Experimentul Caveman: Sanatatea in “the Cave”. Primele concluzii

36

agerpres_3948557

A trecut aproape o luna din acest experiment si inca sunt bine. Desi unii mi-au prezis ca o sa am o cadere nervoasa in doua saptamani, ba altii mi-au urat sa decedez in cadrul experimentului, se pare ca deocamdata nu mi s-a intamplat nimic grav. Desi surprize au fost.

de Magor Csibi

In primul rand, toata lumea cand aude ca am scos carnea din alimentatie are o dubla abordare: ori mi se zice ca o sa slabesc mult, ori incep sa ma invidieze pentru sanatatea de otel pe care o sa o am. Desi, trebuie sa va marturisesc, ca din punct de vedere fizic ma simt mai bine cu carne. Evident, nu o sa ma intorc la sfarsitul experimentului la vechile obiceiuri, dar cred ca o sa mananc, din cand in cand, carne. Dar numai carne de gaina crescuta in curte sau carne de porc de la tara etc.

La prima vedere, cei care au zis ca o sa slabesc au dreptate. Am inceput experimentul avand 85,2 kilograme, iar in dimineata cantarul arata 84 de kilograme. Insa aceasta slabire este inselatoare. Daca verific si aportul muschi-grasime, observ ca slabirea s-a facut din musculatura. Adica, in loc sa slabesc sanatos si sa dau jos din masa de grasime, am pierdut exact de unde nu trebuia, din masa musculara.

Explicatia este cat se poate de simpla. Pana acum am fost obisnuit cu o alimentatie cu multe proteine (din carne) si multe fibre (din legume si fructe). N-am mancat aproape deloc alimente ce contineau grasime si am redus drastic tot ce avea carbohidrati. Insa cu aceste reguli n-am cum sa mentin acest mod de viata.

Daca vreau sa-mi mentin nivelul vechi de proteine, trebuie sa mananc multe lactate, iar in acest fel introduc si multe grasimi in corp, mai ales din branzeturi. In acest fel chiar daca imi continui antrenamentele, nu prea mai acumulez masa musculara, ci mai degraba pierd din ea. Iar grasimile ma ajuta sa acumulez grasime in loc.

As gasi solutii, in mod cert, vara. As manca mult mai multe legume, mi-as face salate, as avea acces la fructe diverse. Insa pana atunci trebuie sa ma orientez spre lactatele mai putin bogate in grasimi, ceea ce nu este o optiune usoara, daca iau in calcul si regula cu distanta unde este manufacturat respectivul produs.

Desi in general starea mea este buna, se observa mici diferente si la antrenament. In viata de zi cu zi nu as putea sa zic ca au aparut probleme, dar deja de cateva ori am simtit, spre sfarsitul antrenamentelor de dimineata, ca ma aflu pe linia subtire dintre efortul maxim si starea de rau. Mai mult, intr-o dimineata am stat 10 minute la dus dupa ce am terminat cu miscarea fara sa dau drumul la apa, caci imi era destul de rau si nu puteam sta drept. Dar asta a fost, din fericire, numai o data.

Se poate zice asadar ca, din punctul de vedere al alimentatiei, programul nu m-a schimbat numai in bine. Oricum, trebuie luat in calcul si faptul ca in primele luni am nevoie si de o perioada de acomodare. Dupa ce am mancat zilnic carne in ultimii 10 ani, nu este foarte usor sa renunt complet. Dar nici atat de greu pe cat ma asteptam.

Pe de alta parte, in mod ciudat, toata iarna asta “m-a evitat” in totalitate raceala. Nu stiu daca “vina” e a dusurilor reci, insa vad ca, in loc sa ma imbolnavesc, ma simt acum mult mai bine.

Chiar daca s-a scris pe TOTB despre dusurile reci si efectele lor, pot sa va zic ca multi oameni nu cred nici acum ca e chiar asa cum ne-a zis medicul. Iar aici pot sa va zic din experienta mea, ca nociv nu este. Evident, nici placut. In dimineata asta am urlat la fel ca in prima dimineata, am injurat in gand programul, vremea, reteaua de apa, anotimpul si tot ce imi venea in minte, insa tot am folosit de vreo 10 ori mai putina apa ca de obicei. Am iesit mai repede, iar in loc sa ma cuprinda frigul m-am simtit mai bine.

Daca scap de raceala in iarna asta o sa pun asta pe seama dusurilor.

Si nici batistele din panza procurate de mama mea nu au avut un efect secundar neigienic. Bacteriile nu mi “s-au strecurat” inapoi in nas, nu am luat nici o boala misterioasa, iar in plus au ocupat mult mai putin loc in buzunarul meu iar efectul lor asupra mediului deocamdata e infinit mai mic decat al batistelor de hartie.

In final, pot sa va spun ca nu m-am asteptat la minuni de la acest experiment, din punct de vedere al sanatatii, dar n-am nici un motiv sa regret ceva. Nu sunt mai bine, dar nici mai rau iar impactul meu asupra mediului a fost redus semnificativ.

P.S.: Multi dintre voi mi-au scris ca s-au apucat, deodata cu mine, de acest experiment. Unii au zis ca fac dus cu apa rece, altii ca au facut experimentul cu produsele lactate etc. V-as fi foarte recunoscator daca mi-ati impartasi experientele voastre. Puteti sa-mi scrieti pe [email protected]. Va astept.

Tags:



36 de comentarii

  1. Salut,
    Nu mai oferi informatii in legatura cu ce cansumi si unde le gasesti?
    Am ajuns sa deschid hotnews.ro so sa dau ctrl+F pe cuvantul Caveman sa vad ce mai apare nou, dar… cam rar.
    Acum cu postarea despre sanatatea ta in acest proiect ma asteptam sa ne intampini si cu ceva informatii obtinute in urma unor analize medicale, cum stai cu colesterolul, trigliceridele, zaharul din sange, cum se simte ficatul tau?
    Putini o sa fie motivati sa urmeze un stil de viata mai mult sau mai putin “Caveman” daca singurul lucru oferit este ca nu polueaza sau nu se imbolnavesc de gripa iarna…
    Te rog sa nu eziti in a comenta produsele alimentare de pe rafturile supermarketurilor sau a magazinelor pe care le vizitezi, fii mai incisiv!!!

    • Vi le-am mai scris despre ce am mai gasit prin Bucuresti, magazine si produse, dar de multe ori trebuie sa improvizez si eu. Stiu ca saptamana asta am apucat sa scriu doar de doua ori despre proiect si incerc sa raman la cele trei posturi pe saptamana in viitor.
      Evident ca sunt si alte beneficii, nu numai ca nu racesc. Am mai mult timp liber, sunt mai atent la cea ce se intampla in jurul meu, stau mai mult cu prietenii etc. In rest analizele mele sunt bune, n-am nici o problema nici cu ficatul si nici cu triglicerigele si banuiesc ca daca reusesc sa trec de perioada asta de acomodare, o sa am si mai mult vitalitate.

  2. Nu am urmarit exact ce ai spus ca mananci, dar cred ca te grabesti sa regreti carnea, iar lactatele nu sunt un aliment recomandat. Poate celelalte “reguli” de alimentatie sunt gresite, sau nefiind obisnuit cu un regim vegetarian, nu prea stii ce sa mananci.

    De obicei n-avem nevoie de atatea proteine pe cat ar vrea vanzatorii de suplimente sa credem. Daca mananci destul de variat si in cantitate suficienta, vei avea destul proteine.

    Surse bune de proteine sunt: soia, fasolea, lintea, nautul, mazarea, ciupercile, orezul brun, ovazul (fulgi de ovaz), graul, arpacasul etc Poti manca fulgi de cereale la micul dejun. Apoi semintele de floarea soarelui, de dovleac, alunele, nucile… crude, nu prajite.

    Mult succes in continuare.

    • faptul ca imi lipseste carnea nu inseamna ca nu ma descurc fara. incerc sa ma mentin informat cand vine vorba de alimentatie, dar evident inexperienta mea in a trai fara carne isi spune cuvantul. dar asta nu inseamna ca nu o sa continui inca doua lunisi probabil si dupa…
      mersi pt. sfaturi

  3. cred k trebuie subliniat k astfel de rezultate, ca cele mentzionate de tine, sunt numai individuale, in cazul meu de exemplu, sunt lacto-vegetarian de 1 an nu pot decat sa raportez rezultate excelente in contextul in care lucrez in constructzii si depun efort fizic considerabil zilnic. menzionez k nu mananc nici mai des si nici mai mult ba din contra… uneori.. am slabit 15 kg si ma simt
    mai usor si atletic k niciodata, (nu fumez) iar masa musculara nu a scazut cu nimic, chiar k acum iese mai bine in evidentza. Nu aplic chestia cu dusurile reci.

    • Cristian, eu sint obez, am incercat multe diete, una dintre ele vegetariana, calorii putin, bla, bla. Pot sa zic ca am scazut in greutate, dar nu de unde as fi vrut eu. Cum spunea Magor, aportul muschi-grasime, hmm, pai io pierdusem mai mult muschi decit grasime, avantajul tau este ca dupa cum spuneai depui efort fizic considerabil, zi de zi, pe cind eu masina la scara, munca de birou, bla, bla :(. Dupa asta am incercat o alta dieta, mincam aproape orice, ma rog, fara exagerari (nu prea imi plac chestii sintetice, margarine, mezeluri, sucuri, zahar nu consum aproape deloc, trebuie sa recunosc ca mai mincam vreo 4-5 pleskavice sau hamburgeri pe luna), nu am renuntat la apa minerala carbogazoasa (asta o beau din copilarie, apa plata mi se pare fada si fara gust) dar faceam pe zi cel putin 15 km pe jos (eram prea gras ca sa ma apuc de alte sporturi) si asta a schimbat totul. Am ajuns sa cred ca daca depui efort fizic considerabil, poti sa maninci aproximativ orice, plus faptul ca metabolismul e mai rapid. hic, parerea mea

      • Nici o dieta nu poate inlocui miscarea fizica.
        Normal ca muschii se atrofiaza daca nu sunt folositi.
        Nu poti deveni obez din vegetale. Poti fi insa vegetarian si sa mananci nesanatos. De exemplu prajeli – care sunt cancerigene si mult ulei, care, desi e vegetal, are foarte multe calorii.

        Scopul este sa fii sanatos, nu sa slabesti. Apoi daca esti sanatos, vei avea si o greutate potrivita. Dietele astea “minune” sunt gresite din conceptie, pentru ca urmaresc slabitul. Si cu droguri slabesti, dar n-as recomanda la nimeni.

        Compari [ dieta vegetariana + sedentarism ] cu [ dieta omnivora + miscare ]. Ti se pare corecta comparatia? De ce nu ai incercat o dieta vegetariana + efort fizic?

        Cu ce ai masurat tu procentul de grasime din corp? (Asta e valabil si pentru Magor Csibi). Stii ce marja de eroare au aparatele alea? Stii cum se masoara corect?

        Intr-adevar efortul fizic e foarte important, poate compensa intr-o anumita masura o alimentatie gresita datorita accelerarii metabolismului.

        Poti sa nu fii gras, dar sa ai ateroscleroza (ateroame de grasime depuse pe peretii arterelor) in stadiu destul de avasat. Deci numai faptul ca slabesti nu e un indicator suficient, poate sa fie semn de boala uneori.

        Rezultate bune nu se obtin instant. Si pentru a trage concluzii juste e nevoie de o perioada mai lunga de timp si de o evaluare justa a dietei si activitatii fizice, cat si de o interpretare corecta a rezultatelor. Altfel concluziile vor fi ca in bancul ala in care cercetatorul a notat constatarea: “Cand puricelui i se taie picioarele, nu mai aude”.

        Daca datele initiale sunt gresite, masuratorile la fel, studiul este gresit si interpretarea superficiala, concluziile sunt sigur gresite. Garbage in, garbage out.

      • salut Gigi ! apropos de apa carbogazoasa, o mica intamplare care m-a facut sa fiu atent … am baut multa vreme numai apa carbogazoasa apoi intr-o saptamana am ramas fara si nu am avut timp sa ma duc sa iau alta… de aceea am bauta apa plata a sotziei… dimineatza cand ma leg la pantofi ma aplec fara sa indoi genunchii este un exercitziu practicat in gluma pt mobilitate… in ziua cand am baut iar apa minerala dupa o saptamana de apa plata… am simtzit o diferentza notabila atunci cand m-am aplecat iar sa-mi strang sireturile…. de atunci am renuntzat total la apa carbogazoasa, am uitat sa pomenesc ca nu mai beau nimic carbogazos adica cola and stuff de un an de cand am inceput regimul lacto vegetarian, iar dupa primele 8 kg date jos am renuntzat si la orice fel de alcool. Scaderea a fost de la 110 la 95kg.
        Apa care o folosesc acum este data de un aparat de ionizare, si desi locuiesc in germania , l-am cumparat din romania de pe http://www.ionizatoare.ro .
        Repet aceasta este retzeta care s-a potrivit la mine si care poate fi nepotrivita pt altzii… oricum dupa o vreme am ajuns la concluzia ca foamea este pe jumatate cauzata de plictiseala… daca esti ocupat cu ceva care itzi place sa faci, in cazul meu amenajez constructzii&amenajari exterioare, uitzi sa mai mananci iar cand itzi aduci aminte itzi dai seama ca a trecut ziua dar nu pre itzi este foame… ma intorc la joaca mea cu placere… munca in aer liber…

    • evident ca sunt individuale. reprezinta numai cazul meu. ma bucura si ma motiveaza exemplul tau. daca ai reusit sa pierzi 15kg numai ca ai trecut la o viata fara carne e de admirat. dar probabil la fel de important e la tine efortul fizic constant.
      sustin in continuare ideea de a manca mult mai putina carne, insa cred ca e nevoie de mai multa atentie.

      • cum spunea si un vecin de al meu din Bucuresti, medic nutritionis cunoscut – dieta este o chestie stict personala, aici trebuie sa mai adaug ca beau aproape zilnic, in gluma numitele in Germania – manager drinks- smoothies din fructe in calitate bio, in perioadele de sedere in Bucuresti le-am gasit prin magazinele bio sunt de fabricate de Rabenhorst, aceste sucuri imi potentzeaza energia intr-um mod imediat precum si suc de grau incoltzit cam o sticla la saptamana.. si amanuntele pot continua…
        Concluzia mea: desi pare usor este oarecum dificil insa NU irealizabil renuntzarea la regimul cu carne am compensat-o din plin cu fructe bio, miere romaneasca, semintze de in, sucuri bio, quinoa, orez, masline, malai si alimentatzie fara E-uri, m-am obisnuit sa citesc etichetele la produse
        si nu in ultimul rand dorintza ARZATOARE de a nu mai fi gras ci de a fi LIBER sa fac tot ceea ce imi permite un corp sanatos.
        cu deosebita stima,
        Cristian

  4. Sunt multi ani de cand nu mai consum carne si nu din considerente “ecologice” sau de prea multa iubire fata de specii carora oricum nu le pasa daca noi traim sau murim, nu au contiinta de sine, nu se definesc, nu construiesc idei sau artefacte.
    Ci pt ca exista studii despre faptul ca metabolizarea carnii e un proces care degaja in organismul nostru mai multe toxine decat metabolizarea legumelor sau fructelor, a cerealelor sau lactatelor.

    Atrag atentia ca nu e simplu, trebuie sa fie un proces natural, sa vina firesc in viata noastra, fara impuneri artificiale, altfel ajungem in situatia lui Magor Csibi, “ne simtim rau”, facem organismul nostru sa sufere. El o face voluntar, in numele tuturor, e remarcabil, e de laudat.

    E util sa ne informam inainte de pasul asta, sa ne facem o dieta in functie de stilul de viata pe care dorim sa-l adoptam. Eu am fost sportiv, fac doar sport amator in continuare, pt ca exista o pierdere din masa musculara “de performanta”. Insa cum reusesc sa alerg 10 km fara mare oboseala, sa inot 1 ora in mare? Nu am abandonat complet proteinele animale, am inlocuit carnea rosie/alba, macra/grasa, cu pestele, de preferinta pestele capturat in mare/ocean (insa data fiind poluarea actuala, uneori s-ar putea ca un peste de crescatorie sa fi ajuns la maturitate intr-o stare sanitara mai buna decat un peste prins pe langa tarmurile Chinei sau Thailandei).
    Mananc cereale simple, integrale si simplu tratate (fara adaosuri de grasimi, melasa, zahar, “ciocolata”, “miere” etc.).Lapte/oua/branzeturi e obligatoriu pt a avea proteine de origine animala in cantitate suficienta, pe langa aportul de peste.
    Pentru cei care ar avea retinere in privinta pestelui, e util de stiut ca exista studii bazate pe traditii culinare milenare, in zona mediteraneeana si in Japonia, dovedit fiind ca un astfel de meniu prelungeste viata si nu oricum ci in conditii de sanatate mai bune decat ale “carnivorilor”.

    E o alegere culturala, filosofica si de sanatate, nu va grabiti, incercati, testati usor, reveniti, reluati si s-ar putea sa descoperiti ca va simtiti bine cu un asemenea regim: peste, oua, branzeturi, lapte, cereale, legume, fructe.
    Eu vorbesc strict din proprie experienta de ani de zile, nu din carti: e bine sa dozam proportia intre carbohidrati (cereale, paine, paste, orez, linte, etc), proteine (peste, lactate, oua, partial legume si cereale), lipide (lactate, oua, partial peste gras), glucide (fructe, cereale, partial legume), fibre (cereale, paine, unele legume), dupa cum simtiti, bazati-va mult pe instinctul vostru propriu, voi sigur stiti cand “depasiti masura”, corpul v-o spune.

    Sigur, e greu sa fii disciplinat si sa asculti de semnalele disperate trimise de creier (nu mai baga atata in tine, stii ca grasimea asta nu e buna, nu abuza cu dulcele, etc) dar vom observa ca satisfactia e mare si surprinzator de completa.
    Te simti “in forma”, ‘arati’ mai bine, sanatatea generala se amelioreaza net (imi fac analize de 2 ori pe an, de fiecare data doctorii imi spun ca am rezultatele unuia cu 15 ani mai tanar!!), cheltui mai putin la haine :). Inutil de precizat, cred, ca daca suntem fumatori sau dependenti de alcool, e mai bine sa scapam de viciu inainte de a trece la semi-vegetarianism, altfel e jale, ne vom defula pe partea viciului si n-am obtinut nimic bun pt sanatate.

    Cat despre dusurile reci, les stiu efectele si cine a facut baie intr-un rau de munte nu se mai teme de un dus :). Insa nu e pt toata lumea, e prudent sa nu ridicam gradul de stres al organismului, daca incepem si terminam cu apa un pic mai rece e deja excelent, putem intensifica doar daca simtim ca asta vrem cu adevarat. Dam organismului nostru timp sa se adapteze si el ne va fi recunoscator si ne va ajuta. E un principiu vechi, al cumpatarii, in orice am face.

    Suntem specie dominanta pe planeta si daca avem fata de aceasta o obligatie de protectie pe care o numim “morala”, fata de noi insine avem o obligatie “fundamentala”, aceea de a ne ameliora treptat, zilnic, putin cate putin, fizic, psihic si intelectual.

    Dar daca noi nu ne iubim, e imposibil sa-i iubim pe altii!
    Daca de la inceput ne comportam cu respect si dragoste fata de noi insine, fata de corpul si mintea noastra, vom sti ulterior sa ne purtam cu respect si intelegere fata de orice semen al nostru intru fiinta, om sau nu! Numai bine!

    • mersi pt acest comentariu complex.

      de multe ori corpul nostru da semnale gresite. faptul ca ai pofta de dulciuri nu inseamna ca trebuie sa si mananci. important e sa invatam sa interpretam corect semnele emise de organism. si asta iarasi necesita o disciplina.

      iar la ultimul punct ai mare dreptate. e greu sa-ti faci un program strict daca nu esti in armonie cu propriul tau corp si spirit. un om echilibrat isi impune mult mai usor orice, iar daca avem probleme de orice fel inainte sa incepem un asemenea program, foarte probabil va fi greu sa ne tinem de promisiunile facute.

  5. Ce vina are reteaua de apa, doar au fost asumate si acceptate conditiile acestui program?? Starea de rau nu se datoreaza lipsei de carne din alimentatie, ci reducerii carbohidratilor care a determinat o stare de hipoglicemie. Daca nu se dorea a fi un regim de slabire, ar trebui mentinut aportul de carbohidrati cu absorbtie lenta, nerafinati, pentru a evita hipoglicemia. Succes in continuare.

    • nu este deloc unj regim de slabire. dar din pacate nu e foarte usor sa gasesti carbohidrati de absorbtie lenta la orice pas. la noi e la moda consumul de patiserii dulci, sucuri carbogazoase etc, toate cu absorbtie accelerata…

  6. salut,

    am urmarit si eu si am comentat uneori experimentul tau 🙂

    cateva idei:

    1. vad ca privesti grasimile ca fiind un lucru mai degraba rau decat bun … Insa, contrar fobiei grasimilor aparute prin anii ’60, noile studii arata ca grasimile (chiar si cele saturate) nu sunt o cauza a bolilor cardiovasculare …

    mi se pare gresit sa te orientezi catre lactate degresate pt ca strici echilibrul unui aliment … daca degresezi laptele ai pierdut vitamina D => rezultatul e ca nu se mai asimilizeaza calciul din lapte => Calciul este necesar pentru absortia vitaminei B12 => si mai departe B12 este necesara pt absortia Fierului … de asemenea daca laptele tau provenea de la vaci crescute pe pasune era o sursa bunicica de acizi grasi omega 3 pe care ii pierzi cand optezi pt lapte degresat …

    cateva articole despre noile studii despre grasimile saturate si impactul lor asupra sanatatii:

    http://blog.nutritiondata.com/heart_health_blog/2009/07/saturated-fats-and-cardiovascular-health.html
    http://blog.nutritiondata.com/heart_health_blog/2009/07/saturated-fats-and-cardiovascular-health.html
    http://blog.nutritiondata.com/heart_health_blog/2009/09/dietheart-hypothesis-rip.html
    http://blog.nutritiondata.com/heart_health_blog/2009/07/the-21st-century-dietheart-hypothesis.html
    http://blog.nutritiondata.com/heart_health_blog/2010/01/heart-disease-not-related-to-saturated-fat.html

    2. era de asteptat sa pierzi masa musculara si sa pui grasime insa cred ca gresesti cand pui asta pe seama grasimilor din alimentatie … o trasatura a regimului vegetarian este un aport crescut de carbohidrati si banuiesc ca nu ai facut nici tu exceptie de la regula… eu cred ca aportul de grasime in cazul tau se datoreaza acestui surplus de carbohidrati si nu grasimilor din lactate …

    … intr-un studiu facut de dr. Chris Gardner la Stanford University s-a pus in evidenta ca cea mai buna dieta de slabit a fost o dieta cu consum redus de carbohidrati ( nu ceva extrem cum ar fi Atkins)

    De asemenea o dieta saraca in grasimi si bogata in carbohidrati duce la cresterea colesterolului rau si trigliceridelor si scaderea dramatica a colesterolului bun …. tipul care a facut studiul este vegetarian de peste 25 ani si cu toate astea a spus lucrurilor pe nume…

    Cam pe la minutul 24.35 in aceasta prezentare, Dr. Gardner observa cum reducerea carbohidratilor in dieta duce la scaderea trigliceridelor ( ceea ce e f bine si sanatos ) si deasemenea creste colesterolul bun HDL . Apoi mentioneaza despre multe persoane care au venit la clinica dupa ce au tinut un regim de tip Ornish sau McDougall ( regimuri vegetariene, bogate in carbohidrati si sarace in grasime) si au descoperit ca trigliceridele lor crescusera f mult si colesterolul bun HDL scazuse dramatic. Dupa ce inlocuiesc o parte din carbohidrati cu grasimi nesaturate, analizele de sange revin la normal.

    Asta nu inseamna ca ar trebui sa nu manancam deloc carbohidrati cum fac unii extremisti adepti ai curentelor low-carb … insa este gresit sa ne bazam alimentatia pe carbohidrati in detrimentul grasimilor si proteinelor … si asta este un lucru pe care il fac multi vegetarieni si mai ales vegani stricti…

    … in conditiile in care vei manca carne doar din cand in cand, un supliment natural pe care ai putea sa il introduci este polenul care este f bogat in proteine ( de fapt aminoacizi direct asimilabili) … in plus prin bogatia de vitamine B iti ajuta organismul sa se refaca dupa efortul fizic.

    3. Si un alt aspect care trebuie mentionat referitor la regimul vegetarian: acizii grasi omega 3 cu lant lung ( EPA si DHA)

    Acestia sunt acizii grasi gasiti in peste. DHA este un nutrient de baza pentru dezvoltarea creierului si a retinei.

    Au fost studii care au aratat ca vegetarienii si mai ales veganii stau foarte prost la capitolul DHA.

    “Studies of vegans and vegetarians

    Vegans and vegetarians have markedly lower stores of DHA. Their bodily DHA levels do not rise much even with high dietary levels of linolenic acid. This, and features of the production and distribution of DHA in pregnant and lactating women, indicates that DHA per se is an essential nutrient.[23] Since DHA is made by algae, there are vegan DHA supplements available.”
    (http://en.wikipedia.org/wiki/Docosahexaenoic_acid#Studies_of_vegans_and_vegetarians )

    Vegetarienii cred ca isi satisfac necesarul de acizi grasi omega 3 consumnand seminte de in, si nuci.
    Insa trebuie mentionat ca toate sursele vegetale de omega 3 contin o forma de omega 3 numita ALA – este omega 3 cu lant scurt. Organismul nu poate folosi acesti acizi, ci trebuie sa ii converteasca in EPA si DHA ( adica acizi cu lant lung ). Insa au fost numeroase studii care au artat ca organismul nu converteste suficient DHA si foarte multi vegetarieni stricti au carente.

    In urmatorul articol se poate citi opinia asupra acestui subiect a unui doctor foarte prietenos cu dietele vegetariene. El insusi este aproape vegetarian si recomanda tuturor o dieta bazata pe plante cu f mici cantitati de produse animale. Acest doctor a observat pe foarte multi din pacientii sai ca aveau deficiente de EPA si DHA, desi mancau nuci si seminte de in regulat. Deci organismul lor nu sintetiza destul DHA din acidul gras ALA prezent in nuci si seminte.


    With all of this documented research, it is not surprising that when I draw blood for fatty acid analysis on many of my patients, I find that a large percentage of individuals who do not eat fish or seafood regularly do not have optimal levels of DHA, even those eating walnuts and flaxseeds on a regular basis. I often see patients eating otherwise excellent diets with itchy dry skin, seborrheac dermatitis and other signs of DHA deficiency.”

