunci explica.
    O sa intreb un finlandez la ce varsta pot opta unii copii sa faca orele de ospatar, banui ca le ajunge 2-3 luni undeva dupa 18 ani, cand deja s-a vazut ca nu sunt de el integralele si nici cifrele de la istorie.

  14. articolul este prost scris, tradus, povestit- in consecinta nu intelegem nimic!
    Legat de faptul ca sistemul nostru educational nu este unul productiv… As zice sa ne mai gandim cand afirmam asa ceva, si sa nu ne mai curga balele la calculatoarele si tehnologiile nordicilor… De ce? Pentru simplul fapt ca noi ca oameni trebuie sa stim sa facem ceea ce fac calculatoarele. In primul rand trebuie sa stim pentru noi, mai apoi sa transmitem informatii, algoritmi si formule in calculatoare- pentru a ne usura munca. Aici e o mare diferenta!
    Cunoasterea cat mai multor lucruri este esentiala in dezvoltarea armonioasa a copiilor si viitorilor nostri copii, iar educatia si antrenamentul din timpul scolii sunt cheia succesului in viata.
    Sa folosesti un tabel excel pentru a munci mai putin, e un lucru, dar ganditi-va ce mare lucru e sa stii sa faci si tu pe hartie acele calcule… Aici sunt multe exemple care pot fi date…
    Sau cum principiul vaselor comunicante te ajuta sa faci un gard drept pe un teren stramb-fara tehnologie. Sau cumteorema lui Thales te ajuta sa apreciezi corect daca te-au furat vanzatorii atunci cand ai cumparat lemne. Nu mai dati vina pe sistemul educational-ganditi-va daca nu cumva, voi ati trecut degeaba pe la scoala…

  15. Pingback: Reformă radicală a sistemului de educaţie în Finlanda: metodele clasice vor fi înlocuite cu abordări interdisciplinare | No Justice

  16. Pingback: De ce Finlandezii pot și noi nu ? - Petronel Dobre

Reply To Delia Oancea Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger