Facebook nu le schimbă tinerilor preferinţele estetice

0

Presupunem că Facebook ne îmbogăţeşte gusturile şi ne deschide mintea spre tipuri diverse de experienţe estetice şi intelectuale. Dar cît de adevărat e?

 

Teoretic, văzînd ceea ce le place prietenilor noştri de Facebook ne ajută să descoperim muzică nouă, filme sau cărţi. În realitate, nu e chiar aşa. Un studiu recent de la Harvard’s Berkman Center for Internet and Society publicat în Proceedings of the National Academy of Science arată că tocmai opusul e adevărat. Sociologii Kevin Lewis, Marco Gonzalez şi Jason Kaufman spun că gusturile prietenilor noştri virtuali nu au prea mare efect asupra noastră, ba, dimpotrivă, ne orientăm de multe ori după preferinţele lor pentru a ne da seama mai bine de ceea ce nu ne place.  
Lewis, Gonzalez şi Kaufman au urmărit timp de 4 ani 1400 de profiluri de Facebook ale unor studenţi şi au aflat că în special gusturile în muzică şi filme nu sunt contagioase. Singurele excepţii sunt preferinţele pentru muzica clasică şi jazz. Dacă ai prieteni care ascultă astfel de muzică, începi să dai mai multă atenţie acestor genuri, probabil pentru că acestea sunt semnale de statut social înalt, de rafinament cultural.
Altfel, reacţia studenţilor la preferinţele altora a fost una negativă. Tinerii observă ce e popular la un moment dat şi se distanţează pentru a-şi construi o identitate distinctă. De aici şi succesul muzicii şi filmelor indie – cu cît mai obscure şi mai nişate, cu atît mai bine.


Leave A Reply