    ( sursa http://www.diseaseproof.com/archives/debunking-diet-myths-what-vegans-may-be-missing.html )

    si un alt articol pe aceeasi tema aici:

    http://www.diseaseproof.com/archives/supplements-dr-fuhrman-discusses-dha-for-children.html

    De altfel, am observat ca vegetarienii din strainatate sunt foarte informati din punct de vedere nutritional si iau obligatoriu suplimente de B12 si DHA. Acesti nutrienti sunt neaparat necesari mai ales in cazul femeilor care vor sa dea nastere unui copil. ( in lipsa acestor nutrienti, sunt mari sanse sa nasca un copil retardat … au fost cazuri…)

    Asa ca eu zic ca toate trebuie facute cu masura … consider ca un regim vegetarian strict ( vegan) este extrem de periculos pentru organism. ( mai ales pt copii)…

    Laptele si oualele provenind de la animale crescute pe pasuni si cu verdeata sunt foarte bune pt noi deoarece contin omega 3 ( plus o gramada de elemente nutritive f utile) ….

    si carnea .. consumata cu masura s-ar putea sa fie si ea buna daca e de la animale crescute pe pasuni, si in libertate … dar mai ales carnea de peste …

    • Foarte bun comentariu, precis si generos in informatii verificabile. Bravo Mada! Si sunt de aceeasi opinie, veganii exagereaza mult cu carbohidratii, ceea ce produce efecte negative pe termen mediu si lung. Chiar si regimul ovo-lacto-vegetarian are deficiente, eu prefer sa consum si proteine din peste (cu avantajele Omega3 si grasimilor nesaturate). Si am insistat mult pe langa o prietena vegetariana sa manance carne in perioada sarcinii, e complet iresponsabil, femeile trebuie sa fie prudente in ce priveste asimilarea de calciu si fier.

      Regimul strict vegetarian trebuie pus in legatura cu calitati individuale, cu anumite calitati mostenite genetic (nu sariti in sus inutil, japonezii de pilda nu pot asimila bine laptele, in schimb au o mutatie genetica pe care noi nu o avem si care le permite sa consume mai mult alcool/kgcorp). La noi la romani cred eu ca trebuie alimentatie echilibrata, carne de peste, lactate cu grasimile lor naturale, oua, cereale, fructe, legume. Preferand produsele ce permit “arderi lente”, cele mai bune pt asimilarea mineralelor. Succes in continuare!

    • cauza principala la intoxicatiile cu metale grele in ziua de azi este bineinteles expunerea la aceste metale si este urmata de ….. consumul de carne de peste care a fost expus la aceste metale.

      • Lucian, e greu de cuantificat care este sursa principala de intoxicatii cu metale grele … si inclin sa cred ca nu sunt pestii pt ca din ce am observat eu oamenii consuma f putin peste

        Otrăvirea cu metale grele poate rezulta, de exemplu, de la apă potabilă-contaminare (de exemplu, tevi), concentraţii ridicate in aerul în apropierea surselor de emisie, prin aportul lor în lanţul alimentar ( produse animale si vegetale ).

        Metalele grele se găsesc în diferite concentraţii în sol, apă, aer, alimente de origine vegetală sau animală, în funcţie de diferiţi factori care determină poluarea acestora.

        Aerul poate fi o sursă de contaminare reprezentând o cale de vehiculare a metalelor şi de depunere a lor pe sol, plante (de exemplu emisia de plumb de la automobile). Contaminarea cu metale grele a aerului este rezultatul numeroaselor activităţi antropogene: combustia cărbunelui, petrolului, producţia de metale neferoase, producerea de oţel şi fier, producţia de ciment, instalaţii pentru epurarea gazelor reziduale, acumularea şi incinerarea deşeurilor etc.

        Sursele de metale în sol pot fi: folosirea fertilizatorilor, pesticide care conţin metale (fungicide ce conţin mercur, cupru, arsen, zinc etc.). Bineînţeles că în funcţie de tipul solului şi localizarea geografică, acesta conţine cantităţi ridicate de metale grele (în România la Baia Mare, Copşa Mică) sau poate fi deficient în acestea.

        … de altfel exista o gramada de cazuri de intoxicare cu metale grele, in care nu pestii au fost de vina ci vecinatatea unei zone poluate:

        http://www.ecomagazin.ro/300-de-copii-chinezi-din-preajma-unei-turnatorii-sufera-de-intoxicatie-cu-plumb/
        http://www.gsnicolaeteclu.ro/pagini/ecologie/Buletinul_verde.htm

        … si exista si cazuri in care intoxicarea s-a produs prin pesti ( vezi cazul Minamata din Japonia)

        Insa nu e cazul sa punem etichete de genul pestii sunt periculosi, pt ca un peste care a crescut intr-o apa cat de cat curata contine mai putine metale grele decat un fruct care creste intr-o zona foarte poluata … normal ar fi sa nu mai poluam planeta si nu sa eliminam alimente sanatoase din cauza ca le-am otravit…

        Uite si cateva exemple referitoare la acumularea de metale grele in produse vegetale:

        Contaminarea cu metale grele a produselor alimentare de origine vegetală se realizează din sol şi atmosferă, mai ales în condiţiile în care culturile se află în vecinătatea intreprinderilor, apelor reziduale orăşeneşti, străzi intens circulate etc.

        Plumbul este utilizat sub formă de tetraetil de plumb la aditivarea benzinelor. Prin eliminarea lui cu gazele de eşapament are loc poluarea aerului şi respectiv a terenului învecinat carosabilului pe o distanţă de 200-250 m. Plante ca varza, ţelina, sfecla, porumbul, piersicul colectează mult plumb

        Mercurul provine din folosirea de pesticide, din emisii de gaze sau ape industriale. Are capacitatea de a precipita proteine citoplasmatice şi de a bloca unele enzime. Cantitatea de mercur din alimentele produse în România este scăzută (0,02 mg/kg)

        Cadmiul se foloseşte în aliajele inox, în tehnica dentară, colorant în emailarea vaselor etc. Folosirea de îngrăşăminte (cu reziduuri de Cd) duce la acumularea acestuia în sol, de unde este preluat de plante, migrând rapid în organele acestora. Orezul, grâul acumulează cantităţi mari de cadmiu.

        Mercurul şi cadmiul se acumulează în fito şi zooplancton, moluşte crustacee, insecte acvatice, specii de peşti rezistenţi la prezenţa lui.

        Zincul prezintă un rol biologic important, dar în cazul unor cantităţi ridicate determină efecte toxice. Este utilizat sub formă de compuşi (oxid, sulfură, sulfat, clorură) în diferite întrebuinţări industriale. Folosirea insecticidelor şi fungicidelor pe bază de compuşi organici ai zincului duc la contaminarea produselor agroalimentare şi a furajelor. Se acumulează în fasole, porumb, sorg.

        Cuprul este utilizat în tratamente fitosanitare (combaterea algelor verzi în bazine, a maladiilor viţei de vie), precum şi în industrie. Se acumulează în principal în legumele rădăcinoase.

        Staniul (cositorul) este utilizat atât în industrie (ambalaje metalice pentru conserve, tacâmuri), cât şi în agricultură. Contaminarea produselor se realizează prin utilizarea diferitelor fungicide şi prin contactul cu utilajele de prelucrare sau ambalajele de păstrare. Cationii necombinaţi nu sunt toxici spre deosebire de compuşii săi, clorura şi tetraclorura de staniu. S-a constat acumularea lui în compoturi de cireşe, prune, caise, sucul de tomate şi conservele de fasole în timpul păstrării

        Arsenul este un element prezent în organisme, având rol incomplet elucidat. Este utilizat în terapeutică, în industria alimentară şi în agricultură, reziduurile sale fiind active ani de zile.

        ( sursa: http://www.univagro-iasi.ro/Horti/Lucr_St_2005/91_cumpata%20s2.pdf )

        In ceea ce priveste pestele, din cate am mai citit eu se considea sigur un consum moderat de 350 – 400 grame pe saptamana … femeile gravide trebuie sa evite anumite soiuri de peste in care mercurul se acumuleaza in cantitari mai mari: pestele spada, rechinul etc….

        ( http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3013797 )

        Insa majoritatea medicilor considera ca efectele benefice ale pestelui surclaseaza potentiale efecte negative datorate poluarii cu metale grele …. Si asta pt ca organismul are capaitatea de a se debarasa de aceste metale daca nu exageram cu consumul…

      • “Lucian, e greu de cuantificat care este sursa principala de intoxicatii cu metale grele … si inclin sa cred ca nu sunt pestii pt ca din ce am observat eu oamenii consuma f putin peste”

        Poate sursa e greu de cuantificat, insa analiza directa a pestilor nu e asa greu de facut.

        Problema e ca in animale aceste metale se acumuleaza si astfel se ajunge la cantitati deloc neglijabile. Carnea unui peste contine o cantitate mai mare de metale grele decat contine apa in care traieste.

        E adevarat ca si fructele si vegetalele sunt poluate, dar prin spalare (sau eventual curatire, daca stim sigur ca sunt “poluate”) se elimina o cantitate foarte mare de pesticide si metale grele, vreo 85-90%. Apoi organismul uman stie si poate sa descompuna mult mai bine vegetalele si sa elimine substantele rele. Daca mananci carnea unui animal care la randul lui a mancat vegetale alea poluate si contaminate, e mult mai rau.

        Nu exista perfectiune pe pamantul asta, e important sa alegem ce e mai bun din ce avem la dispozitie.

    • @ mada – mersi mult. vad ca ai facut o analiza profunda a programului meu.:) am citit cu mare interes sugestiile tale si sunt de acord cu ele. mai ales in cea ce priveste informarea. ca sa fii vegetarian nu e de ajuns sa te hotarasti ca nu mai mananci carne. trebuie sa te informezi despre starea de sanatate, trebuie sa ai notiuni de nutritie, ca altfel poti sa-ti creezi mai multe neplaceri decat beneficii.
      contaminarea produselor alimentare cu diverse substante reprezinta un subiect complicat, cred ca ar merita o dezbatere proprie subiectul. dar si aici e util sa vorbim de la caz la caz.
      iti multumesc pentru sugestii inca o data si astept cu interes alte analize de la tine pe parcurs

  7. Am citit tot si mi se pare interesant.
    Desi dieta omului este strict alegerea sa, nu pot sa nu remarc o oarecare, nu stiu cum sa-i zic fara sa jignesc, ipocrizie a vegetarienilor extremi. Ne place sau nu , omul este omnivor si se presupune ca trebuie sa consume din toate cate ceva. Daca ajung sa am o dieta dura vegetariana si pentru a ramane sanatos voi fi obligat sa iau suplimente sub forma de pilule atunci in mod sigur ceva este gresit in acea dieta si nu fac altceva decat sa ma mint singur.
    Cred ca raspunsul ar fi mai degraba intr-o dieta cat mai variata dar cu cantitati mai mici din fiecare aliment.
    PS: parca anul trecut spuneau ca dieta omului de pestera era practic cam 85% carne si restul erau fructe sau alte chestii similare din natura.

    • Luciane, nu pot decit sa te aprob, am spus-o si mai sus, dupa experimentele mele, maninca ce vrei tu (sa fie natural, nu sintetic), in ce cantitati vrei tu, dar sa si faci efort direct proportional cu ceea ce maninci, numai asa poti pastra echilibru. Culmea culmilor este faptul ca tinind o dieta strict vegetariana am pierdut din masa musculara, fara a scadea colesterol, trigliceride si alte treburi, iar mincind carnuri, grasimi animale, etc, dar facind efort fizic am pierdut din grasimea acumulata scazind colesterol, trigliceride, etc. spre surprinderea doctorului meu. dupa cum spuneam si mai sus, sint obez si nu sint foarte sigur ca pierzind in greutate, excesiv din masa musculara, imi fac un bine, asta numai daca ma gindesc la inima!!!!

