Facebook cartează populația lumii folosind inteligența artificială

0

Facebook susține că a cartat deja 2 miliarde de oameni mai eficient decât toate proiectele anterioare, scrie The Atlantic. Proiectul Connectivity Lab al companiei a anunțat săptămâna aceasta că a creat hărți noi, de înaltă rezoluție, cu distribuția populației în 20 de țări, majoritatea în curs de dezvoltare. Compania va publica mare parte din ele anul viitor, iar dacă se dovedesc a fi precise, ele vor fi hărțile populaționale cu cea mai bună calitate de până acum din locurile respective și vor marca o nouă eră a cartografiei, bazată pe inteligență artificială. Obiectivul Facebook este să carteze cât mai mult din planetă; dezvoltarea companiei depinde de extinderea accesului la internet în rândul celor 4 miliarde de oameni aflați în offline în prezent, așa că este interesată în mod explicit de realizarea acestor hărți, din motive de infrastructură.

Peste 7,4 miliarde de oameni sunt răspândiți în prezent pe planetă, însă nimeni nu știe cu exactitate unde locuiesc mulți dintre ei. Hărțile care arată distribuția populației au numeroase aplicații în mai multe domenii. Urbaniștii au nevoie de ele pentru a estima densitatea urbană pentru construirea și îmbunătățirea drumurilor, epidemiologii și personalul din domeniul sănătății publice le folosesc pentru a monitoriza epidemii sau pentru a analiza accesul oamenilor la sistemul de sănătate, iar în cazul unui dezastru, ele pot indica unde ar trebui trimise mai întâi ajutoare. Facebook, în schimb, vrea să le folosească pentru a afla în ce locuri poate o anumită populație să obțină acces la internet mai eficient și pentru a ști ce tehnologii să utilizeze pentru acele zone: să foloseacă cabluri de fibră optică ori drone, sateliți sau baloane de înalte altitudine?

Așa este motivată, parțial, alegerea celor 20 de țări, unde unele populații rurale nu au acces la internet. Printre ele se numără Nigeria, Kenya, Uganda, Turcia, Ucraina, Uzbekistan și India – o țară în care locuitorii au respins programul Free Basics al companiei, prin care oferă acces gratuit la un anumit număr de site-uri, printre care și Facebook. Free Basics și Connectivity Labs fac parte amândouă din Internet.org, o inițiativă corporatistă internațională menită să extindă accesul la internet și, odată cu ele, și serviciile Facebook. În ceea ce privește realizarea hărților, care acoperă circa 21,6 milioane de kilometri pătrați pentru cele 20 de țări, acest proces se bazează pe imensa capacitate computațională a companiei americane.

În primă fază, Connectivity Labs a preluat informații din baza de date Gridded Population of the World a Universității Columbia, cea mai bună hartă populațională disponibilă momentan la nivel global, dar care are o rezoluție slabă. Apoi a cumpărat imagini prin satelit pentru milioane de kilometri de la DigitalGloe, compania care operează mare parte din sateliții privați de înaltă rezoluție aflați acum în spațiu. Dezvoltatorii de la Facebook au învățat apoi algoritmii din rețeaua lor neurală (un ansamblu de elemente de procesare puternic interconectate și operând în paralel, ce țin de inteligența artificială și urmăresc să interacționeze cu mediul înconjurător într-un mod asemănător creierelor biologice, prezentând capacitatea de a învăța) să recunoască în aceste date cum arată o clădire. Softul a estimat densitatea urbană în funcție de numărul de clădiri pe care le-a detectat și a extrapolat cele mai bune date disponibile în materie de populație pentru așezările respective. Totul a pornit de la prezumția că atunci când este detectată o clădire, înseamnă că locuiesc oameni în ea.

Compania susține că a procesat prin rețeaua neurală 14,6 miliarde de imagini, de peste 10 ori mai mult decât toate imaginile pe care le analizează zi de zi. Deși rezultatele preliminarii sunt promițătoare, Robert Chen, cercetător la Universitatea Columbia, spune că nu se știe încă cât de precisă este această tehnică la nivel general și cât de larg răspândită ar putea fi ea. Dar dacă se dovedește de succes, Facebook va carta încă șase țări, iar Connectivity Labs va înregistra o victorie în domeniul interpretării algoritmice a imaginilor.

Tags:



Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger