Facebook a ajutat la creşterea numărului de donatori de organe

0

Social media a avut un rol important în problema delicată a donării de organe. O statistică realizată în SUA arată că Facebook sau alte reţele de socializare online au atras atenţia oamenilor asupra acestei chestiuni şi au ajutat la creşterea numărului de persoane care s-au înscris pentru a deveni donatori de organe, în caz de deces.

 

 

Facebook a permis din mai 2012 utilizatorilor săi să îşi facă publică, pe profil, opţiunea „donator de organe” şi, din prima zi din care acest lucru a fost posibil, 13.000 de americani s-au înscris pentru a deveni donatori de organe, adică de 20 de ori mai mult decât numărul mediu de înregistrări zilnice normale. Efectele social media asupra fenomenului au variat de la un stat american la altul, de la o creştere de numai şapte ori în Michigan la una peste 100 de ori în Georgia, arată statisticile. Acestea duc la concluzia că social media este un instrument excelent pentru încurajarea donaţiilor de organe, precum şi pentru atragerea atenţiei lumii asupra unor probleme de sănătate în cazul cărora educarea şi comunicarea sunt esenţiale.

„Cercetarea noastră vine în sprijinul crizei organelor din SUA şi arată că social media, reţelele sociale, în general, sunt instrumente valoroase în câştigarea publicului de partea problemelor de sănătate publică, probleme care ne privesc pe toţi”, a declarat dr. Andrew Cameron, autor al cercetării şi specialist în transplant de ficat la Johns Hopkins Hospital din Baltimore. Numai în SUA, peste 118.000 de persoane aşteaptă, pe liste, pentru un transplant şi un nume nou apare pe aceste liste la fiecare zece minute; în medie, 18 oameni mor zilnic aşteptând un transplant care nu mai vine. În acest context, iniţiativa Facebook de a permite utilizatorilor să adauge la „timeline” statutul de donator de organe (care poate fi, astfel, văzut de familia căreia i se cere acordul în cazul decesului, pentru recoltarea organelor) este una revoluţionară, apreciază cercetarea. De asemenea, se oferă şi informaţii celor interesaţi – unde anume se pot înregistra, în funcţie de fiecare stat în parte.

Efectul iniţiativei Facebook nu a fost, însă, unul susţinut la acelaşi nivel în lunile care au urmat, înscrierile ajungând într-o curbă descendentă, dar, spun autorii cercetării, este un prim pas care arată că o reţea de socializare poate fi folosită pentru a schimba lucruri importante în domeniul sănătăţii publice. „Provocarea următoare este pentru cei care se ocupă de iniţiativa donării de organe: să folosească adecvat social media, reţele precum Facebook, Twitter sau YouTube, Instagram, în aşa fel încât efectul să fie susţinut, de lungă durată şi vizibil”, notează autorii cercetării care a fost publicată astăzi în revista American Journal of Transplantation.

 

Sursa: Live Science

Foto: The Telegraph


Leave A Reply