    • cred ca vegetarianismul nu este doar o optiune alimentara pentru multi. evident ca alimentatia noastra de-a lungul istoriei a fost una diversa, dar pana la urma cred ca putem sa ne obisnuim cu orice.
      dar de obicei in viata lucrurile duse in extrem nu ne ajuta. e bine sa invatam ca viata are multe nuante pe langa clasicul alb si negru…

      • Sigur ca exista multe nuante… Ele s-au obtinut prin “murdarirea” albului cu negru, in cantitati mai mici sau mai mari 🙂

        Omul are intr-adevar o anumita “elasticitate” de adaptare. Dar asta nu inseamna ca e acelasi lucru, indiferent ce mananci.

      • Iar in legatura cu ‘extremele’, depinde unde consideri puctul 0.

        Pentru un betiv, o extrema ar fi sa bea doar 2-3 pahare, iar cealalta sa inte in oma alcoolica. Si ar considera extremist pe cineva, care nu bea alcool deloc.

  8. Si tu zici ca omnivorii nu iau suplimente si medicamente? Iau si iau chiar mai multe, pentru ca – statistic – sunt mult mai bolnavi decat vegetarienii si traiesc mai putin. Nu e ceva in neregula cu dieta lor?

    • banuiesc ca ne poti da exemple de ce iau omnivorii mai multe medicamente decit vegetarienii? daca ai fi o mama cu un nou nascut pe care il alaptezi ai tine o dieta vegetariana???? (scuze ca-ti pun aceasta intrebare dar am vazut cazuri in care mamele au facut-o, din pacate se vad urmarile)

    • probabil ca majoritatea noastra a luat macar o data in viata suplimente. dar asta nu tine numai de alimentatie. avem produse din ce in ce mai proaste din punct de vedere nutritional si asta ne obliga sa gasim surse noi de a suplini lipsa elementelor necesare pt dezvoltarea noastra.

  9. Doresc sa le multumesc pe aceasta cale, tuturor care inaintea mea si-au prezentat experientele si parerile personale pentru tine si nu in ultimul rand pentru cei care le citesc. ,,Totul este relativ,, spunea o personalitate inainte de a ma naste eu sau tu. Acest experiment pentru tine este un fapt care iti arata practic in acest moment, cu conditia sa retii pentru viitor, care ti-au fost limitele mintii si corpului tau, si-ti mai arata ca tu ai dorit aceasta. Esti inca tanar si repet ce-au spus si altii : nu exista perfectiunea, toate sunt amestecate, si nu exagera in tot ceea ce faci, daca nu cunosti in mod sigur rezultatul. Inainte de a face ceva documenteaza-te bine, pentru ca totul se va intampla cu tine si in tine. Aceasta o spun, pentru ca in viata este dat un singur drum inainte, si mai intotdeauna, parerea mea, ireversibil .

  10. Interesant experiment, sub ambele aspecte- personal si de mediu.
    Sunt o persoana care s-a inscris permanent in greutatea corporala standard, fara eforturi sau diete speciale si mananc orice, oricand.
    Dar, ceea ce se intampla astazi cu mine, e posibil sa aiba mare legatura cu perioada din copilarie.
    M-am nascut si am crescut la tara, vreo 16 ani.
    In copilarie, imi amintesc, ca nu aveam un regim alimentar regulat. Iarna era si mai greu, baza fiind carnea de porc, pasare si lactate din gospodaria proprie. Vara, tot ce crestea in gradina-legume si fructe autohtone, intr-adevar soiuri variate- pasare de curte si uneori de vitel si nelipsitele lactate pregatite in casa.
    Mancam rosii si castraveti la greu, direct din vrej, sau umpleam pe loc ardeii cu branza si-i mancam cu paine, intre doua jocuri cu copiii de pe ulita…
    Astazi, ma simt bine. La spital am ajuns doar ca sa nasc, iar la dentist sa-mi plombez cateva mici carii. Nici o raceala nu a durat mai mult de o zi!
    Evident, orasul mi-a schimbat viata. Fumez si beau cafea, aspecte care nu-mi plac si pe care urmeaza sa le elimin.
    Concluzia mea?
    Tot ce este natural este sanatos, chiar daca nu arata la fel de bine cu ce gasim in supermarchet.
    Va provoc la un test!
    Luati un pui de la magazin si unul de la tarani in aceasi timp. Puneti puii in frigider (nu congelator) si verificatii peste doua zile. Cel din magazin e alterat, cel de la taran nu are nici un miros si nu este alterat.
    Ce inseamna asta? Si preparat se va intampla la fel!
    Ca sa avem alimente sanatoase avem nevoie de un mediu sanatos si pentru asta este nevoie de reducerea poluarii.
    Povesti, si nu prea!…
    Succes in experiment!

  11. “Suntem ceea ce respiram, bem, mancam si gandim”; acest vechi dicton trebuie insusit de toti. “Inapoi la natura!” e un indemn drag celor care cunosc de multa vreme ceea ce ni se pare descoperit abia recent, fiindca romanii par sa fie experimentatori aventurosi in domeniul hranei bio sau naturiste, a traiului bio in general, cand aceste lucruri sunt “in voga” de prin deceniul al saptelea al secolului trecut! Iata ca dupa ce romanii au luat in deradere considerandu-i antisociali pe lacto-vegetarieni, apar incercari de insusire/apropriere a unor valori importante. It’s ok!

Reply To Magor Csibi Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger